Strona 1 z 10 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 191
Like Tree13Likes

Wątek: Polskie defilady i pokazy lotnicze 1945-1989

  1. #1
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie Polskie defilady i pokazy lotnicze 1945-1989


    Polecamy

    Wątek wydzielony dnia 25.01.2009 r. z:
    http://www.lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=4503
    JacekB


    22 lipca 1959r.na zakończenie parady lotniczej pojedynczy Mig19 pilotowany przez por.Romana Operacza na wysokości trybuny wzbił się prawie pionowo do góry do około 5000m.Po pewnym czasie usłyszano głośny huk.Był to pierwszy publiczny pokaz Mig19 i pierwsze przekroczenie bariery dżwięku w historii polskiego lotnictwa.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  2. #2

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Długi
    22 lipca 1959r.na zakończenie parady lotniczej pojedynczy Mig19 pilotowany przez por.Romana Operacza na wysokości trybuny wzbił się prawie pionowo do góry do około 5000m.Po pewnym czasie usłyszano głośny huk.Był to pierwszy publiczny pokaz Mig19 i pierwsze przekroczenie bariery dżwięku w historii polskiego lotnictwa.
    Powtórzono to podczas "Parady Grunwaldzkiej" ( 1960 r. ) w 550-lecie bitwy. Ten numer poprzedziło przejście 6 MiGów-19 na prędkości 1000 km/h ma wysokości 100 m. To musiało robić wtedy wrażenie. Na obu tych paradach zaprezentowano także "Taflę" - 64 myśliwce Lim-2/5 ( w 1960 roku tylko Lim-5 ) oraz "Szachownicę" z 16 bombowców IŁ-28. Parada grunwaldzka uzupełniona była także indywidualnymi i grupowymi pokazami pilotażu ( pojedyncze Lim-2 i Lim-5 oraz grupowe 4 Lim-5 + "Dziewiątka Kałkusa na 9 Lim-5 )

  3. #3
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    W połowie 1956 roku z inicjatywy pilotów 1plm Warszawa powstał pierwszy zespół akrobatyczny wyższego pilotazu na Lim2.Skład:
    kpt.Zygmunt Dębowski
    kpt.Jerzy Figurski
    kpt.Ryszard Grundman
    Podczas Dnia Lotnictwa 26.08.1956r nad Okęciem po raz pierwszy ta trójka pilotów zaprezentowała skomplikowaną wiązankę figur a szczególnie widowiskowa była zespołowa beczka.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  4. #4

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Długi
    W połowie 1956 roku z inicjatywy pilotów 1plm Warszawa powstał pierwszy zespół akrobatyczny wyższego pilotazu na Lim2.Skład:
    kpt.Zygmunt Dębowski
    kpt.Jerzy Figurski
    kpt.Ryszard Grundman
    Podczas Dnia Lotnictwa 26.08.1956r nad Okęciem po raz pierwszy ta trójka pilotów zaprezentowała skomplikowaną wiązankę figur a szczególnie widowiskowa była zespołowa beczka.
    Z czasem zespół ten rozrósł się do 4 a później 7 maszyn i przesiadł się na Lim-5. W 1959 roku zespół liczył już 9 maszyn, a liderem był major Lucjan Kałkus ( słynna "dziewiątka Kałkusa" w składzie : mjr Kałkus, kpt. Mielczarczyk, kpt. Figurski, por. Piotrowicz, por. Styczeń, , kpt. Bogusz, por. Timoszczyk, por. Dzienisik, ppor. Pietrzak ). Zespół wykonywał wyższy pilotaż grupowy w trudnym szyku "strzała". Konkurencyjny zespół to "Romb" mjr Władysława Hermaszewskiego ( 4 Lim-5 ), przekształcony później w "Latający Dywan".

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Dublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pat21
    Cytat Zamieszczone przez Długi
    22 lipca 1959r.na zakończenie parady lotniczej pojedynczy Mig19 pilotowany przez por.Romana Operacza na wysokości trybuny wzbił się prawie pionowo do góry do około 5000m.Po pewnym czasie usłyszano głośny huk.Był to pierwszy publiczny pokaz Mig19 i pierwsze przekroczenie bariery dżwięku w historii polskiego lotnictwa.
    Powtórzono to podczas "Parady Grunwaldzkiej" ( 1960 r. ) w 550-lecie bitwy. Ten numer poprzedziło przejście 6 MiGów-19 na prędkości 1000 km/h ma wysokości 100 m. To musiało robić wtedy wrażenie. Na obu tych paradach zaprezentowano także "Taflę" - 64 myśliwce Lim-2/5 ( w 1960 roku tylko Lim-5 ) oraz "Szachownicę" z 16 bombowców IŁ-28. Parada grunwaldzka uzupełniona była także indywidualnymi i grupowymi pokazami pilotażu ( pojedyncze Lim-2 i Lim-5 oraz grupowe 4 Lim-5 + "Dziewiątka Kałkusa na 9 Lim-5 )
    Kolejna podobna defilada odbyła się w 1966 roku podczas obchodów 1000-lecia Państwa Polskiego. Samoloty MiG-19 i MiG-21 (była to ich pierwsza publiczna prezentacja) utworzyły figurę „grot” składającą się z 64 samolotów. Oprócz tego w defiladzie wystąpiło: 35 bombowych samolotów Ił tworzących figurę zwaną orłem, 43 myśliwce Lim-2 w szyku „1000”. Po nich „romb” 16 Iskier i trzy „jodełki”, każda w składzie 36 samolotów Lim-5 i kończący defiladę klucz Su-7B.

  6. #6

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    No i jeszcze 1964 r. defilada na 20-lecie PRL ( 22 lipca nad Warszawą ). Formacja "XX" z Limów-2, "szachownica" z 16 IŁ-28, "jodełka" z 36 Lim-2/5, "Grot" z 6 MiG-19PM oraz ( tu po raz pierwszy na defiladzie )
    przelot trójki MiG-21F13.

  7. #7
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    Wrócę jeszcze do pokazów lotniczych.
    Największe odbyły się 8.09.1957r nad Babicami.Brało w nich udział kilkaset statków powietrznych ;wojskowych i cywilnych.Ogółem około 500.
    W szyku "kolumna kluczy"przeleciało kilkaset Limów 1 i 2.
    Dwa Limy2 dały pokaz pilotażu "lustrzanego"
    Jeden Lim2 demonstrował wyższy pilotaz.
    Dwa Limy przeprowadziły walkę powietrzną z użyciem amunicji.
    Akrobację zespołową wykonały najpierw trzy Limy dowodzone przez kpt.Józefa Sobieraja,a następnie pięć Limów dowodzonych przez kpt.Zygmunta Dębowskiego.
    Pięć IŁ28 prowadzonych przez płk Juliana Pażdziora przeleciało skrzydło w skrzydło nad publicznością tworząc szyk "ława.
    Zademonstrowano również po raz pierwszy na świecie start szybowca Jaskółka (pilot Jerzy Adamek) za śmigłowcem SM1.
    Pat ,masz może więcej informacji na temat tych pokazów?
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  8. #8

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Długi
    Pat ,masz może więcej informacji na temat tych pokazów?
    Pokazy w 1957 roku były rzeczywiście największe i zorganizowane z największym rozmachem. Zaczęły się, jak dziś, od występów Aeroklubu Polskiego ( skoki spadochronowe z opóźnionym otwarciem, pilotaż grupowy 3 Junaków, pilotaż indywidualny na szybowcu Jaskółka oraz rzecz dziś niespotykaną - pilotaż grupowy na 12 szybowcach ) Potem na niebie zakrólowało lotnictwo bojowe. Tak jak wspomniałeś pierwszym punktem był pilotaż "lustrzany" 2 Limów ( porucznicy Chabrowski i Bakalarski ). Kapitan Antoni Łącki wykonał wiazankę wyższego pilotażu na MiGu-15bis ( po jego występie chodziła legenda, że kręcił z takimi przeciążeniami, aż jego MiG miał po wylądowaniu zwichrowane skrzydła, ale czy to prawda, teraz już tego nie zweryfikujemy ). Potem miała miejsce wspomniana walka powietrzna 2 Lim-2 ( por. Makiewicz i Ziębicki ), gdzie prowadzący oddawał serie ze ślepej amunicji ( ciekawe jak rozwiązano problem spadających łusek? ). Następnie miały miejsce występy grupowe: najpierw 3 ( prowadzący kpt. Józef Sobieraj ) a potem 5 Limów-2 ( prow. kpt. Zygmunt Dębowski ). Pokazy zakończyła tradycyjna parada, w której przeleciało kilkaset maszyn ( miedzy innymi IŁ-28, Lim-2 i JAK-23 ). W książce Ryszarda Grundmana "Smugi na niebie" pojawiła się informacja, że na koniec parady nad Babicami przeleciało 5 naddźwiękowych myśliwców ( zapewne MiG-19 ) ale to pomyłka. W rzeczywistości powietrzną defiladę zakończył niski przelot 5 MiGów-17F ( jeszcze nie Lim-5 - produkcja radziecka ) z włączonymi dopalaczami ( V = 1000 km/h ) co wywarło na warszawiakach piorunujący efekt. Grupę "siedemnastek" prowadził kapitan Wdowczyk.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie

    Była i taka defilada ?
    "Pokazy lotnicze" na lotnisku w Mińsku Maz. z okazji wizyty ministrów obrony narodowej ZSRR marsz. Rodiona Malinowskiego i Polski marsz. Mariana Spychalskiego.
    1. Pilotaż indyw. TS-11 - mjr pil. Menet;
    2. Pilotaż indyw. Lim-5 - kpt. pil. Banasik;
    3. Pilotaż indyw. MiG-21 - mjr pil. Krata;
    4. Pilotaż zesp. 4 x Lim-5 - kpt.pil. Kotborczyk, kpt.pil. Szczebak, por. pil. Niziński, por. pil. Ostrowski;
    5. Pilotaż zesp. 9 x Lim-5 - ppłk pil. Kałkus, mjr pil. Mielczarek, mjr pil.Bogusz, por. pil. Piotrowicz, kpt. pil. Styczeń, por pil. Wieczorkiewicz, kpt. pil. Dzienisik, por. pil. Pietrzak, kpt. pil. Dziuba;
    6. Pilotaż zesp. 3 x MiG-21 - kpt. pil. Makarewicz, por. pil. Czapiga, por. pil. Falczyński
    Kierownik pokazów - płk pil. W. Hermaszewski
    PYTANIE: czy rzeczywiście się pokazy się odbyły i kiedy? (sądzę, że tak jesienią 1963 r.)
    (za "przekręcone" być może nazwiska - przepraszam)

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie

    Jeszcze o 1959 r.

    Warszawa.To był "Tydzień Lotnictwa". 07.09.1959 r.na placu przed Arsenałem była "Wystawa Sprzętu Lotniczego" eksponowano 21 rożnego rodzaju maszyn w tym P-11. Na lotnisku Babice Paweł ZOŁOTOW przedstawił Farmana, którego zrekonstruował. Na tym typie latał w 1910 r. Odbył się start też start balonu "Syrena"z załogą: Z. Burzyński, F. Janik, W.Nowacki. Lądowali gdzieś na Litwie.

    A wcześniej bo 06.06.1959 r Poznań. Pokazy lotnicze aeroklubu poznańskiego z okazji MTP. W tym wzlot balonu "Syrena"ze stadionu "Warty" ( na uwięzi). Loty "Biesa", "Super Areo". Holowanie przez JAK-12M czterech szybowców.

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie

    Szyk defiladowy nad polami Grunwaldu:

    1. Przelot 3 x Po-2 z flagami;
    2. Pokaz ewolucji 9 x SM-1
    3. Pokaz rozejścia się "koniczynka" 4 x Lim-2
    4. Pilotaż indywid. Lim-2
    5. Piloraż zesp."rombik", "grot" 4 x Lim-2
    6. Pilotaż zesp. "strzała" 9 x Lim-5
    7. Przelot lidera defilady pod eskortą Ił-28 z 4x Lim-?
    8. Przelot "rombu" 16 x Ił-28
    9. Przelot "tafli" 64 x Lim-5
    10.Przelot pojedyńczych 5 x MiG-19
    11.Przelot na prędkości ponaddźwiękowej MiG-19

    Jeśli kogoś interesują nazwiska pilotów lub inne defilady chętnie napiszę.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Czy jest prawdą ze na którejś z defilad przelatujacy z naddźwiękową migów spowodował sporą destrukcję w oszkleniu okolicznych domów?Ponoć garnizon warszawski pokrył koszty szklenia.
    Ktoś coś wie?Znam to z opowiadań moich nauczycieli jeszcze w latach 70-ych.

  13. #13

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie Re: Polskie lotnictwo w okresie PRL

    Cytat Zamieszczone przez Diafragma
    Była i taka defilada ?
    "Pokazy lotnicze" na lotnisku w Mińsku Maz. z okazji wizyty ministrów obrony narodowej ZSRR marsz. Rodiona Malinowskiego i Polski marsz. Mariana Spychalskiego.
    PYTANIE: czy rzeczywiście się pokazy się odbyły i kiedy? (sądzę, że tak jesienią 1963 r.)
    (za "przekręcone" być może nazwiska - przepraszam)
    Takie pokazy były rzeczywiście. Jak pisze generał Hermaszewski, pogoda trochę nie sprzyjała, ale mimo to zaprezentowano wtedy po raz pierwszy w Polsce grupowy pilotaż na 3 MiG-21F13. Pilotaż indywidualny na MiG-21 zaczął sie od startu z rakietowymi przyspieszaczami a zakończył naddźwiękowym przelotem na wysokości 6 km ( niestety za grubą osłoną chmur ).

    Jeszcze inne ciekawe pokazy w Mińsku Mazowieckim miały miejsce w raoku 1972, podczas wizyty dowództwa Francuskich Sił Powietrznych. Pokazano m.in.: grupowy start i pilotaż na MiG-21PF i Lim-5 oraz pilotaż indywidualny na MiG-21PFM i TS-11 Iskra. Rok później podczas wizyty w Janowie I Sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i ministra obrony Wojciecha Jaruzelskiego także pokazano indywidualny i grupowy pilotaż na MiG-21PF/PFM i Lim-5 oraz alarmowy start całego pułku ( w ciągu 2 minut ponad 20 MiG-21 wystartowało z obu końców pasa. Dygnitarze na trybunie musieli skorzystać z ochraniaczy słuchu ). W ogóle w tamtych czasach nikt nie zważał na względy bezpieczeństwa. MiG-21 i Limy latały na dopalaczach nad trybuną, a pilotaż wykonywany był bardzo blisko widzów. Niestety postronni obserwatorzy mogli to obejrzeć jedynie spoza lotniska. Był to pokaz jedynie dla VIP-ów.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 25-07-2009 o 11:51 Powód: poprawiłem cytat

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Znalezione w domowym archiwum
    Defilada z okazji 1000 lecia państwa polskiego 1960 rok
    Autor zdjęć nie jest mi znany

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...12b1d172f.html

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...3140dc47b.html

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/...990051554.html
    Jarcio

  15. #15
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jarcio
    Defilada z okazji 1000 lecia państwa polskiego 1960 rok
    1966r
    Jak na owe czasy ktoś ryzykował.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wlkp

    Domyślnie

    Tylko w jakim celu zamazujecie te twarze, przecież to historia i nie trzeba się bać "uszatków". . Miło zobaczyć jak pracowali w tych latach ludzie.
    ...i córko!

  17. #17
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Jeśli chodzi o twarze-te osoby mogą sobie chyba nie życzyć ich pokazywania, a nie ma pewnie jak spytać o to.
    Długi, kiedyś spotting był nielegalny? Tajemnica wojskowa i te sprawy? Do kiedy?
    Pozdrawiam!
    Maciek


  18. #18
    jj
    jj jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Długi
    26.06.1965r(Dzień Morza) piloci LMW na piętnastu Limach 2 zaprezentowali bardzo efektowny szyk w kształcie "Kotwica"
    Myślę że to były Limy-6bis.
    jj

  19. #19
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Niekoniecznie - 30 PLMSz miał wówczas na stanie również LiM 2

  20. #20
    jj
    jj jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Niekoniecznie - 30 PLMSz miał wówczas na stanie również LiM 2
    otrzymał lim-6bis w 1964 roku. praktycznie cały stan. Jednomiejscowe limy może jeszcze były ale czy aż tyle?
    widzialem oryginalny wojskowy plan defilady i daje 99% ze to byly lim-6bis. jeszcze sprawdze. defilady nie widzialem ale treningi tak. mój ojciec tez brał w niej udział.

Strona 1 z 10 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 30-04-2016, 19:17
  2. 21-06-2015, 13:15
  3. 04-06-2015, 10:38
  4. 03-06-2015, 07:29
  5. 17-04-2015, 23:27
  6. 02-04-2015, 20:57
  7. 25-03-2015, 14:38
  8. 10-02-2015, 11:00
  9. 06-01-2015, 19:28
  10. 05-01-2015, 23:58
  11. 07-12-2014, 15:13
  12. 04-12-2014, 20:16
  13. 1957
    Refback This thread
    24-10-2014, 15:09
  14. 31-08-2014, 10:16
  15. 28-08-2014, 13:10
  16. 17-08-2014, 13:10
  17. 15-08-2014, 14:04
  18. 07-08-2014, 23:28
  19. 14-05-2014, 13:21
  20. 1959
    Refback This thread
    01-02-2014, 09:28
  21. 13-01-2014, 15:15
  22. 11-01-2014, 08:08
  23. 01-01-2014, 02:23
  24. 21-11-2013, 18:02
  25. 11-11-2013, 12:34
  26. 27-10-2013, 09:58
  27. 27-10-2013, 09:54
  28. 27-10-2013, 09:42
  29. 05-09-2013, 14:19
  30. 08-07-2013, 03:38
  31. 1974
    Refback This thread
    30-06-2013, 22:06
  32. 14-06-2013, 20:02
  33. 03-06-2013, 10:25
  34. 29-05-2013, 07:04
  35. 27-05-2013, 00:57
  36. 16-05-2013, 22:23
  37. 15-05-2013, 08:45
  38. 14-05-2013, 14:09
  39. 19-04-2013, 05:15
  40. 09-04-2013, 11:58
  41. 03-04-2013, 19:16
  42. 17-03-2013, 23:12
  43. 15-03-2013, 18:45
  44. 10-03-2013, 12:36
  45. 25-02-2013, 16:59
  46. 16-02-2013, 16:52
  47. 13-02-2013, 09:08
  48. 11-01-2013, 20:51
  49. 05-01-2013, 13:50
  50. 30-12-2012, 12:12

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •