Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 53
Like Tree5Likes

Wątek: Ucieczki pilotów

  1. #21

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    HNL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki Zobacz posta
    And You will be surprised, but We know it. Even have been born and raised in Ponad, We are an able to distinguish Taiwan from the China.
    No, I'm not surprised at all that people in Poland would know the difference. I realize Poles in general are very well educated. This was more of an "insider" joke because when I'm in China they'll say "Taiwan belongs to us, Taiwan IS China". Then a few days later I'll be in Taiwan and they'll say "like hell we are China, we are Taiwan, we are independent!". So that's why I said "NO, they are NOT the same." Rozumiesz?

    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki Zobacz posta
    If comes to the understanding of English in Poland, it is getting better and better from year to year, but We're also very happy with our own Language.
    Well, everyone should be happy with their own language. It's just nice to be able to talk to other nationalities, especially in a worldly field of aviation. Today it's English, tomorrow Mandarin, Venusian next?

    Dzięki za "reply?"

  2. #22

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie

    Koledzy ! Dla porządku przypominam :§ 3. Dyskusje są prowadzone w języku polskim. Użytkownicy zamieszczający tekst w języku obcym proszeni są o przetłumaczenie go na język polski lub dokonanie polskiego streszczenia.
    nemrod

  3. #23

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    HNL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nemrod Zobacz posta
    Koledzy ! Dla porządku przypominam :§ 3. Dyskusje są prowadzone w języku polskim. Użytkownicy zamieszczający tekst w języku obcym proszeni są o przetłumaczenie go na język polski lub dokonanie polskiego streszczenia.
    How about a thread reserved just for English speakers?

    Lotnictwo = aviation correct? I'm a pilot and fly all over the world and meet other pilots including LOT pilots - we all use English. Unfortunately I left Poland as a child and never learned how to write in Polish but would still like to connect with aviators from other countries...

  4. #24

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    ]]
    Cytat Zamieszczone przez nemrod Zobacz posta
    Koledzy ! Dla porządku przypominam :§ 3. Dyskusje są prowadzone w języku polskim. Użytkownicy zamieszczający tekst w języku obcym proszeni są o przetłumaczenie go na język polski lub dokonanie polskiego streszczenia.
    Już się robi, z tym że nie potrafię (może kiedyś to opanuję) przenosić w to miejsce postów z poprzednich stron, dlatego troszkę będą improwizował streszczeniem.
    Otóż nowy kolega ze Szwecji pytał, jak to w ogóle jest ze znajomoscią angielskiego w Polsce, gdyż wielokrotnie uczestniczyl w forach z bardzo odległych zakątków świata, jak np. Chiny czy Taiwan (i w tym miejscu żartobliwa dygresja iż Taiwan to nie Chiny) i zawsze obywało się bez tłumaczenia jego tekstów, chociaż czasem musiał dodatkowo wyjaśniach takie czy inne słowo.
    W związku z tym odpowiedziałem, że być może ku Jego zaskoczeniu, orientujemy się w róźnicy pomiędzy Chinami a Taiwanem. Co do znajomości angielskiego to moim zdaniem jest coraz lepiej, natomiast najlepiej czujemy się używając własny język.
    Od tego miejsca już mogę cytować:
    Cytat Zamieszczone przez USav8or Zobacz posta
    No, I'm not surprised at all that people in Poland would know the difference. I realize Poles in general are very well educated. This was more of an "insider" joke because when I'm in China they'll say "Taiwan belongs to us, Taiwan IS China". Then a few days later I'll be in Taiwan and they'll say "like hell we are China, we are Taiwan, we are independent!". So that's why I said "NO, they are NOT the same." Rozumiesz?
    Nie zaskoczyło mnie ani trochę, że w Polsce znają różnicę pomiędzy Chinami a Taiwanem. W ogóle zauważyłem
    iż Polacy są generalnie nieźle wykształceni, To była raczej taka moja żartobliwa dygresja, gdyż często jak bywam w Chinach, oni twierdzą że Taiwan należy do nich, że to Chiny. Innym razem, Tajwańczycy mówią: Taiwan to Chiny, ale NIEPODLEGŁE, NIEZALEZNE!
    Cytat Zamieszczone przez USav8or Zobacz posta
    Well, everyone should be happy with their own language. It's just nice to be able to talk to other nationalities, especially in a worldly field of aviation. Today it's English, tomorrow Mandarin, Venusian next? Dzięki za "reply?"

    Każdy powinien czuć się szczęśliwy, mogąc operować własnym językiem. Ale byłoby też fajnie móc porozumiewać się z przedstawicielami innych narodów, szczególnie w tak pasjonującym temacie, jak lotnictwo. Dziś to jest angielski, jutro może być mandaryński, a kiedyś może będzie np. jezyk z innej planety?

    A tak już nawiasem, ode mnie, to uważam że mamy do czynienia z rodakiem, który wystarczająco dobrze włada językiem polskim.

  5. #25

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie Samolot ppor. F. Jareckiego 346

    Samolot F. Jareckiego powrócił do Polski po paru miesiącach od ucieczki, okazało się że w trakcie pobytu na Zachodzie został kompletnie rozebrany i złożony ponownie, podobno na niektórych elementach płatowca były ślady gipsu po robionych odlewach. Samolot nie wrócił juz nigdy do służby w powietrzu. W latach 60-tych został pomnikiem w Poznaniu na ul. Marchlewskiego (obecnie pozostał tylko postument). Sylwetka samolotu na pomniku była skierowana do dołu co odbiegało od pomników stawianych w tamtych latach. Była to nieoficjalna forma upamiętnienia ofiar katastrofy z 1952 która wydarzyła się w tym miejscu, zginęło wówczas oprócz załogi kilka osób na ziemi.

  6. #26

    Dołączył
    Aug 2011
    Mieszka w
    EIWF

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez historyk Zobacz posta
    W latach 60-tych został pomnikiem w Poznaniu na ul. Marchlewskiego (obecnie pozostał tylko postument).
    Obecnie ulica nazywa się Królowej Jadwigi. A katastrofa miała mieć miejsce na terenie obecnego budynku AWF.

  7. #27
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie

    Bardzo cenna informacja, a co do samolotu, to w latach 80-tych ten samolot był już umocowany standardowo. Lekko wznosząco.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  8. #28
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez historyk Zobacz posta
    Samolot F. Jareckiego powrócił do Polski po paru miesiącach od ucieczki, okazało się że w trakcie pobytu na Zachodzie został kompletnie rozebrany
    Jarecki uciekl dokladnie w dzien smierci Stalina co jest niezla ciekawostka i raczej czystym zbiegiem okolicznosci.

  9. #29

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beazee Zobacz posta
    Obecnie ulica nazywa się Królowej Jadwigi. A katastrofa miała mieć miejsce na terenie obecnego budynku AWF.
    Nie jestem Poznaniakiem ale mało prawdopodobene żeby partron tej ulicy zachował się do dziś, dzięki za info. Na początku lat 90- udało mi się w Modlinie przegrzebac archiwum ,obecnie dysponuje tylko własnymi notatkami. Dowódca załogi Z. Lara jak i nawigator S. Kuc byli absolwentami OSL z 1951 było to tematem moich badań: promocje 1950, 1951, 1952. Piloci z tych lat zgineli prawie w 80%-tach w rok po promocji, oczywiście powodem tych wypadków lotniczych (wówczas katastrof) był czynnik ludzki ( wówczas błąd pilota). To był system szkolenia!!!! Nikt z tego nie wysunął żadnych wniosków a ja nigdy nie opublikowałem moich badań.... może kiedyś? Co do samego wypadku w 1952 roku to samolot Pe-2FT w locie po kręgu na Ławice w 3-cim ciasnym zakręcie(miał juz wypuszczone podwozie!!) stracił wysokośc i uderzył w linie wysokiego napięcia, na ziemi zgineło m.in. 3 budowlańców

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Jarecki uciekl dokladnie w dzien smierci Stalina co jest niezla ciekawostka i raczej czystym zbiegiem okolicznosci.
    Gdyby to wiedział to może by nie uciekł
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 19-11-2011 o 23:37 Powód: Scalenie

  10. #30
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez historyk Zobacz posta
    Gdyby to wiedział to może by nie uciekł
    A może Stalin umarł bo Jarecki uciekł ???
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 20-11-2011 o 16:34 Powód: Wielka litera + literówka
    777Sebek, Ogar, uminus and 1 others like this.

  11. #31

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    Samolot Jareckiego po przybyciu droga morska do Gdyni zostal przewieziony na nasze lotnisko gdzie lezal ponad 3 tyg i byl nie lada atrakcja dla pulku. Po 3 tyg zostal zezlomowany wiec nie kumam jak ten samolot zostal umieszczony na pomnik.
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 20-11-2011 o 16:33 Powód: Wielkie litery

  12. #32
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiu21 Zobacz posta
    Samolot Jareckiego po przybyciu droga morska do Gdyni zostal przewieziony na nasze lotnisko gdzie lezal ponad 3 tyg i byl nie lada atrakcja dla pulku. Po 3 tyg zostal zezlomowany wiec nie kumam jak ten samolot zostal umieszczony na pomnik.
    W maju uciekł drugi - może to ex malborski ??

  13. #33
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Raport techniczny dotyczący Lim-2 numer 1327 pilot Zygmunt Gościniak https://www.cia.gov/library/readingr...00330001-4.pdf

  14. #34

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    Raport techniczny dotyczący Lim-2 numer 1327 pilot Zygmunt Gościniak https://www.cia.gov/library/readingr...00330001-4.pdf
    Przepraszam, jeżeli dobrze zrozumiałem, to skrzydła były mocowane na dwa punkty, pręty 18mm? I drobna regulacja na mimosrodach.

    Nie mam pewności czy czegoś nie przeoczyłem, ale chyba czegoś brakuje w opisie.

  15. #35
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Kiedy jesienią 1983 roku wylądowali na lotnisku w Tempelhof, od razu otoczyli ich żołnierze z wycelowanymi w nich karabinami. Potem pochwalili pilota za lotnicze umiejętności. Następnego dnia na świdnickim lotnisku pojawili się smutni panowie w płaszczach…
    Jakiem ze Świdnika na Tempelhof. Ten lot przeszedł do historii aeroklubu - Dziennik Wschodni
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  16. #36

    Dołączył
    Jul 2014
    Mieszka w
    Sopot

    Domyślnie

    Nie wszystkim ucieczki się udały...
    Na szczególną uwagę zasługuje jednak wydarzenie z listopada 1957 roku. Z Siemirowic na Babie Doły przyleciał Po-2, a jego załoga udała się na obiad i odpoczynek. Skorzystała z tego dwójka marynarzy z obsługi, którzy po godzinie 15.30 wystartowali samolotem i ślad po nich zaginął. Najprawdopodobniej zamierzali uciec na Bornholm, ale ze względu na bardzo trudne warunki atmosferyczne i praktycznie zerowe doświadczenie w pilotażu zaginęli gdzieś na Bałtyk. Do dziś nie udało się ustalić miejsca katastrofy oraz losu marynarzy, którzy najpewniej ponieśli śmierć w Bałtyku.
    Skrzydła nad Bałtykiem. Zarys historii Lotnictwa Marynarki Wojennej 1945-2016 cz. 1: Samoloty śmigłowe
    Mój skromny blog o pomorskich militariach i nie tylko
    http://odwaszegofotokorespondenta.blogspot.com

    Portal historyczny
    http://wiekdwudziesty.pl

  17. #37
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Świętujemy właśnie niecodzienny jubileusz: trzydzieści pięć lat temu porwany został ostatni samolot LOT-u i skierowany na najbliższe lotnisko wolnego świata - zachodnioberliński Tempelhof. Przypomnijmy najgłośniejsze powietrzne ucieczki Polaków mających dość życia w socjalistycznej ojczyźnie.
    https://on.interia.pl/historia/news-...of,nId,2522932
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  18. #38

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    [
    [QUOTE=Michał Szafran;1277620]Nie wszystkim ucieczki się udały...

    Ano - nie... Jeden z moich przyjaciół opowiadał mi historię jak to któryś z żołnierzy ZSW, wcześniej wyszkolony w aeroklubie na szybowcach i CSS-13 wymyślił sobie ,że zwieje samolotem Jak -11. Maszyna stała w hangarze przy którym kandydat na dezertera pełnił służbę wartowniczą. Facet przygotował sobie wszystko w czasie zajęć na sprzęcie, dopilnował zatankowania samolotu, przygotował akumulator, i wprosił się na wartę. Niestety - a może na szczęście - przy uruchamianiu silnika Jak- nie zablokowany podstawkami które uciekinier usunął, uderzył śmigłem we wrota hangaru uszkadzając je i łamiąc śmigło. Na lotnisku podniósł się alarm, gościa szybko zwinięto , doczekał się pokazówki na świetlicy jednostki i najbliższe parę lat opalał się przez zakratowane okienko... Miał ów żołnierzyk sporo szczęścia w nieszczęściu- bo jak opowiadał mi pewien ex - pilot znający Jaka-11 nie tylko ze zdjęć była to maszyna bardzo trudna w pilotażu i - jego zdaniem - nie było żadnej szansy żeby ktoś , kto na tym typie nie latał wcześniej szczęśliwie wystartował i wylądował w całości... A poza tym pamiętajmy ,że kilka lat wcześniej nieudana próba ucieczki ppor. Pytko skończyła się przed plutonem egzekucyjnym... Miejscem akcji było - jeśli dobrze pamiętam -lotnisko Babie Doły (lub Pruszcz Gdański? - opowiadający służył też w Ornecie) .
    Warto wspomnieć też ucieczkę samolotem TS-8 Bies do Berlina, w czasie której pilot R. Obacz na pokład tej niezbyt pojemnej maszyny zabrał żonę i dwóch synów. Nietypowo potoczyć się miały też dalsze losy pilota: W kraju - oczywiście proces ,zaoczny wyrok itd... Za granicą azyl, i ...Niestety - nie wiem dokładnie co się działo później, (jakiś czas mieszkać miał w USA) , dość że pan major nie odnalazł się w nowym świecie. Kiedy rozpadła mu się rodzina postanowił zawierzyć PRL-owskiemu miłosierdziu: po kolejnej amnestii zgłosił się do ambasady polskiej. I dalej znowu znam dwie wersje: Jedna że wrócił do Polski i mieszkał w Warszawie pod zmienionym nazwiskiem, a druga że w USA wpadł pod ciężarówkę. Która jest prawdziwa- nie wiem.
    Na chwilę wrócę jeszcze do postaci A. Korobczyńskiego - otóż był on Polakiem pochodzącym z ZSRR. Czuł się jednak przede wszystkim Polakiem i robił wszystko ,żeby w Polsce pozostać. Niestety - kiedy wyglądało ,że sprawa jest na dobrej drodze spotkał kolegę - Rosjanina , który "pocieszył go": Wracamy do domu, a ty też ... W latach 70 -tych Korobczyński przyjeżdżał kilkakrotnie do Polski jako obywatel szwedzki pod zmienionym nazwiskiem. Niestety - rozpoznał go podobno jeden z podoficerów jego jednostki i Korobczyński został aresztowany. I tu znowu dwie wersje: Jedna , że po proteście ambasady szwedzkiej odstawiono go cichcem na prom , sugerując żeby się jednak w ojczyźnie nie pokazywał, i druga - podobna ,z tym że na ten prom odstawiono go dopiero po paru latach w polskim więzieniu, gdzie siedział z wyrokiem 12 lat za dezercję...
    Nie czas i nie miejsce tu na moje rodzinne opowieści, ale miałem w rodzinie wuja , który jako tzw. "koreański ochotnik" służył w 9 pczs w Słupsku. Wg. jego relacji był on świadkiem jak w biały dzień samolot typu p.podobnie "Neptune" dokonał zrzutu ulotek nawołujących do porwania samolotu MiG-15 i obiecujących nagrodę pieniężną za taki wyczyn. Wiem, z opowiadań wuja że mimo iż ulotki starannie pozbierano i spalono ich treść była znana i komentowana w zaufanych gronach. Można przyjąć ,że por. Jarecki również znał ich treść, ciekawe tylko jaki miała wpływ na jego decyzję...
    P.S. Starsi koledzy- pamiętacie za przeproszeniem "model" MiG-15 PZW Siedlce? Czy przypadkiem nie miał on numeru 364 ?

  19. #39
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    364 , zabawka Ruchu. Niektórzy piszą że po zwrócenie zezłomowali go . Pamięć jest zawodna, wydaje mnie się że zrobili z niego półprzekroje czyli zdjeli poszycie ze kadłuba i skrzydeł , kadłub oddzielnie skrzydła oddzielnie,i stał tak sobie na WAT.

    co do przelotu Neptuna, trudno uwierzyc aby tak było, choć kto wie, w Sianożetach Rosjanie mieli mysliwce a na wybrzezu ciąg posterunków radiolokacyjnych. Nie sadze żeby w tamtych latach i warunkach Neptunowi udało sie wlecieć na nasze wybrzeże.Rosjanie zestrzeliwali wszystko od Bałtyku do wysp japońskich , bez przebaczenia i wyjątku..

  20. #40
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie


    Polecamy

    Zabawka "Ruchu" była 364, ale to nie jest numer Jareckiego. Ten był 346.
    Co do przelotu "Neptuna" można mieć wątpliwości, brak jednoznacznego potwierdzenia dokumentalnego. Jednak o nagrodzie pieniężnej za MiGa-15 wspominano w różnych źródłach całkiem dawno. Jakoś ta informacja musiała dotrzeć do zainteresowanych. Była wtedy "moda" na balony z ulotkami, więc może za pomocą balonów? A może z rejsowego cywilnego rzucili? Różne rzeczy wtedy się zdarzały, które nam obecnie nie mieszczą się w głowach.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 19-02-2018 o 01:12

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 05-09-2017, 08:52
  2. 05-09-2017, 01:19
  3. 01-05-2015, 22:53
  4. 18-04-2015, 21:10
  5. 18-04-2015, 14:52
  6. 13-03-2015, 13:40
  7. 24-02-2015, 20:20
  8. 27-12-2014, 11:19
  9. 12-09-2014, 10:17
  10. 06-05-2014, 12:04
  11. 06-04-2014, 15:40
  12. 20-02-2014, 22:46
  13. 20-01-2014, 08:06
  14. 31-12-2013, 10:46
  15. 26-12-2013, 14:41
  16. 04-11-2013, 13:23
  17. 31-10-2013, 02:22
  18. 30-10-2013, 03:31
  19. 30-10-2013, 03:16
  20. 30-10-2013, 03:08
  21. 09-03-2013, 20:40
  22. 16-01-2013, 10:37
  23. 14-01-2013, 09:31
  24. 14-01-2013, 09:13
  25. 13-01-2013, 20:40
  26. 13-01-2013, 17:03
  27. 12-01-2013, 21:33
  28. 27-12-2012, 12:01
  29. 09-11-2012, 22:29
  30. 05-11-2012, 21:26
  31. 22-10-2012, 13:01
  32. 24-09-2012, 15:30
  33. 23-09-2012, 09:02
  34. 02-09-2012, 22:28
  35. 22-08-2012, 22:13
  36. 17-07-2012, 14:12
  37. 17-07-2012, 13:47
  38. 02-06-2012, 19:27
  39. 13-05-2012, 20:29
  40. 13-05-2012, 00:39
  41. 03-02-2012, 16:48
  42. 23-12-2011, 19:56
  43. 28-11-2011, 21:39
  44. 27-11-2011, 17:57
  45. 17-10-2011, 20:57
  46. 04-10-2011, 10:22
  47. 26-09-2011, 09:03
  48. 18-09-2011, 23:18

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •