Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 116
  1. #1
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie Pierwsze Ił-28 w Polsce.


    Polecamy

    W książkach wydanych w PRL'u spotkałem się z informacją, że pierwsza publiczna prezentacja Ił-28 odbyła się podczas parady powietrznej 20 lipca 1952r. W książce wydanej przez Wydawnictwo Militaria "Ił-28 Beagle vol. I" czytamy, że Polska otrzymała te samoloty w lipcu 1952r.
    A tymczasem w "Lotnictwie z szachownicą" nr 18 str. 12 autor napisał, że "...w ostatnim dniu października [1952] na lotnisku w Bydgoszczy wylądowała pierwsza partia 8 odrzutowych bombowców Ił-28."

    Skąd ta rozbieżność? Czy dwudziestki ósemki od lipca do listopada (prawie) czekały (gdzie?) na przygotowanie lotniska w Bydgoszczy?
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 05-01-2010 o 23:43 Powód: połączyłem dwa tematy o Ił-28
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie IŁ-28 w lotnictwie polskim

    Witam!
    Czy ten typ samolotu był na wyposazeniu LWP? w starych egzemlarzach SP widziałem zdjecia takich maszyn z szachowicą. Zreszta jeden z nich stał lub stoi (chyba) w Muzeum WP. Czy którys z kolegów wie cos wiecej na ten temat? pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez MaciekK84 ; 26-12-2009 o 14:34

  3. #3
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Oczywiście, że był i to stosunkowo w dużej ilości. Oprócz wersji podstawowej czyli bombowej były jeszcze egzemplarze rozpoznawcze oraz szkolno - bojowe. Używane w pułkach bombowych ( 7,33,35 ) rozpoznawczych ( 21 ) oraz w eskadrach - rozpoznawczej MW ( 15 ) oraz 19 holowniczej. Ostatnie egzemplarze wyszły z uzbrojenia bodajże w 78 r.
    Aktualnie kilka egzemplarzy znajduje się w polskich muzeach ( Drzonów, Warszawa, Skarżysko Kamienna, Kołobrzeg, Kraków, Poznań, Dęblin )

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPRA

    Domyślnie

    Wydaje mi się Grzegorzu, że jednak co do Skarżyska się mylisz. Chyba, że w ciągu ostatniego półrocza coś tam się zmieniło (w sensie przybyło a nie ubyło), ale nie sądzę, biorąc pod uwagę dostępność tego typu w Polsce teraz. Poza tym... "szczupłość" miejsca
    http://muzeum.orzelbialy.dmkhosting.com/ekspozycja/3

  5. #5
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Wszystko jest możliwe wszak pamięc ludzka jest zawodna - nie dposób wszystkiego spamiętać

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    EPRA

    Domyślnie

    Swoją drogą... nie kojarzę nawet jednego zachowanego w Polsce egzemplarza... w sumie na zdjęciach w necie również (nie tylko w Polsce), który byłby w stanie chociaż "dobrym". Szczególnie oszklenie kabin, a zwłaszcza tylnego strzelca we wszystkich, które widziałem, było w stanie tragicznym.

  7. #7
    jj
    jj jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    Oczywiście, że był i to stosunkowo w dużej ilości. Oprócz wersji podstawowej czyli bombowej były jeszcze egzemplarze rozpoznawcze oraz szkolno - bojowe. Używane w pułkach bombowych ( 7,33,35 ) rozpoznawczych ( 21 ) oraz w eskadrach - rozpoznawczej MW ( 15 ) oraz 19 holowniczej. Ostatnie egzemplarze wyszły z uzbrojenia bodajże w 78 r.
    Aktualnie kilka egzemplarzy znajduje się w polskich muzeach ( Drzonów, Warszawa, Skarżysko Kamienna, Kołobrzeg, Kraków, Poznań, Dęblin )
    Jeszcze Gdynia Muzeum MW Ił-28R "69".

  8. #8
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Także po za muzeami, np. w Witkowie k. Powidza dobrze zachowany egzemplarz > http://img410.imageshack.us/img410/4038/ilek28mr1.jpg

  9. #9
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Powidzki Ił jest chyba najlepiej zachowany z tych co widziałem. Inne (poznański i gdyński) są w wyraźnie gorszym stanie. A temat przeniosę do lotnictwa z czasów PRL, bo tu jest spis.
    Pozdrawiam!
    Maciek


  10. #10

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Keson Zobacz posta
    Czy ten typ samolotu był na wyposazeniu LWP?
    Weszły do eksploatacji w 1952.
    Pierwsze egzemplarze trafiły do 7PLB (16 bojowych, 2 szkolne). Jako pierwszy samodzielnie wyleciał w styczniu 1953 mjr.pilot Julian Paździor.
    Natomiast za symboliczną datę zakończenia eksploatacji tego typu uważa się 30 grudnia 1977. W tym dniu przekazano sterownicę z Iła do sali tradycji.

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zbycho Zobacz posta
    Natomiast za symboliczną datę zakończenia eksploatacji tego typu uważa się 30 grudnia 1977. W tym dniu przekazano sterownicę z Iła do sali tradycji.


    To nie jest do końca prawda. Data 30.12.1977 r. odnosi się do zakończenia eksploatacji sprzętu w Wojskach Lotniczych, a konkretnie w powidzkiej brygadzie. Wyjaśniliśmy sobie swego czasu w temacie o lotnictwie okresu PRL, że ostatnie loty polskich Iłów-28 odbyły się 2-3 października 1979 roku w 15 eskadrze rozpoznawczej MW i 19 eskadrze holowniczej.
    Trochę cierpliwości i wiele pytań znajdzie odpowiedź. Wiewiórki donoszą, że wkrótce ma się ukazać monografia tego samolotu autorstwa grupy LAF. Może RobertLAF podszepnie nam, na jakim etapie jest sprawa?

  12. #12
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Autorem jest p.Marian Mikołajczuk.

  13. #13
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    http://gdynia-babie-doly.mojeosiedle...0524&start=555

    Iły-28 z 15 eskadry. The who , rozpoznajesz ? Post z 22 grudnia.

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Torun

    Domyślnie

    Skoro zostałem "wezwany do tablicy..."
    Historia powstawania monografii Ił-28 w cyklu "Aeromax" jest dość długa. Książka ta miała ukazać się jako Nr 2 "Ił-28 w lotnictwie polskim", po wydaniu podobnej monografii o Iskrze. Prace poszukiwawczo - badawcze prowadziliśmy ze Sławkiem Bartosikiem i trwały ok trzech lat i wówczas powstała pierwotna wersja "robocza". Później życie "skorygowało" różne sprawy (praca, dom, rodzina). Do tematu "na poważne" powróciliśmy w tym roku i postanowiliśmy dokończyć sprawę. W pewnym sensie przyczynkiem tego była chęć opublikowania podobnej książki przez Mariana Mikołajczuka. Jednak podczas naszego wspólnego spotkania (Sławek, Marian i ja) doszliśmy do wniosku, że warto połączyć siły i wydać to wspólnie. Zwłaszcza, że znalazło się wydawnictwo bardzo zainteresowane wydaniem tej pozycji. Ma być zachowany oryginalny układ oraz nazwa serii i tytuł.
    Od około pół roku nad zebranym materiałem siedzi niezastąpiony w takich sprawach Sławek Bartosik, który przejął praktycznie cały ciężar prac na siebie. Mój udział w tej fazie jest znacznie skromniejszy (odwiedziłem kilka razy archiwum CAW w Rębertowie i Modlinie), jeszcze mniejszy jest udział Maraina - nazwijmy to "symboliczny". Materiały które do tej pory zebrał okazały się bardzo skromniutkie i zawierały wiele błędów. Tak więc Sławek wykonał potężną pracę aby wszystko opierało się na faktach, a nie mitach. A trzeba przyznać, że temat Ił-28 w naszym lotnictwie jest niemal dziewiczy. Pojawiło się kilka opracowań w różnych miejscach, ale i tak przyrównałbym to do pustyni z kilkoma oazmi, a nam się zachciało lasu. A wiado im dalej w las.... Samo rozpracowanie historii posczególnych egzemplarzy zajęło Sławkowi i mnie mnóstwo czasu. Okazało się np. że bardzo często zmieniano numery boczne poszczególnym egzemplarzom samolotów w różnych sytuacjach. Są takie samoloty które podczas swojej służby zmieniały numer boczny 8 razy !!!!! Oczywiście jest nadal wiele wątków które chcielibyśmy rozwinąć, ale dokumenty dostępne w archiwach już w większości spenetrowaliśmy, a nie staramy opierać się na domysłach.
    Zakładaliśmy, że do końca roku (tego roku) uda nam się zakończyć ostateczną wersję materiału, ale chyba kilka tygodni trzeba będzie jeszcze poświęcić na dopieszczenie tekstu. Jest jednak szanasa, że książka ujrzy swiatło dzienne w 2010 r. mam nadzieję że w pierwszym półroczu.
    Robert S LAF

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Dzięki, Robert, za interesujące wyjaśnienia.
    Od zawsze powtarzam, że najlepsze efekty uzyskuje się, gdy porzuci się tradycyjny polski "każdysobierzepkęskrobizm" i łączy się wysiłki wokół wspólnych celów. Cieszę się, że takie myślenie w branży historyczno-lotniczej coraz lepiej się przebija, a jego wyniki już mamy w postaci paru cennych wspólnych publikacji LAF-u i p. Mariana M. I będziemy mieć następne. Już ostrzę sobie zęby na Iła.
    Ze świątecznym pozdrowieniem z bratniej Bawarii

  16. #16
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Chwalić,chwalić. A co z książką o Mig-21 ? Się pisze nadal ? Pytanie oczywiście do LAF.

  17. #17
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Andrzeju, nie zmieniaj tematu
    Słowo "multitasking" jest wprawdzie modne w dzisiejszych czasach, ale dwóch takich spraw nie da się jednocześnie zrobić dobrze. Według mojej wiedzy MiG-21 chwilowo czeka na zakończenie prac nad Iłem-28.

  18. #18
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Iły są o tyle warte szerszego opisania ze względu na to, iz to jedyny samolot walki radioelektronicznej jaki kiedykolwiek pojawił sie na wyposażeniu naszego lotnictwa.
    Jak to niektórzy piszą ,,specjalizowany,, /oprócz sławnego płeblo /

  19. #19

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Bardzo dobra wiadomość. Czekam z niecierpliwością a i brat pewnie się ucieszy (parę ładnych lat spędził na Iłach)
    Autorom należą się słowa uznania za gigantyczny wysiłek.
    Z tymi numerami to faktycznie osobliwa sprawa. Zdaje się, że szkolne Iły też miały literę S przed numerem.
    ---
    Jacku, dziękuję za sprostowanie. Faktycznie pisałem o eksploatacji w brygadzie.

  20. #20

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Torun

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Zbycho Zobacz posta
    Bardzo dobra wiadomość. Czekam z niecierpliwością a i brat pewnie się ucieszy (parę ładnych lat spędził na Iłach)
    Autorom należą się słowa uznania za gigantyczny wysiłek.
    Z tymi numerami to faktycznie osobliwa sprawa. Zdaje się, że szkolne Iły też miały literę S przed numerem.
    ---
    Jacku, dziękuję za sprostowanie. Faktycznie pisałem o eksploatacji w brygadzie.

    W początkowej fazie wprowadzania do eksploatacji Ił-28U (lub jak częściej pisano w dokumentach UIł-28), kiedy większośc funkcji dowódczych należała do towarzyszy zza Buga posługiwano się literką U np. U2( oczywiście od "uczebnyj"). Natomiast w późniejszym czasie spolszczono na "Szkolny" skąd pojawienie się litery S np. S21. Był okres że używano równocześnie obu wariantów w tzw fazie przejściowej.
    Odpowiadając na pytanie Andrzeja (przy okazji dzięki za życzenia) to monografia MiG-21 powstaje już 8 lat i objętościowo jest jak dwie Iskry i dwa Ił-28 razem wzięte. Ale to nic dziwnego wiedząc ile było dwudziestychpierwszych i w ilu pułkach służyły.

    Gdyby któryś z kolegów miał coś interesującego o Ił-28 w lotnictwie polskim, lub jakieś ciekawe fotki to proszę o kontakt.
    Robert S LAF

Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 11-05-2015, 13:47
  2. 07-05-2015, 19:53
  3. 07-04-2015, 12:32
  4. 29-01-2015, 17:59
  5. 04-12-2014, 15:37
  6. 13-09-2014, 13:34
  7. 04-09-2014, 06:10
  8. 07-08-2014, 19:54
  9. 09-05-2014, 13:59
  10. 21-12-2013, 15:55
  11. 10-11-2013, 13:00
  12. 02-11-2013, 14:30
  13. 31-10-2013, 13:05
  14. 18-10-2013, 13:04
  15. 04-10-2013, 20:29
  16. 28-09-2013, 20:38
  17. 28-07-2013, 13:02
  18. 19-07-2013, 12:04
  19. 03-06-2013, 10:44
  20. 03-06-2013, 10:39
  21. 03-05-2013, 12:59
  22. 25-04-2013, 13:18
  23. 19-04-2013, 06:00
  24. 18-04-2013, 20:21
  25. 18-04-2013, 19:05
  26. 29-03-2013, 08:03
  27. 24-03-2013, 16:26
  28. 10-03-2013, 20:42
  29. 24-02-2013, 08:29
  30. 03-02-2013, 21:40
  31. 20-01-2013, 20:45
  32. 02-01-2013, 17:40
  33. 31-12-2012, 09:56
  34. 21-11-2012, 10:45
  35. 13-11-2012, 11:51
  36. 12-10-2012, 22:55
  37. 16-09-2012, 22:33
  38. 23-08-2012, 13:33
  39. 22-07-2012, 14:24
  40. 16-07-2012, 21:31
  41. 30-06-2012, 21:09
  42. 25-06-2012, 10:55
  43. 11-06-2012, 19:24
  44. 27-05-2012, 09:35
  45. 08-05-2012, 23:04
  46. 19-04-2012, 13:52
  47. 04-04-2012, 11:52
  48. 21-03-2012, 18:08
  49. 20-03-2012, 21:22
  50. 13-03-2012, 07:17

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •