Strona 3 z 8 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 155
Like Tree18Likes

Wątek: 11/9 pułk lotnictwa myśliwskiego (JW3779) - Poznań/Debrzno

  1. #41

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie


    Polecamy

    Zastanawiałem się gdzie umieścić tę informację : http://www.gloswielkopolski.pl/fakty...land,id,t.html
    Po wielu latach pustki , kiedy to tylko wiatr hulał po pustych hangarach , pasach startowych lotnisko znowu tętni życiem i warkotem silników. Tylko samolotów żal ... Chociaż sportowe pewnie przylecą .
    nemrod

  2. #42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Witam Szanownych Kolegów, dawno nie odwiedzałem tego Forum - a tu niespodzianka zostałem niechcący "posądzony" o próbę wprowadzenia drobnego "zamieszania" - więc gwoli uściślenia ników mój to an21drzej - Andrzej Wrona (miasto w centralnej Polsce - Łódź) i teraz będzie już wszystko jasne - a materiał sam w sobie ciekawy i też czekam na część drugą.

    A jak już się odezwałem - to mam do Szanownego koleżeństwa prośbę - zbliża się 45-lecie Łódzkiego Klubu seniorów Lotnictwa i związanego z nim wydawnictwa do którego potrzebował bym wszelkich informacji dotyczących 13. PLM z Leźnicy Wielkiej. Prezes ŁKSL-u wymarzył sobie by publikacja na 45-lecie traktowała o historii lotniczych skrzydeł Ziemi Łódzkiej. Z góry dzięki za wszelką pomoc.

  3. #43

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Panowie Kiedyś na Lotnisku Debrzno ( lata 1980-1982 ) tam służyłem w wojsku...
    Były tam Migi-21.
    Mam pytanie czy to lotnisko istnieje dalej..?? Pułk lotniczy w Debrznie wchodził w skład dywizji w Marborku
    Czy zostało przeniesione ?? Jeżeli tak to gdzie..??
    Mam nieoficjalną informację że zostało zlikwidowane..
    Może ktoś z Panów zna zagadnienie..
    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 20-05-2010 o 15:51 Powód: jest odrębny temat o debrzańskim pułku. W nim proszę kontynuować.

  4. #44
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    9 PLM już nie istnieje - rozwiązany w 89 roku. Lotnisko sprzedane w cywilne ręce. A gdzieś Pan służył ??

  5. #45

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Służyłem w Debrznie ten pułk miał też zapasowe lotnisko we Wdzydzach Kiszewskich..
    O il e to nie tajemnica pułkiem w tym czasie dowodził pułkownik Toboła..
    Bardzo fajny facet..!! A sama służba ( łączność na lotnisku.. ).. Mimo że człowiek stracił dwa lata , Ale dzisiaj je bardzo przyjemnie wspominam . Służba też była fajna . ( no może poza okresem kota)
    zwłaszcza piloci super fajni ludzie ..
    Znałem obydwu pilotów którzy tragicznie zginęli.. w 1985 roku..
    Pozdrawiam

  6. #46

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    W 36-tym numerze Lotnictwa z Szachownicą mamy drugą część materiału o historii 9 PLM w Debrznie. Trochę miałem obawy przed wracaniem do tego tematu, który wywołał przecież niemałą awanturę, ale myślę, że teraz nie będzie do tego powodu.
    Przede wszystkim druga część jest znacznie pełniejsza od pierwszej. Tym razem Koledzy Adam i Grzegorz nie pominęli w niej istotnych dla historii pułku wydarzeń, choć nazwisk nadal troszkę brakuje.
    Z ciekawszych wydarzeń dodam na przykład o trudnym dla pułku sezonie letnim 1975 r., kiedy będąc na przebazowaniu we Wdzydzach na kilka miesięcy uziemiono wszystkie MiG-21M z powodu poważnej awarii wykrytej na jednym egzemplarzu (przepalenie tylnej części kadłuba). Z pomocą pułkowi przyszedł 41 PLM, który użyczył swoich samolotów. To właśnie dlatego kpt. Mikocki rozbił MF-a należącego do 41 PLM, mimo że sam był pilotem 9 PLM. Warto byłoby na przykład nieco rozwinąć współpracę 9 PLM i ITWL (pomijając próby krajowe K-13). Przecież ITWL korzystał z usług pułku zanim powstała 45 LED.
    Przede wszystkim poczuwam się jednak do obowiązku wyprostowania kilku błędów. Otóż samoloty MiG-21PFM (94N) zostały odebrane nie w Świdwinie a w Malborku. Wystarczy zwrócić uwagę na typowo „malborski” krój cyfr numeru burtowego, a po za tym zostały wpisane najpierw na stan 4 PDLM.
    Numery boczne „oryginalnych debrzańskich” samolotów MiG-21PF były poprzedzone cyfrą 0 tj. 0613, 0614, 0615, 0701, 0901. Był to wtedy wyjątek wśród pułków lm.
    Z kolei MF-y nr 6601, 6602, 6603, 6604 przybyły do 9 PLM w dn. 27 maja 1978, a nie we wrześniu. Stwierdzenie, że powrót z Astrachania w 1987 r. odbył sie bez problemów nie jest do końca prawdą. Przeciez pułk zostawił tam MiGa-21M nr 1914, w którym nastąpiło uszkodzenie łopatek sprężarki. Zabrał go dopiero An-12 z 13 PLT i to po wielkich problemach z załadunkiem. Swoją drogą technicy pozostawili podobno zbyt dużo wyposażenia naziemnego, w wyniku czego An-12 był przy starcie bardzo przeciążony i ledwo oderwał się od ziemi.
    Są to jednak szczegóły, może bardziej ciekawostki. Materiał jest bardzo interesujący - dziewiczy, znacznie lepszy od części pierwszej. Może dlatego, że to historia bardziej współczesna, z którą Kolega Grzegorz miał przecież osobiście wiele wspólnego.

    Sławek LAF

  7. #47
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sławek LAF Zobacz posta
    Z kolei MF-y nr 6601, 6602, 6603, 6604 przybyły do 9 PLM w dn. 27 maja 1978, a nie we wrześniu.
    W maju 78 roku I eskadra miała na swoim stanie 20 serię eMów uzupełnioną kilkoma MFami, II eskadra miał 19 serię a III maszyny 18 serii. Na początku września ś.p. chor Wacław Rutka przyjmował te maszyny w Zegrzu Pomorskim dla III eskadry mocno okrojonej już z maszyn - 5 w eskadrze + dwie na remontach awaryjnych + jedna w Zamościu. Po przylocie zostały zakonserwowane i nie latały bo nikt z eskadry nie był przeszkolony po MF. Po miesiącu zostały przekazane na I eskadrę , która sukcesywnie przekazała swoje M dla III eskadry. Od tego momentu I eskadra miała na wyposażeniu tylko MF ( w 79 doszły MF 89 serii ) a pozostałe dwie eskadry latały na eMach ( 19 seria i 18-20 seria )
    Gdyby te samoloty były w pułku od maja byłoby bezsensowne przesuwanie ich na eskadrę, która ich nie mogła obsługiwać.

    Cytat Zamieszczone przez Sławek LAF Zobacz posta
    Warto byłoby na przykład nieco rozwinąć współpracę 9 PLM i ITWL
    Ta współpraca była także wówczas gdy istniała 45 LED - np. w 79 roku testowano bomby specjalne ( ciśnieniowe / próżniowe ?? ). Na temat prób krajowych z R-3 S ( K-13) nic nie będę mówił a tym bardziej pisał

  8. #48
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    W erracie do artykułu ,Grzegorz lub LAF w ksiązce o 21 powinniście opisać ,,starcie,, nad Usteckim poligonie ,pilotów z Debrzna ze swiezo wprowadzonymi do uzbrojenia OSA mi .

  9. #49

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie

    Lotnisko w Debrznie znowu żyje tylko inaczej. Obserwuję często przylatujące na to lotnisko prywatne samoloty. Jest ich niekiedy kilka na raz. Przylatują , jak ostatnio , z okazji imprez automobilowych. Lotnisko w Debrznie dla samochodów - Lotnicza Polska - , Zrealizowane eventy Ť Rallyland
    nemrod

  10. #50
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Szkoda, że nic tam już latać nie będzie, ale z drugiej strony można się cieszyć, że teren zagospodarowano zanim popadł w kompletną ruinę-przynajmniej się nie zmarnują budynki, drogi itd.
    Pozdrawiam!
    Maciek


  11. #51
    Awatar mjarota

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Goleniów

    Domyślnie

    Kilka zdjęć lotniska w Debrznie, które zrobiłem w czerwcu:


















  12. #52
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Stare piękne klimaty - łezka się w oku kręci

  13. #53

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Południe

    Domyślnie

    Witam Szanownych Kolegów,
    Korzystając z minutki czasu chciałem tylko zająć stanowisko odnośnie dwóch spraw. Pierwsza to przkekazanie samolotów MF 6601 - 6604 do Debrzna. To ciekawa sprawa i bardziej złożona niż wynika to z dokumentów. Jest kilka dat przkazania tych samolotów do Debrzna. Niestety im bardziej w las tym ciemniej... Niestety muszę tu stwierdzić, że książki płatowców nie idą tutaj w parze z prawdą historyczną. Mało tego kolejne przeglądane dokumenty mówią zupełnie coś innego. Przedział czasowy jak na dane przynależności do jednostki jest dość spory. Bo wahają się pomiędzy 27 maja 1978 r. poprzez 10 sierpnia 1978 r., 28 sierpnia 1978 roku a na 16 wrześniu kończąc. I z tego co się dokopałem do danych nie są to jedyne daty. Doszliśmy do tego jak jest naprawdę, ponieważ zarówno kolega Grzegorz jak i kilka innych osób dość dobrze pamięta tą sytuację. Zresztą stwierdzenie kolegi Grzegorza w poprzednim poście chyba tłumaczy wszystko. Niestety dokumenty nie tylko w tym przypadku mijają się troszkę z prawdą a w niektórych przypadkach bardziej niż troszkę... Druga sprawa dotyczy tych ciekawostek o których wspomina Sławek. Jest ich na tyle dużo, że ciężko przytoczyć choć połowę dla danej jednostki i wybierane są tylko wybiórczo takie, które uznają autorzy, że " może warto". Jakbyśmy poszli tym śladem to bądź co bądź krótkie opracowanie naszpikowane byłoby takimi faktaki jak uszkodzenia sprzętu, problemy z silnikami, trzykrotne próby lądowań w TWA, przypadki drobnych awarii w powietrzu na lądowaniach na zapasowych lotniskach kończąc - tylko chyba byśmy zanudzili potencjalnych "badaczy historii" i zarzutów byłoby co niemiara... A tak nawiasem mówiąc z samego lotniska w Mierzęcicach (1990 - 1996) posiadam ponad 120 przesłanek do wypadków i innych ciekawych rzeczy związanych z normalną pracą 2 eskadry 11. PLM i samego lotniska. A opracowanie o takich rzeczach często niechętnie potwierdzanych przez obsługę naziemną czy pilotów chyba by nie było zbyt ciekawe.
    Pozdrawiam, Adam
    Pozdro

  14. #54

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Południe

    Domyślnie

    Acha i jeszcze ten nieszczęsny temay PFów w debrzańskim pułku. Z uporem maniaka dalej twierdzę, że nie wyszytskie samoloty MiG-21 wersji PF podczas służby w 9. PLM miały numery czterocyfrowe i zaczynające się od cyfry "0". W różnym okresie samoloty miały w dwóch przypadkach numery trzycyfrowe! Jako przykład podam samolot 901, który owszem podczas krótkiego epizodu bo siedmiomiesięcznego dwa razy zmieniał numer boczny z 0901 na 901 i ponownie na 0901. Okoliczności i co więcej zdjęcia postaram się zaprzentować i opisać w opracowaniu o PFach w Polsce, której jest na ukończeniu ( oczywiście jak będzie miejsce ). Niestety brakuje kilka ważnych inforamcji stąd od jakiegoś czasu ( a raczej z powodu jego braku ) materiał ten jest stale przesuwany. Historia tylko tego samolotu w okresie służby w Debrznie może posłużyć do napisania kilkustornicowego opracowania ( warto się przymierzyć do tego ) , tylko kto z wydawców na to pójdzie...:-))) A innym samolotem, który miał numer zmieniany to już wspomniany wcześniej egzemplarz 0613 (613). Pozdrawiam,
    Pozdro

  15. #55
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mjarota Zobacz posta
    Kilka zdjęć lotniska w Debrznie, które zrobiłem w czerwcu:
    A cóż to za budowla przy "nowym PPSie" - czyżby jakowyś gród warowny powstawał ????

  16. #56

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Tak wygląda, faktycznie, jakby film kręcili , "Starą Baśń", czy cóś.

  17. #57

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie

    Brawo Panowie ! jesteście spostrzegawczy. To rzeczywiście średniowieczna budowla wybudowana przez GOK w Lipce na potrzeby ich corocznego widowiska batalistycznego , które organizują . Równolegle na lotnisku odbyły się pokazy sprawności 52 Batalionu Remontowego Ziemi Człuchowskiej z Czarnego. Bywli również na wojnie w Afganistanie. Poza tym odbyły się przyloty samolotów , którymi co niektórzy latali nad lotniskiem i Debrznem. Chciałem załączyć zdjecia ale od pewnego czasu ta sztuka jest dla mnie niedostepna.
    nemrod

  18. #58

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze
    nemrod

  19. #59
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    No to brakuje tylko fosy

  20. #60

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie


    Polecamy

    http://img820.imageshack.us/img820/1145/zamiastmigwu.jpg

    Teraz to takie lądują w Debrznie. A fosy rzeczywiście nie wybudowali.Brakowało wody.
    nemrod

Strona 3 z 8 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 15-11-2016, 09:16
  2. 13-09-2016, 13:23
  3. 11-05-2016, 20:51
  4. 28-02-2016, 17:26
  5. 10-08-2015, 14:05
  6. 15-05-2015, 22:56
  7. 08-02-2015, 01:59
  8. 08-02-2015, 01:36
  9. 25-12-2014, 13:48
  10. 07-12-2014, 09:00
  11. 27-11-2014, 09:29
  12. 19-11-2014, 21:02
  13. 09-11-2014, 14:20
  14. 01-10-2014, 20:32
  15. 20-09-2014, 14:16
  16. 01-09-2014, 19:57
  17. 13-07-2014, 11:43
  18. 07-06-2014, 14:39
  19. 30-05-2014, 07:35
  20. 27-03-2014, 12:06
  21. 19-03-2014, 17:51
  22. 17-03-2014, 15:27
  23. 03-02-2014, 23:54
  24. 06-01-2014, 19:24
  25. 28-12-2013, 17:16
  26. 10-11-2013, 15:20
  27. 02-07-2013, 16:35
  28. 20-06-2013, 10:45
  29. 23-05-2013, 14:06
  30. 28-04-2013, 22:13
  31. 23-04-2013, 22:58
  32. 14-04-2013, 00:12
  33. 13-04-2013, 19:34
  34. 04-04-2013, 17:17
  35. 25-03-2013, 10:00
  36. 14-03-2013, 23:10
  37. 28-02-2013, 20:38
  38. 12-02-2013, 22:52
  39. 03-02-2013, 16:06
  40. 03-01-2013, 17:47
  41. 02-01-2013, 17:57
  42. 24-12-2012, 12:21
  43. 26-11-2012, 21:24
  44. 02-11-2012, 12:10
  45. 01-11-2012, 19:21
  46. 20-10-2012, 14:15
  47. 16-10-2012, 19:10
  48. 03-10-2012, 17:36
  49. 30-09-2012, 18:58
  50. 24-09-2012, 08:17

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •