Strona 1 z 8 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 155
Like Tree18Likes

Wątek: 11/9 pułk lotnictwa myśliwskiego (JW3779) - Poznań/Debrzno

  1. #1

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie 11/9 pułk lotnictwa myśliwskiego (JW3779) - Poznań/Debrzno


    Polecamy

    Czy któryś z szanownych forumowiczów mógłby opisać bliżej okoliczności katastrofy UMa nr 9322 ?. Wiem tylko, że załoga niestety zginęła, a zdarzenie miało miejsce podczas treningu do pokazów.

  2. #2
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bocian
    Wiem tylko, że załoga niestety zginęła
    Niestety nie tylko załoga straciła życie w tym wypadku.Było więcej ofiar.

    Andrzej

  3. #3

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Tak, wiem, w tej katastrofie w Debrznie zginęło też kilka osób na ziemi, bliższych szczegółów nie znam.

  4. #4
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Czy któryś z szanownych forumowiczów mógłby opisać bliżej okoliczności katastrofy UMa nr 9322
    Nawet po tylu latach jest trudno o tym pisać - zbyt wielkie emocje jeszcze siedzą w człowieku. Zginęli ludzie w maszynie oraz dwie osoby cywilne, dziecko zostało kaleką do końca życia choć obiło mi się o uszy że i ono zmarło.Od tamtego czasu mam uraz do pokazów lotniczych i nie jeżdżę po takich imprezach.
    Gdyby ten wypadek zdarzyłby się kilka sekund wcześniej ofiar byłoby znacznie więcej.

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bocian
    a zdarzenie miało miejsce podczas treningu do pokazów.
    był to raczej lot pożegnalny.Ze względu na konwencję tego forum wolę o nim nie pisać .
    nemrod

  6. #6
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    był to raczej lot pożegnalny

    Nie bardzo - to był kolejny lot w celu przygotowania załóg do pokazów aczkolwiek tak się złożyło, iż jeden z poległych lotników miał rzeczywiście feralnego dnia wykonać ostatni lot przed urlopem a po urlopie odejść do cywila po 30 latach latania.

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie

    jeden z poległych lotników miał rzeczywiście feralnego dnia wykonać ostatni lot przed urlopem a po urlopie odejść do cywila po 30 latach latania.
    Właśnie...
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 14-02-2010 o 01:53
    nemrod

  8. #8

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Ś.p. ppłk pil. Z.M. ?

  9. #9
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Ś.p. ppłk pil. Z.M. ?
    Dokładnie tak

  10. #10
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Zginęli ludzie w maszynie oraz dwie osoby cywilne, dziecko zostało kaleką do końca życia choć obiło mi się o uszy że i ono zmarło.
    Pewnie tak, bo w "Pamięci lotników wojskowych 1945-2003" piszą o trzech ofiarach na ziemi.
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  11. #11
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    piszą o trzech ofiarach na ziemi.
    Ofiarami wypadku mogą być ludzie również ranni - wiec interpretować taki zapis można różnie.

    W każdym bądź wypadku dziecko było w ciężkim stanie i wojsko zapewniło jej leczenie i z tego co pamiętam dowództwo również myślało o dalszej rehabilitacji. Niestety później przeniesiono mnie do innego garnizonu i dalsze losy nie są mi dokładnie znane. Gdzieś, kiedyś usłyszałem że ponoć i to dziecko zmarło ale jak pisałem nie mam dokładnych danych.

    Może nemrod uściśli te dane wszak z Pomorza człowiek

  12. #12
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Ofiarami wypadku mogą być ludzie również ranni - wiec interpretować taki zapis można różnie.
    To ja nieprecyzyjnie napisałem. W książce stoi tak: "Zginęli piloci i trzy osoby cywilne."
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie

    Może nemrod uściśli te dane wszak z Pomorza człowiek
    "Nie chciałem ale muszę."

    A więc samolot uderzył w plantację porzeczek w pobliżu pasa startowego ok.500 metrów od zabudowań. Na plantacji porzeczki zbierało kilkanaście osób.Na miejscu zginęła uderzona golenią podwozia kobieta . Jej dziecko zostało ranne w głowę. Wojsko robiło wszystko by zapewnić mu opiekę lekarską . Kilka lat po wypadku żyło. Co dalej nie wiem. Trzecia poszkodowana osoba to właściciel pola p. Kanecki, który po wybuchu został poparzony płonącym paliwem. Zmarł na drugi dzień w szpitalu. Resztę opisał Grzegorz co mogę potwierdzić.
    nemrod

  14. #14

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie Katastrofa Mig-a Debrzno lata 80-te

    Witam, czy komuś znane sa okoliczności katastrofy Mig-a 21 z Debrzna w latach 80-tych,zginęło wtedy 2 pilotów?
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 14-02-2010 o 01:52

  15. #15
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    W latach osiemdziesiątych były dwie katastrofy w debrzańskim pułku - w 1982 r. i w 1985 r. Zapewne chodzi Ci o tą drugą z 6 sierpnia gdzie zginęli śp. ppłk pil. Zygmunt Maćkowiak i śp. kpt. pil. Wiesław Siniarski na samolocie MiG 21 UM. Przyczyną był błąd pilotażowy. W katastrofie tej zginęli również przypadkowi cywile.

  16. #16

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    Należy dodać , że do katastrofy doszło nie podczas "zwykłych lotów", a podczas przygotowań do pokazów z okazji Święta Lotnictwa. Ćwiczenie wykonywano nad terenem, na którym znajdowała się spora ilość osób zbierających porzeczki.
    Niestety nie były to pierwsze i ostatnie niepotrzebne ofiary pokazów.
    Co jakis czas słyszymy, że doszło do nieszczęścia.
    Byłem tam i widziałem to.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 07-02-2010 o 16:54 Powód: polskie znaki

  17. #17
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Jak najbardziej były to zwykłe loty, jakich wiele było w pułku w tym czasie. Jedynie co było inne, to właśnie lot treningowy do mających się odbyć pokazów z okazji - tak jak piszesz Święta Lotnictwa. Ćwiczenie to nie było wykonywane nad terenem, gdzie - jak piszesz - znajdowała się spora ilość osób zbierających porzeczki. Gdyby tak było, ofiar byłoby więcej. Samolot spadł rzeczywiście na pole porzeczek, gdzie znajdowały się trzy osoby, z których dwoje zmarło - trzecia była w szpitalu.
    Skoro tam byłeś, powinieneś pamiętać.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 07-02-2010 o 16:54

  18. #18

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    Czy prawdą jest że jeden z tych pilotów miał przejść w niedługim czasie na emeryturę?
    Pamiętam ten dzień jako mały chłopiec byłem wtedy w Lipce Kraj.u rodziny,wiecie moze na czym polegał ten błąd pilotazowy w roku 85 i
    okolicznosci katastrofy w 82 roku?

  19. #19
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Tak, ppłk Maćkowiak miał odbyć ten lot i udać się na urlop, a później na zasłużoną emeryturę. Latał od 1959 i miał nalot 2969 godzin.
    Błąd polegał na przeciągnięciu maszyny.
    Co do katastrofy z września 1982 roku, to pilot stracił orientację przestrzenną, a gdy ją odzyskał było już za późno. Spadł koło Żnina niedaleko miejscowości Rogowo.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 14-02-2010 o 01:55

  20. #20

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie 11/9 pułk lotnictwa myśliwskiego (JW3779) - Poznań/Debrzno


    Polecamy

    Witam,
    pójdę w ślad Kolegów Forumowiczów, którzy ostatnimi czasy bardzo aktywnie wypowiadali się na temat publikowanych w naszej krajowej prasie lotniczej materiałów historycznych. Otóż sam chciałbym podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat artykułu o 11 PLM autorstwa Adama Gołąbka i Grzegorza Klimasińskiego, który ukazał się w ostatnim 35-tym numerze Lotnictwa z Szachownicą.
    Ogólnie rzecz biorąc materiał ciekawy, wręcz pionierski (przeczytałem z wielkim zainteresowaniem), ale starym zwyczajem dominuje w nim „martyrologia”. Tak jakby historia tego, jakże ciekawego pułku sprowadzała się do niekończącej się serii wypadków lotniczych. Rozumiem, że było ich dużo, ale tą dysproporcję należałoby uzupełnić innymi wydarzeniami. A skoro awarie autorzy potraktowali wybiórczo, to pewnie bardziej jako przykład zainteresowałoby czytelników awaryjne lądowanie w terenie przygodnym nie jednego (tych było sporo), a pary samolotów Jak-23 w 1953 r. Jednym z pilotów był skądinąd Bolesław Halerz, którego postać jest zapewne wszystkim dobrze znana. Jeżeli chodzi o daty wypadków, to niejaki chor. Kobycz lądował awaryjnie 27 marca, a nie 7 marca.
    We wstępie brakuje bezpośredniego rozkazu Dowódcy Wojsk Lotniczych o formowaniu pułku. Brakuje też ilości dostarczonych samolotów, chociażby Jak-23 (z Jak-9 byłoby trudniej).
    Nie znalazłem też jakichkolwiek danych na temat personelu pułku w jego początkowym okresie (np. stanu bojowego lub grup szkoleniowych na samolotach bojowych). Aż się prosi o Jaki-23. Te ogólnikowe dane są dowodem na to, że autorzy nie korzystali z dokumentów w archiwach wojskowych.
    Z racji szczególnego zainteresowania najbardziej ciekawiła mnie jednak wiedza autorów na temat służby samolotów MiG-21 w 11 PLM OPK. Niestety spotkał mnie zawód. Największy żal mogą mieć dwaj wówczas najważniejsi piloci pułku - kapitanowie Antoni Babkiewicz i Adam Markowicz, o których słowem nie wspomniano. To na nich spadł przecież cały ciężar przygotowania pilotażowego eskadry! Na samoloty MiG-21F-13 przeszkolili się już w 1962 r. w pierwszej grupie pilotów wyszkolonej w CSL. I to właśnie oni przygotowywali do wylotu grupę pilotów pułku z dowódcą ppłk Zamorskim na czele (17 października 1963 r.).
    Pokazy... Autorzy bardzo dokładnie opisali załogi biorące udział w tafli nad polami Grunwaldu w 1960 r., a całkowicie pominęli historyczny udział pułku w defiladzie 20-lecia PRL w dniu 22 lipca 1964 r. Przecież lotnicy pułku tworzyli tam drugą z czterech piątek samolotów MiG-21 prowadzoną przez kpt. Markowicza. Była to pierwsza publiczna prezentacja tych maszyn. Zapomnieli też o ugrupowaniu „Harpun” tworzonym przez debrzańskie MiGi-21 podczas defilady nad Trójmiastem w czerwcu 1965 r. Prowadził je nie kto inny, jak wspomniany mjr Markowicz.
    Jeżeli chodzi o samoloty MiG-21PF to pominięto rolę kpt. Babkiewicza, który jako pierwszy w pułku stosowne przeszkolenie pilotażowe przeszedł w Krasnodarze w 1964 r. Zabrakło też wzmianki o przeszkoleniu w CSL pozostałych pilotów, a także kolejnej większej grupy pilotów przygotowanej w CSL w 1965 r. A co z wylotem pilotów na strzelania rakietowe do Astrachania w sierpniu 1964 r.?
    Ponadto autorzy rozminęli się z prawdą jeżeli chodzi o wycofywanie wersji F-13. Ilości samolotów przekazanych do 40 i 41 PLM są poprawne, ale daty już nie koniecznie. Otóż jeden egzemplarz odleciał do Świdwina dopiero w marcu 1965 r. Do tego czasu był uziemiony z powodu uszkodzenia poszycia skrzydła przez odłamki pękniętej opony w czasie dobiegu. W szczegóły nie będę wnikał, ale dodam jedynie, że stał ogółem 9 miesięcy, a gdy doszło już do przebazowania po wymianie skrzydła, to o mało nie skończyło się to wypadkiem.
    Na zakończenie skomentuję jeszcze opisy do zdjęć. Warto byłoby zidentyfikować pilota stojącego przed F-13 nr 808. Jest nim kpt. Antoni Mężyk.
    Podpisanie zdjęcia samolotu MiG-21PF nr 613, jakoby było wykonane w Debrznie podczas ćwiczeń przeciwchemicznych w latach 60-tych, jest absolutną bzdurą! Przecież widać, że samolot posiada ciemny (czerwony) pas na szczycie statecznika pionowego (stosowany od końca lat 60-tych w 1 KOPK), ale przede wszystkim rzuca się w oczy krój cyfr numeru bocznego stosowany przez LZR-3 w Dęblinie (przy remoncie). Taki remont samolot przeszedł dopiero w 1974-76 r. Partia MiG-21PF dostarczona z importu do 11 PLM OPK w styczniu 1965 r. wyjątkowo otrzymała numery boczne czterocyfrowe tj. 0613, 0614, 0615, 0701 i 0901. Były one malowane w Debrznie (posiadały charakterystyczny debrzański krój cyfr). W każdym razie pierwsza cyfra 0 została zamalowana dopiero po ich przekazaniu do 1 KOPK. Widoczny na zdjęciu powyżej n/b 610 przybył w 1965 r. z Mińska Maz. (w ramach unifikacji serii produkcyjnych w jednostkach) stąd brak zera.
    Rozumiem odwieczny problem z ograniczeniem objętości artykułu, ale dysproporcje w treści utwierdziły mnie w przekonaniu, że nie w tym rzecz.
    Mimo pewnego niedosytu, z niecierpliwością oczekuję drugiej części monografii.

    Pozdrawiam
    Sławek LAF

Strona 1 z 8 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 15-11-2016, 09:16
  2. 13-09-2016, 13:23
  3. 11-05-2016, 20:51
  4. 28-02-2016, 17:26
  5. 10-08-2015, 14:05
  6. 15-05-2015, 22:56
  7. 08-02-2015, 01:59
  8. 08-02-2015, 01:36
  9. 25-12-2014, 13:48
  10. 07-12-2014, 09:00
  11. 27-11-2014, 09:29
  12. 19-11-2014, 21:02
  13. 09-11-2014, 14:20
  14. 01-10-2014, 20:32
  15. 20-09-2014, 14:16
  16. 01-09-2014, 19:57
  17. 13-07-2014, 11:43
  18. 07-06-2014, 14:39
  19. 30-05-2014, 07:35
  20. 27-03-2014, 12:06
  21. 19-03-2014, 17:51
  22. 17-03-2014, 15:27
  23. 03-02-2014, 23:54
  24. 06-01-2014, 19:24
  25. 28-12-2013, 17:16
  26. 10-11-2013, 15:20
  27. 02-07-2013, 16:35
  28. 20-06-2013, 10:45
  29. 23-05-2013, 14:06
  30. 28-04-2013, 22:13
  31. 23-04-2013, 22:58
  32. 14-04-2013, 00:12
  33. 13-04-2013, 19:34
  34. 04-04-2013, 17:17
  35. 25-03-2013, 10:00
  36. 14-03-2013, 23:10
  37. 28-02-2013, 20:38
  38. 12-02-2013, 22:52
  39. 03-02-2013, 16:06
  40. 03-01-2013, 17:47
  41. 02-01-2013, 17:57
  42. 24-12-2012, 12:21
  43. 26-11-2012, 21:24
  44. 02-11-2012, 12:10
  45. 01-11-2012, 19:21
  46. 20-10-2012, 14:15
  47. 16-10-2012, 19:10
  48. 03-10-2012, 17:36
  49. 30-09-2012, 18:58
  50. 24-09-2012, 08:17

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •