Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 59
  1. #21

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    MiG 21 M to wersja w naszym kraju, która nie była dostosowana do odpalania pocisków H-66. Ten pocisk mogły natomiast odpalac samoloty wersji MF bodajże od 68 serii wzwyż ( piszę z pamięci ). Chodzi tutaj o czas blokowania wiązki prowadzącej który jest dłuższy niż dla pocisków RS-2 US.
    Grzegorz5710 ma racje jeżeli chodzi o wersję MiG-21 przystosowaną do odpalania H-66 - to MF. Jeżeli jednak, jak twierdzi, pierwsze strzelanie tą rakietą odbyło się w 9 PLM w lipcu 1984 to muszę przyznać, że stosunkowo późno, bo 9 lat od pierwszych metodycznych odpaleń w Wojskach Lotniczych. Szkolenie lotniczo-metodyczne w zakresie strzelania rakietami H-66 zostało po raz pierwszy przeprowadzone w naszym lotnictwie w 1975 r. (w dwóch etapach). Pierwsze zapoznawcze odpalenie miało miejsce w dn. 23 kwietnia 1975 r., a jego wykonawcą był ppłk pil. Jerzy Makarewicz z DWLot (w trakcie prowadzenia rakiety po odpaleniu popełnił jednak błędy, wskutek czego rakieta trafiła w ziemię z przelotem 1000 m za punktem celowania). Po przeprowadzeniu szkolenia teoretycznego w lipcu odpalenia zaliczyło kolejnych 6 pilotów. Wszystko odbywało się na Nadarzycach. Co ciekawe oprócz pilotów 4 PDLM (41 PLM) w II fazie szkolenia uczestniczyło 2 pilotów 34 PLM OPK. Wszyscy wykonali po jednym odpaleniu, ale najbliższe trafienie było w odległości 5 m od punktu celowania.

  2. #22
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sławek LAF Zobacz posta
    Jeżeli jednak, jak twierdzi, pierwsze strzelanie tą rakietą odbyło się w 9 PLM w lipcu 1984 to muszę przyznać, że stosunkowo późno, bo 9 lat od pierwszych metodycznych odpaleń w Wojskach Lotniczych
    Wprowadzenie pocisku H-66 na uzbrojenie pułków czysto myśliwskich jest swego rodzaju ewenementem. Do Debrzna te pocisku wprowadzono dopiero w 1983 roku i to jeszcze z perypetiami bo nie wszystkie maszyny miały na swym wyposażeniu wyrzutnie APU 68.

  3. #23

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    Wprowadzenie pocisku H-66 na uzbrojenie pułków czysto myśliwskich jest swego rodzaju ewenementem. Do Debrzna te pocisku wprowadzono dopiero w 1983 roku i to jeszcze z perypetiami bo nie wszystkie maszyny miały na swym wyposażeniu wyrzutnie APU 68.
    I to też jest dowód na to, że nie M, na których 9 PLM opierał swoją działalność w latach 70-tych, a dopiero MF były przystosowane do odpalania H-66.
    Ciekawi mnie natomiast, kiedy odpalano te rakiety po raz ostatni. Na pewno było to w 41 PLM. Ostatnia wzmianka, jaką posiadamy na ten temat odnosi się do 1989 r. W dn. 17 listopada 1989 r. pilot miał przy II zajściu awaryjnie odpalić rakietę H-66, ale omyłkowo nacisnął przycisk awaryjnego zrzutu podwieszeń, w rezultacie odpalił H-66 razem z wyrzutnią! Samolot, z którego dokonano odpalenia to MiG-21MF nr 7812.
    Ludzie z Malborka mówią, że ostatenie odpalenia były ok. 1995 r., ale nie wiem na ile w tym prawdy. Może ktoś wie więcej...?

  4. #24
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    A to szkoda Po cichu wierzyłem, że była taka możliwość. Przyznam, że interesowałem się wątkiem rakiet H-66 na wersji MiG-21M z czysto modelarskiej ciekawości. Gdy tylko wyjdzie nowy zestaw zza południowej granicy, na nowy rok chcę rozpocząć pracę nad miniaturą MiG-21M "1813" z 2 PLM i myślałem o dość niestandardowych podwieszeniach. Miały być R-60 i właśnie H-66, a teraz mam szkopuł co w zamian. RS-2US są tak oklepanym tematem
    Cytat Zamieszczone przez Sławek LAF Zobacz posta
    Ciekawi mnie natomiast, kiedy odpalano te rakiety po raz ostatni. Na pewno było to w 41 PLM. Ostatnia wzmianka, jaką posiadamy na ten temat odnosi się do 1989 r.
    Sławku jak mówiłem z rozmów z byłym personelem 2 PLM jakie miałem możliwość przeprowadzić, wiem że takie odpalenia z udziałem tego pułku były po oddaniu wersji PFM, czyli pomiędzy 1989 a 1993 rokiem. O rok mogę jeszcze popytać i jeśli będę miał jakieś konkrety, dam tu znać

  5. #25
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sławek LAF Zobacz posta
    W dn. 17 listopada 1989 r. pilot miał przy II zajściu awaryjnie odpalić rakietę H-66, ale omyłkowo nacisnął przycisk awaryjnego zrzutu podwieszeń, w rezultacie odpalił H-66 razem z wyrzutnią!
    Nie przypominam sobie aby pociski RS-2 US i H-66 można było awaryjnie odpalić. W przypadku nie odpalenia sposobem zasadniczym powinno się je przywieść z powrotem albo właśnie je zrzucić.

    Cytat Zamieszczone przez young Zobacz posta
    MiG-21M "1813" z 2 PLM i myślałem o dość niestandardowych podwieszeniach.
    Proponuję "podwiesić" na wewnętrznych belkach uzbrojenia belki wielozamkowe MBD -2-67 z czterema bombkami każda.

  6. #26

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    Nie przypominam sobie aby pociski RS-2 US i H-66 można było awaryjnie odpalić. W przypadku nie odpalenia sposobem zasadniczym powinno się je przywieść z powrotem albo właśnie je zrzucić.
    Mnie to też zdziwiło, ale w protokole była wyraźnie mowa o próbie awaryjnego odpalenia za pomocą "przycisku awaryjnego odpalenia"...
    Bardziej pasowałoby, że próbował odpalić, ale pomyłkowo nacisnął przycisk awaryjnego zrzutu i wtedy rakieta spadła razem z wyrzutnią.

  7. #27
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sławek LAF Zobacz posta
    Bardziej pasowałoby, że próbował odpalić, ale pomyłkowo nacisnął przycisk awaryjnego zrzutu i wtedy rakieta spadła razem z wyrzutnią.
    To kompletnie nie trzyma się kupy a to dlatego, że odpalenie następuję od "Przycisku Bojowego" na drążku sterowym - przycisk awaryjnego odpalenia "AWAR PUSK CC" na brodzie uzbrojenia a przyciski awaryjnych zrzutów na dolnej części przedniej tablicy przyrządów.
    Celowo napisałem AWAR PUSK CC - jest to awaryjne odpalenie pocisków CC czyli samonaprowadzających się rakiet - R-3S.
    To że po naciśnięciu awaryjnego zrzutu podwieszeń rakieta spadła wraz z wyrzutnią to prawidłowy proces - nie ma możliwości zrzucenia samego pocisku z wyrzutni.
    Ostatnio edytowane przez Grzegorz5710 ; 05-06-2010 o 12:10 Powód: literówka

  8. #28
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    Proponuję "podwiesić" na wewnętrznych belkach uzbrojenia belki wielozamkowe MBD -2-67 z czterema bombkami każda.
    O tym samym natychmiast pomyślałem Dziękuję kolegom za te wyczerpujące wyjaśnienia

  9. #29
    Awatar Marek_1452

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Witam. Bardzo ciekawy temat. Niestety nie posiadam aż takiej wiedzy, ale z tego co pamiętam to w latach 1983-1985 w 2PLM w Goleniowie nie było rakiet H-66, chyba że czegoś nie wiem. Tym bardziej nie kojarzę strzelania przy ich użyciu. Natomiast były RS-2 US i R-3S. Wogóle nie mam wiedzy na temat H-66, cóż to takiego ? Nawet teoretycznie musiałbym coś o tym wiedzieć.

  10. #30

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek_1452 Zobacz posta
    Nawet teoretycznie musiałbym coś o tym wiedzieć.
    Wrzuć sobie w przeglądarkę hasło "rakieta H-66" i już na początku masz opis i dane techniczne.

  11. #31
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Marku rakiet takich nie mogło być, bo jak już zostało tu napisane, nie mogły ich odpalać samoloty wcześniejszych wersji niż MF a te przyszły po zdaniu PFM.
    Jeszcze szybkie pytanie dotyczące związanych z pułkiem maszynami PFM o numerach dwucyfrowych, poprawny zapis numeru fabrycznego to 94ML czy 94MŁ? W źródłach różnie można wyczytać...

  12. #32
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez young Zobacz posta
    poprawny zapis numeru fabrycznego to 94ML czy 94MŁ
    Jak byś nie napisał tak będzie poprawnie
    Rosyjskie л w naszym alfabecie odpowiada literkom L i Ł

  13. #33
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    Rosyjskie л w naszym alfabecie odpowiada literkom L i Ł
    A dosłownie oznacza "Ł".
    Grzegorz ma rację, jak napiszesz, tak będzie dobrze, oby konsekwentnie. Z "Ł" jest bardziej po rosyjsku, a z "L" bardziej spolszczone.

  14. #34

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Południe

    Domyślnie

    Witam,
    Z powodu kłopotów jak mnie ostatnio nawiedzają nie miałem czasu włączyć się w ropzmowę. Ale do rzeczy. Wrócę kilkanaście postów do góry i odniose się do wypowiedzi kolegi Sławka co do fałszowania historii. Po pierwsze nisko kłaniam sie ludziom, którzy chcą dociec prawdy, która jest ogromnie pogmatwana. Po drugie podobnie jak kilku tu ludzi na tym forum staram sie dociec pewnych "prawd historycznych" i wiem jedno. Po przekopaniu wielu dokumentów, relacji świadków, dokumentów pułkowych, czy nawet zdjęć, są takie rzeczy że mając 4 a nawet 5 źródeł każde mówi inaczej i są to takie fakty jakich nie można podważyć - pieczątki, oryginalne dokumenty, zdjęcia - i jak to ugryźć ? A do tego świadkowie, którzy pomimo upływu czasu ( w jednej sprawie wiekszego, w drugiej mniejszego okresu ) twierdzą, że oczywiście oni świetnie pamietają. Dochodzi do takich absurdów, że np. pilot pokazuje mi zdjęcie, jak twierdzi z lotniska Łask, na którym stoją 3 samoloty własnie wersji F-13. Twierdzi, że przechodził szkolenie pod okiem instruktorów z Łęczycy. Podaje daty, podaje nazwiska - posprawdzałem zgadzają się - a prawda dotychczas znana jest inna - dokumenty mówią coś innego - acz nie wszystkie. Dokopałem się do informacji, że samoloty faktycznie były w Łasku 42 dni i znalazłem dokumenty jakoby były one w ten czas na stanie 10. PLM ! Dla mnie szok ale... jak do tego podejść? Masz chłopie zdjęcia, dokument, relacje swiadków i tak na prawdę z drugiej strony "opozycję" ludzi lotnictwa, która po takim materiale by cię "rozstrzelała". Reasumując - po każdej publikacji - częśc jest za, część przeciw, a prawda lezy po środku lub po stronie AUTORA! lecz nie może on tego udowodnić w wiarygodny i zjadliwy sposób. Dlatego na pytanie Sławka czy jest sens pisać, wydawać sporo pieniędzy i cennego czasu - odpowiadam głośno TAK ! Sam sporo jeźdze po całej Polsce i nie tylko tracą czas, pieniądze i zaniedbując nie raz nie dwa obowiązki rodzinne, aby wyjasnić jakąś bzdurę albo otrzymać kilka zdjęć - wiec wiem co mówię. Co do pocisków H-66, ja mam informację potwierdzoną z 9 i 41. PLM, że robiono to po raz ostatni w 1994 roku na wspólnych ćwiczeniach ( 6 maszyn z Malborka przebazowano na kilka dni do Zegrza Pomorskiego) i był to 6 - 8 czerwiec 1994 - o dalszych lotach z H-66 nie słyszałem. Pozdrawiam serdecznie Adam
    Pozdro

  15. #35
    Awatar Marek_1452

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez young Zobacz posta
    Marku rakiet takich nie mogło być, bo jak już zostało tu napisane, nie mogły ich odpalać samoloty wcześniejszych wersji niż MF a te przyszły po zdaniu PFM.
    Tak mi coś świta po głębszym zastanowieniu, że pod koniec 1985r. do Goleniowa chyba przyszły MIG-21M lub 21MF. Ale to już tak dawno było.

  16. #36
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Kilka lat później To był przełom lat '80/ '90, zdawanie pierwszych PFM i przyjmowanie nowszej wersji koniec 1988 i później.

  17. #37
    Awatar Marek_1452

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    To może przyszły wtedy PFM ? To były 2 sztuki i trafiły chyba do 3 Eskadry. Mam nadzieję że nie robię za dużo zamieszania moją niepamięcią. Temat lotnictwa i 2PLM od jakiegoś czasu staje mi się bliski. Czuję się zaszczycony że mogłem służyć w 2PLM, można by powiedzieć zgodnie z tradycją rodzinną.

  18. #38
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Kolejna sprawa. Przeglądając jeszcze raz różne wydawnictwa natknąłem się na zdjęcie szparki 7503 i tu najpierw głupie pytanie, na które sam odpowiedzi nie mogłem znaleźć. Szparka 7503 to US czy UM? Wygląda na UM, ale nie mogę sobie ułożyć jej w czasie. W którym roku mogła być już na stanie 2 PLM? W latach '70 i jeśli tak, czemu tak wcześnie?
    Druga sprawa wyjaśnia dlaczego piszę w tym wątku. Skojarzyłem sobie ten numer z pewnym zdjęciem, które było już na tym forum. O tutaj . Kilka osób próbowało zgadnąć czy to aby lotnisko Goleniów.

    Nie dawało mi to spokoju i przeszukałem zbiór moich fotografii. Otóż zdjęcie faktycznie wygląda na część serii fotograficznej z lotniska obejmującej min. takie zdjęcia
    Pierwsze ukazało się w szerszym kadrze w obiegu Kroniki WAF, co najważniejsze podpisane, że pochodzi z 2 PLM

    I kolejne


    Było jeszcze kilka, z których widać po lewej 022 po prawej zaś 05 (czyli sesja fotograficzna musiała się odbyć najpóźniej na przełomie lat 70/80, tak wcześnie była już wersja UM na stanie pułku? ). Nasz forumowy kolega Zwieroboj w podanym linku pisze też, że nie pasują mu szczegóły.
    Mnie nie pasują rakursy i detale. Za blisko pasa, drzewa za wysokie na podejściu (wysokie były z prawej na kursie), brak podwójnych latarni za żaluzjami. No i światło DK - tam ich nie było. No ale dyskutował nie bedę
    Położenie lasu uznaję za winę przekłamanej perspektywy nietypowym położeniem fotografa. Ale intryguje mnie brak oświetlenia, który nie pasował też Zwierobojowi. Co ciekawe na drugim zdjęciu też go nie widać. Może widoczna lampa, została tam postawiona w miejscu uszkodzonego oświetlenia? A może jego rozbudowy?

  19. #39
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez young Zobacz posta
    Szparka 7503 to US czy UM?
    7503 to zdecydowanie UM natomiast co do lotniska to nie podejmuję się polemiki. Lotniska z początku lat 70 czy 80 będą się różniły od tych z lat 90. Zmienia się krajobraz a i pamięć bywa złudna

  20. #40
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie


    Polecamy

    Zdjęcie UM 7503 w towarzystwie PFM 022 jest opublikowane na str. 194 w książce T. Królikiewicza "Nowoczesny samolot wojskowy" z 1979 roku, a zatem wykonano je przed tą datą. Samolot był w 2 plm "Kraków" w latach 1976-1978 zdaje się?

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 16-08-2017, 11:46
  2. 22-02-2014, 22:01
  3. 21-03-2013, 00:00
  4. 16-01-2013, 19:03
  5. 31-12-2012, 19:22
  6. 31-12-2012, 15:42
  7. 01-12-2012, 17:39
  8. 26-11-2012, 20:38
  9. 09-09-2012, 20:24
  10. 22-08-2012, 15:36
  11. 20-08-2012, 14:13
  12. 20-06-2012, 00:11
  13. 18-06-2012, 07:36
  14. 25-05-2012, 18:01
  15. 16-05-2012, 12:17
  16. 20-04-2012, 23:21
  17. 29-03-2012, 10:45
  18. 22-02-2012, 23:51
  19. 10-02-2012, 19:49
  20. 05-02-2012, 11:25
  21. 02-02-2012, 07:36
  22. 24-01-2012, 20:11
  23. 14-08-2011, 20:13

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •