Strona 57 z 58 PierwszyPierwszy ... 7 47 55 56 57 58 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1,121 do 1,140 z 1151
Like Tree49Likes

Wątek: Polskie lotnictwo w okresie PRL

  1. #1121

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    Mam ogólnikowe pytanie. Czy piloci w latach 70 - tych i 80 - tych wylatywali zbliżoną ilość godzin co obecnie ? A jeżeli mniej lub wiecej to jaka to była liczba w roku ? Wiem że w chwili obecnej najwiecej latają F-16, następnie w kolejności MiG-29 a na szarym końcu Su-22.
    Kilka lat temu instruktor ze Świdwina wylatał 300 godzin... A te z drugiej kabiny liczą się bodajże w 75%, czyli potencjalnie mogło być między 300 a 400.
    W latach 70-80 wcale nie było tak różowo - po prostu było dużo samolotów, jeszcze więcej pilotów, duży ruch w powietrzu i wiele maszyn na lotach, ale to nie znaczy, że piloci latali tyle ile dzisiaj na F-16 (150-200 godzin rocznie).
    Zależy także od etapu szkolenia i funkcji, podejrzewam, że w rzeczywistości 100 godzin przekraczało niewielu. To i tak dużo w stosunku do siermiężnych lat 90, gdy latało się 40-60 godzin.
    Poza tym loty na F-16 dłużej trwają, a przeciętny wylot "ołówka" na zadanie w strefie zajmował ok. 30 minut.

    M.
    Kazor likes this.

  2. #1122
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    W pokoleniu, które kończyło szkoły lotnicze w latach czterdziestych i pięćdziesiątych, było całkiem sporo pilotów bojowych z łącznym nalotem życiowym rzędu 3-4 tysięcy godzin, a i więcej też bywało. Dla generacji o dekadę młodszej za bardzo dobry wynik trzeba uznać przedział 2-3 tysięcy godzin. Widać po tym, że znacznie więcej latało się na Limach niż później na naddźwiękowych.
    U pilotów transportowych oczywiście mogło być więcej. Nawet 6-7 tysięcy się zdarzało.

    No i nalot liczono inaczej, jak mi się mgliście kojarzy z dyskusji, którą gdzieś tutaj swego czasu prowadziliśmy.

  3. #1123
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Co prawda nie nasi, ale materiał świetny. Nie słyszałem o DOL w Czechosłowacji
    Brána do historie 10 díl Migy na dálnici D1 NOVA Plus

  4. #1124

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kaesz Zobacz posta
    Co prawda nie nasi, ale materiał świetny. Nie słyszałem o DOL w Czechosłowacji
    Zaraz obejrzę. Ja słyszałem, co w tym dziwnego? Z pamięci kojarzę DOL Merin oraz Vyskov pod Brnem - przez ten ostatni przejeżdżałem kilkukrotnie. Nieopodal jest muzeum z kolekcją Migów i Suk.

    M.

  5. #1125

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Faktycznie świetny materiał, dzięki za link
    Konkretnie odtworzyli te Migusie, pod skrzydłami pojawiły się S-24 i Ch-23 lub 66.

    Ale nie mogę pozbyć się wrażenia, że za mało "polowe" to lotnisko zapasowe na autostradzie sobie urządzili. Gdzie mu do naszych DOLi gdzieś pośrodku borów i lasów, do takiego Wielbarka, Rososzycy czy Jarosławca

    M.

  6. #1126
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    do takiego Wielbarka,
    raczej Muszaki ( przy poligonie)
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  7. #1127
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Już jakiś czas temu wypatrzyłem i zachodzę w głowę nie mogąc znaleźć wytłumaczenia. Skąd numer 2111 na Lim-2, skoro miało być 19 serii produkcyjnych?

    Tutaj, 1:38:05:


  8. #1128
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Gdyby ktoś miał wolny tysiąc... ALBUM LOTNICZE ZAKŁADY REMONTOWE BYDGOSZCZ (swoją drogą, cena kosmiczna)

  9. #1129

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Ja wiem, czy kosmiczna?? Raptem, jeśli jest tam faktycznie 50 fotek wychodzi 20 dychy od sztuki. Fakt dla kogoś, kto nie przywiązuje wagi do historii to może być drogo, ale czasami i za 100 złociszy lub więcej potrafiło "zejść" zdjęcie z Allegro. Kwestia jakiej wartości historycznej są te foty? Trochę mało próbek by to ocenić, ale może ktoś zaryzykuje

  10. #1130
    Awatar Mr.Viper

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    Czy ktoś z was nie dysponuje obszerniejszymi danymi na temat Lima-6 o numerze 418?

  11. #1131
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  12. #1132
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Lotnisko w Pieniężnicy, jako jedyne zapasowe, doczekało się schronohangarów (doliczyłem się dziesięciu). Czemu? Były jakieś plany dla niego? Kiedy zostały wybudowane?
    Podobno podczas przebazowania 28 PLM na to lotnisko w 1986 roku, nie można było z nich korzystać (nie licząc dwóch udostępnionych dla ET).
    Ostatnio edytowane przez kaesz ; 13-02-2017 o 13:23

  13. #1133

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie Służyłem w Powidzu w latach 83-85

    Witam.
    W latach 83-85 służyłem jako tzw. żołnierz służby zasadniczej w 7PLBR . W tamtym czasie była to dla mnie "kara" . Dwa stracone lata . Lecz już po kilku latach od wyjścia z wojska z tęsknotą spoglądałem na przelatujące odrzutowce wojskowe , w latach 90-tych . Wtedy jeszcze dużo latali.
    Teraz krótko opiszę moją historie w lotnictwie LWP. Bilet dostałem do szkółki w Zamościu { szkoła mechaników lotniczych , głównie na Limach i śmigłowcach ?} . Po dwóch tygodniach mój pluton przejechał się pociągiem do Oleśnicy . Nazywało się to jakoś CWSSL ? . Trafiłem do plutonu {w szkółkach były plutony , a w pułkach klucze } "po radiu na Mig 23" Wtedy był to najbardziej zaawansowany tech. samolot w Polsce. I tajny . Do domu gdzie mieszkałem w cywilu przyszedł milicjant przeprowadzić rozmowę w sprawie rodziny za granicą itp.Pamiętam ,że na kompanii obok nas spali chłopacy szkolenii po MI 24 . Mogę innym razem trochę o Oleśnicy opisać . Po szkółce jedziemy na praktykę do Słupska . Trwa to dwa tygodnie
    , jesteśmy tam przy Migach 23 .Następnie kilku z nas dostaje przydział do Powidza i jedziemy sami pociągiem . W Powidzu to 7 PLBR , JW 1462.
    Są tam 2 eskadry lotnicze i 1 techniczna .Biorą mnie do lotniczej , ale nie "po radiu " , tylko do klucza KKR . KKR jest to podwieszany zasobnik rozpoznania elektronicznego i fotograficznego . W eskadrze mamy 2 lub 3 KKR-y i około 7 samolotów ma aparaty wmontowane na stałe w kadłubie AF47 . Starsi żołnierze i zawodowi z klucza uczą mnie obsługi .{ Innym razem mogę o tym napisać } Dalej , przez 1,5 roku "na betonie " działy się różne ciekawe wydarzenia : zderzenie suki z bocianem przy podchodzeniu do lądowania , dostarczanie z ZSSR do Powidza pierwszych Su 22 i składanie ich w naszym hangarze tech. , obloty przez rosyjskich pilotów . Loty rozpoznawcze , zawodowi mówili że są to bojowe loty , bo z ostrą amunicja o kryptonimie "Argon" , w tym czasie widziałem na własne oczy wszystkie typy samolotów bojowych LWP ,nawet jedyną bojową Iskrę , malowaną na zielono , przyleciała do Słupska . Kogo te sprawy ciekawią niech zapyta . Chętnie odpowiem . Pozdrawiam

  14. #1134
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotrek 1960 Zobacz posta
    Nazywało się to jakoś CWSSL ?
    COSSTWL - Centralny Ośrodek Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych

    Cytat Zamieszczone przez Piotrek 1960 Zobacz posta
    Mogę innym razem trochę o Oleśnicy opisać
    Bardzo proszę!
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  15. #1135

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie

    Ok. Do Oleśnicy przybyłem na wiosnę 83 . Spaliśmy w koszarowcach , były kompanie szkolne a w nich plutony . Kompania liczyła około 150 osób . Sądzę ,że w tamtych czasach było nas w ośrodku pewnie z 1000 żołnierzy , albo i więcej. Nazywano nasz elewami , byli także kadeci czyli przyszli zawodowi mechanicy , a także bażanty tzn. osoby po wyższych studiach .Oni musieli odsłużyć w sumie 1 rok ."Lekcje" odbywały się w tych murowanych barakach . Były tam sale wykładowe , dość dobrze zaopatrzone w w różnego rodzaju elementy z samolotów , przekroje silników , siłowniki , sprzęt radio itp. Wykłady prowadzili żołnierze zawodowi w większości oficerowie . Nie pamiętam jak było z egzaminami , chyba były , ale wszyscy zdali . Na wykładach było bardzo ciężko , ,,, aby nie zasnąć . Nikogo to nie interesowało , myśmy tam byli , czyli w wojsku , wbrew własnej woli . Jak wspominałem , uczyłem się " po radiu " , jestem z wykształcenia technik elektronik , ale nawet dla mnie było to nudne . A co mówic o większości kolegów , którzy trafili tam z przypadku . Za moich czasów lotnisko było już nie używane , stało tam kilka samolotów . Służyły do szkolenia , czyli ogladania .Pamietam ,że był Su 9 , Su 20 , Limy i oczywiście Mig 21 , i chyba jeszcze jakiś .Pamietam opowiadanie o tym jak na lotnisko przyleciał na ostatnich kropelkach paliwa z pułku bojowego, w swoim ostatnim locie ,jakiś uszkodzony egzemplarz . Wystarczyło paliwa tylko do tego ,aby właśnie dolecieć i wylądować .W Oleśnicy na lotnisku nawet holownika nie mieli , dlatego kompania wojska poszła pchać samolot przez pół pasa na stojankę ,koło hangaru . Aha , dowódcą ośrodka był pułkownik , zapomniałem nazwisko, ale despota i nerwus , poza tym po ośrodku chodziło kilka pawi . Podobno codziennie rano oficer dyżurny musiał robić sprawdzenie stanu { obecności } pawi .
    .
    paulus76 likes this.

  16. #1136
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Dzięki za wspomnienia! Pawie były "oczkiem w głowie" dowódcy, płk. Jerzego Budzisza, bo to na jego czasy w COSSTWL się załapałeś (zmarł 01.11.1983 r.).
    No i pewnie miałeś na myśli Su-7.
    Pozdrawiam z Oleśnicy!
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  17. #1137

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie

    Lubię historię , czytam dużo wspomnień , biografii itp. Wiem ,że za kilanaście lat nie bedzie już osób które pamiętają tamte realia . Dlatego chcę opisać służbę w jednostce lotniczej w latach 80-tych w PRL.

    Loty szkoleniowe odbywały się średnio co dwa dni. Zależało to głównie od pogody, wtedy, tak sądzę, nikt nie liczył się z kosztami. Co jakiś czas były również loty nocne. My mechanicy, ze służby zasadniczej (przymusowej) na loty ubieraliśmy tzw. piszczki. Były to czarne ortalionowe kombinezony z plisowanymi podpinkami, bardzo ciepłe. Na nogach mieliśmy typowe gumofilce Na głowę berety przywiązane sznurówkami do pagonów. Jeżeli loty zaczynały się np. o 7.00, to wyjeżdżaliśmy ok. 2 godz. wcześniej. Koszary pułku w Powidzu są w lesie, jakieś 3-4 kilometry od schronohangarów. Przyjeżdżał po nas holownik, tzn. samochód, który potem służył do wyciągania samolotu z hangaru na .... . Drzwi od hangaru otwierały się grawitacyjnie, czyli mechanik zwalniał za pomocą wajchy hak, no i drzwi same jechały po szynach. Do zamykania służyła wyciągarka zamontowana przy drzwiach. Zdarzyło się, że nie było prądu i drzwi zamykał ciagnik , ciągnął stalową linę po bloczkach itd. Przepraszam, że piszę tak szczegółowo, ale to z myślą o młodych miłośnikach lotnictwa, którzy nigdy się z tym nie spotkali. Holowniki to były rosyjskie samochody ciężarowe, chyba marki KRAZ. Na lotnisku były jeszcze APY, które służyły do odpalania samolotów, czyli generatory prądu, dawały do odpalenia samolotu napięcie stałe 27 V i do sprawdzania samolotu 115V/400Hz.

    Wracam do holownika, była to typowa ciężarówka, na pace ławki dla przewozu ludzi. Z tyłu był hak do podwieszenia długiego, czerwonego, chyba to się nazywało "nosidło", zaczepianego za przednią goleń samolotu. Nie pamiętam, nigdy tego nie robiłem. Tym zajmował się "płatowiec".

    Aha, podział był następujący: Płatowiec - zajmował się - silnik, mycie samolotu, podwozie, tankowanie, podwieszanie zbiorników; Osprzęt - akumulator, tlen, powietrze, fotokarabin, rejestrator lotu i chyba spadochron hamujący; Uzbrojenie - czyli uzbrojenie, aha, był to najwiekszy liczebnie klucz; Radio - czyli radiostacje, ustawianie kodów w swój - obcy (robił to zawsze tylko żołnierz zawodowy) i ja czyli KKR - obsługa aparatury rozpoznania.

    No dobra, dojeżdżamy na miejsce postoju samolotów koło pasa. Zapomniałem już, jak się na to mówiło.
    Gdy już wszystkie samoloty były na miejscu, odbywał się tzw. oblot pogody. Dowódca pułku (wtedy był to krewny I sekretarza PZPR, nazywał się płk Kania) lub zastępca wylatywał samolotem Lim lub Su-7 szparką (nigdy się nie dowiedziałem, dlaczego tymi samolotami, samolotami o 1 generację starszymi) w rejon lotów. Po powrocie odbywała się zbiórka wszystkich biorących udział w lotach. Mówił dowódca, meteo i inżynier pułku. Ciekawy dla nas był występ inżyniera pułku (był on w stopniu płk.), opowiadał o bezpieczeństwie na lotach. Omawiał różne wypadki i przypadki na lotniskach wojskowych w PRL. Chyba wiecie, ile wtedy w Polsce było lotnisk woj. czyli lotów. Latali dzień w dzień.

    Zapamiętałem jedno zdarzenie, było to Słupsku (byłem tam swego czasu, dlatego chyba pamietam), mechanik w stopniu chorążego, miał zwyczaj jeżdzić po lotnisku motorkiem Komarkiem, zagapił się dojeżdżając od przodu do stojacej Iskry lub Lima, no i wbił się, nadział się na rurkę Pitota. Chyba zginął.

    OK, na dzisiaj kończę . Zaznaczam jeszcze raz, że piszę te moje wspomnienia, głównie dla młodych miłośników lotnictwa, mam już 57 lat , ale przeloty Su-20 nad moją głową na wysokości 10 - 15 metrów nie zapomnę nigdy.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 28-02-2017 o 23:18

  18. #1138
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotrek 1960 Zobacz posta
    zastępca wylatywał samolotem Lim lub Su 7 szparką , { nigdy się nie dowiedziałem , dlaczego tymi samolotami , samolotami o 1 generację starszymi }
    Generalnie, na oblot pogody latało się dwusterami (SBLim, Iskra, szkolna wersja samolotu bojowego wykorzystywanego w pułku). Nie było szparek Su-20, dlatego do Powidza wypożyczano z 3 PLMB szparki Su-7U, do czasu aż na stan przyjęto eskadrę Su-22 z szkolno-bojowymi Su-22UM3K.
    Świetnie się to czyta, stare dobre smaczki Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, ale te KKR-1 z Su-20 dalej są wykorzystywane w Świdwinie, pod Su-22...

  19. #1139

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotrek 1960 Zobacz posta
    chyba to się nazywało nosidło
    Może wodzidło?
    Co tu napisać....

  20. #1140
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPMM/EPBC/EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Piotrek 1960 Zobacz posta
    miejsce postoju samolotów koło pasa. Zapomniałem już , jak sie na to mówiło
    CPPS?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


Strona 57 z 58 PierwszyPierwszy ... 7 47 55 56 57 58 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 25-08-2016, 16:42
  2. 05-07-2015, 11:47
  3. 05-07-2015, 10:56
  4. 24-04-2015, 19:34
  5. 21-03-2015, 19:41
  6. 12-03-2015, 07:47
  7. 22-02-2015, 13:43
  8. 01-02-2015, 22:57
  9. 20-12-2014, 19:20
  10. 21-11-2014, 21:45
  11. 21-09-2014, 13:13
  12. 15-09-2014, 10:55
  13. 10-09-2014, 21:49
  14. 08-09-2014, 10:39
  15. 08-09-2014, 09:34
  16. 30-07-2014, 22:29
  17. 22-07-2014, 23:19
  18. 18-06-2014, 13:22
  19. 18-06-2014, 13:15
  20. 06-05-2014, 12:04
  21. 27-04-2014, 14:17
  22. 23-04-2014, 13:27
  23. 14-02-2014, 15:46
  24. 06-02-2014, 22:55
  25. 02-02-2014, 01:16
  26. 02-02-2014, 01:12
  27. 21-01-2014, 04:59
  28. 12-01-2014, 19:50
  29. 27-12-2013, 19:28
  30. 22-12-2013, 12:12
  31. 19-12-2013, 07:23
  32. 09-12-2013, 09:31
  33. 06-12-2013, 16:01
  34. 15-11-2013, 13:48
  35. 25-10-2013, 20:38
  36. 14-07-2013, 16:28
  37. 24-06-2013, 00:54
  38. 15-06-2013, 21:20
  39. 20-05-2013, 23:33
  40. 07-05-2013, 19:23
  41. 24-04-2013, 08:22
  42. 20-04-2013, 19:12
  43. 09-04-2013, 23:54
  44. 08-04-2013, 23:31
  45. 04-04-2013, 17:12
  46. 23-03-2013, 15:57
  47. 20-03-2013, 22:09
  48. 17-03-2013, 16:06
  49. 15-03-2013, 13:54
  50. 10-03-2013, 01:58

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •