Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 57
Like Tree10Likes

Wątek: Incydent z roku 1989

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    łomża

    Domyślnie Incydent z roku 1989


    Polecamy

    Dużo się pisało i pisze do tej pory na temat wyczynu młodego Niemca, który ladując samolotem sportowym na palcu Czerwonym w Moskwie upokorzył radziecki system obrony powietrznej kraju rad. Natomiast przemilcza sie starannie fakt podobnego incydentu, gdzie lecący bez pilota Mig-u 23 w dniku 4.07.1989 rozbił się w Belgii. Pilot katapultował się nad Kołobrzegiem, a samolot minął sobie granice RFN, Holandii i spadł na dom w Belgii. O tym się milczy, a też przecież odsłonil ten incydent braki obrony powietrznej. I tu pytanie czy może posiadacie dokładniejsze infoormacje o tym incydencie.
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 07-05-2012 o 17:13

  2. #2
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  3. #3

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Z tego co pamiętam to lecący MiG-23 został przechwycony przez myśliwce NATO już nad terenem RFN. Piloci meldowali, że MiG leci sobie bez osłony kabiny oraz bez pilota. Dowodzący całością nie wydali rozkazu zestrzelenia, ponieważ obawiali się że spadający samolot może spowodować jakieś nieszczęście na ziemi. Liczyli, że MiGowi wystarczy paliwa do Morza Północnego, i tam go będzie można spokojnie kropnąć, bez obawy o szkody na dole. No ale paliwa brakło wcześniej, i skończyło się tak, jak wszyscy wiemy.

  4. #4
    Awatar gruby131

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    sterbid
    Katastrofa MiG-a-23 pod Kortrijk
    -takie coś wyskoczyło[ między innymi ] po wpisaniu w googla "Lot MiG-23 bez pilota " .Tak że nikt tego raczej nie ukrywa , bo i w jakim celu .Lata robią swoje , było , minęło .

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Raczej nie milczało i nie milczy, przypadek jest dość dobrze znany i opisywany, w necie są zdjęcia z miejsca upadku oraz korespondencja z przechwycenia MiG-23 przez parę amerykańskich F-15. O ile mnie pamięć nie zawodzi to tego samego dnia lub następnego nasze ówczesne serwisy podały informację o zdarzeniu.

  6. #6
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Ta sprawa byla świetnie udokumentowana i wyjaśniona. Związek Radziecki wypłacił odszkodowanie rodzinie ofiary.
    W polskich mediach też były na ten temat informacje.
    Mój dawny instruktor latał wtedy na bisach w Zegrzu Pomorskim, całkiem niedaleko Bagicza i miał okazję rozmawiać z radzieckimi pilotami zanim ich przeniesiono do Brzegu. Według ich relacji ów pilot (jakby nie było szkolony raczej nie do ratowania życia Belgów) mocno się załamał nerwowo kiedy dowiedział się, że samolot poleciał sam tak daleko i zabił chłopaka. Pilot nie mógł sobie podarować że wysiadł, załamany mówił, że gdyby miał chociaż cień podejrzenia, że coś takiego się stanie wolałby sam rozbić się w tym samolocie.

    Poza zdjęciami z miejsca upadku jest też takie słynne zdjęcie sprzed upadku:
    Majus likes this.

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Wiadomo, że dla każdego lotnika upadek jego samolotu i związana z tym śmierć osoby postronnej jest traumatycznym przeżyciem, ale mówienie o załamaniu nerwowym wydaje się być literacką przesadą opowiadających. Pilot nie był nowicjuszem, w trudnej sytuacji zachował się prawidłowo i nikt nie miał do niego pretensji, więc w sumie czym miał się załamywać?

    Swoją drogą był to wprawdzie dość spektakularny, ale wcale nie jedyny przypadek w historii lotnictwa, że samolot bojowy po katapultowaniu pilota sam przeleciał sporą odległość.

  8. #8
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    To "słynne zdjęcie" jest grafiką komputerową.

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Drzemi Zobacz posta
    jest grafiką komputerową.
    Na której nie zgadza się typ samolotu. Dostępne zdjęcia z miejsca upadku maszyny jednoznacznie dowodzą, że był to MiG-23M, a na tym obrazku jest coś w rodzaju MiGa-23MLD.

  10. #10
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    wydaje się być literacką przesadą opowiadających
    tak to bywa z opowieściami z czwartej ręki ;-)

    Cytat Zamieszczone przez Drzemi Zobacz posta
    jest grafiką komputerową.
    A to nie wiedziałem. Bardzo sprawny to fotomontaż. Zupełnie nie do poznania. Ale rzeczywiście nawet malowanie się nie zgadza ze zdjęciami z miejsca wypadku.

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    w trudnej sytuacji zachował się prawidłowo i nikt nie miał do niego pretensji
    No nie wiem. Następnego dnia pilot był już w Moskwie.
    A zaraz po tym wypadku cały pułk poddano kontroli i przeniesiono do Brzegu a do Bagicza skierowano śmigłowce.

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    wcale nie jedyny przypadek w historii lotnictwa
    Był też przypadek, że F-106 sam wylądował w polu ;-) Dzięki odrzutowi po wystrzeleniu pilota samolot sam wyszedł z korkociągu i ... wylądował.

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Był też brytyjski Harrier, który przeleciał na pusto z Danii do Niemiec i jeszcze parę innych.

    Pamiętam, że pojawiały się takie wersje przebiegu zdarzeń, według których samolot płk. Skuridina był sprawny, a pilot wskutek utraty nawyków miał błędnie zinterpretować sytuację i na tej podstawie podjąć błędną decyzję o katapultowaniu. W końcu stanęło na tym, że faktycznie na małej wysokości miała miejsce gwałtowna utrata mocy silnika, więc moim zdaniem nic innego nieszczęśnikowi nie pozostawało, jak natychmiast się wystrzelić. Jeżeli miałbym na podstawie publicznie dostępnej wiedzy cokolwiek oceniać jako błąd pilota, to chyba tylko to, że nie skierował samolotu w stronę morza.

    Spektakularność tego konkretnego zdarzenia wzięła się z kontekstu politycznego, w jakim miało ono miejsce. Był to okres, w którym bardzo dużo działo się w naszej części Europy. Przeniesienie 871 plm z Bagicza do Brzegu z pewnością można wiązać z wypadkiem, ale też musi być umieszczane na szerszym tle. Wydaje się, że nie ma potrzeby, żebym musiał ten wątek rozwijać.

  12. #12
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie

    A nie było tak, że śmigłowce z Brzegu poszły do Bagicza, a Migi z Bagicza gdzieś na Ukrainę?
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  13. #13
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    871. Pomorski plm stacjonował w Polsce do 10.06.1991 roku. W latach 1989-1991 w Brzegu.

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    A z Brzegu przeniósł się na znany nam skądinąd Smoleńsk-Siewiernyj. Podczas stacjonowania w Brzegu pułk wymienił sprzęt latający na MiGi-23MLD.

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bognor Regis

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez martineho Zobacz posta
    ...Bardzo sprawny to fotomontaż. Zupełnie nie do poznania.
    Fotomontaż jest raczej niedbały. Wystarczy wyświetlić zdjęcie w oryginalnej rozdzielczości i od razu widać, że F-15 w całkiem innym oświetleniu (światło rozproszone) niż MiG (ostre słońce). Tak drastyczne różnice w oświetleniu od razu demaskują fotomontaż.
    Pozdrawiam - Miłek

  16. #16
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cygnus Zobacz posta
    Fotomontaż jest raczej niedbały. Wystarczy wyświetlić zdjęcie w oryginalnej rozdzielczości i od razu widać, że F-15 w całkiem innym oświetleniu (światło rozproszone) niż MiG (ostre słońce). Tak drastyczne różnice w oświetleniu od razu demaskują fotomontaż.
    Nie wiedziałem, że takie rzeczy można robić bez zaawansowanych programów i technika komputerowa na aż takie rzeczy pozwalała już tak dawno. Co innego usunąć komuś pryszcza na nosie czy czerwone oczy, to sam robiłem nawet pędzelkiem na odbitce, ale co innego umieścić elementy zdjęcia tak, żeby się perspektywa zgadzała, dołożyć na pierwszym planie jakiś sztafaż, że niby takie nieustawiane. Sporo pracy.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 10-05-2012 o 15:18 Powód: ort

  17. #17

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    Taki fotomontaż jest banalny, zrobi to średnio ogarnięty łepek na spiraconym fotoszopie.

  18. #18
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Zadziwiacie mnie. Trochę wypadłem z obiegu. Muszę chyba zmniejszyć pobory moim hiperartystycznym współpracownikom, którzy przez domniemanie kompetencji bez większego nadzoru zajmują się grafiką komputerową w oparach drogich używek;-).
    Co rusz słyszę: "OOO to niemożliwe...", "To byłoby bardzo drogie..", "Jakbyśmy mieli lepszy sprzęt", "W tej wersji się nie da...", "Za mała rozdzielczość...".

    Może i z dzisiejszej perspektywy fotomontaż banalny ale 20 lat temu juz pewnie taki banalny nie był.
    STYRO, jarekch and pyza_snk like this.

  19. #19
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Tak pomijając niuanse grafiki - coś mi się obiło o uszy, że w latach 80-tych lub 90-tych była sytuacja na polskim MiGu-21 w rejonie Zatoki Gdańskiej, gdzie pilot musiał się strzelać, a samolot zamiast spaść zniżał stabilnie i po kosiaku nad Helem dopiero wpadł do morza. Prawda to?
    Pozdrawiam!
    Maciek


  20. #20
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •