Strona 121 z 123 PierwszyPierwszy ... 21 71 111 119 120 121 122 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 2,401 do 2,420 z 2451
Like Tree32Likes

Wątek: MiG-21

  1. #2401
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie


    Polecamy

    No widzisz - wymiana jednego przekaźnika czy bloku wcale nie oznacza przebudowy samolotu czy zmianę wersji. Mała rzecz a jak cieszy.
    Tak samo było w PF - przyjechali, wymienili i wszystko cacy.
    Instalacji uzbrojenia nie zmieniano nic - natomiast ten przekaźnik z tego co pamiętam znajdował się w bloku areterowania CD 30 więc podchodziło to mimo wszystko pod stację

  2. #2402
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    heh pisałem wcześniej że poprzez wymiane RP-21 na RP-21M uzyskali możliwość współpracy z RS-2US a to coś wiecej nizli wymiana przekaznika , bo oprócz tego zmodyfikowali instalacje i peryferia czyli hardwar

    tak z relacji starych , dokładnie nie udało misie ustalic czy dotyczyło to PFów czy Pfm ów ale po przylocie do polski samoloty stały wiecej niż miesiac ze względu na wady stacji radiolokacyjnych / brak komponentów w 196.. Swidwin

  3. #2403
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    heh pisałem wcześniej że poprzez wymiane RP-21 na RP-21M uzyskali możliwość współpracy z RS-2US a to coś wiecej nizli wymiana przekaznika , bo oprócz tego zmodyfikowali instalacje i peryferia czyli hardwa
    Chcesz przez to powiedzieć, że fizycznie wymienili całą stację r-lok ?? Raczej wątpliwe bo pocisk RS-2 U niewiele się różnił od RS-2 US. Ten drugi miał dodatkową korekcję wysokości ( mógł być odpalany powyżej 14 000 m ) i zapewne podobne "przeróbki dotyczyły stacji r-lok. A to chyba trzeba było wymienić ze dwa bloki na nowsze i po krzyku. Zresztą stare RS-2 U też później przerobili na US.
    Awaryjność urządzeń radiowych i radiolokacyjnych była duża w tamtych czasach nie da się ukryć. Brak części też się dawał we znaki

  4. #2404
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    Zresztą stare RS-2 U też później przerobili na US.
    o i to jest ciekawa informacja , kiedy, w jaki sposób

    w połowie 1965 były u nas samoloty ale rakiet RS-2US nie było czemu ?

  5. #2405
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    w połowie 1965 były u nas samoloty ale rakiet RS-2US nie było czemu ?
    Prawdopodobnie wiązało to się z modernizacją samolotu. Bo nie tylko dostosowywano stację r-lok o czym wspominaliśmy wcześniej ale także nasze PF mogły przenosić gondolę strzelecką GP-9. Możliwe jest też opóźnienie dostaw pocisków od producenta bo cykl produkcyjny mimo wszystko trwa - to nie parówki.
    Pociski RS-2 U mimo wszystko dotrwały do lat 70 gdy wraz z ubyciem MiG 19 PM zakończyły swój żywot. Modernizacja pocisków zapewne w zakładach remontowych.

  6. #2406
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    zabudowa RP-21M na serii 24 a przystosowanie PFMów wersji 76 do zabudowy GP-9 to dwie rózne sprawy

    myśle ze cos wiecej na te tematy przyniesie zapowiadana od.....lat ksiązka o 21 wydawnictwa LAF choć szybko na rynku nie zagosci

  7. #2407
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    czy rosjanie celowo zabudowali zmodyfikowana instalacje uzbrojenia na naszych Mig-21 mf pod kątem sprzedarzy bezuzytecznych im H-66,
    u nich tylko na Pfmach,
    czy też to nasi chcieli mieć kierowane pociski p-z , ponieważ dostali po Egipskie Su-20 praktycznie w wersji uzbrojenia prezentowanej przez
    Su-7 .
    H-66 i H-23 to to samo.

  8. #2408

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    H-66 i H-23 to to samo.
    No niezupełnie; systemy kierowania się różnią (Ch-66 - wiązka prowadząca, Ch-23 - radiokomendowe). A prócz systemu kierowania zmieniono w Ch-23 jeszcze parę drobiazgów (głowica bojowa, paliwo w silniku, drobne różnice w rozmiarach)

  9. #2409
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Speedy Zobacz posta
    No niezupełnie; systemy kierowania się różnią (Ch-66 - wiązka prowadząca, Ch-23 - radiokomendowe). A prócz systemu kierowania zmieniono w Ch-23 jeszcze parę drobiazgów (głowica bojowa, paliwo w silniku, drobne różnice w rozmiarach)
    nie , dokładnie to samo i tu i tu wiązka prowadząca H-66 z RP-21 M/MA, H-23 Delta również wiązka prowadząca dokładnie ta sama zasada naprowadzania.
    ponadto pociski H-66 jakie u nas były były produkcji po 1972 roku i zawierały komponenty z rakietki H-23 min silnik można powiedzieć ze były u nas hybrydy

  10. #2410

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    dokładnie to samo i tu i tu wiązka prowadząca
    Hmm nie chcę się sprzeczać, ale popatrzyłem teraz w necie i w książkach i wszędzie podają, że Ch-23 miał radiokomendowe (zdalne radiowe). Padają nawet takie szczegóły, że w Ch-23 były problemy ze smugaczem, który zakłócał antenę odbiorczą i trzeba go było jakoś tam przekonstruować (a przy kierowaniu wiązką prowadzącą po co komu byłby smugacz). Czy mógłbyś coś szerzej może napisać?

    (No i dzięki za informację o "hybrydach", myślałem, że Ch-66 i Ch-23 nie były produkowane równocześnie).

  11. #2411
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    zajrzyj tu JBG 37 poniżej zdjęcia gdzie pilot czochra stery rakiety ,jest ona sama od tyłu, ten kwadrat u góry ,pusty wewnątrz to antena odbiorcza-tubowa , po przeciwnej stronie od dołu jest miejsca na smugacz

    obie rakiety mogły być używane tylko przy widocznosci celu , smugacz po to żebyś mógł zauwazyć w którą strone schodzi pocisk z linii celowania i spróbować korygować tor lotu rakiety

    ponieważ w sieci nie ma opisu naprowadzania H-23 spróbuj znależć o systemach z Mi-24 W to podobna aparatura.

  12. #2412

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Hej

    Dzięki za fajnego linka. Ale jednak to co opisałeś:

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    smugacz po to żebyś mógł zauwazyć w którą strone schodzi pocisk z linii celowania i spróbować korygować tor lotu rakiety
    ...to właśnie jest kierowanie radiokomendowe (zdalne radiowe jak kto woli). Śledzisz cel w przyrządzie celowniczym (linia celowania), śledzisz rakietę (dzięki smugaczowi - z kilku km nie widziałbyś przecież wzrokowo niewielkiej rakiety) i starasz się utrzymać ją na linii celowania. Jak widzisz, że rakieta schodzi z linii celowania, to wysyłasz jej przez radio komendę do zmiany kursu tak by na tę linię powróciła.

    Wiązka prowadząca (radiowa) działa inaczej. Śledzisz cel w przyrządzie celowniczym (linia celowania) po czym włączasz nadajnik radiowy, który wysyła wąski snop fal równolegle do linii celowania - to właśnie jest wiązka prowadząca. Rakieta wyposażona jest w odbiornik fal wiązki z kilkoma antenami (zwykle 4 rozstawione co 90 st., np. umieszczone na końcach skrzydeł). System kierowania w rakiecie mierzy poziom sygnału z każdej z anten. Jeśli jest on jednakowy, to znaczy że rakieta porusza się w osi wiązki (czyli po linii celowania). Jeśli rakieta zbacza z osi wiązki, to odbierany sygnał słabnie, a na jednej z anten, tej najbardziej oddalonej od osi wiązki, staje się najsłabszy. System kierowania rakiety wykrywa to i wykonuje manewr zmiany kursu w kierunku przeciwnym do tej najsłabszej anteny.

    W przypadku wiązki prowadzącej smugacz wydaje mi się do niczego niepotrzebny.

  13. #2413
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    zauważ że na 21 wyjście rakiety z linii celowania korygowano dowrotem samolotu czyli cały samolot zmieniał swe połozenie wzgledem rakiety ,zablokowana wiazka inaczej mówiac ustawiałeś rakiete na kursie ,samolotem

    w H-23 robił to tensometr na drązku

  14. #2414
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    W lipcu 1968 r. w 1 plm OPK w Mińsku Mazowieckim zakończono modernizację celowników radiolokacyjnych CD-30TPM na samolotach MiG-21pfm od nr 2401 do 2412. W wyniku dokonania modernizacji na wyżej wymienionej serii samolotów MiG-21pfm można obecnie wykonywać przechwycenia celów powietrznych w sposób analogiczny jak na samolotach MiG-21pfm z celownikiem radiolokacyjnym CD-30TK. Prace związane z modernizacją celowników radiolokacyjnych CD-30TPM w 1 plm OPK były wykonywane w oparciu o biuletyny konstrukcyjne nr 0737/K/67 i 08513431-A.

    Tak stoi urzędowo napisane, pfm małymi literami, z dwugwiazdkowym generalskim podpisem.

  15. #2415
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Jacku ,dzięki wielkie !

  16. #2416
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    W lipcu 1968 r. w 1 plm OPK w Mińsku Mazowieckim zakończono modernizację celowników radiolokacyjnych CD-30TPM na samolotach MiG-21pfm od nr 2401 do 2412. W wyniku dokonania modernizacji na wyżej wymienionej serii samolotów MiG-21pfm można obecnie wykonywać przechwycenia celów powietrznych w sposób analogiczny jak na samolotach MiG-21pfm z celownikiem radiolokacyjnym CD-30TK. Prace związane z modernizacją celowników radiolokacyjnych CD-30TPM w 1 plm OPK były wykonywane w oparciu o biuletyny konstrukcyjne nr 0737/K/67 i 08513431-A.

    Tak stoi urzędowo napisane, pfm małymi literami, z dwugwiazdkowym generalskim podpisem.

    Jacku !
    Nie śmiem podważać Twoich urzędowych informacji lecz nasuwa mi się logiczna niespójność.
    Nie ulega żadnej wątpliwości, ze samoloty 24 serii czyli pierwszych PF ( a także i następnych ), które dotarły do naszego lotnictwa poddawano zgodnie z różnymi biuletynami producenta modyfikacjom, które miały na celu polepszenie ówczesnych walorów bojowych tego samolotu.
    Ale nie rozumiem jednej kwestii jak samolot wersji PFM sorki pfm po modyfikacji zostaje również samolotem pfm. - Możesz mi to wytłumaczyć ?.

  17. #2417
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Piszą jeszcze: "Modernizacja celowników radiolokacyjnych CD-30TPM ujednoliciła zasady bojowego wykorzystania wszystkich samolotów MiG-21pfm będących na wyposażeniu 1 plm OPK oraz zasady obsługi urządzeń elektronicznych na tych samolotach, a ponadto wpłynęła na uproszczenie zaopatrzenia tych urządzeń w części zamienne." W sumie to jakaś konsekwencja w tym jest.

    Mnie wychodzi, że urzędowo potwierdza się to, co wprawdzie dość mgliście, ale jednak dobrze pamiętam z młodych lat: u nas w Malborku w latach 60 i 70 wersja 94 funkcjonowała w powszechnej wojskowo-lotniczej świadomości jako MiG-21SPS. Mówiło się SPS i tyle, kropka. Coś takiego jak MiG-21PFM nie istniało. A nie istniało najwidoczniej dlatego, że PF czy też - jak go tam zwał - PFM w sensie wersji 76 nie był na uzbrojeniu dywizji. Oczywiście jeśli nie liczyć krótkiego epizodu kilku sztuk w 41 plm, o którym najstarsi górale tymczasem zdążyli byli zapomnieć. Określenia PF i PFM poznałem znacznie później z "cywilnej" literatury, np. z nieocenionych publikacji Piotra Butowskiego. Z kolei w dokumentach dotyczących Debrzna z lat 60 - jak zapewne Grzesiu zauważyłeś - częściej spotyka się zapisy "E-7" niż "PF" i "PFM". W trwały sposób przyjęło się dobrych 10 lat później, że SPS/94 został przechrzczony na PFM, a na 76 zaczęto konsekwentnie mówić PF. Po prostu nasza obecnie używana terminologia wtedy nie funkcjonowała. Było raz tak, raz siak, a kluczowe moim zdaniem słowa dla ogarnięcia tego zagadnienia to "ujednoliciła zasady bojowego wykorzystania". Historycznie trzeba myśleć.

    Chyba się rozpędziłem z tym dwugwiazdkowym podpisem. WOPK dowodził latem 1968 r. już gen. Roman Paszkowski, ale przecież awans na generała dywizji dostał na 12 października 1968 r., więc tę bumagę podpisywał jeszcze z jedną gwiazdką. Jutro się upewnię.

    P.S.
    Jeszcze jedno mi się nasuwa: na znanej nam kronice filmowej nr 12/68 (sceneria z resztkami śniegu i ubiory personelu technicznego zimowe, na oko mniej więcej marzec) samoloty 401-412 funkcjonują jeszcze w wersji trzycyfrowej, a w papierach z lipca/sierpnia tego samego roku występują czterocyfrowe 2401-2412, więc zapewne przenumerowano je w ramach rzeczonej modernizacji celowników? Jak inaczej to tłumaczyć? Zdjęcia do cotygodniowych wydań PKF kręcono raczej na bieżąco. Mało prawdopodobne, żeby akurat te były nakręcone rok wcześniej.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 02-10-2014 o 01:01

  18. #2418
    Awatar gruby131

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Pobierałem nauki w "Akademi Oleśnickiej " w latach 78-80 , i przez całe 2lata nauki o płatowcu i silniki , nie słyszłem o innej wersji 21 jak "SPS" Chyba nawet wykładowcy mieliby problem z określeniem co to jest PFM , o PFS nie wspominając .Samo życie .

  19. #2419
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Teraz odmiana, żeby nie było bardzo jednostronnie.
    Dwa lata wcześniej dowódcy korpusów OPK otrzymali zadanie wyznaczyć pilotów i samoloty do udziału w defiladzie 1000-lecia. Takich mianowicie:
    - 13 pilotów i 11 samolotów MiG-21pf z 1 plm OPK;
    - 9 pilotów i 11 samolotów MiG-21pf z 11 plm OPK;
    - 9 pilotów i 11 samolotów MiG-21pf z 26 plm OPK;
    - 5 pilotów i 5 samolotów MiG-21pf z 3 plm OPK.

    W dniach od 26.05. do 01.06.1966 roku w garnizonie Zegrze Pomorskie przygotowania i praktyczne strzelania w strefie nad morzem pociskami R-3S do celów powietrznych RM-3 z pilotami jednostek lotniczych WOPK także odbyły się przy użyciu samolotów MiG-21pf. Ponadto przeprowadzono próbne strzelania pociskami R-3S z samolotów MiG-21pf do bomb SAB-100-75.

    Czyli wszystko na odwrót.
    Jak poprzednio pfm, tak tutaj szacowny generalski podpis sankcjonował pisownię pf małymi literami.

    Kogo i co miał wyznaczyć dowódca Lotnictwa Operacyjnego ze swoich dwóch pułków w świdwinie i Malborku, tego jeszcze urzędowo nie sprawdziłem, ale jestem skłonny się założyć, że również samoloty MiG-21pf. No chyba, że E-7 i E-7SPS.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 02-10-2014 o 16:43

  20. #2420
    Awatar gruby131

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie wiem może było , ale mnie ta wiadomość i fotki zaskoczyły .Do tej pory słyszałem i widziałem zasobnik do 21R typu : R, D , N .Teraz doszedł zasobnik R-W [ R-V ] do kalibracji naziemnych stacji , radarów .Używany przez lotnictwo CSSR najpierw na 21PF , potem na 21R .Co prawda fotki te widziałem wcześniej , ale wygląd zrzuciłem na karb niedbalstwa muzealników . Wieści i fotki z forum :
    http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=50410&start=1860




    MiG-21 nie końca jeszcze odkrył swoje tajemnice ?

LinkBacks (?)

  1. 25-10-2018, 00:27
  2. 12-06-2017, 18:47
  3. 29-08-2016, 08:58
  4. 15-03-2016, 05:43
  5. 07-06-2015, 21:40
  6. 20-03-2015, 13:13
  7. 09-03-2015, 22:05
  8. 10-02-2015, 02:01
  9. 20-01-2015, 09:18
  10. 14-12-2014, 19:45
  11. 09-11-2014, 17:12
  12. 20-10-2014, 11:01
  13. 14-10-2014, 20:03
  14. 14-07-2014, 20:24
  15. 24-06-2014, 13:24
  16. 20-06-2014, 12:52
  17. 13-05-2014, 14:32
  18. 07-05-2014, 08:56
  19. 06-05-2014, 22:07
  20. 28-04-2014, 15:58
  21. 09-03-2014, 22:08
  22. 08-03-2014, 22:57
  23. 17-02-2014, 22:29
  24. 12-02-2014, 15:27
  25. 03-02-2014, 13:07
  26. 12-01-2014, 11:55
  27. 04-01-2014, 01:45
  28. 31-12-2013, 13:09
  29. 07-12-2013, 11:38
  30. 23-11-2013, 00:06
  31. 11-11-2013, 17:32
  32. 07-10-2013, 22:22
  33. 03-08-2013, 15:17
  34. 08-07-2013, 09:32
  35. 14-05-2013, 22:29
  36. 10-05-2013, 00:20
  37. 11-04-2013, 23:09
  38. 09-04-2013, 12:52
  39. 07-04-2013, 15:59
  40. 31-03-2013, 19:04
  41. 31-03-2013, 06:05
  42. 05-03-2013, 21:56
  43. 23-02-2013, 18:28
  44. 23-02-2013, 15:44
  45. 18-02-2013, 20:29
  46. 17-02-2013, 22:19
  47. 17-02-2013, 19:14
  48. 06-02-2013, 21:31
  49. 31-01-2013, 21:26
  50. 15-01-2013, 11:00

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •