Ja nie upieram się, że na pewno F/PF/PFM miały urządzenie ostrzegawcze. Nigdy wcześniej nie zastanawiałem się nad tym. Przyjmowałem za rzecz oczywistą, że jeśli urządzenie, w swojej idei małe i proste, zastosowano dekadę wcześniej na MiG-15, to jest ono też w kolejnych ulepszonych wariantach na późniejszych konstrukcjach, w tym na MiG-21. Gdy jednak sobie uświadamiam, jak bardzo różne były w przypadku masowo produkowanego samolotu konfiguracje wyposażenia poszczególnych wersji, a nawet w ramach tej samej wersji dla różnych użytkowników, to sprawa staje się wcale nie taka oczywista. Tym bardziej, że w ramach ówczesnego zachłyśnięcia się rakietami i zautomatyzowanym naprowadzaniem/dowodzeniem, zdejmowano z samolotów bardzo różne wyposażenie, które dotychczas było, a zostało uznane za niepotrzebnie zwiększające masę i w konsekwencji negatywnie wpływające na osiągi samolotów. Zaledwie kilka lat później okazało się, że wszystko to nie jest takie proste i trzeba wracać do korzeni.
Jest z tym podobnie jak z samochodami. Jeżdżą po drogach na przykład tysiące niby takich samych VW Golfów, ale w rzeczywistości trudno jest trafić na dwa w 100% takie same VW Golfy. W dostępnej dokumentacji F-13, PF i PFM rzeczywiście SPO pomija się milczeniem. Przez weekend przejrzę kolejne źródła.
Na rosyjskim forum mają podobny problem i podobno w wersjach "F", "PF", "FPS" i "PFM" nie było żadnego SPO.
Przeglądając rosyjskojęzyczne strony, można znaleźć, że anteny SPO były montowane w różnych miejscach MiGa w zależności od wersji.
ĐОПОгиŃĐľ идонŃиŃиŃиŃОваŃŃ ĐźĐžĐ´Đ¸ŃикаŃĐ¸Ń ĐиĐ-21Сообщение от FLOGGER Посмотреть сообщение
А на Ф, ПФ, ФПС, ПФМ? Там не было СПО?
Нет, не было!!!!
No nie, R,M miały SPO w opływach na koncówkach skrzydeł. S nie miały najsampierw wcale póżniej w standartowych miejscach dla 21, skrzydła oraz ID. Co nie znaczy że jakaś partia nie miała zabudowanych jak pierwsze DDR owskie M.
Właściwie temat Syreny-2 mozna by było przerwać, bo urządzenie jest mało interesujące.Bardziej interesujące w zagadnieniu RWR jest pytanie czemu Rosjanie mając pokazną ilość niemieckiego sprzętu radiolokacyjnego tak słabo go rozwijali? Z płatowcami oraz silnikami zarówno niemieckimi jak i angloamerykańskimi naprawde dokonywali jak na swoje warunki niebywałego skoku. Wyposażenie B-29 skopiowali ,właściwie już w trakcie wojny koreańskiej zaczeli produkować SRS-1/2 oraz SPS-1/2/3 swoje kopie amerykańskich urządzeń i pózniej prawie krach w lotnictwie.
Rosja została w tyle w powodu braku dostępu do podzespołów elektronicznych, byli (i są dalej) opóźnieni co najmniej o 20 lat za zachodem. Dla przykładu w latach 70' zachód tworzył elektronikę na półprzewodnikach krzemowych, a Rosja dalej tkwiła w lampach elektronowych i dopiero rozpoczynała produkcję zawodnych elementów półprzewodnikowych germanowych.
Polska jako jedna z niewielu krajów RWPG, była w lepszej sytuacji, kupowała licencje na zachodzie.
Panowie, mam pytanie do praktyków o wersje szkolną. Na ile UM był wykorzystywany w szkoleniu z ostrej amunicji? Chodzi mi tu głównie o rakiety powietrze-powietrze. Jest bardzo mało zdjęć z podwieszonymi rakietami. Czy UM był w stanie je odpalać?
Strzelanie z pocisków rakietowych powietrze-powietrze dla wersji UM ( U-US ) było rzadkością, gdyż strzelania takowe odbywali piloci już wyszkoleni. Oczywiście UM mógł odpalać rakiety R-3S.
Zakładki