Strona 17 z 123 PierwszyPierwszy ... 7 15 16 17 18 19 27 67 117 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 321 do 340 z 2451
Like Tree32Likes

Wątek: MiG-21

  1. #321
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    Dlugi! Czy jestes ,,zamieszany ,, w czesc zdjeciowa o Bisach w Lotnictwie z Szachownica?

    Andrzej

  2. #322
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Zwieroboj napisał :

    Bisy też miały. Widziałem metodyki do zastosowania bojowego tych zasobników w ugrupowaniu bojowym pary.
    Metodyka metodyką ale czy fizycznie jednostki miały na wyposażeniu te zasobniki ??

    Długi napisał :

    Jeden egzemplarz rozpoznawczy przygotowano w Malborku.SPS 141 też mógł "nosić"
    Zasobnik SPS 141 był zasobnikiem do zakłóceń. Nie wiem skąd w Malborku mieli zasobnik rozpoznawczy chyba że chodzi o Saturna ale instalację do niego wykonywał LZR Dęblin na remontach. Część Bisów była do niego przystosowana.

  3. #323
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    A wlasnie mialem zapytac o Saturna i jego mozliwosc instalacji
    na innych wariantach 21 niz R.
    Jak podsmiewuje sie moj kolega ,ktory to obslugiwal, ,,miala to byc nasza tajna bron wniesiona aportem do NATO !

    Andrzej

  4. #324

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Metodyka metodyką ale czy fizycznie jednostki miały na wyposażeniu te zasobniki ??
    O to należy zapytać ludzi mający bezpośrednią styczność z bisami.

  5. #325
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Zasobnik Saturn był konstruowany właśnie z tą myślą aby można go stosować na wszystkich innych wersjach "ołówka"bo sam eR miał własny. Był tylko jeden warunek - założenie instalacji elektrycznej co jak wspomniałem wcześniej robiły LZR/WZL w Dęblinie.
    Spotkałem się też z róznymi innymi uwagami na temat tego sasobnika ale powiem szczerze, że sam pomysł był bardzo dobry - gorzej z nakładami na jego konstrukcję i wdrożenie.
    Z tego co pamiętam były robione jakieś próby z zastosowaniem kamery video ale pomysł zarzucono bo nie potrafiono wyeliminować drgań obrazu ( niestety w powietrzu też trzęsie )

  6. #326
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    skąd w Malborku mieli zasobnik rozpoznawczy
    Nie wiem czy i skąd(jeżeli tak)mieli,wiem że mógł przenosić.
    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    O to należy zapytać ludzi mający bezpośrednią styczność z bisami.
    W pułku nigdy nie spotkałem się z informacją na ten temat.Może pod koniec ery 21-ych robiono różnego rodzaju "próby"na zasadzie odkrywania czegoś o czym albo nie wiedziano wcześniej,albo przypominania sobie o czymś ,sami wiecie jak to u nas bywało.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  7. #327
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Nie wiem czy i skąd(jeżeli tak)mieli,wiem że mógł przenosić
    Wydaje mi się, iż mówisz tu o zasobniku SATURN a nie o zasobnikach takich jak na Erach. Napewno bisy na remontach miały dodawaną taką instalację ale nie umiem odpowiedzieć na których egzemplarzach bo napewno nie na wszystkich. Możliwe że w jednostce było ich 4 szt. ( klucz rozpoznawczy ). W Sochaczewie było swego czasu organizowane przeszkolenie personelu technicznego dla obsługi tego zasobnika.

  8. #328
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    W zamierzchłych czasach rozpoznanie dla pułku robili inni.Pod koniec lat dziewięćdziesiątych sam wiesz jaki był stan naszego lotnictwa i wtedy być może powrócono do realizacji rozpoznania na szczeblu pułku(eskadry) i stąd wzięły się te próby z Saturnem
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  9. #329
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Pamiętaj kolego Długi, że Zegrze weszło w skład 4 PDLM za Debrzno a co się z tym wiązało zmiana zadań. To samo tyczyło się Babich Dołów gdyż oni działali na korzyść MW .

  10. #330
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Jesli chodzi o Saturna to idea bylo zastosowanie go na wszystkich wersjach 21 . /Pod koniec 80-tych zapewne ostatnie MF oraz Bisy i R .Do grupy samolotow majacych w swym arsenale Saturna wlaczono rowniez Iryde ktora miala miec wersje rozpoznawcza./

    Andrzej

  11. #331
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Tak masz rację bo i PFM/N miały tą instalację a więc samoloty nie młode już. Co do IRYDY ją już "pogrzebano" gdy robiono Saturna

  12. #332
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Niestety w kwesti IRYDY musze sie z toba zgodzic!. Panowie z lampasami juz wiedzieli o zmianie pana i ich zainteresowania gwaltownie ,,ewoluowaly..

    Andrzej

  13. #333
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Panowie z lampasami w komitywie z innymi decyddowali to fakt - czarną robotę wykonywali inni ale za to skutecznie.

  14. #334
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Powracajac do meritum. Ile wykonano sztuk Saturnow ? ,wiecej niz 10 ?

    Andrzej

  15. #335
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    A może jeszcze trochę o stacji zakłóceń?

    Przejrzałem pośpiesznie sporą kupkę źródeł i nie znalazłem ani jednej fotografii MiGa-21 w barwach polskich, niemieckich albo czechosłowackich z podwieszonym zasobnikiem WRE.
    Czy to tylko kwestia ostrej cenzury we wszystkich sprawach dotyczących wojny radioelektronicznej, czy też było tych zasobników fizycznie tak mało, że nawet przy najlepszych chęciach trudno było złapać takowy w obiektyw? A może słabo szukam?

    W „Przeglądzie Konstrucji Lotniczych” poświęconym MiG-21 jest zdjęcie zasobnika z podpisem, iż wisi pod samolotem wersji M, ale nie sposób tego na 100% potwierdzić. Autor zdjęcia jest wprawdzie generalnie osobą wiarygodną, jednak pomyłka może każdemu się zdarzyć. Widać obudowę działka i napisy po polsku, ale równie dobrze może być to M jak MF. W tekście stoi, że zasobnik SM ze stacją SPS-141Je przenosiły samoloty od wersji SM, natomiast w innym miejscu, że przystosowane do tego mogły być samoloty od wersji PF, więc teoretycznie prawie wszystkie.
    Co na to znawcy przedmiotu?
    JacekB

  16. #336
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    W PKL SPS wisi pod 7815 czyli MF /drugi 7815 w wersji PFM- N stoi w Warszawie na wisniowej /

    Andrzej

  17. #337
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Wrócę na chwilę do wątku sprzed paru dni o MiGach-21MF z produkcji 1975 roku w Gorki, nieoficjalnie nazywanych MF-75.

    We wspomnieniach byłego NRD-owskiego pilota wyczytałem otóż następującą historię z czasów jego lotniczej młodości, krótko po ukończeniu szkoły.

    Rzecz działa się we wczesnych latach 80-tych. Jego pułk latał na „zwykłych” MF, ale pewnego razu miał przejąć z remontu w Dreźnie jednego MF-75. Starsi mieli akurat ważniejsze zajęcia i do przebazowania wyznaczono młodego. Chłop nigdy wcześniej nie widział tego wariantu samolotu, więc sobie myślał niestworzone rzeczy i w hangarze zrobił wielkie oczy, gdy go doń zaprowadzili. Przede wszystkim silnik z dodatkowym zakresem dopalania plus sporo innych pomniejszych różnic.

    Młody jeszcze był, niezbyt w wielkim świecie oblatany, więc zwątpił w siebie i zaczął zadawać pytania z zakresu podstawowej eksploatacji tego nowego silnika. Wtedy z kolei technicy zwątpili i zaczęli dokładnie wyjaśniać sprawę. Szybko stwierdzono, że w dokumentach zdawczo-odbiorczych ktoś przestawił cyfry w numerze burtowym i w ten sposób chciał przybyszowi z pułku „sprezentować” świeżo wyremontowanego bisa zamiast MF-a.

    Po przejściu do właściwego samolotu, t.j. rzeczonego MF-75, okazało się, że różnice były zupełnie marginalne. Jakieś pojedyncze instrumenty w kabinie nieco inaczej rozmieszczone. Autor wspomnień wsiadł i poleciał jakby nigdy nic. Na koniec żartobliwie zadał pytanie, co by się stało, gdyby zamiast niego samolot odbierał pełen wiary w swoje doświadczenie i umiejętności pilot z dłuższym stażem. Zapewne zamiast zadawać głupie pytania poleciałby i w ten sposób pułk niechcący otrzymałby pierwszego bisa. Ale by się w jednostce ucieszyli.

    Różnice między sprzętem z Gorki a produkcją z Moskwy były zatem ewidentnie minimalne. Pilot nie potrzebował wielkich przeszkoleń, mógł się przesiadać praktycznie z marszu. Ponoć w samolotach z Gorki trzeba było bardziej uważać na przełączniki uzbrojenia, gdyż niechcący można było wykonać awaryjny zrzut kompletu rakiet włącznie z APU. Plus parę innych różnic co do drobiazgów w kabinie. Rozumiem jednak, że właśnie takie drobiazgi przemawiały za tym, aby w eskadrach nie mieszać samolotów z różnych serii produkcyjnych dla uniknięcia przykrych niespodzianek wynikających z zawodności tzw. czynnika ludzkiego.

    Trzeba wziąć przy tym poprawkę na fakt, iż niemieckie MF-y miały silniki R-13, a nasze R-11. Towarzysze NRD-owscy nawet część swoich egzemplarzy wersji M wyposażyli w silniki R-13. Nie musieli więc się uskarżać, że ich M i MF są ociężałe w porównaniu z PF i PFM. Proszę mnie poprawić, jeśli jestem w błędzie, ale wyobrażam to sobie mniej więcej tak, jak gdyby jeden kierowca jechał zwykłym dieslem, a drugi turbodieslem. Niby pojazd taki sam, a jednak inny.

    Pozdrawiam
    JacekB

  18. #338

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Trzeba wziąć przy tym poprawkę na fakt, iż niemieckie MF-y miały silniki R-13, a nasze R-11. Towarzysze NRD-owscy nawet część swoich egzemplarzy wersji M wyposażyli w silniki R-13. Nie musieli więc się uskarżać, że ich M i MF są ociężałe w porównaniu z PF i PFM. Proszę mnie poprawić, jeśli jestem w błędzie, ale wyobrażam to sobie mniej więcej tak, jak gdyby jeden kierowca jechał zwykłym dieslem, a drugi turbodieslem. Niby pojazd taki sam, a jednak inny.
    Ewidentnie czuło się różnicę. U nas jak już pisałem latały M-y z R-11 i sparki UM z R-13. Różnica była wyraźnie odczuwalna. Gdyby UM miał stację możnaby nimi zastąpić wszystkie M-y!
    Co do niemieckich maszyn. Jeżeli od nowości miały R-13 to pachnie mi to wariantem 96F. Wtedy powinien mieć również stację od SM, czyli RP-22, zamiast RP-21.

  19. #339
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Jeszcze jeden temat dla miłośników rozkładania „dwudziestych pierwszych” na czynniki pierwsze.

    Otóż niektóre z NRD-owskich MiG-21M (np. samolot nr takt. 526, nr seryjny 0401, prod. 1968, dost. 1969) posiadały na końcach skrzydeł owiewki, takie same jak w naszych MiG-21R (anteny urządzenia SPO-3?). Czy znany jest jakikolwiek polski MiG-21M / MF w takim wariancie, czy też wszystkie jak leci miały zwyczajną końcówkę skrzydła? Ja sobie nie przypominam niczego takiego, optuję za kompletem naszych samolotów w wydaniu „gładkim”, ale może się wyjątek trafił?

    W przypadku MiGów z NRD chodzi najprawdopodobniej o samoloty stosowane do zadań rozpoznawczych, ale czy już z fabryki przyszły z tymi antenami, czy też zamontowano je później w ramach lokalnej przeróbki na wariant rozpoznawczy, tego nie potrafię jednoznacznie przesądzić. Przypuszczam to drugie.

    Natomiast - jeżeli kogoś to interesuje - w pięknej fińskiej książce są ciekawe zdjęcia ichniejszych modyfikacji rozpoznawczej i WRE.
    JacekB

  20. #340
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    O ile pamietam, Niemcy i Czesi wymieniali w swoich M oraz MF silniki z R-11 na R-13 podczas remontow lub wymian silnikow .Swego czasu zestawie Czeskich podmianek bylo publikowane. W Polsce temat wymiany mial wspolistniec z ,,tematem,, SU-25.

    Andrzej

Strona 17 z 123 PierwszyPierwszy ... 7 15 16 17 18 19 27 67 117 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 25-10-2018, 00:27
  2. 12-06-2017, 18:47
  3. 29-08-2016, 08:58
  4. 15-03-2016, 05:43
  5. 07-06-2015, 21:40
  6. 20-03-2015, 13:13
  7. 09-03-2015, 22:05
  8. 10-02-2015, 02:01
  9. 20-01-2015, 09:18
  10. 14-12-2014, 19:45
  11. 09-11-2014, 17:12
  12. 20-10-2014, 11:01
  13. 14-10-2014, 20:03
  14. 14-07-2014, 20:24
  15. 24-06-2014, 13:24
  16. 20-06-2014, 12:52
  17. 13-05-2014, 14:32
  18. 07-05-2014, 08:56
  19. 06-05-2014, 22:07
  20. 28-04-2014, 15:58
  21. 09-03-2014, 22:08
  22. 08-03-2014, 22:57
  23. 17-02-2014, 22:29
  24. 12-02-2014, 15:27
  25. 03-02-2014, 13:07
  26. 12-01-2014, 11:55
  27. 04-01-2014, 01:45
  28. 31-12-2013, 13:09
  29. 07-12-2013, 11:38
  30. 23-11-2013, 00:06
  31. 11-11-2013, 17:32
  32. 07-10-2013, 22:22
  33. 03-08-2013, 15:17
  34. 08-07-2013, 09:32
  35. 14-05-2013, 22:29
  36. 10-05-2013, 00:20
  37. 11-04-2013, 23:09
  38. 09-04-2013, 12:52
  39. 07-04-2013, 15:59
  40. 31-03-2013, 19:04
  41. 31-03-2013, 06:05
  42. 05-03-2013, 21:56
  43. 23-02-2013, 18:28
  44. 23-02-2013, 15:44
  45. 18-02-2013, 20:29
  46. 17-02-2013, 22:19
  47. 17-02-2013, 19:14
  48. 06-02-2013, 21:31
  49. 31-01-2013, 21:26
  50. 15-01-2013, 11:00

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •