Strona 60 z 123 PierwszyPierwszy ... 10 50 58 59 60 61 62 70 110 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1,181 do 1,200 z 2451
Like Tree32Likes

Wątek: MiG-21

  1. #1181
    jj
    jj jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Pat21
    MF - te na pewno są z innych pułków.
    MF sa z Babich Dolow. Krotka sekwencja na lotnisku. Wdety gdy krecono ten film 1973 to byl jedyny pulk na MF.

  2. #1182
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Wdety gdy krecono ten film 1973 to byl jedyny pulk na MF.
    No nie tak bardzo jedyny - malborski 41 plm też się przezbrajał na nie. Ale rzeczywiście w filmie są gdyńskie

  3. #1183
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    1 Czy rzeczywiście podpisanie traktatu ze zjednoczonymi Niemcami przypieczętowało los 2 PLM Kraków ?

    2 Może ktoś podać nazwiska pilotów odprowadzających 21 do Łasku ?

    Andrzej

  4. #1184
    ww
    ww jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    z Tarnowa

    Domyślnie

    Co do strzelań w Astrachaniu to strzelałem razem z 3K OPK chyba to był rok 73 . Latałem na ich 21 który miał dwa stopnie dopalania . Strzelaliśmy w stratosferze i na małej wysokości .
    ww

  5. #1185
    ww
    ww jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    z Tarnowa

    Domyślnie

    Lądowania 9plm ćwiczył w Wilczych Laskach na drodze kołowania
    ww

  6. #1186
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Jacek!
    Z czystej ciekawości. Kto organizuje takie konferencje? Czy wśród obecnych są ludzie mający w planach (albo dorobku) prace porównawcze obu machin wojennych?
    Odpowiedź na te pytania przeniosłem do wątku o NATO i Układzie Warszawskim, natomiast tutaj wróćmy do naszych baranów.
    Szacowne Koleżeństwo się spierało na łamach forum, a ja tymczasem powróciłem z Niemiec w stanie nienaruszonym i dalej męczę regulaminy i instrukcje. I utwierdzam się w przekonaniu o generalnej słuszności uwag wyrażonych wcześniej przez Zwieroboja i parę innych osób, w tym także przeze mnie. W odniesieniu do europejskiego TDW systemowy kontekst się liczy najbardziej. W nim należy rozpatrywać nasz ulubiony samolot.

    W tym tygodniu wytężam umysł nad niewątpliwie fascynującymi pozycjami pt.:

    Samolot MiG-21M. Metodyka szkolenia lotniczego. Część I. Technika pilotowania, Lot. 1576/74, DWLot, Poznań 1974;

    Samolot MiG-21M. Metodyka szkolenia lotniczego. Część II. Zastosowanie bojowe, Lot. 1611/74, DWLot, Poznań 1974

    oraz

    Samolot MiG-21M (MF). Zastosowanie pocisku rakietowego R-60. (Uzupełnienie do wydawnictwa Samolot MiG-21M. Metodyka szkolenia lotniczego. Część II. Zastosowanie bojowe, Lot. 1611/74), Lot. 2725/88, DWLot, Poznań 1988.

    Podręczniki te są bardzo grube (razem ponad 1000 stron) i zawierają wiele wiadomości czysto pilotażowych i technicznych, stanowiących bardzo trudną lekturę dla humanisty z wykształcenia, ale warto do nich zajrzeć. W tych książkach nie ma taniej publicystyki. Są niezliczone cyfry, schematy, wykresy i opisy poszczególnych elementów pilotażu, uzbrojenia, zadań bojowych itd. Jasno widać, co MiG-21 naprawdę może, a czego nie może w tych albo innych warunkach.

    Człowiek odkrywa ciekawe prawdy przy takich lekturach. Na przykład w instrukcji WL i OPL OK jeszcze z epoki Limów, zatwierdzonej przez gen. Jana Frey-Bieleckiego (1961 r.) już na pierwszej stronie stoi wołami napisane, że „podstawą wszelkiej kalkulacji sił w lotnictwie myśliwskim jest zasada, że para samolotów jest w stanie zniszczyć najwyżej jeden samolot przeciwnika”. I tak dalej w tym duchu, co na język cywilny przełożyłbym na słowa: „jeżeli w boju powietrznym nie masz przewagi przynajmniej 2:1, to ciesz się lotniku, gdy wyjdziesz z walki żywy”. Niby banał, a robi wrażenie.

    Z kolei kto chce wiedzieć, co to jest, z czego się składa i do czego służy pułk i dywizja lotnictwa myśliwskiego oraz jak się tymi ustrojstwami dowodzi, ten na pewno nie przejdzie obojętnie obok podręcznika Dowództwa Wojsk Lotniczych pt. „Taktyka lotnictwa myśliwskiego” z lat 80-tych.

    Zachęcam Koleżeństwo (przynajmniej zamieszkałych w stolicy) do odwiedzenia CBW. Można się zapisać, wypożyczyć do domu i w ten sposób długie chłodne wieczory (w tym nadchodzące święta) będą pięknie zagospodarowane.

  7. #1187
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    W odniesieniu do europejskiego TDW systemowy kontekst się liczy najbardziej.
    To znaczy?

    Jacku, ja po przeczytaniu tego nabrałem pewności że w Izraelu znali te metodyki doskonale , i jak pisałem wcześniej użytkowo stosowali tą wiedze.
    Sposób walki na 21 od PF a do Bisa / MF a / nie uległ zmianie . Wyjście w tylną półstrefe celu.
    Zauważ zawsze z przeniżeniem 21.

    Andrzej

  8. #1188
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Andrzeju!
    Ty w gruncie rzeczy bardzo cenne i trafne uwagi formułujesz. Ale niestety na ogół operujesz skrótami myślowymi, a tu każde Twoje zdanie aż się prosi, aby je rozwinąć do sporego wypracowania z uwzględnieniem szerokiego kontekstu i różnych aspektów sprawy
    W tym jest cały szkopuł. Często tylko pozornie wygląda, że się nie zgadzamy.
    Pozdrawiam
    Jacek

    P.S.
    Przecież wspominane wcześniej radzieckie próby porównawcze bisa z F-5 coś nam mówią. Jesteśmy ludźmi myślącymi. Artykuł o nich po rosyjsku jest w czasopiśmie "Samolioty mira" nr 4/2000. Stamtąd spisywał Gordon. Nawet nie wiedziałem, że go od dawna mam w swoich zbiorach.

  9. #1189

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Leszno

    Domyślnie

    sniffer napisał; Na pewno zapas dla Krzesin, tylko nazwa jest trochę myląca (zwłaszcza dla mnie - lokalnie). Jak na to spojrzeć z TEJ perspektywy to może cos to ma wspólnego z Kąkolewem bo na drodze krajowej nr 12 to nie wyląduje raczej nic poza latawcem ;-)

    Przepraszam, że się wtrącę, ale obok mieszkam, i małe sprostowanie.
    Ten zapas jest nie na drodze nr 12, ale trochę niżej, na drodze nr 5 między Lesznem, a Rydzyną.
    3.5 km sześciopasmowej prostej drogi z zatokami na postój, na obu końcach.

  10. #1190
    Awatar sniffer

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Leszno

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Turysta
    Przepraszam, że się wtrącę, ale obok mieszkam, i małe sprostowanie.
    Ten zapas jest nie na drodze nr 12, ale trochę niżej, na drodze nr 5 między Lesznem, a Rydzyną.
    3.5 km sześciopasmowej prostej drogi z zatokami na postój, na obu końcach.
    Tak - dokładnie o tym na 5-tce pisaliśmy, tyle że się nazywa DOL Kąkolewo...

  11. #1191

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Rzeczywiście DOL Kąkolewo znajduję się na drodze nr 5 w okolicy Leszna ale lotnisko Kąkolewo, czyli dawny zapas Krzesin jest kilka kilometrów od Grodziska Wielkopolskiego. Dwie inne miejscowości w tym samym rejonie wprowadzają w błąd

  12. #1192
    Awatar sniffer

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Leszno

    Domyślnie

    Dzięki boro za wyjaśnienia - na pewno masz na myśli to Kąkolewo

    PS. Czyli DOL na 5-tce to DOL Dąbcze :-)

  13. #1193
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Tym razem z innej beczki.

    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    1 Czy rzeczywiście podpisanie traktatu ze zjednoczonymi Niemcami przypieczętowało los 2 PLM Kraków ?
    Trudno jednoznacznie przesądzić bez zajrzenia do dokumentów z tamtego okresu.

    W pewnym sensie tak, jeżeli rozważamy ciąg logiczny zdarzeń, których finałem było wejście Polski do NATO. Ale też sytuacja tuż po 1989 roku była bardzo dynamiczna i nie jestem przekonany, że w 1990 roku mieliśmy w kierownictwie państwa i sił zbrojnych wielu ludzi aż tak dalekowzrocznie myślących. Często decyzje organizacyjne zapadały w oparciu o subiektywne przesłanki. Można wskazać garnizony, które najpierw sporym nakładem kosztów zmodernizowano, aby je wkrótce potem rozwiązać.

    Spotkałem się z opinią dość miarodajnej osoby, iż swoją rolę w podjęciu decyzji o rozwiązaniu 2 plm "Kraków" odegrały osobiste sympatie i antypatie generała G.

    Z kolei gen. Krawczyc w swojej nowej książce wspomina, iż jedną z ważnych batalii, którą jako dowódca Wojsk Lotniczych przegrał, były starania o to, aby właśnie do Goleniowa a nie do Mińska trafiły MiGi-29.

    A zatem w latach 1989-90 myślenia o szybkim rozwiązaniu pułku raczej jeszcze nie było. Wiadomo było, że lotnictwo myśliwskie będzie w kolejnych latach zmniejszane. Na początek poszła pod młotek 4 dywizja. Być może w związku z tym były już jakieś obawy w 2 plm, ale chyba to tyle.

  14. #1194

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Słupsk

    Domyślnie



    http://www.pbase.com/keith1959/image/101527600

    "Nasz" MiG-21? Samalot sfotografowany gdzieś na pokazach w Stanach Zjednoczonych 2008-08-08. Jeżeli nr się zagadza to wg. AeroPlan 5/6'01 jest to MiG-21UM nr ser. 05695175. Jakaś historia o tym egzemplarzu?

  15. #1195
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Data produkcji : 28 kwiecień 1973 r.
    Data dostawy : 22 czerwiec 1973 r.
    Latał w 34 plm Babie Doły, 11 plm Wrocław, 2 plm Goleniów, 62 plm Poznań, 10 plm Łask skąd został wycofany 10 listopada 1995 roku.
    Od 3 lutego 1999 r. lata w USA pod cywilną rejestracją N 711 MG – właścicielem jest Paul van den Heuvel

  16. #1196

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Słupsk

    Domyślnie

    Dzięki za informacje.

  17. #1197
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Melduję posłusznie, że grudniowy numer „Lotnictwa” przynosi nam pod choinkę kolejną porcję naszego ulubionego samolotu w dwóch daniach.

    Na przystawkę spółka Gruszczyński-Fiszer podaje publiczności kontynuację swojego artykułu z poprzedniego numeru o MiG-21F-13. To w zasadzie nie jest nic nadzwyczajnego dla bywalców tutejszego forum, gdyż artykuł w pigułce podsumowuje produkcję i eksport tejże wersji, a przede wszystkim omawia historię prototypów i wersji doświadczalnych. Przynosi zatem informacje o wtórnym charakterze, sporej części spośród nas w jakiś sposób już znane z publikacji rosyjskojęzycznych, względnie z ich angielskich mutacji, np. Gordona.

    Za to danie główne jest znacznie ciekawsze. Po okresie milczenia na łamach krajowych publikatorów hobbystyczno-fachowych odezwała się grupa LAF, która serwuje nam artykuł „MiG-21F-13 w służbie polsko-syryjskiej”. Trzeba powiedzieć, że pp. Bartosik, Łaz i Senkowski bardzo ładnie się spisali. W pierwszej części tekstu obszernie omawiają wprowadzenie wersji F-13 do służby w polskim lotnictwie. Po raz pierwszy ujrzała światło dzienne zasadnicza treść sławetnego „planu Hermaszewskiego”, czyli koncepcji przyjęcia na uzbrojenie MiGów-21, jaką autorsko opracował i wdrażał w WOPK ówczesny szef lotnictwa tego rodzaju sił zbrojnych, za co został - jak sam wspomina w książce „Moje przestworza” – nagrodzony wysokim odznaczeniem państwowym.

    Słabszym punktem tej części tekstu jest wrzucenie do jednego worka omówienia planu i jego faktycznej realizacji. Plan - jak to zwykle bywa z polskimi planami – stuprocentowego wdrożenia się nie doczekał. Zrealizowano trzy z zakładanych czterech jego faz. U czytelnika może powstać wrażenie, jakby płk Władysław Hermaszewski już w swojej koncepcji z roku 1962 planował opóźnienia w dostawach kolejnych partii samolotów, rezygnację z przezbrojenia i reorganizację niektórych pułków, jakie miały miejsce pod koniec lat 60-tych, co przecież jest wykluczone. Ale to jest zarzut marginalnej rangi. Kto czuje bluesa, ten będzie potrafił rozróżnić, co było dobrym planem, a co siermiężną realizacją.

    Autorzy sprawnie doprowadzają narrację aż do momentu skoncentrowania wszystkich zachowanych samolotów w 2 plm „Kraków”. Znając nieco historię eksploatacji tego typu samolotu w krajach zaprzyjaźnionych mogę w tym miejscu wyrazić (a raczej powtórzyć, bo chyba wcześniej była o tym mowa) żal, że MiGi-21F-13 zbyt wcześnie zakończyły swoją polską karierę. Najbliżsi sąsiedzi umieli je wykorzystać o ładnych parę lat dłużej. Rozumiem, że samolot bez radaru szybko został uznany za nieperspektywiczny, występowały trudności z częściami zamiennymi, jednak może się w tym miejscu nasuwać pytanie: a Limy nadal masowo pozostające w służbie to były w tym samym okresie perspektywiczne? Wydaje się, że można było w roku 1973 skompletować pełną eskadrę MiGów-21F-13 (z samolotami zapasowymi na części), zmodernizować je ze zmianą przeznaczenia z myśliwców przechwytujących np. na samoloty rozpoznawcze, albo chociażby oddać na szkolne do 3 eskadry 41 plm, ewentualnie odnośnie remontów i dostaw części zamiennych wejść w porozumienie z Czechosłowacją, która wyprodukowała sporo egzemplarzy tego typu i z powodzeniem eksploatować ten sprzęt jeszcze przez kolejną dekadę. Autorzy piszą o tego rodzaju koncepcjach, rozważanych w latach 60-ych i o różnicach zdań na tym tle w dowództwach Lotnictwa Operacyjnego (potem Wojsk Lotniczych) i Wojsk OPK. Jak wiemy, wybrano jednak inne rozwiązanie.

    O tym innym rozwązaniu traktuje dalsza część artykułu, a mianowicie po raz pierwszy dostajemy wyczerpującą porcję informacji o okolicznościach dostawy dwunastu polskich MiG-21F-13 do Syrii i o przebiegu gościnnych występów naszej silnej grupy goleniowsko-malborskiej (2 plm „Kraków” i 45 PWL) z pilotami Zbigniewem Biedrzyckim, Czesławem Stawskim i Szymonem Krupą pod gorącym niebem Bliskiego Wschodu. Przy numerach poszczególnych samolotów podane jest każdorazowo, który z tych pilotów kiedy i jaki egzemplarz oblatywał.
    Dalsze losy ex-polskich F-13 w służbie pod syryjską flagą omówione są w formie raczej spekulatywnej, co autorzy tłumaczą brakiem dostępu do materiałów źródłowych.
    Artykuł został wzbogacony mało znanym materiałem fotograficznym.
    Tak trzymać i nie popuszczać

  18. #1198
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Przeczytałem wspomniany przez Jacka artykuł i powiem szczerze czuję pewien niedosyt. Tym większy, iż autorzy stanowią „starą gwardię” piszącą na temat naszego lotnictwa w różnych czasopismach a więc mających spory zasób wiedzy.

    Ta część artykułu bardziej skupia się na planach przeszkolenia naszych pilotów na nowy typ samolotu ( tzw plan Hermaszewskiego) i na ich eksporcie do Syrii niż na przebiegu ich służby w naszym lotnictwie, która jest potraktowana bardzo powierzchownie.

    O ile rozmieszczenie czy też rozdysponowanie po sprowadzeniu ich do kraju jest poprawne tak późniejsze ich wędrowanie jest już napisane bardzo ogólnikowo.

    Nie bardzo się zgadza arytmetyka bo autorzy nie uwzględniają strat i ubytków maszyn w całym procesie przeszkalania a było ich niestety kilka. Wydaje mi się, iż właśnie nieuwzględnianie strat powoduje całe zamieszanie.

    Eksponowanie trudności w utrzymaniu tych maszyn w linii z powodu braku części zamiennych oraz załamaniem się planu importu jest moim zdaniem błędne. Możliwe jest do przyjęcia, iż na początku ich wdrażanie do eksploatacji były braki w częściach zamiennych co jest rzeczą oczywistą. I dziś mamy podobną sytuację z Jastrzębiami mimo daleko rozwiniętej logistyce. Później gdy dostawy PF i PFM szły pełną parą trudno mówić o braku części zamiennych tym bardziej, że Czesi robili je więc były pod ręką. Mało tego skoro rzeczywiście były problemy z częściami zamiennymi to jak traktować fakt lotu naszego AN 12 po skrzydła dla 803 o którym wspominają autorzy. Ironizując brak części zamiennych ale komplet skrzydeł się znalazł.
    Załamanie się planu importu – też trochę dziwne bo od roku 64 szły dostawy PF a w rok później PFM czyli wersji nowocześniejszych od F-13.
    Zapominają autorzy o fakcie, iż ta wersja nie była uznana przez naszych decydentów za wersję perspektywiczną i uznaną jedynie do zapoznania się z nową techniką lotniczą . Wspomina o tym sam gen. Frey-Bielecki a także i inni. Dlatego nie sprowadzono ich w większych ilościach a jedynie 25 szt. najmniej z licznych Mig 21 innych wersji .

    Mało znanym faktem jest to iż goleniowski wówczas 4 plm ( od 67 jako 2 plm ) otrzymał pierwsze samoloty Mig 21 w wersji PF w październiku 65 roku. Przezbrojenie pułku w F-13 nastąpiło później. I tu zdania są podzielone. Niektórzy twierdzą że nastąpiło to pod koniec roku 66. Istotnie zmiana etatu pułku nastąpiła już w lipcu 66 roku ale wcale to nie znaczy, że maszyny te były tam od lipca. Przezbrojenie to nie tylko dostarczenie fizyczne maszyn do jednostki ale cały cykl przeszkolenia całego personelu na dany typ/wersję samolotu a to minimum cykl trzymiesięczny. Dopiero w lutym 67 egzamin dopuszczeniowy do lotów na tym typie samolotu zdało kilku pilotów Rybicki, Grzybowski, Puczko, Chmurzyński i Stawski. Data ta koresponduje z przekazaniem samolotów PF do innych jednostek

  19. #1199
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    trudno mówić o braku części zamiennych tym bardziej, że Czesi robili je więc były pod ręką.
    Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt,że sprzedający w umowie gwarantuje sobie prawo do części zapasowych i branie ich od Czechów nie musiało być prostą sprawą,a mogło być wręcz niemożliwe.Pamiętajmy,że to Polska miała dostać licencję 21-ego,ale towarzysz Wiesław, w liście do I sekretarza KPZR, stawiał na licencję zestawów przeciwlotniczych, dając tym samym do zrozumienia,że nie chcemy produkować szybkich.To wszystko pewnie też miało wpływ na to,że F13 mieliśmy tyle ile mieliśmy.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  20. #1200
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie


    Polecamy

    Pamiętajmy,że to Polska miała dostać licencję 21-ego,ale towarzysz Wiesław, w liście do I sekretarza KPZR, stawiał na licencję zestawów przeciwlotniczych,
    Jak rozumiem powołujesz się w tym przypadku na pismo tow. Wiesława do tow. N.S. Chruszczowa z 23 marca 1965 roku. Tylko jest to pismo dotyczące produkowania najprostszych rakiet typu "powietrze-powietrze" dla samolotów Mig 21 przez nasz przemysł a nie zestawów przeciwlotniczych. Pociski R-3S produkowaliśmy u siebie.

Strona 60 z 123 PierwszyPierwszy ... 10 50 58 59 60 61 62 70 110 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 25-10-2018, 00:27
  2. 12-06-2017, 18:47
  3. 29-08-2016, 08:58
  4. 15-03-2016, 05:43
  5. 07-06-2015, 21:40
  6. 20-03-2015, 13:13
  7. 09-03-2015, 22:05
  8. 10-02-2015, 02:01
  9. 20-01-2015, 09:18
  10. 14-12-2014, 19:45
  11. 09-11-2014, 17:12
  12. 20-10-2014, 11:01
  13. 14-10-2014, 20:03
  14. 14-07-2014, 20:24
  15. 24-06-2014, 13:24
  16. 20-06-2014, 12:52
  17. 13-05-2014, 14:32
  18. 07-05-2014, 08:56
  19. 06-05-2014, 22:07
  20. 28-04-2014, 15:58
  21. 09-03-2014, 22:08
  22. 08-03-2014, 22:57
  23. 17-02-2014, 22:29
  24. 12-02-2014, 15:27
  25. 03-02-2014, 13:07
  26. 12-01-2014, 11:55
  27. 04-01-2014, 01:45
  28. 31-12-2013, 13:09
  29. 07-12-2013, 11:38
  30. 23-11-2013, 00:06
  31. 11-11-2013, 17:32
  32. 07-10-2013, 22:22
  33. 03-08-2013, 15:17
  34. 08-07-2013, 09:32
  35. 14-05-2013, 22:29
  36. 10-05-2013, 00:20
  37. 11-04-2013, 23:09
  38. 09-04-2013, 12:52
  39. 07-04-2013, 15:59
  40. 31-03-2013, 19:04
  41. 31-03-2013, 06:05
  42. 05-03-2013, 21:56
  43. 23-02-2013, 18:28
  44. 23-02-2013, 15:44
  45. 18-02-2013, 20:29
  46. 17-02-2013, 22:19
  47. 17-02-2013, 19:14
  48. 06-02-2013, 21:31
  49. 31-01-2013, 21:26
  50. 15-01-2013, 11:00

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •