Strona 125 z 127 PierwszyPierwszy ... 25 75 115 123 124 125 126 127 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 2,481 do 2,500 z 2536
Like Tree45Likes

Wątek: MiG-21

  1. #2481
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie


    Polecamy

    Ile tej róznicy ,wiecej niz 150 egzemplarzy? Czekam aż zaczniemy latać do Moskwy,się nie zanosi na to , to chyba nie będe miał ...Czy ten RF w Vintenami nie miał radaru i ARL ?

  2. #2482
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Na MiG-21PFŁ (typ 77) w wariancie WK dla Wietnamu i KRLD nie było radiowysokościomierza, który został przywrócony w typie 94. Stację miały te samoloty RP-21M, poza tym SRZO-2, SOD-57M i rakiety RS-2US. Rozpoznawcze 94R (wersja RF) dla Egiptu miały silniki R-13-300 i nie miały systemu "Lazur", a jeden egzemplarz w specjalnej modyfikacji MiG-21RW na życzenie egipskie z czterema fotoaparatami pod nosową częścią kadłuba do pracy na małych wysokościach (do 30 m) nie miał radaru. Egipskie PFM też miały R-13-300. Tyle na gorąco wyczytałem. Gorkowskie MFy z 1975 roku są określane jako MiG-21MF na bazie płatowca MiG-21SM, inaczej typ 63. To nam ostatecznie tłumaczy przyczynę różnic w wyposażeniu.

    Liczby moskiewskie, które po raz pierwszy ujrzały światło dzienne - do tej pory podawano tylko łączną liczbę samolotów wyprodukowanych w Moskwie i 15 egzemplarzy wersji MT:
    F-13/typ 74 – 270 sztuk,
    PF/typ 76 – 257 sztuk,
    FŁ/PFŁ/typ 77 – 381 sztuk, w tym egzemplarze w częściach dla Indii (są szczegóły),
    U/typ 66 – 247 sztuk,
    PFM/typ 94 – 731 sztuk,
    M i MF/typ 96 i 96F – razem 1452 sztuki,
    MT/typ 96T – 15 sztuk.

    Razem 3353 egzemplarze, czyli o 150 więcej niż do tej pory podawano. W zasadzie wszystkie na eksport, ale nie całkiem. Cyfry z Gorki różnią się nieznacznie od dotychczas będących w obiegu, później zliczę. Łącznie trzy wytwórnie ZSRR (Gorki, Moskwa i Tbilisi) wypuściły 10 616 samolotów. Razem z samolotami z Czechosłowacji, Indii i Chin cała produkcja wyniosła ok. 13 800 sztuk (chińskie liczby są niepełne). Do absolutnego rekordzisty w całej branży odrzutowej (czyli MiGa-15) trochę brakuje, ale dla samolotów naddźwiękowych jest to wszechświatowy rekord, który prawdopodobnie nigdy nie zostanie pobity.

    Od którego egzemplarza samolotu co montowano, jak spadochron, jaki statecznik, SPS-y, większe zbiorniki, rakiety itd. - bardzo dużo jest takich ciekawostek. Nie sposób wszystkie wymienić za jednym podejściem.

  3. #2483
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Jak jest reprezentowany Ye-8.Nadal silnik jest powodem porzucenia projektu?

  4. #2484
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat z tekstu na zakończenie opisu okoliczności awarii zakończonej katapultowaniem G.Mosołowa:
    "A przyczyna awarii była przejrzysta - silnik w pełni można było doprowadzić, co właściwie i zrobiono później. Jednakże temat zamknęli na polecenie generalnego konstruktora wbrew stanowisku jego starego współpracownika A.G.Brunowa, który widział w Je-8 perspektywę skonstruowania samolotu nowej generacji."

    Czyli niby silnik, ale jednak nie całkiem silnik.

    W sumie o Je-8 są trzy pełne strony i jeszcze trochę tekstu. Ciekawostka: w procesie projektowania samolot nosił równolegle oznaczenie MiG-23, ale w 1961 r. został przemianowany na MiG-21M. Z powodu tradycyjnych opóźnień w dziedzinie awioniki i uzbrojenia przyjęto bowiem, że na początek maszyna otrzyma istniejącą stację radiolokacyjną CD-30TP i zostanie uzbrojona w rakiety K-13. Czyli Je-8 został niejako "zdałngrejdowany" z przewidywanej generacji 3 do generacji 2 plus.

  5. #2485
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Mam dwa zamarzenia, żeby Toruń wydał wreszcie przed 2030 książki o naszych 21 oraz sp. Mariana o IL-28.Drugie to taka monografia 21 gdzie obaczę oprócz zasobników D i R opisy stosowania w linii lub nie zasobników T i N. H-66 we świecie i/lub u producenta i co tam kombinowali z RP-21.
    Czy jest tam export poszczególnych wersji?

  6. #2486
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    żeby Toruń wydał wreszcie przed 2030 książki o naszych 21
    LAF poszedł w publikacje wielkości magazynu. Kiedyś miała być książka o Su-7, praktycznie jest już w formie dwóch fotorejestrów i takiej samej objętości dwóch zeszytów "Su-7 historia służby". MiG-21 też już zaczęli puszczać w fotorejestrach R cz. 1 i 2 oraz MF cz. 1.

  7. #2487
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Przeglądałem ją jakieś 10 lat temu. Jacek chyba też ją oglądał. Te fotorejestry nic nie wnoszą oprócz zdjęcia.

  8. #2488
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Ja wiem, że jeden egzemplarz jest i wiem, że więcej nie będzie. Tak jak pisałem, do Su-7 prócz fotorejestrów są zeszyty "historia służby".

  9. #2489
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Dlaczego lub po co kupili H-66 a nie wzięli Su-20 z kompletem wyposazenia/uzbrojenia. Czy były tylko w Malborku? Ile ich kupili? We ktorem roku? Czy latali z SM-1 w ugrupowaniu z Su-7,Mig-21pfmn?

  10. #2490
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Kiedyś na modelworku wrzuciłem zdjęcie zrobione w Łasku wystawki uzbrojenia (nie później niż lata 90) przed MiG-21 z H-66. Te też były w Debrznie i później po odziedziczeniu sprzętu, w Goleniowie. Z tego co kiedyś popytałem, to w Goleniowie ćwiczyli ich odpalanie, ale przy wykorzystaniu RS-2US.

  11. #2491
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Plus MiG-23? W Lot. 2374/85 jest tabelka dla MiG-21mf w której po 8 samolotów w każdej z trzech eskadr ma na podwieszeniach po 2xAPU-13 plus 2xAPU-7.Pozostale 4 samoloty w eskadrach mają 2xAPU-13 plus 2xAPU-68.W tabelach ani tekście nie jest opisane/wyjaśnione po co, czy dla S-24 czy H-66.

  12. #2492
    KRM
    KRM jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Łącznie trzy wytwórnie ZSRR (Gorki, Moskwa i Tbilisi) wypuściły 10 616 samolotów
    Za nic nie mogie uzyskać tej liczby, jak bym nie liczył, nie wychodzi. W podliczeniach Arsenjewa są błędy. Np. w przypadku MiG-21F nie wliczył 10 szt. z Tbilisi, mimo, że zakład nr 31 w tabelce figuruje razem z nr 21. W tym ostatnim dwa razy uwzględniono 25 szt. MiG-21PF przebudowanych pod instalację SPS. Raz w liczbie MiG-21PF, drugi raz w MiG-21PFM. Ogólnie różnice między znanymi dotąd danymi dot. ilości produkcji w Gor'kim są dość znaczne. Brakuje mi rozdziału produkcji w grupach MiG-21PFL i FL, PFM i PFS, M i MF. Ani słowa o nosicielach BMR, SPS, ale są smaczki, np. zasobniki Ł, P. Nie ma nic o pośredniej modernizacji RP-21 do standardu CD-30TPM. Bardzo mnie zaskoczyło mylne stwierdzenie, że dopiero RP-21M zapewniała użycie rakiet "IS", a samoloty które dotąd je przenosiły strzelać nimi nie mogły. Ciekawostką jest informacja, że bazą dla MiG-21M i MF produkcji moskiewskiej był MiG-21PFM.

    Czyli tradycyjnie. Nadal nie ma pełnego kompendium wiedzy o 21-m.

  13. #2493
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    To jest monografia biura konstrukcyjnego, a nie jednego typu samolotu, więc siłą rzeczy pytania o różne szczegóły przy różnych samolotach pozostają otwarte.

    Z tabelki w drugim tomie na stronie 594 wychodzi 10 624 sztuki minus 8 sztuk FŁ z Gorki z 1965 roku, które powstały na bazie już wyprodukowanych PF/76 piątej serii, co daje 10 616 sztuk. W liczbę tę nie wchodzi 10 sztuk wstępnej partii MiG-21S/95 pierwszej, drugiej i trzeciej serii z Gorki z 1965 r., które powstały z przebudowy istniejących samolotów 94 produkcji sierpnia 1964 roku. Samoloty z Tbilisi z lat 1957-1959 są wliczone do tej statystyki. Przebudowane na SPS egzemplarze 76 z Gorkiego (25 sztuk) rzeczywiście wydają się być policzone podwójnie, aczkolwiek wprost powiedziane to nie jest. Według wcześniej dostępnych danych (np. w publikacjach Nikołaja Jakubowicza) łączna liczba była o ponad 200 niższa, a mianowicie 5532 plus 3203 plus 1677, odpowiednio w trzech zakładach, dawało razem 10 412 wyprodukowanych sztuk. Przy dodawaniu liczb moskiewskich i dotychczas znanych liczb z Gorki są drobne różnice w poszczególnych wersjach.

    W przypadku samolotów 76, 77 i 94 książka wydaje się dość dobrze oddawać płynność przejść pomiędzy nimi, ergo niemożliwość jednoznacznego rozróżnienia poszczególnych wersji w takim sensie, że na przykład do takiego a takiego konkretnego punktu jest PF, a od tego miejsca definitywnie zaczyna się PFM itd. Samoloty te należy traktować łącznie i dynamicznie, z uwzględnieniem modyfikacji dokonywanych nie tylko w procesie produkcji, w tym eksportowej, ale też później w linii.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 27-09-2020 o 23:24

  14. #2494
    KRM
    KRM jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Bilansuje się, jeżeli dorzuci się 25 MiG-21F-13 w agregatach z Gor'kiego. Jednak nie daje to 10 616, a 10 601 szt. Z podziałem na zakłady: 21 - 5503, 30 - 3353, 31 - 1745 szt.

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Samoloty z Tbilisi z lat 1957-1959 są wliczone do tej statystyki
    Nie widzę. Podano łączną ilość 79 szt. MiG-21F wyprodukowanych w zakładzie 31 i 21. Przecież to liczba samego zakładu 21 (10 w 1959 i 69 w 1960 - t. 1 str. 386-387). Brakuje 10 szt. z Tbilisi z 1959. Łączna ilość F powinna być 89 szt.

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    W przypadku samolotów 76, 77 i 94 książka wydaje się dość dobrze oddawać płynność przejść pomiędzy nimi, ergo niemożliwość jednoznacznego rozróżnienia poszczególnych wersji w takim sensie, że na przykład do takiego a takiego konkretnego punktu jest PF, a od tego miejsca definitywnie zaczyna się PFM
    Wersja jest wersja, płynność przejść nie ma tu znaczenia. Np. PFŁ i FŁ produkowano naprzemiennie w tym samym czasie. Niemniej nie przeszkadza to w podaniu konkretnej ilości poszczególnych odmian

  15. #2495
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Według mnie 10 sztuk F z Tbilisi to są te, które początkowo produkowano jako "gołe" 21/izdielije 65 i jako takie widnieją w zestawieniu.

  16. #2496
    KRM
    KRM jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Według mnie 10 sztuk F z Tbilisi to są te, które początkowo produkowano jako "gołe" 21/izdielije 65 i jako takie widnieją w zestawieniu.
    Nie jest to możliwe, choćby z tego powodu, że 3 z 10 seryjnych MiG-21 "bez litery" przerobiono na prototypy MiG-21F (zresztą jeden z nich w międzyczasie uległ katastrofie - mjr NIEFIODOW W. A.). Zatem do ewentualnego zagospodarowania pozostawało tylko 7 samolotów z Tbilisi, a nie 10.

    W książce nie ma słowa o przeróbce gotowych MiG-21 na seryjne MiG-21F. Natomiast mówi się o "zadiele" MiG-21, wykorzystanym do produkcji seryjnej MiG-21F (str. 383). "Zadieł", czyli nagromadzone wyroby i półfabrykaty powyżej planu produkcji. Innymi słowy zapas części z których można złożyć samolot. O tym "zadiele" napisano na str. 378. W 1957 r. przedstawiciele wojska odebrali 5 MiG-21, dalsze 5 pod koniec roku znajdowało się w trakcie montażu. Oprócz tego w Tbilisi było 15 maszyn w agregatach, węzłach i detalach. To jest ten "zadieł".
    Na str. 386 mamy wyraźne stwierdzenie, że w 1959 r. w zakładzie nr 31 w Tbilisi wyprodukowano serię 10 MiG-21F.

    Stąd moje przekonanie o brakujących 10 egz. MiG-21F w zestawieniu.

    Przyznam, że sporo zamieszania wnoszą właśnie te "zadieły", czyli wszystko, co nie jest finalnym produktem, ale stanowi komplet, z którego taki produkt może powstać (ładnie jest to rozpisane na przykładzie typu 77Ł). W zasadzie nie powinny być brane pod uwagę w zestawieniu. Tu jednak widzimy pewną niekonsekwencję. Raz się je uwzględnia, innym razem - nie.

  17. #2497
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Jest rzeczywiście dość mętnie napisane. We wcześniejszych partiach tekstu jest mowa o tym, że do produkcji F miały być wykorzystane komponenty "gołych" 21, tj. te właśnie rzeczone "zadieły". Na podstawie innych źródeł można wnosić, że w Tbilisi wyprodukowano nie więcej niż 15 sztuk "gołych" i F razem wziętych:
    https://oboron-prom.ru/page,34,predpriyatiya-21-40.html

    Także Jakubowicz w swoich książkach. Ja wnoszę, że było ich ogółem 10 egzemplarzy.

  18. #2498
    KRM
    KRM jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Na podstawie innych źródeł można wnosić, że w Tbilisi wyprodukowano nie więcej niż 15 sztuk "gołych" i F razem wziętych:
    https://oboron-prom.ru/page,34,predpriyatiya-21-40.html
    Znam to źródło. Szkoda, że na stronie nie zamieszczono przypisów. W zasadzie wszystko się zgadza, po prostu można założyć, że z jakichś przyczyn nie podano 5 egz. prod. 1958 r. (być może znów dał o sobie znak sposób liczenia ?).

    Co do Jakubowicza. Wprawdzie nie cieszy się on zbyt wysokim autorytetem (głównie przez fakt powielania starych informacji, nie mających oparcia w źródłach archiwalnych), jednak na pewno nie jest to "bajkopisarz" Gordon. Dla porządku przypomnijmy, że ten ostatni w swoich książkach wspomina o 17 jednomiejscowych MiG-21 produkcji zakładu w Tbilisi (bez rozróżnienia wersji). W innych źródłach powielano informację o 30 samolotach MiG-21 wyprodukowanych w 1959 r. Stare dzieje. Najnowsza dwutomowa praca wszystko rewiduje. Arsenjew siedzi w archiwach MAP ZSRR, więc zna temat bardzo dobrze.

    Zastanawiają te różnice w ilości produkcji zakładu 21. Ilości wahają się w obie strony (na "+" i na "-"). Ktoś, kto je kiedyś zestawiał, musiał to robić w oparciu o dokumentację archiwalną przedsiębiorstwa. Poza tym figuruje tam pozycja MiG-21FŁ w agregatach, opiewająca na 233 egz. Co to takiego, skoro ciężar ich produkcji wziął na siebie MMZ?

  19. #2499
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Ponoć w drugim wydaniu (2012 r.) zarysu historii gorkowskich zakładów już tych FŁ w agregatach nie ma. Książka powstawała w oparciu o materiały fabrycznego muzeum, nie wprost na dokumentach archiwalnych. Coś im się pokitrało. Stawiam na to, że poeta miał na myśli eksportową przeróbkę PF/76, ale nie dla Indii, lecz dla krajów bliskowschodnich lub jeszcze innych spoza Układu Warszawskiego. Tylko daty nie pasują, bo eksport 76 zaczął się od 1964 roku.

    Gordon był dobry, gdy mu się chciało samemu coś wyszukać, ale mu się odechciało. Zrozumiał, jak można bez wielkiego wysiłku intelektualnego nieźle zarobić i zajął się bezkrytycznym przepisywaniem po angielsku wszystkiego, co już wcześniej ukazało się po rosyjsku. Publikacje Jakubowicza zdążyły z kolei się zestarzeć, najnowsze mają po około 10, a większość prawie 20 lat.

  20. #2500
    KRM
    KRM jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Ponoć w drugim wydaniu (2012 r.) zarysu historii gorkowskich zakładów już tych FŁ w agregatach nie ma
    Zgadza się. Pojawia się za to tajemniczy typ "I-1".


LinkBacks (?)

  1. 25-10-2018, 00:27
  2. 12-06-2017, 18:47
  3. 29-08-2016, 08:58
  4. 15-03-2016, 05:43
  5. 07-06-2015, 21:40
  6. 20-03-2015, 13:13
  7. 09-03-2015, 22:05
  8. 10-02-2015, 02:01
  9. 20-01-2015, 09:18
  10. 14-12-2014, 19:45
  11. 09-11-2014, 17:12
  12. 20-10-2014, 11:01
  13. 14-10-2014, 20:03
  14. 14-07-2014, 20:24
  15. 24-06-2014, 13:24
  16. 20-06-2014, 12:52
  17. 13-05-2014, 14:32
  18. 07-05-2014, 08:56
  19. 06-05-2014, 22:07
  20. 28-04-2014, 15:58
  21. 09-03-2014, 22:08
  22. 08-03-2014, 22:57
  23. 17-02-2014, 22:29
  24. 12-02-2014, 15:27
  25. 03-02-2014, 13:07
  26. 12-01-2014, 11:55
  27. 04-01-2014, 01:45
  28. 31-12-2013, 13:09
  29. 07-12-2013, 11:38
  30. 23-11-2013, 00:06
  31. 11-11-2013, 17:32
  32. 07-10-2013, 22:22
  33. 03-08-2013, 15:17
  34. 08-07-2013, 09:32
  35. 14-05-2013, 22:29
  36. 10-05-2013, 00:20
  37. 11-04-2013, 23:09
  38. 09-04-2013, 12:52
  39. 07-04-2013, 15:59
  40. 31-03-2013, 19:04
  41. 31-03-2013, 06:05
  42. 05-03-2013, 21:56
  43. 23-02-2013, 18:28
  44. 23-02-2013, 15:44
  45. 18-02-2013, 20:29
  46. 17-02-2013, 22:19
  47. 17-02-2013, 19:14
  48. 06-02-2013, 21:31
  49. 31-01-2013, 21:26
  50. 15-01-2013, 11:00

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •