Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 114
Like Tree1Likes

Wątek: Arabsko-izraelskie konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie

  1. #1
    Awatar Tomek

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Arabsko-izraelskie konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie


    Polecamy

    Wydzielone z: http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=4503

    Drzemi


    Czy ja dobrze zrozumiałem, że w latach '70 w konflikcie arabsko-izraelskim w walkach brały udział radzieckie jednostki myśliwskie (pomijajm rozpoznawcze MiGi-25, o których swego czasu pisał Zwieroboj)?
    Na jakiej zasadzie działały? (Coś jak w Korei - na samolotach ze znakami KRLD/Chin?). Na samolotach syryjskich/egipskich? Czy może przywieźli swoje i przemalowali znaki? Czy były to regularne jednostki, czy pojedyńczy piloci wybierani z różnych jednostek?
    Jeżeli macie, podajcie jakieś linki, gdzie można poczytać na ten temat. W ostateczności mogą być po rosyjsku - coś tam z podstawówki zostało
    Pozdrawiam!
    Tomek

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie Re: Jeszcze o Bliskim Wschodzie

    Witam wszystkich jako nowicjusz na forum

    Cytat Zamieszczone przez Tomek
    Czy ja dobrze zrozumiałem, że w latach '70 w konflikcie arabsko-izraelskim w walkach brały udział radzieckie jednostki myśliwskie (pomijajm rozpoznawcze MiGi-25, o których swego czasu pisał Zwieroboj)
    Nie jestem do końca przekonany, czy akurat jest to właściwy temat aby kontynuować dyskusję o Egipcie, ale odpowiem w skrócie.
    W grudniu 1969 został wydany rozkaz na podstawie którego przeprowadzono operację "Kawkaz", czyli wysłano kontyngent radzieckich wojsk obrony powietrznej do Egiptu. W jego składzie znalazła się m.in. grupa lotnictwa myśliwskiego, w składzie 135 plm (40 MIG-21MF) i 35 Samodzielnej Eskadry Myśliwsko-Rozpoznawczej (30 MiG-21MF).

    Na jakiej zasadzie działały? (Coś jak w Korei - na samolotach ze znakami KRLD/Chin?). Na samolotach syryjskich/egipskich? Czy może przywieźli swoje i przemalowali znaki? Czy były to regularne jednostki, czy pojedyńczy piloci wybierani z różnych jednostek?
    Samoloty miały egipskie znaki rozpoznawcze i takież malowanie. Przybyły one z ZSRR i były one pierwszymi MiGami-21 wersji MF w Egipcie.
    Jednostki radzieckie były nowoforowane. W ich skład wchodziły klucze z liniowych pułków Wojsk Lotniczych (WWS).

    Jeżeli macie, podajcie jakieś linki, gdzie można poczytać na ten temat. W ostateczności mogą być po rosyjsku - coś tam z podstawówki zostało
    Najszerszy dotychczasowy opis jaki znam stanowi artykuł Władmiria Babicza "Jegipietskije istriebitieli w wojnie na istoszczenije" opublikowany w 2001 roku w czasopiśmie "Istorija Awiacii". W internecie znajdziesz na pewno kilka opisów walki z 30 lipca 1970, ale bardziej według wersji izraelskiej.
    W ogóle temat ten jest bardzo ciekawy, a u nas mało znany. Jest o czym mówić, co widać choćby na przykładzie gorącej wymianę zdań na tym forum Aż się prosi żeby nieco podyskutowac na temat rzekomego blamażu i kompromitacji radzieckiego lotnictwa, no ale może to w osobnym wątku?

    Pozdrawiam
    Przemek

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie Re: Jeszcze o Bliskim Wschodzie

    Cytat Zamieszczone przez PrzemG
    W ogóle temat ten jest bardzo ciekawy, a u nas mało znany. Jest o czym mówić, co widać choćby na przykładzie gorącej wymianę zdań na tym forum Aż się prosi żeby nieco podyskutowac na temat rzekomego blamażu i kompromitacji radzieckiego lotnictwa, no ale może to w osobnym wątku?
    Przyłączam się do zdania przedmówcy. Warto przedstawić tę problematykę szerszej publiczności i podzielić się opiniami.
    Wnoszę do kol. Drzemiego o wydzielenie nowego wątku, który mógłby się nazywać np.:
    "Lotnictwo ZSRR w konfliktach na Bliskim Wschodzie".

    JacekB

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Może od razu lepiej szerzej.
    "Arabsko-izraelskie konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie"?

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Może od razu lepiej szerzej.
    "Arabsko-izraelskie konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie"?
    Nie mam nic przeciwko temu.

    Widzę, że rzecz się tymczasem dokonała, to ja może zacznę od tego, że opinie na temat udziału lotnictwa ZSRR tudzież bojowego "blamażu" MiGa-21MF, jakie tu i ówdzie można przeczytać, bywają formułowane w oparciu o tylko jedną walkę powietrzną, o której przebiegu do dzisiaj są sprzeczne relacje. Rzeczony artykuł Babicza posiadam, zgadza się, że tam opis tej walki jest jak do tej pory najpełniejszy, aczkolwiek nadal pozostają wątpliwości.

    PrzemG, opowiesz coś więcej o tej walce oraz jak i dlaczego do niej doszło?
    JacekB

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie Re: Arabsko-izraelskie konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzi

    Cytat Zamieszczone przez Tomek
    Jeżeli macie, podajcie jakieś linki, gdzie można poczytać na ten temat. W ostateczności mogą być po rosyjsku - coś tam z podstawówki zostało
    Skoro kumasz rosyjski, poszukaj na forum www.avia.ru . Kilka miesięcy temu była tam spora dyskusja na ten temat z linkami do innych źródeł oraz z cytatami z publikacji papierowych. Tytuł wątku "Egipt 1970" albo podobny, dokładnie nie pamiętam.
    JacekB

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez "JacekB
    PrzemG, opowiesz coś więcej o tej walce oraz jak i dlaczego do niej doszło?
    JacekB
    Prosze bardzo Na początku musze zaznaczyć, że opisy walki w różnych opracowaniach są bardzo sprzeczne. Mam wrażenie, że kolejni autorzy chcąc zrekonstruować przebieg walki dodają do opisu własne wnioski, które później są uwzględnianie przez kolejnych autorów jako nie budzące wątpliwości fakty i wprowadzają coraz większe zamieszanie.
    Najpierw napiszę parę słów jak rozwijała się sytuacja przed tym wydarzeniem.
    Po przybyciu na teren Egiptu radzieckie 135 plm i 35 selmr rozpoczęły funkcjonować jako 106 i 108 brygada lotnictwa myśliwskiego. Ich głównym zadaniem była osłona terytorium Egiptu:
    - 35 selmr vel 108 BLM miała bronić obszaru od Mersa Matruh na zachodzie do Port Saidu na wschodzie (ze szczególnym wskazaniem na port w Aleksandrii i radzieckie okręty eskadry śródziemnomorskiej)
    - 135 plm vel 106 BLM Kair oraz centrum Kraju aż do Asuanu.
    Radzieckie samoloty miały tez zakaz przekraczania linii frontu, a także wchodzenia w strefy odpowiedzialności Egipcjan.

    Według wspomnianego artykułu Babicza (cały poniższy fragment jest oparty na tym tekście) do pierwszego starcia z samolotami izraelskimi doszło 13 kwietnia 1970, kiedy to klucz MiGów-21MF pod dowództwem mjra Zawgorodina z lotniska Beni Suef miał przechwycic i zestrzelić dwa izraelskie Phantomy (Izraelczycy o takiej stracie nie wspominają). Następne spotkania miały miec miejsce 13, 18 i 29 maja (w tekście kwietnia, ale to najwyraźniej pomyłka), jednak nie doszło w nich do walki. Izraelczycy przy starcie radzieckich załóg przerywali zadanie i wracali na lotnisko.
    Takie postepowanie spowodowało zmianę taktyki Rosjan, którzy 22 czerwca przebazowali klucz MiGów-21 na wysunięte lotnisko w Katamii. Startując stamtąd przechwycono grupę ocenioną jako 6 Skyhawków z eskortą 4 Mirage III zestrzeliwując jednego Skyhawka (ponownie Izraelczycy nie wspominają o takiej stracie). 25 czerwca (wg autorów izraelskich 25 lipca, więc zapewne kolejna pomyłka Babicza) miało miejsce następne przechwycenie pary Skyhawków przez parę MiGów pod dowództwem kpt. Krapiwina. Dalsze wydarzenia potoczyły się tak, że po długim pościgu, już za kanałem po stronie izraelskiej, jeden ze Skyhawków został poważnie uszkodzony pobliskimi ekzplozjami rakiet. Pilotowi udało się jednak doprowadzić ciężko uszkodzoną maszynę na najbliższe lotnisko. To wydarzenie i jego przebieg potwierdzają autorzy izraelscy, podając je jako przyczynę opracowania planu wciągnięcia myśliwców pilotowanych przez Rosjan w zasadzkę.

  8. #8
    jj
    jj jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    B. ciekawe. BIS proszę.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    Operacja ta według tym razem wersji autorów izraelskich (m.in. Shlomo Aloni autor ksiązek o użyciu Izaraelskich samolotów publikowanych w serii Ospreya Aircraft of the Aces) wyglądała nastepująco.
    Wytypowano do niej najlepszych pilotów z poszczególnych eskadr, łącznie 3 klucze Mirage’y z 101, 117 i 119 eskadry oraz klucz Phantomów z 69 eskadry. Klucz z 119 eskadry miał imitować parę samolotów rozpoznawczych i pełnić rolę przynęty, zaś Mirage z 117 eskadry oraz Phantomy miały zając pozycję na małej wysokości, aby nie zostać wykryte przez radary i następnie dokonać niespodziewanego ataku na radzieckie myśliwce. Klucz 101 eskadry miał oczekiwac na przyfrontowym lotnisku w gotowości do startu.
    Po starcie klucz udający samoloty rozpoznawcze lecąc na pułapie 10 500 m udanie prowokuje Rosjan do startu. Poderwanych zostaje klika kluczy (oryg. czterosamolotwych formacji). Następuje starcie z pierwszym kluczem, w którym Izraelczycy zestrzeliwują 2 Migi, jednak jeden z Mirage’y też zostaje trafiony rakietą i uszkodzony wycofuje się z walki w asyście drugiego samolotu. W tym czasie do walki wchodzą dwa kolejne klucze MiGów, lecz zaatakowane przez pozostałe samoloty izraelskie tracą 3 maszyny i tak walka się kończy wynikiem 5:0 dla Izraela. Można jeszcze dodać, ze w izraelskich materiałach podaje się, że łączna liczba MiGów w powietrznu wynosiła 20-24.
    Dla kontrastu wg autorów rosyjskich stosunek sił wyglądał zupełnie odwrotnie i wynosił 8 MiGów-21 przeciwko 24 samolotom izraelskim (16 Mirage’y i 8 Phantomów), zaś straty wyniosły 4 samoloty i 3 pilotów.
    Jeszcze inaczej wygląda to u Babicza.
    Wedlug niego ok. 15:20 wykryto czwórkę Skyhawków kieujących się na pułapie 4000 m w kierunku zachodnim oraz dwie pary Phantomów na pułapie 7000 m lecące kursem 350 wzdłuż brzegów Morza Czerwonego. Na przechwycenie Skyhawków poderwano dwa klucze dyżurne z lotnisk Beni Suef i Kom Awshim, które z powodu braku aktywnych działań nieprzyjaciela skierowano do stref dyżurowania. O 15:34 Skyhawki zawróciły ze zniżaniem i zniknęły z ekranów radiolokatorów. O 15:37 wykryto nowe cele, tym razem 3 klucze Mirage’y idące w kierunku północnej strefy dyżurowania na wysokości 7000 m z prędkoscia 1000 km/h. Na ich przechwycenie skierowano oba dyżurujące klucze. Następnie pierwszy klucz wszedł do walki z dwoma kluczami izraelskich Mirage’y, zaś drugi lecący kilkadziesiąt kilometrów za nim został zaatakowany przez Phantomy. Przepisywać całości nie będę, raz że jest tego sporo, dwa i tak nie zgadza się z pozostałymi wersjami. Wystarczy powiedzieć, że według niego także stracono 5 MiGów-21MF pilotowanych przez: kpt. Jurczenko (zginął), kpt. Syrkin (zginął), kpt. Jakowlew (zginął), wszyscy z drrugiego klucza oraz Żurawljow i Kamieniew z pierwszego klucza, zaś Izraelczycy stracili 1 Mirage’a zestrzelonego i 1 uszkodzonego. Tutaj mamy wynik prawie taki jak u autorów izraelskich, jednak inaczej wygląda stosunek sił – 8 MiGów-21 vs 12 Mirage’y i Phantomów.
    Widać, że Babicz połączył obie wersje – oryginalną rosyjską i oryginalną izraelską tworząc coś pośredniego. Wskazuje na to fakt, że jeszcze w 1994 r. w innym tekście podawał on 4 utracone MiGi-21, a zdanie zmienił dopiero w tym artykule. W ten sposób uzyskujemy liczby własnych samolotów uczestniczących w walce zgodne z wersjami obu stron i zgłaszaną przez Izrael liczbę zwycięstw.
    Jak się jednak okazuje, tym razem w poszukiwaniu kompromisu przedobrzył, o czym w nsatępnym odcinku

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Ich głównym zadaniem była osłona terytorium Egiptu:
    - 35 selmr vel 108 BLM miała bronić obszaru od Mersa Matruh na zachodzie do Port Saidu na wschodzie (ze szczególnym wskazaniem na port w Aleksandrii i radzieckie okręty eskadry śródziemnomorskiej)
    - 135 plm vel 106 BLM Kair oraz centrum Kraju aż do Asuanu.
    I to jest, moim zdaniem pierwszy ważny klocek w tej układance.
    Zadania obu jednostek zdecydowanie bardziej odpowiadają temu, co rozumiemy przez obronę powietrzną niż działaniom lotnictwa frontowego. Z drugiej strony, o czym wyżej napisano, do wykonania operacji "Kawkaz" skierowano pilotów z Wojenno-Wozdusznych Sił, a nie z Wojsk Protiwowozdusznoj Oborony Strany. Rakietowcy dla odmiany pojechali z wojsk OPK (PWO Strany), a nie z OPL wojsk lądowych, co można by było sobie teoretycznie wyobrazić na zasadzie analogii.

    Dlaczego tak się stało? Czy mogło to mieć wpływ na - że tak powiem - "merytoryczny poziom" wykonywania zadań bojowych? Czy i jak bardzo program szkolenia bojowego pilotów OPK w ZSRR i całym Układzie Warszawskim różnił się od frontowego lotnictwa myśliwskiego? Może nasi piloci naświetlą nieco ten problem?

    Radzieckie samoloty miały tez zakaz przekraczania linii frontu,
    Jeśli dobrze pamiętam, to mieli zakaz zbliżania się na odległość mniejszą niż 10 km od Kanału Sueskiego. Ale może coś pomieszałem?

    a także wchodzenia w strefy odpowiedzialności Egipcjan.
    Rosjanie mieli zatem dwie odrębne wydzielone strefy operowania w głębi "własnego" terytorium, wewnątrz ugrupowania wojsk egipskich? Jak przy takim założeniu rozwiązywano w praktyce problemy koordynacji działań, obiegu informacji i podejmowania decyzji? Kto dawał informację radiolokacyjną? Własne pododdziały radiotechniczne czy Egipcjanie? Czy w tej sytuacji można mówić o działaniu systemowym, analogicznym do założeń OPK na naszym europejskim podwórku w Układzie Warszawskim i NATO?
    Pomijam w tym miejscu - być może niesłusznie - działania radzieckich dywizjonów rakietowych, które też tam były.

    Według wspomnianego artykułu Babicza (cały poniższy fragment jest oparty na tym tekście)...
    Z tego co piszesz wynika, że informacje o całym udziale w walkach lotnictwa ZSRR są na razie niepełne i sprzeczne. Ale trochę wspomnień i innych publikacji już się ukazało i są dostępne w sieci. Są też materiały pokazujące izraelski punkt widzenia.

    To wydarzenie i jego przebieg potwierdzają autorzy izraelscy, podając je jako przyczynę opracowania planu wciągnięcia myśliwców pilotowanych przez Rosjan w zasadzkę.
    A zatem potwierdza się teza, że sednem sprawy boju z 30 lipca 1970 r. był fakt, iż wcześniej - mniej czy bardziej przypadkowo - w ferworze walki samoloty radzieckie znalazły się nad terenami kontrolowanymi przez Izrael, co było czymś w rodzaju "casus belli" dla strony izraelskiej.?

    JacekB

  11. #11
    jj
    jj jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    Gdzieś czytałem, ze jeden z tych pilotów który zginął (wg izraelczyków) katapultował się lecz mechanizm ciśnieniowy który automatycznie oddziela pilota od fotela i otwiera spadochron zadziałał od razu po opuszczeniu kabiny, a ponieważ było to na 10000 metrów pechowiec zamarzł opadając na spadochronie gdy wokół latały walczące samoloty.

  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    ponieważ było to na 10000 metrów pechowiec zamarzł opadając na spadochronie gdy wokół latały walczące samoloty.
    Jeżeli dobrze zrozumiałem, z dostępnych relacji obu stron wynika, że walka toczyła się na zdecydowanie mniejszych wysokościach, więc ta historia wydaje się być raczej nieprawdziwa.

    JacekB

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    Jednak najwięcej oryginalnych informacji ze strony rosyjskiej wniosła wspomniana pzez Jacka dyskusja na forum avia.ru, którą rozpoczął syn jednego z ówcześnie będących w Egipcie pilotów radzieckich. Pilot ten wykonywał lot w składzie trzeciego klucza, który wystartował później i dotarł na miejsce walki już po jej zakończeniu. Później do rozmowy przyłączył się jeszcze oficer, który pełnił w tym czasie funckję (tłumaczę dosłownie) oficera obiektywnej kontroli. Brał on udział w deszyfracji zapisów rejestratorów parametrów lotu SARPP samolotów uczestniczących w walce, był także na miejscach upadku zestrzelonych samolotów.
    Przedstawiony przez tych dwóch oficerów przebieg wypadków jest mniej dokładny niż w różnych artykułach, ale chyba bardziej obiektywny. Według nich wyglądało to następująco. Około godziny 15 wykryto dwie grupy samolotów izraelskich zmierzające w kierunku Kanału Sueskiego. Podjęto więc decyzję o przejściu kluczy dyżurnych 2 esdkadry (lotnisko Beni-Suef, dowódca Jurczenko) i 3 eskadry (Kom Awshim, d-ca Kamniew - takie jest właściwe nazwisko pilota – nie Kamieniew) w stan gotowści Nr 1. Kilka minut później nadeszła informacja o niskolecących celach na południe od Suezu. Pada rozkaz startu kluczy dyżurnych, które udają się do wyznaczonych stref dyżurowania w okolicach Suezu. Po zajęciu wyznaczonej pozycji w kierunku klucza Jurczenki (zajmującego pozycję na południe od Kamniewa) kieruje się grupa izraelskich samolotów. Oba klucze zostają skierowane na cel, przy czym klucza Kamniewa zajmujący północną strefę okazuje się ok. 25-30 km bliżej samolotów izraelskich.
    Jako pierwszy wchodzi do walki z grupą Mirage’y (ocenioną na ponad 10 samolotów) i po kilku minutach walki (zapisy SARPP wskazują na duże przeciążenia i odpalanie pocisków rakietowych) z powodu niskiego stanu paliwa klucz wychodzi z walki. Wtedy okazuje się że brakuje Żurawljowa. Nikt nie wie co się z nim stało (potem okazuje się, że zestrzelony katapultował się, lecz zginął przy lądowaniu ze spadochronem), a 3 pozostałe samoloty wracają na lotnisko Kom Awshim .
    Zaraz po wyjściu z walki pierwszego klucza w rejon starcia dociera klucz Jurczenki i tu zaczyna się katastrofa. Dowódca atakuje Mirage’a i w tym momencie zostaje zaatkowany z dołu przez lecący na małej wysokości klucz Phantomów. Skrzydłowy Jurczenki Makara ostrzega o zagrożeniu i wykonuje unik, natomiast Jurczenko kontynuuje atak na Mirage’a i zostaje zestrzelony Sparrowem – ginie w samolocie. Druga para – Syrkin i Jakowlew atakują Phantomy, sami zaś padają ofiarą Mirage’y (obaj się katapultują – Jakowlew ginie z powodu uszkodzenia czaszy spadochronu). Makara przez pewien czas walczy samotnie, unikając ataków Mirage’a oraz Phantoma i z uszkodzonym statecznikiem udaje mu się wyjść z walki. Nie wraca na swoje lotnisko, lecz ląduje na innym. Po dokonaniu napraw wraca po kilku dniach wraz z samolotem do macierzystej jednostki.
    Ostatni poderwany klucz po przybyciu na miejsce walki nie widzi już żadnych samolotów

    Tyle fakty przedstawione na avia.ru. Mozna dodać jeszcze, że wspomniany oficer zajmujący się odczytem rejestratorów wyciaga wniosek, ze operacja izraelska miała na celu zniszczenie klucza z Beni Suef, a klucz z Kom Awshim nie był brany pod uwagę jako cel zasadzki i dlatego starł się jedynie z Mirage’ami grupy wysłanej na wabia, tracąc jeden samolot..

    Teraz możemy pokusić się o podobną jak Babicz kompilację
    Wyłania się więc następujący obraz: czwórka Mirage’y wysłana na wabia zostaje zaatakowana przez 4 MiGi-21MF Kamniewa. Dochodzi do walki, z wynikiem – zestrzelony Żurawljow, zaś po przeciwnej stronie trafiony rakietami Mirage Ashera Snira zawraca do bazy (choć nie można wykluczyć, ze Snir padł już ofiarą samolotów drugiego klucza, a konkretnie samego Jurczenki)
    Kamniew zawraca na lotnisko, pojawia się klucz Jurczenki, atakuje zauważone Mirage i wtedy właśnie wpada w zastawioną zasadzkę – niewykryte Phantomy przeprowadzają atak z tyłu, z dołu rakietami Sparrow zestrzeliwując Jurczenkę. Druga para z jego klucza atakuje Phantomy, jednak ich z kolei atakują Mirage (drugi klucz będący w zasadzce?) i obu zestrzeliwują rakietami.
    Oczywiscie pytań mamy więcej niż odpowiedzi, świadomie też pominąłem szczegółowe opisy walki, w tym autorstwa jednego z pilotów izraelskich Amosa Amira (dowódca klucza 119 eskadry). Wydaje mi sie, ze to właśnie usilna próba połączenia wszystkich wersji i osiagnięcie obiektywnego opisu prowadzi do kolejnych interpretacji i nawarstwiania się przypuszczeń, przy czym ginie nam w tym wszystkim to gdzie kończą się fakty, a gdzie zaczynają domniemania autorów.

    Jest jeszcze ciekawy szczegół. Utracono 4 samoloty, jednak na swoje lotniska powróciły tylko 3. Kto wie, czy to nie było powodem uznania przez Izraelczyków, ze spadło 5 samolotów. Podobno (ale nie jestem w stanie zweryfikować tej opinii) początkowo zaliczono pilotom 4 zestrzelenia, zaś piąte dopiero po jakimś czasie na podstawie danych wywiadu.

  14. #14
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Gdzieś czytałem, ze jeden z tych pilotów który zginął (wg izraelczyków) katapultował się lecz mechanizm ciśnieniowy który automatycznie oddziela pilota od fotela i otwiera spadochron zadziałał od razu po opuszczeniu kabiny, a ponieważ było to na 10000 metrów pechowiec zamarzł opadając na spadochronie gdy wokół latały walczące samoloty.
    Nie jest to możliwe - budowa i zasada działania fotela KM 1 powoduje to, iż na wysokości powyżej 3000 m nie otwiera się spadochron ratowniczy i lotnik opada wraz z całym fotelem. Czas spadania jest w tym przypadku krótki. Oddzielenie się pilota od fotela i otwarcie spadochronu ratowniczego następuje automatycznie poniżej 3000 m. więc na tej wysokości nie może być mowy o zamarznięciu
    Na fotelu są dwa niezależne mechanizmy ciśnieniowe właśnie po to aby w przypadku uszkodzenia jednego zadziałał drugi. Ale nawet gdyby uszkodzone były wszystkie pilot ma możliwość ręcznego oddzielenia się od fotela.

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Czy i jak bardzo program szkolenia bojowego pilotów OPK w ZSRR i całym Układzie Warszawskim różnił się od frontowego lotnictwa myśliwskiego?
    Programy szkolenia jednostek (nie na danym typie samolotu) wynikały z zadań jednostek lotniczych tych dwóch różnych podległości. Jednak w zadaniach myśliwskich nie różniły się wcale (mam na myśli konkretne sposoby zwalczania przeciwnika powietrznego). Różnice tkwiły w założeniach użycia sił i środków (lotnictwo frontowe zgodnie z nazwą w strefie przyfrontowej, do głębokości taktycznej-operacyjnej w zależności od typu samolotów myśliwskich, lotnictwo OPK w głębi własnego terytorium i na zapleczu frontu). Poza tym system OPK posiadał kompleksowy system dowodzenia lotnictwem myśliwskim, wojskami rakietowymi i artylerią oraz wojskami radiotechnicznymi. Posiadali z reguły lepsze systemy automatyzacji, łączności, zobrazowania (mówię w skali całego UW, najbardziej to się odznaczało w ZSRR, u nas mniej). W skrócie tak.

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Różnice tkwiły w założeniach użycia sił i środków (lotnictwo frontowe zgodnie z nazwą w strefie przyfrontowej, do głębokości taktycznej-operacyjnej w zależności od typu samolotów myśliwskich, lotnictwo OPK w głębi własnego terytorium i na zapleczu frontu).
    Działania w Egipcie toczyły się wprawdzie nad własnym terytorium, ale na głębokości taktyczno-operacyjnej, z reguły kilkadziesiąt kilometrów od Kanału Sueskiego. Z tego wytłumaczenia wynika, że piloci WWS "merytorycznie" jak najbardziej nadawali się do tej roboty i skierowanie ich do wykonania "Operacji Kawkaz" nie było błędem w sztuce.

    Pomijam tę "oczywistą oczywistość", że wojska PWO nie miały na wyposażeniu MiG-21, więc trudno było tam znaleźć pilotów przygotowanych do działania na tym typie samolotu.

    Otwarte pozostają kolejne pytania o koordynację działań Rosjan ze stroną egipską i między sobą, przepływ informacji (w tym radiolokacyjnej) i podejmowanie decyzji. Czy można porównywać działania lotnictwa radzieckiego i egipskiego do systemowych działań w ramach Układu Warszawskiego, czy też poszczególne jednostki działały "po partyzancku"?

    JacekB

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Otwarte pozostają kolejne pytania o koordynację działań Rosjan ze stroną egipską i między sobą, przepływ informacji (w tym radiolokacyjnej) i podejmowanie decyzji. Czy można porównywać działania lotnictwa radzieckiego i egipskiego do systemowych działań w ramach Układu Warszawskiego, czy też poszczególne jednostki działały "po partyzancku"?
    Tu Radzieccy nie mieli raczej dobrych doświadczeń z Arabami. Jak wyglądało współdziałanie w tych warunkach, ciężko mi sobie wyobrazić. Jedno jest pewne. Nie był to modelowy system, w którym my się szkoliliśmy.

  18. #18
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Czy Koledzy tymczasem poczytali dostępne materiały, czy może czekają na wolny czas świąteczny? Aż się prosi, aby wrócić do omawiania tego wątku.
    JacekB

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Raczej przedświąteczny

  20. #20
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie


    Polecamy

    W takim razie na wolny okres poświąteczny polecam lekturę strony internetowej poświęconej działaniom kontyngentu lotnictwa i PWO ZSRR w Egipcie:
    http://www.rusihubara.ru/

    Pozdrawiam
    JacekB

Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 20-12-2016, 11:40
  2. 12-10-2015, 10:49
  3. 08-06-2015, 15:40
  4. 27-03-2014, 19:20
  5. 18-05-2013, 18:01
  6. 14-04-2013, 17:01
  7. 23-03-2013, 22:04
  8. 24-02-2013, 19:23
  9. 28-11-2012, 09:58
  10. 11-11-2012, 17:50
  11. 30-05-2012, 08:58
  12. 19-05-2012, 19:55
  13. 21-04-2012, 19:05
  14. 07-02-2012, 11:55
  15. 03-02-2012, 08:10
  16. 24-01-2012, 18:06
  17. 21-01-2012, 11:54
  18. 07-12-2011, 11:59
  19. 25-11-2011, 17:44
  20. 20-11-2011, 11:40
  21. 31-10-2011, 16:02
  22. 30-10-2011, 00:59
  23. 12-07-2011, 10:11
  24. 24-06-2011, 20:49
  25. 13-05-2011, 19:59
  26. 29-03-2011, 17:08
  27. 22-03-2011, 11:27
  28. 17-03-2011, 12:26
  29. 16-03-2011, 23:07
  30. 16-03-2011, 20:59
  31. 15-03-2011, 23:28
  32. 15-03-2011, 22:59
  33. 15-03-2011, 22:56
  34. 21-02-2011, 07:11
  35. 13-02-2011, 16:59
  36. 10-02-2011, 20:21
  37. 03-02-2011, 18:05
  38. 31-01-2011, 07:09
  39. 24-01-2011, 16:09
  40. 07-01-2011, 02:17
  41. 07-01-2011, 00:16
  42. 06-01-2011, 01:42
  43. 17-11-2010, 13:08

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •