Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie Przebudowy do standardu SBLim-2


    Polecamy

    Czy samoloty SBLim-2 powstawały tylko i wyłącznie poprzez dodanie do SBLim-1 silnika i tylnej części kadłuba z Lim-2? Czy może zdarzyły się sytuacje, że tak jak w przypadku Lim-1 przerabianych na SBLim-1, w analogiczny sposób przebudowywano Lim-2 na SBLim-2?

    Wszystkie SBLim-2 z którymi się spotkałem miały numery fabryczne zaczynające się od 1A, czyli powstały jako Lim-1 i później zostały przebudowane kolejno do standardu SBLim-1 i SBLim-2.

    Wg monografii Yefima Gordona poświęconej MiG-15, w Polsce do standardu SB-Lim2 przebudowano też co najmniej 8 egzemplarzy MiG-15bis, 3 egzemplarzy S-103 i 6 egzemplarzy CS-102. Przebudowano też co najmniej jeden oryginalny radziecki MiG-15UTI (jest to eksponowany w MLP w Krakowie SBLim-2A 2004, nr fabryczny 27004).

    Również w MLP w Krakowie stoi samolot z nr taktycznym 304, na tabliczce umieszczonej obok napisano, że jest to MiG-15UTI, nr fabryczny 3404. Problem w tym że hamulce aerodynamiczne są typu montowanego na MiG-15bis/Lim-2/S-103. Wg monografii Yefima Gordona 4-cyfrowe nr fabryczne nadawano tylko w 2 fabrykach, nr 126 w Komsomolsku nad Amurem i nr 292 w Saratowie. Żadna z tych fabryk nie produkowała MiG-15UTI, jedynie MiG-15bis i 15bisS. W tej samej publikacji autor twierdzi, że nr fabryczny 3404 nosi MiG-15bis przebudowany do standardu SBLim-2M. Czyli wychodzi na to że w Polsce na dwustery przerabiano też MiG-15bis. Chyba, że nr fabryczny 3404 odnosi się tylko do tylnej części kadłuba, a przód sądząc po 12,7 mm karabinie UBK-E może być z MiG-15UTI lub CS-102.

    Ktoś wie jak dokładnie było z tym egzemplarzem?

  2. #2
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Zarzadzenie Dowódcy Wojsk Lotniczych Nr 084/DWL z dnia 8.12.1967

    w sprawie wprowadzenia do eksploatacji samolotu szkolno-bojowego SBLim-2

    W 1966 r. została dokonana modyfikacja samolotu UTMiG-15 na samolot SBLim-2 polegająca na połączeniu przedniej części kadłuba samolotu UTMiG-15/SBLim-1/ z tylną częścią kadłuba samolotu Lim-2 i zastosowaniu silnika Lis-2.

  3. #3

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    W myśl tego zarządzenia, informacje jakoby myśliwce Lim-2 były przerabiane do standardu SBLim-2 można włożyć między bajki.
    Też zawsze byłem zdania, że wszystkie wzmianki o Lim-2 przebudowywanych na dwustery wzorem Lim-1 na SBLim-1 mijają się z prawdą. Najpewniej ktoś po prostu odczytał nr fabryczne z tylnej części SBLim-2 i założył, że to nr całego samolotu.

    Wiadomo czy przy przeróbkach na SBLim-2 wykorzystywano czasem tylne części kadłubów z oryginalnych radzieckich MiG-15bis lub czechosłowackich S-103?

  4. #4
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    A jaki to by miało sens? Tylko przody.Masz napisane w moim poprzednim poście Poszukaj w sieci Lotnictwo 4/2010 strona 94.

  5. #5

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    Dokładnie taki sam sens jak wykorzystanie tylnej części od Lim-2. Z tym że właśnie niedawno przeczytałem że w Polsce nie użytkowaliśmy S-103 także tylko tylne sekcje kadłuba od MiG-15bis wchodzą w grę. A przody to wiadomo, że wykorzystywano w większości SBLim-1 (czyli przebudowane Lim-1) i trochę oryginalnych radzieckich MiG-15UTI oraz czechosłowackich CS-102.

    EDIT: Tak sobie teraz jeszcze pomyślałem, czy do standardu SBLim-1 przerabiano wyłącznie myśliwce Lim-1? Czy może były przypadki przeróbek z MiG-15 i S-102?

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Wg dostępnej wiedzy na szkolno-bojowe SBLim-1 przebudowano wyłącznie Limy-1 mieleckiej produkcji. Na SBLim-2 załapały się niektóre UTMiG-15 produkcji ZSRR i czechosłowackiej (o ile mi wiadomo, w Polsce fabrycznego oznaczenia CS-102 nie używano). Część z nich zaliczyła po drodze wariant artyleryjski SBLim-1A. O innych kombinacjach nie ma informacji.

    Wspomniany w pierwszym poście samolot 304 to najwyraźniej UTMiG-15 produkcji ZSRR, później przerobiony na artyleryjski, a następnie ponownie na szkolny. Numery seryjne eksportowych UTMiG-15 z ZSRR występowały w skróconej formie cztero- albo pięciocyfrowej.

  7. #7
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie


    Polecamy

    Zatem powtórze jeszcze raz, nie miało to sensu. Resurs całkowity samolotów z ZSRR i CSSR to było 400 godzin z jednym remontem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •