Ogólnie mówiąc ciężka sprawa. Jeżeli chodzi o AWUC, dwa lata temu był taki kierunek i raczej się nie zapowiada, żeby był ponownie. Aktualnie studia pięcioletnie kończy 8 nawigatorów, z czego tylko 5 dostało pracę w swojej specjalności. Na czwartym roku jest kilkunastu, ale już jakiś czas temu mieli mieć zmienioną specjalność na kierunek sztabowy. Teoretycznie wymagana jest kategoria ZII, ale w rzeczywistości wszyscy mają ZIC (czyli tak jak piloci samolotów transportowych/śmigłowców). W cywilu ten zawód już praktycznie nie istnieje (chyba, że gdzieś w Afryce). O ile dobrze pamiętam dwa lata temu cywilną licencję nawigatora w Polsce posiadało 12 osób. Na F-16 nie ma nawigatora, jeśli chodzi o samoloty odrzutowe, to np. Tornado i F-14, ale tego w Polsce za bardzo nie spotkamy. W Polsce nawigatorzy latają na C-130, SH-2G, Mi-14 i M-28.
Zakładki