Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie ZEA kupi 48 M-346


    Polecamy

    Jak podaje serwis FlightGlobal.com, Zjednoczone Emiraty Arabskie podjęły decyzję o zakupie 48. egzemplarzy najnowocześniejszych obecnie europejskich samolotów szkolno - bojowych AerMacchi M-346. Dostawy samolotów mają rozpocząć się w 2012 roku.



    zdjęcie: AerMacchi

    Większość z zamówionych samolotów zostanie dostarczona w konfiguracji szkolnej, jednak kilkanaście ma być zbudowanych w wersji samolotu wsparcia bojowego.

    Wartość kontraktu nie została ujawniona, jednak spekuluje się o sumie około miliarda euro. Jest to drugie zamówienie na ten samolot, będące jednocześnie pierwszą transakcja eksportową dla tego typu.
    Ostatnio edytowane przez ojcie_c ; 25-02-2009 o 18:13

  2. #2
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie

    My też moglibyśm kupić ten samolot. Gripen (T-50) nam nie potrzebny do szkolenia nooo chyba że mamy tyle kasy to nie wiedziałem... cena M-346 to ok. 15 mln USD. Poza tym jego 90 knts jest dobre na wszelakich renegade latających wolno.. do wsparcia wojsk też by sie nadał... a i Ma 1.2 poleci!

    p.s. Kto mi wytłumaczy dlaczemu M-346 i jego rosyjska kopia (albo na odwrót) Jak-130 mają tak nieninaturalnie wielkie stateczniki pionowe? Czy to mu (im) służy...? bo wygląda bynajmniej dziwnie..
    Ostatnio edytowane przez eNwings ; 27-02-2009 o 15:37

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eNwings Zobacz posta
    My też moglibyśm kupić ten samolot. Gripen (T-50) nam nie potrzebny do szkolenia nooo chyba że mamy tyle kasy to nie wiedziałem... cena M-346 to ok. 15 mln USD. Poza tym jego 90 knts jest dobre na wszelakich renegade latających wolno.. do wsparcia wojsk też by sie nadał... a i Ma 1.2 poleci!
    Wiesz co mówisz, czy mówisz co wiesz?

    Cytat Zamieszczone przez eNwings Zobacz posta
    p.s. Kto mi wytłumaczy dlaczemu M-346 i jego rosyjska kopia (albo na odwrót) Jak-130 mają tak nieninaturalnie wielkie stateczniki pionowe? Czy to mu (im) służy...? bo wygląda bynajmniej dziwnie..
    Taki ekspert od F-16 i tego nie wie?
    A poważnie - jest konsekwencją zastosowania skrzydła pasmowego.

    dranio

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie

    Mówie co wiem wiedząc co mówie.
    Co do tego statecznika, no fakt... wypadło mi, oczywiście. Zacieniony statecznik na niewiele sie zdaje... ale wygląda to dziwnie, conajmniej jakby skrzydło wstawili w mijesce statecznika.
    Chociaż taki MiG-29 czy Hornet tez niby pasmowe są... a ogony mają całkiem proporcjonalne, niepokaźne - zgrabne.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    A ile stateczników ma MiG-29 czy F/A-18?
    Jak jest ich ŁĄCZNA powierzchnia?

    dranio

  6. #6
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie

    Masz racje. Nie uwzględniłem tego faktu.
    Za to F-16 ma 1 i to bardzo bardzo ładniutki zgrabniutki statecznik .

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    A co ma pod kadłubem?

    dranio

  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie

    Dobry jesteś.
    Wydaje mi sie że to co ma pod kadłubem nie ma już jednak tak bezpośredniego związku ze skrzydłem pasmowym.. raczej chodziło o uzyskanie wystarczająco odpowiedniego współczynnika stateczności ogólnej podłużnej/poprzecznej. Wiry i tak idą nad skrzydłem i do góry...
    Niemniej wygląda to pięknie! 8)

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Co to jest współczynnik stateczności ogólnej?
    Masz jakiś wzór na ten współczynnik?

    dranio

  10. #10
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eNwings Zobacz posta
    My też moglibyśm kupić ten samolot. Gripen (T-50) nam nie potrzebny do szkolenia nooo chyba że mamy tyle kasy to nie wiedziałem... cena M-346 to ok. 15 mln USD. Poza tym jego 90 knts jest dobre na wszelakich renegade latających wolno.. do wsparcia wojsk też by sie nadał... a i Ma 1.2 poleci!
    T/A-50 (sam nie wiem szczerze mówiąc jak to nazwać, w wszelkiej maści publikacjach przewijają się cztery nazwy - T-50, TA-50, T/A-50 i A-50) to mniej więcej ta sama kategoria cenowa co M-346.

    I nie, nikt od nikogo nie kopiował. Jak-130 to wspólny projekt (joint venture) Aleni i Jakoleva. M-346 to jego rozwinięta wersja, produkowana tylko przez Alenie.

    Na marginesie dodam zapytanie, dlaczego do jasnej cholery szukamy samolotów za górami, lasami i oceanami, gdy za nasza południowa granica można kupić tani i odpowiadający naszym potrzebom samolot - Czeski L-159 ALCA.
    Trenować wszystko prócz walki na prędkościach naddźwiękowych (brak dopalacza) można, do tego ograniczone zdolności rażenia celów naziemnych (przenosi Mavericki, rakiety niekierowane i bomby niekierowane, trwają prace nad możliwością przenoszenia bomb kierowanych laserowo i GPS). Udźwig 2,5 tony na 7 punktach podwieszeń, posiada radar.
    Cena przystępna, bo około 15mln$ za sztukę.

  11. #11
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dranio Zobacz posta
    Co to jest współczynnik stateczności ogólnej?
    Masz jakiś wzór na ten współczynnik?
    Współczynnik stateczności ogólnej to jest parametr określający ogólną stateczność... podłużną jak i poprzeczną. Powiem szczerze, że nie wiem czy istnieje takowy wzór na taki współczynnik, ale pewnie istnieje. Uprzedzając pytanie. Nie. Nie mam też doktoratu z aerodynamiki ale coś niecoś tam się orientuję.
    Co do płetw ustateczniających w F-16, wydaje mi się że ich zastosowanie w duużym i ile nie decydującym stopniu wymusił zastosowany układ aerodynamiczny - mam tu na myśli statyczną niestateczność F-16.

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Cena przystępna, bo około 15mln$ za sztukę.
    Aktualna cena L-159B/T1 to ok 8-9 mln USD.
    Ostatnio edytowane przez eNwings ; 27-02-2009 o 16:22

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eNwings Zobacz posta
    Współczynnik stateczności ogólnej to jest parametr określający ogólną stateczność... podłużną jak i poprzeczną.
    Nie ma takiego współczynnika.

    dranio

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    znad morza

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eNwings Zobacz posta
    Współczynnik stateczności ogólnej to jest parametr określający ogólną stateczność... podłużną jak i poprzeczną.
    Czy mi się wydaje, czy badania nad ilością cukru w cukrze miały większy sens niż ta "definicja współczynnika stateczności ogólnej"?

    Swoją drogą, w takich sytuacjach przypomina mi się pewien pułkownik, będący dawno temu promotorem mojej pracy dyplomowej, który na pytanie jednego z członków komisji zadane po raz trzeci, na które po raz trzeci udzieliłem odpowiedzi, która to została ku zdziwieniu pozostałych członków wielce szanownej komisji (jak i ku zaskoczeniu wielce zestresowanego dyplomanta) skwitowana "nie, nie, nie o to mi chodziło" w krótko odpowiedział "Jurek, jak się k... nie znasz, to siedź nad... i się nie odzywaj". I szczerze powiedziawszy, im dłużej żyję, tym bardziej wydaje mi się, że to co ów pułkownik rzekł było jedną z trzech prawd, o których śp. ks Tishner zwykł mawiać. Nomen, omen to co napisał eNwings również jest prawdą w tishnerowskim jej rozumieniu...

    Ps. Enwings, specem od aerodynamiki nie jestem, jestem raczej amatorem. Nie wiem czy dobrze szukam, lecz może taki mały ekhm "hint for You" (to tak abyś załapał, że to istotne jest): jeżeli wg Ciebie nie o pasma idzie, to może stateczność kierunkowa albo sztywność (strzelam)? Ja bym po książki sięgnął (to sięganie istotne jest) w celu wyjaśnienia dlaczego F-16 ma jeden śliczny duży statecznik i dwa malutkie, MiG-29 ma dwa duże, a takie M-348 i Jak-130 jeden wielki i wysoki (o ile problem by mnie nurtował). Chociaż moja amatorska wiedza podpowiada mi aby poszukac związku między pasmami, kątami natarcia i statecznością kierunkową.
    Ostatnio edytowane przez reiden ; 28-02-2009 o 00:17

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPNT/EPRZ

    Domyślnie

    L-159T za 9 mln USD? Jesteś pewien? Przecież L-159T to po prostu L-159A przerobiony na dwuster, podczas gdy L-159B to nowa maszyna z glass cockpitem i nowym wyposażeniem. I trzeba pamiętać, że Aero Vodochody ma na stanie 47 L-159, w stanie prawie idealnym (fakt faktem Czeskie SP nie latały na nich zbyt długo), i myślę że chcieliby za nie o wiele mniej niż 8-9 mld USD (patrz niedoszłą wymiana tych 47 L-159 za kilka C-295M). Gdybyśmy zdecydowali się na opcję Czeską, moglibyśmy za niewielkie pieniądze kupić 32 L-159A (używanych) za Su-22, i 16 L-159B (nowych) do Dęblina. A i kilka L-159A/T dla B.C. Iskier możnaby przeznaczyć...

    Ogar, w odpowiedzi na twoje pytanie - ktoś na tym forum już kiedyś wyjaśnił dlaczego. Bo 40 lat temu Aero Vodochody bezczelnie ośmieliło się zrobić lepszy samolot niż PZL Mielec, i zwyciężyć w konkursie na samolot szkolny dla ZSRR. I tym sposobem Iskier wyprodukowano kilkaset dla 2 państw, a L29 Delfin powstał w liczbie kilku tysięcy dla wielu państw, min. ZSRR, Czechosłowacji, Iraku... No a potem Czesi poszli za ciosem i zrobili L39, kiedy nasz projekt Grota został zamknięty...
    Innymi słowy, bezczelni Czesi ośmielili się zrobić coś lepszego od nas, i za to trzeba ich dzisiaj ukarać nie kupując od nich samolotów. Albo inaczej - jakżeby Iskry miały być zastąpione czymś, co pochodzi z tej samej fabryki co ich ,,pogromca" Delfin...
    Witamy w Polsce...
    Ostatnio edytowane przez jasiek ; 28-02-2009 o 00:28 Powód: Ortografia...
    [*]C-295M ,,019"[*] ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski, inż. pil. Piotr Banachowicz[*]C-172 ,,SP-ZAP"[*]płk pil. Alaksandr Marficki, płk pil. Alaksandr Żuraulewicz[*]Tu-154M ,,101"[*]mgr inż. pil. Stanisław Jurewicz[*]mgr inż. pil. Tadeusz Świst[*]

  15. #15
    Awatar TomSon

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    zewsząd

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez eNwings Zobacz posta
    My też moglibyśm kupić ten samolot. Gripen (T-50) nam nie potrzebny do szkolenia nooo chyba że mamy tyle kasy to nie wiedziałem... cena M-346 to ok. 15 mln USD. Poza tym jego 90 knts jest dobre na wszelakich renegade latających wolno.. do wsparcia wojsk też by sie nadał... a i Ma 1.2 poleci!

    p.s. Kto mi wytłumaczy dlaczemu M-346 i jego rosyjska kopia (albo na odwrót) Jak-130 mają tak nieninaturalnie wielkie stateczniki pionowe? Czy to mu (im) służy...? bo wygląda bynajmniej dziwnie..

    Ma być zwrotny również na nietypowych kątach natarcia, stąd skrzydła pasmowe i koncepcja aerodynamiczna ze sporym usterzeniem. Iryda to latała i czasami bombki rzucała, a Jak 130/M346/l-15 mają nie tylko latać ale i bardziej "udawać aerodynamicznie" samolot bojowy.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •