Witam
Jakis czas temu dostałem odpowiedz o kolorach w samolotach.
Idac dalej (zaznaczam ze nie chce prowokowac konfliktów co by admin się nie denerwował) mam pytanie do praktyków o ergonomie. Czy waszym zadniem samoloty, śmigłowce "made in USSR" (mowa jest o nich z racji dostępność ludzi na forum którzy znaja to z praktyki) mają racjonalnie, ergonomiczne rozmieszczone wszelkie potrzebne przełaczniki instrumenty, wskazania na nich sa jasne i jednoznaczne. Czy jednak poszło to na zasadzie -człowiek się dostosuje- i projektanci mało mysleli o komforcie pilota. Pewnie nikt nie odpowie jak to wyglądało ze strony praktycznej od LIM'a do MiG-29 ale od MiG-21 to chyba juz tak, SU-7 i SU-22. Gdy przesiadł sie na cywilne to było lepiej czy gorzej.
Znam tylko relacje czołgistów i BWP iz ich sprzet do wygodnych nie nalezy i długa praca powoduje zmęczenie i dyskomfort.
Z zachodnimi tez nie zawsze jest tak różowo.
Swego czasu kol. TOYO pisał o:
"Teraz katapultowanie z Grippena.
Gdzieś już to pisałem ale jeszcze raz napiszę.
Wersja A samolotu miała małe wyświetlacze, zmieniono je na większe w wersji C. To spowodowało, że górna cześć drążka samolotu zasłaniała dół ekranu, uniemożliwiając tym samym odczytanie wyświetlanych danych (F-16 nie ma tej przypadłości, gdyż w jego ergonomicznej kabinie zamontowano drążek po prawej stronie, MiG-29 też nie ma tego problemu ponieważ nie ma ekranów, a drążek zasłania jedynie zegarek, machometr i prędkość rzeczywistą – to gdyby kogoś korciło na OT).
Problem postanowiono rozwiązać przesuwając nieco (3…4 cm ? ) drążek do tyłu. Nie dało się tego zrobić bez przesunięcia dźwigni katapultowania, która ma kształt kardiojdalny. Z autopsji wiecie, że nogi zbiegają w kierunku… no w kierunku (można teraz to sprawdzić w jakim kierunku), czyli
dźwignia miała mniej miejsca. Pilot podczas tego lotu jak i każdego innego na tym samolocie miał nałożone spodnie przeciwprzeciążeniowe, w momencie wystąpienia przeciążenia pompują się zwiększając swoje rozmiary zewnętrzne. Tak też było w tym przypadku, spodnie napompowały się,
nacisnęły dźwignię z dwóch stron, a ta wyskoczyła jak korek od szampana wysadzając nic nie spodziewającego się pilota.
Miałem możliwość latania na symulatorze wersji C i faktycznie drążek przeszkadza (symulator nie był zmodyfikowany). "