Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 95
Like Tree3Likes

Wątek: Wypadki

  1. #41

    Dołączył
    Sep 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    JacekB napisał, że przyczyną wypadku był... "Prawdopodobnie błąd pilotażowy w trakcie wyprowadzania z ataku, skutkujący utratą orientacji przestrzennej, a następnie uderzeniem w ziemię z dużą prędkością. W kombinacji z trudnymi warunkami atmosferycznymi." Ale to nie był błąd pilota... Wczoraj minęło dokładnie 30 lat od tej katastrofy. Stanisław Pawlak miał awarie samolotu. (Świadkowie widzieli za samolotem łunę dymu i prawdopodobnie ogień.) Zgłosił ją a nawigator kazał mu się katapultować. Wtedy pilot zauważył domy i duży budynek - szkołę podstawową w Rogowie. Przekazał to nawigatorowi i powiedział, że będzie się starał wyprowadzić maszynę. Dostał zezwolenie... Za chwilę wbił się samolotem w ziemie kilkaset metrów za Rogowem. Miałam wówczas 8 lat i byłam wtedy w tej szkole. Możliwe, że dzięki niemu żyję... Nie popełnił błędu... Świadomie poświęcił własne życie!
    Ps. W ostatnim 38 numerze tygodnika Pałuki jest półtorastronnicowy artykuł o tym wydarzeniu. Można kupić za 3 zł na stronie eGazety.pl, Pałuki - internetowe wydanie elektroniczne, e-wydanie, e-prenumerata

    Pozdrawiam

  2. #42
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    W księdze "Pamięci lotników...", która służy za najbardziej miarodajne źródło informacji, nic nie ma na temat awarii. Jest, że lot był na przechwycenie w chmurach w DTWA. Pilot zameldował "Wyprowadzam", a chwilę później zderzył się z ziemią.

    Grzesiu, widziałeś kwity? Co tam jest napisane?

  3. #43
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lunika Zobacz posta
    Nie popełnił błędu... Świadomie poświęcił własne życie!
    Luniko - tak się składa, że wypadek śp. Stasia Pawlaka znam z autopsji. Był to pierwszy śmiertelny wypadek w mojej prawie 30 letniej karierze mechanika. Samolot do końca był sprawny i wcale komendy na katapultowanie nie dostał. Wypadek ten był szeroko komentowany w pułku bo komisja na podstawie lakonicznej korespondencji radiowej z pilotem jak i zniszczeniu części taśmy SARPA ( urządzenie rejestrujące - tzw czarna skrzynka ) nie potrafiła jednoznacznie określić przyczyn. Wiadomo było, że w rejonie lotów były dwie warstwy chmur co mogło być powodem utraty orientacji przestrzennej. Prawdopodobnie pilot gdy zorientował się o popełnionym błędzie po wyjściu z chmur rzeczywiście robił wszystko aby samolot skierować w strefę niezamieszkałą bo też o tym mówiono.Tak poświęcił swoje życie aby ocalić innych.
    Co do czarnego dymu i ognia - hmmm to mogło być po zderzeniu z ziemią.
    Tutaj dodam, że pilot pochodził ze Złotowa i tam został pochowany z asystą honorową na ziemi i w powietrzu.

  4. #44
    Awatar Major1990

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Informacja o pilocie

    Cytat Zamieszczone przez Pawel_2404 Zobacz posta
    Posiadam. W czym pomóc?

    Poszukuje informacji na temat katastrofy samolotu mysliwskiego chyba pod koniec lat 50 pilotem był Zdzisław Kiljanczyk, jezeli ktoś posiada jakieś informacje na ten temat, proszę o odpowiedz.

  5. #45
    Awatar Major1990

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Major1990 Zobacz posta
    Poszukuje informacji na temat katastrofy samolotu mysliwskiego chyba pod koniec lat 50 pilotem był Zdzisław Kiljanczyk, jezeli ktoś posiada jakieś informacje na ten temat, proszę o odpowiedz.
    Dodam jeszcze ze był z promocji 2 grudnia 1953 roku, ale nie jestem pewien. Dostał przydział do lotnictwa szturmowego. Niestety wiecej informacji nie posiadam. Gdyby ktoś miał jakieś informacje odnośnie tego pilota albo katastrofy samolotu z tym pilotem bardzo proszę o odpowiedz.

  6. #46
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Katastrofa nastąpiła 25.10.1954 r. podczas wykonywania zadania na samolocie Ił-10 (szturmowym, nie myśliwskim) w 5 pułku lotnictwa szturmowego. Zginęli pilot ppor. Zdzisław Kiljańczyk, ur. 29.07.1933 r., absolwent dęblińskiej OSL-4 z 23.11.1953 r. oraz strzelec pokładowy kpr. Musialski.
    To jest wszystko, co można wyczytać w książce "Polskie lotnictwo wojskowe 1945-2010" na str. 263.

  7. #47
    Awatar Major1990

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Bardzo Ci dziękuje za te informacje !

  8. #48
    Awatar cibarius

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Białogard

  9. #49
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Czyli błąd w książce co do daty ukończenia szkoły. Jako wiążąca powinna być data rozkazu MON, tj. 29.11.1953 r., a 2.12.1953 to prawdopodobnie data promocji.

  10. #50
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Czyli błąd w książce co do daty ukończenia szkoły. Jako wiążąca powinna być data rozkazu MON, tj. 29.11.1953 r., a 2.12.1953 to prawdopodobnie data promocji.
    Jacku - no nie bardzo. Rozkaz MON to tylko mianowanie na pierwszy stopień oficerski natomiast data promocji jest datą ukończenia OSL. To z dniem promocji absolwent dostaje uprawnienia pilota.

  11. #51
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Hm, nigdy się nad tym nie zastanawiałem, ale jak to właściwie jest? Na cywilnej uczelni mam napisane w dyplomie, że dnia takiego a takiego, spełniwszy wymagania regulaminu studiów uzyskałem tytuł magistra, więc ten dzień (data obrony) liczy mi się jako dzień ukończenia studiów. Uroczyste wręczenie dyplomów (odpowiednik promocji) odbyło się kilka miesięcy później i formalnego znaczenia nie miało. Nawet na nim nie byłem, bo już byłem za granicą, a dyplom odebrałem w trybie indywidualnym przy innej okazji.
    Tutaj mamy, że stopień oficerski i powołanie do służby zawodowej jest z dniem 29 listopada. Ukończenie szkolenia i nadanie tytułu pilota również obowiązuje z tym samym dniem, więc na mój gust ten dzień powinien być uważany za prawnie wiążącą datę ukończenia szkoły: 29.11.1953. Ten sam dzień powinien być wpisany na dyplomie. Dlatego tak napisałem, chociaż nie będę się upierać przy swoim stanowisku, bo promocja to jest oficjalna ceremonia, która należy do cyklu nauki w szkole wojskowej, więc też można ją w jakiś sposób liczyć.
    Co ciekawe, data rozkazu niższej rangi (DWLot) wyprzedza o trzy dni datę rozkazu wyższej rangi (MON).

  12. #52
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Tutaj mamy, że stopień oficerski i powołanie do służby zawodowej jest z dniem 29 listopada. Ukończenie szkolenia i nadanie tytułu pilota również obowiązuje z tym samym dniem, więc na mój gust ten dzień powinien być uważany za prawnie wiążącą datę ukończenia szkoły: 29.11.1953. Ten sam dzień powinien być wpisany na dyplomie. Dlatego tak napisałem, chociaż nie będę się upierać przy swoim stanowisku, bo promocja to jest oficjalna ceremonia, która należy do cyklu nauki w szkole wojskowej, więc też można ją w jakiś sposób liczyć.
    Co ciekawe, data rozkazu niższej rangi (DWLot) wyprzedza o trzy dni datę rozkazu wyższej rangi (MON).
    Jacku - zapominasz, że armia jako instytucja była i jest mocno hierarchiczna. Tu bez rozkazu właściwego dowódcy nic się nie zdziała. To że rozkaz DWL wyprzedza rozkaz MON w niczym nie przeszkadza bo dotyczą dwóch różnych spraw choć w tym konkretnym przypadku możliwy jest błąd drukarski. Raczej wszystkie daty - mianowanie na pierwszy stopień wojskowy i nadanie tytułów pilota / obserwatora powinny być z dniem 29 listopada
    No ale to wojsko - tu zdarzają się arcyciekawe rzeczy czasami

  13. #53
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Czyli jesteśmy zgodni: z dniem jak przewidziano w rozkazach wyższych przełożonych z MONem na czele.
    Rozkaz DWLot mógł być przygotowany i podpisany 3 dni wcześniej. Nie ma to znaczenia, gdyż z mocą tak samo jak MON, co wynika z treści rozkazu, a nie z daty. Za to fajnie jest, że DWLot 26 listopada tytułuje ich z dniem 29 listopada oficerami, a MON jeszcze wcale ich nie mianował. A jeśli MON by się rozmyślił, to co wtedy? Ale może też być omyłka pisarska.
    Data promocji to chyba 2 grudnia, o ile dobrze zrozumiałem autora pytania? Jeśli tak, to byli pilotami i żołnierzami zawodowymi 3 dni wcześniej przed promocją. To powinno się liczyć jako formalna data ukończenia szkoły. Bez słowa "promocji" sam absolwent jest z 29 listopada. W wojsku promocja jest jednak elementem obowiązkowym, przewidzianym w ceremoniale, przeciwnie niż w cywilu, więc spokojnie można mówić o "promocji z dnia..." i też nie ma błędu. Tylko trzeba konkretnie podawać, co ma się na myśli.

  14. #54
    Awatar Major1990

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Informacja o pilocie

    Odswiezajac troche temat odnosnie katastrofy samolotu il-10 ze Zdzislawem Kiljanczykiem, jezeli ktos posiada jakies informacje, zdjecia cokolwiek na temat tego pilota bardzo bym prosil o kontakt. Kazda informacja na temat pilota Zdzislawa Kiljanczyka bedzie dla mnie bardzo cenna.

  15. #55
    Awatar tawal

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Elbląg EPEL/Giżycko EPGM

    Domyślnie

    Za PLW 1945-2010: " Ppor.pil.Zdzisław Kiliańczyk absolwent OSL nr 4 Dęblin z 23.11.1953; pilot 5.plsz 8. DLSz. Nalot 140 godz. Zginał w katastrofie podczas wykonywania zadania na samolocie Ił-10 25.10.1954, wraz ze strzelcem pokładowym kpr. Musialskim.
    I tylko tyle niestety. Jest jeszcze zdjęcie.
    Pozdrawiam. Tadeusz.
    Tadd --- N858 --- BINKA.PESEL,BODLA - BOKSU ---
    Canon 40D + 10" + TV 2x

  16. #56
    Awatar Major1990

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tawal Zobacz posta
    Za PLW 1945-2010: " Ppor.pil.Zdzisław Kiliańczyk absolwent OSL nr 4 Dęblin z 23.11.1953; pilot 5.plsz 8. DLSz. Nalot 140 godz. Zginał w katastrofie podczas wykonywania zadania na samolocie Ił-10 25.10.1954, wraz ze strzelcem pokładowym kpr. Musialskim.
    I tylko tyle niestety. Jest jeszcze zdjęcie.
    Pozdrawiam. Tadeusz.
    Czy jest jakas szansa abys wyslal mi to zdjecie?

  17. #57
    Awatar tawal

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Elbląg EPEL/Giżycko EPGM

    Domyślnie

    Oczywiście. Jutro czasobrak, ale w czwartek zeskanuje. Podaj adres mail na PW.
    Tadd --- N858 --- BINKA.PESEL,BODLA - BOKSU ---
    Canon 40D + 10" + TV 2x

  18. #58

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Mam pytanie o zdarzenie z ok. 1969 roku w ok. Oleśnicy, gdzie miało dojść do zderzenia dwóch maszyn w powietrzu, w tym MiG-21. Pilot tego mimo bardzo poważnych obrażeń zdołał maszynę jeszcze posadzić na lotnisku w Oleśnicy, jednakże po wylądowaniu miał utracić przytomność i umrzeć w trakcie reanimacji.

    O zdarzeniu opowiadał mi ojciec, który w tym czasie był uczniem technikum elektronicznego i był na wycieczce ze szkołą na lotnisku. Widział poważnie uszkodzony przód maszyny (na pewno 21 - wiele razy podkreślał skrzydła delta), przykryty niedbale plandeką, poza tym oprowadzający oficer opowiadał im o zdarzeniu. O losie drugiego uczestnika zdarzenia nic nie wiem.

  19. #59
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Pasuje mi tutaj zderzenie dwóch MiG-21F-13 w okolicach BRP Krzesin (2220 i 2016 z 62. plm, 11.01.1963 r.). Po kolizji w locie maszyna 2220 z powodu poważnych uszkodzeń została wycofana ze służby i w grudniu 1965 r. przekazana jako naziemna pomoc instruktażowa do TOSWL w Oleśnicy.
    W katastrofie zginął por. pil. Wawrzyniec Czapiga. Mjr pil. Ludwik Podraza wylądował na lotnisku w Krzesinach.

    "Katastrofy, awarie, uszkodzenia w polskim lotnictwie wojskowym 1961-1970" S. Bartosik, M. Bogdański, R. Senkowski, Wydawnictwo LAF
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  20. #60

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję, za informację, tak myślałem, że to jest właśnie to zdarzenie, analizując stany Mig-21 F-13 ale Twój post mnie upewnił. Ojca zmyliła data wycieczki i pewnie jakaś dezinformacja oprowadzającego, plus 40 lat od zdarzenia.

Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 01-02-2017, 15:26
  2. 08-01-2017, 21:35
  3. 12-06-2015, 18:43
  4. 12-06-2015, 16:37
  5. 06-04-2015, 20:50
  6. 15-03-2015, 20:52
  7. 05-02-2015, 15:00
  8. 09-01-2015, 16:45
  9. 12-12-2014, 14:34
  10. 17-11-2014, 18:31
  11. 16-11-2014, 18:01
  12. 02-11-2014, 18:36
  13. 02-11-2014, 18:30
  14. 24-10-2014, 17:25
  15. 20-06-2014, 21:25
  16. 28-05-2014, 23:04
  17. 07-05-2014, 10:43
  18. 23-04-2014, 22:15
  19. 23-04-2014, 22:05
  20. 22-04-2014, 12:32
  21. 22-04-2014, 00:16
  22. 13-04-2014, 12:41
  23. 12-04-2014, 23:41
  24. 08-04-2014, 01:41
  25. 22-03-2014, 12:23
  26. 08-02-2014, 06:48
  27. 06-02-2014, 19:57
  28. 12-01-2014, 05:46
  29. 06-01-2014, 10:24
  30. 20-11-2013, 15:14
  31. 06-11-2013, 16:15
  32. 29-10-2013, 14:29
  33. 22-10-2013, 01:24
  34. 28-09-2013, 19:16
  35. 25-09-2013, 20:36
  36. 21-09-2013, 15:16
  37. 06-09-2013, 22:12
  38. 06-09-2013, 22:06
  39. 18-08-2013, 12:20
  40. 23-07-2013, 15:12
  41. 03-06-2013, 11:34
  42. 24-05-2013, 19:48
  43. 09-05-2013, 23:37
  44. 28-04-2013, 23:14
  45. 28-04-2013, 22:15
  46. 26-04-2013, 17:19
  47. 24-04-2013, 19:04
  48. 21-04-2013, 23:49
  49. 20-04-2013, 20:41
  50. 18-04-2013, 16:36

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •