Zapatrzyli sie na RAF chyba. Ze spotterskiego punktu widzenia - daj Boze.
Ciekawe co to za egzemplarze tych 762...
Czy w innych MRTT paliwo do tankowania jest tylko w nominalnych lukach cargo?
Bumar, IAI team up in 767 tanker offer to Poland
Ale patrząc na potencjalnych udziałowców (LOT, PKO BP) to raczej nie ma szans że to się uda...
KZ
Raz, ze 767 to chyba trochę zbyt duża maszyna dla takiego kraju, jak Polska, a dwa to kwestia wieku platformy 767.
Myślmy przyszłościowo, jeśli już mamy brać "tankery", to niech to będzie coś na bazie 787 / 737 NG, albo nowszych arbuzów (A320, lub A330 MRTT).
Nie będzie.
W ostatniej turze przetargu walczyły ze sobą KC-767 i KC-45 (czyli zamerykanizowany A330 MRTT). "O zgrozo" wygrał ten drugi.
Boeing przetarg oprotestował i obecnie do walki wystawia KC-777 i przebąkuje coś o KC-787.
Być może stwierdzenie, ze 767 to przestarzała platforma nie jest do końca trafione. Po prostu są dostepne na rynku platformy nowsze. A Polskie SP nie posiadaja zadnych wiekszych maszyn (w domysle AWACSOW i tankowcow, bazujacych na cywilnych liniowcach) i infrastruktury, wiec mozemy budowac system od zera i przebierac w maszynach, wybierajac te najlepsze i najbardziej oplacalne.
Czy to juz przesadzone ze KC767 zostanie zastapiony przez KC777 w przetargu? Czy to nie jest na razie jedna z opcji?
767 bylby jednak o wiele tanszy niz 777. Czy budowanie tankowca na "podwoziu" 737 ma sens?
Ponawiam pytanie o umiejscowienie zbiornika w roznych MRTT. Czy jest on w przedziale cargo? Czy moze wnetrze moze byc konfigurowane zaleznie od potrzeb (zbiornik albo fotele)? Jak to jest w przypadku holenderskich KDC10 czy wspomnianych wloskich KC767.
Widzialem kiedys zdjecie VC-10 ze zbiornikiem w srodku....
KC-45 (A330) wygrał przetarg, w głównej mierze dzięki temu, ze zabiera więcej paliwa (ponad 20%) i więcej palet (ponad 50%). Boeing to oprotestował, bo - jak twierdzi - USAF wcześniej nie wykazywał zainteresowania tak dużym samolotem jak A330. Wystosowano protest i procedura przetargowa zostanie powtórzona. Raczej wątpliwe, żeby znów wystawiono 767 (no chyba, ze pod wpływem nacisków zmienia się wymagania USAF).
Wiem na pewno, ze A310 i A330 mozna dowolnie konfiguowac. Albo palety z ładunkiem, albo fotele / kompleks szpitalny, albo zbiorniki z paliwem.Czy moze wnetrze moze byc konfigurowane zaleznie od potrzeb (zbiornik albo fotele)?
Primo: nie "tankery" ale "tankowce". Bez nowomowy jankeskopodobnej mi tu proszę. To jest polskojęzyczne forum.
A secundo: Boeing oferuje USAF zmodyfikowany 767 na bazie modelu -300ER, wyposażony w winglety, a przebąkuje o zmianie napędu na GENx-2B (ten sam co w 747-8i/F), plus w dalszej perspektywie 777 jako następcę starzejących się KC-10.
Przymruż trochę oczy, a zaczniesz traktować "tankery" z uśmiechem na twarzy ;]
Boeing: KC-777 'so much better' than KC-30 - The DEW LineA secundo: Boeing oferuje USAF zmodyfikowany 767 na bazie modelu -300ER, wyposażony w winglety, a przebąkuje o zmianie napędu na GENx-2B (ten sam co w 747-8i/F), plus w dalszej perspektywie 777 jako następcę starzejących się KC-10.
Oferuje i 767 i 777 z naciskiem na ten drugi.
Jeśli wymagania USAF pozostaną niezmienione, to chyba oczywistym jest, ze pchanie się znowu z 767 będzie samobójstwem.
A czy my w ogóle mamy jakieś polityczne interesy wymagające wysyłania floty powietrznej tak daleko i/lub często, że potrzebujemy własnych tankowców?
For every solution there is a problem.
Ale przecież z uwagi na kryzys zrezygnowaliśmy z zakupu MRTT.
Znów się coś zmieniło ?
Tankowanie w powietrzu nie oznacza tylko zasięgu, ale również długotrwałość patrolowania danego obszaru. A patroluje się w celu przechwytywania wrogich myśliwców w strefie przyfrontowej (CAP) , jak i w celu atakowania celów naziemnych wskazanych przez własne wojska lądowe (CAS).
Zresztą sam zasięg tez jest ważny. Będzie można nasze Efy z większym ładunkiem i bez zbiorników na moskwe, czy inny berlin wysyłać
Boeing wystawia ponownie 767 jakkolwiek z wielu dodatkami, miedzy innymi awionika podobna do 787 i wingletami. Boeing twierdzi ze samolot bedzie latwo konfigurowany na wozenie kombinacji paliwa+ inny ladunek.
Ale sa dodatkowe wiadomosci z ostaniej chwili - Northrop (ktory byl razem z Airbusem w konkurencji przeciw Boeingowi) wlasnie oglosil ze sie wycofuje z podchodzenia do kontraktu bo jakoby nowe reguly faworyzuja mniejszy samolot i nie widza szansy wygrania. W tym momencie nie jast jasne czy Boeing bedzie mial jakiegokolwiek konkurenta. We wrzesniu ma zapasc decyzja co do kontraktu.
FOXNews.com - Northrop Drops Out of Competition for Pentagon Tanker Contract
Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 09-03-2010 o 02:23
UL986, UP861, UP733, UN869, LASIS-DIBED
Zakładki