Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
  1. #1
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Zapas paliwa w lotnictwie wojskowym


    Polecamy

    Chodzi mi o stan AD 2009. Z całą pewnością jakieś przepisy regulują ilość paliwa jaka musi się znaleźć w zbiornikach przed startem (pomijam oczywiście ew. tankowanie w powietrzu).
    Wg jakich zasad w lotnictwie wojskowym w locie kontrolowanym IFR dobiera się ilość paliwa przed startem? Zapewne są 2 warianty - z lotniska A do A i z lotniska A do B.
    W cywilu to: dolot na docelowe, 30 min oczekiwania, odlot na zapas plus 10% i dodatkow 5% tzw. rezerwy kapitańskiej.

    Jak jest w lotnictwie wojskowym?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  2. #2
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    Kiedyś tankowało się zawsze do pełna po ostatnim locie,a wiązało się to z tym,że w każdym momencie s-ot musiał byc w pełnej gotowości do lotu.Inne warianty zależały od zakładanego zadania,ale podstawa musiała być na full.Teraz jest inaczej(dla mnie czytaj "dziwniej") i mogło się coś zmienić.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A obecnie?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    Myslę,że obecnie jest podobnie.Lotnictwo wojskowe rządzi się innymi wewnętrznymi prawami podyktowanymi utrzymaniem gotowości bojowej,nawet wówczas kiedy jak w przypadku F16 nie osiągnięto pełnej gotowości operacyjnej.Gdyby nie daj Boże "cóś"nasze "Jaszczombki"wykorzystane byłyby w pełnym zakresie.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    OK, ale mam nadzieję, że reguluje to coś więcej niż zwyczaj.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Gdyby na niektórych typach uwzględnić podane przez Ciebie zapasy paliwa, to tuż po starcie osiągnięto by granicę 30 minut oczekiwania, odlotu na zapas i rezerwy kapitańskiej.
    Samolot bojowy ma kilka wariantów tankowania np. bez podwieszeń, z podwieszanym zbiornikiem, dwa podwieszane, cztery, długie zbiorniki, krótkie, jak sobie życzysz, ale zawsze zalane do pełna.
    Obliczanie długotrwałości i zasięgu lotu dokonuje się w oparciu o instrukcję obliczania tych parametrów, można ją potraktować jako dokument normujący te zagadnienia i w sposób pośredni określający wariant tankowania, co zaś przekłada się na ilość paliwa na pokładzie.
    Dodam, że instrukcja jest przypisana dla konkretnego typu samolotu.
    W trakcie przygotowywania misji określa się minimalną ilość paliwa na powrót do bazy oraz ewentualne odejście na lotnisko zapasowe, zakłada się przy tym, że po wylądowaniu na zapasowym (gdyby była taka konieczność) nie zostanie naruszona minimalna pozostałość paliwa, która wystarczy na około 10...12 minut lotu, czyli wykonania jednego podejścia. Gdyby jednak zaistniała taka konieczność spokojnie można podeprzeć się tym paliwem, ale należy mieć świadomość na ile to wystarczy.
    To tyle, każdy pilot wie na ile mu wystarczy paliwa i pod tym kątem analizuje możliwość i sposób wykonania zadania.
    I jeszcze jedno, napisałem o samolotach bojowych.
    Hasłem oznaczającym osiągniecie ilości paliwa potrzebnego do powrotu jest "Bingo", przy pozostałości paliwa wystarczającej przetrenowanie tylko jednego epizodu jest "Joker", zaś duża pozostałość paliwa określona jest słowem kodowym "Tiger", to tak jako ciekawostka w temacie.

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Dzięki za wyjaśnienia. A jak to jest w praktyce: jaką minimalną endurance powinien mieć samolot bojowy w locie szkolnym IFR dolatując na lotnisko lądowania? Dolot na zapas i 10-12 minut? Czy istnieje jakiś dokument który to reguluje?

    Pytanie nie wzięło się znikąd, misje - misjami i do tego nic nie mam, ale w zwykłym locie szkolnym nie ma chyba potrzeby wracania na oparach? (10-12 minut endurance to z punktu widzenia ew. ustawienia w holding takiego samolotu w razie ew. lądowania awaryjnego INNEGO samolotu naprawdę są opary).
    Dla mnie jako kontrolera taka wiedza jest o tyle przydatna, że chciałbym wiedzieć jaką ilością paliwa realnie dysponują samoloty na mojej łączności - w końcu odpowiadam za ruch lotniczy.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    chciałbym wiedzieć jaką ilością paliwa realnie dysponują samoloty na mojej łączności - w końcu odpowiadam za ruch lotniczy.
    Rozumiem, ze jak sie zapytasz to Cie oklamia i powiedza, ze maja mniej zeby dostac pierwszenstwo do ladowania? Tyle, ze zapytanie sie to jedyny pewny sposob na okreslenie ilosci paliwa w danej chwili...

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie nie, nikt mnie nie okłamuje. Zdarza się jednak, że nie mam możliwości postawienia w holding wracających z lotu szkolnego F-16 (np. dlatego, że są nr 6 do lądowania a TMA małe), ponieważ na taką propozycję piloci odpowiadają, że MUSZĄ LĄDOWAĆ. Tyle to i ja wiem, ale za chwilę się okazuje, że chodzi o to, że mają paliwa na... 5 minut. Przyznasz, że tak się nie da pracować (zwłaszcza że holding jest w zasadzie tak samo moim narzędziem jak i pilotów).
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Wiedziałem że pytasz bo podejrzewasz że Ci ciemnotę wciskają
    KZ

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    No to faktycznie goscie sa nieprzewidywalni... trzeba powiedziec, ze jak chca pierwszenstwo to niech zglosza emergency "low fuel" - pozniej sie chyba bada takie przypadki?

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie no, nawet niech to będzie 10 czy 15 minut - tak się nie da pracować. Nie zarzucam nikomu kłamstwa, Ci piloci zapewne mają paliwa na 10 minut, tylko zanim dolecą do CZE, postoją w holdingu i dolecą do Krzesin to mija trochę więcej. Dla mnie (nie tylko dla mnie, stawiam dolary przeciw orzechom, że dla każdego kontrolera) to jest naprawdę duży dyskomfort. Zastanawiam się, jak to zmienić.

    "Low fuel" to dla mnie jest żadna informacja dopóki nie wiem, co oznacza w kategoriach endurance. Zgłaszają czasem, ale twierdzą przy tym, że to nie problem (a w każdym razie nie emergency)

    Cały ten wątek - chciałbym to zawczasu wyraźnie napisać - to nie jest mój bezprzykładny atak na F-16 jako takie, tylko chęć lepszego zrozumienia co sięw tych samolotach dzieje. Ja wiem co to jest Bingo, Bingo + 5, lwo fuel, minimum fuel itd, ale wiem bo wiem. Chciałbym wiedzieć, gdzie to jest napisane.
    Ostatnio edytowane przez Atco ; 17-12-2009 o 19:28
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Jak wspomniałem, ilość paliwa do lądowania powinna zapewnić odejście na lotnisko zapasowe, w przypadku gdy coś się dzieje na lotnisku zaplanowanego lądowania to paliwo to można spożytkować na holding. Jeżeli odchodzę na lotnisko zapasowe i zapas paliwa zbliża się nieuchronnie ku końcowi to sam potrzebuję pomocy i umożliwienia mi lądowania w pierwszej kolejności. Znam przypadek, kiedy pilot zadał pytanie jak długo potrwa oczyszczenie pasa i po otrzymaniu odpowiedzi zdecydował na odlot na zapas.
    Teraz, gdyby stało się tak, że w tym samym czasie w takiej sytuacji jest jakiś "benek", a czas potrzebny na udzielenie mu pomocy jest dłuższy niż mój dostępny czas lotu, no to niestety, sorry, ja mam na czym wrócić na ziemię, a oni nie, więc logicznym jest pomóc jemu, a mnie wysłać za Kórnik.
    Teraz sposób obliczania paliwa potrzebnego do wykonania zadania, oblicza się tak aby mieć paliwo na wspomniane sytuacje, jest to jeden z elementów oceny umiejętności planowania lotu.
    Z mojej strony mogę podpowiedzieć, że jeżeli spotkasz się z taką sytuacją to postaw samolot w holdingu w miarę możliwości jak najwyżej aby zapewnić mniejsze zużycie paliwa.
    Przy powrocie na lotnisko planowanego lądowania piloci zazwyczaj mają odpowiedni zapas paliwa, szczególnie w warunkach IFR, licząc się z sytuację, że mogą być zmuszeni do poczekania w powietrzu.

  14. #14
    Zbanowany
    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    lot. to kraj zakłamania

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    No to faktycznie goscie sa nieprzewidywalni... trzeba powiedziec, ze jak chca pierwszenstwo to niech zglosza emergency "low fuel" - pozniej sie chyba bada takie przypadki?
    Mogę się mylić ale z tego co wiem , wojsko nie ma obowiązku się tłumaczyć .

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    No to faktycznie goscie sa nieprzewidywalni... trzeba powiedziec, ze jak chca pierwszenstwo to niech zglosza emergency "low fuel" - pozniej sie chyba bada takie przypadki?
    Dokładnie tak, pilot powiniem mieć świadomość, że coś może pójść nie tak (nie jemu) i będzie musiał poczekać, tym bardziej w przestrzeniach "współdzielonych", gdzie nie dogada się z "wingim", kiedy szubko ustalą między sobą kolejność lądowania i szybciutko posadzą maszyny z "breaka". tak to tylko w Erze i np. EPMM.
    Nie wiem jak jest na F-16, ale zapalenie lampki "550kg" na MiG-u jest traktowane jako incydent i należy się z tego gęsto tłumaczyć. Druga sprawa, jeżeli zdarzają się opisywane przez Atco sytuacje to należy reagować w sposób oficjalny, wymusi to pewne zachowania i określanie "bingo" na odpowiednim poziomie, zapewniającym wykonanie holdingu, czy podejścia do lądowania z wysokim numerkiem.

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    "Low fuel" to dla mnie jest żadna informacja dopóki nie wiem, co oznacza w kategoriach endurance.
    No dobra. W takim razie co jest w Twoim podreczniku napisane, zeby dac komus pierwszenstwo do ladowania? Niech uzyja tego zwrotu. Z drugiej strony jak mowia low fuel i mowisz, ze im wierzysz to niech powiedza na ile minut lotu jeszcze maja.
    Tak szczerze to w pasazerskich tez jak Ci gosc zglosi, ze ma malo paliwo to nie bedziesz w sumie wiedzial na ile go ma bo moze akurat cale paliwo na dolot do zapasu spalili liczac, ze uda sie wyladowac na docelowym. Istnieje taka mozliwosc.

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A teraz nagły zwrot akcji: opisywana sytuacja (czyli próba postawienia nr 6 do podejścia w holding) skończyła się tak, że z nru 6 samolot stał się nr 1, nr 5 został nrem 2 a nr 4 nrem 3 - oczywiście w holdingu endurance była odwrotnie proporcjonalna do wysokości samolotów), a po lądowaniu burza mózgów wśród pilotów bratniej armii zaowocowała planem napisania na kontrolera meldunku. Słodkie, nie?

    I Edit: ja nie mam kwalifikacji ani sumienia, żeby decydować czy najpierw sadzać samolot z emergency z powodu x czy raczej z emergency z powodu oparów paliwa. Żadna szkoła ATC tego nie uczy, nawet Dębridge. "Low fule" jak pisałem nie znaczy nic, póki nie znam faktycznej endurance, a jako cywilowi w głowie mi się do niedawna nie mieściło, że to może być 5 minut i wszystko gra. Gdybyś, thewho, leciał do Poznania i wiedział, że na INDIGu będziesz mieć zapasu na 5 minut to wołałbyś o pierwszeństwo już od startu, a nie dopiero, jak Cię ktoś postawi w holding na CZE.
    Ostatnio edytowane przez Atco ; 17-12-2009 o 20:05
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    a po lądowaniu burza mózgów wśród pilotów bratniej armii zaowocowała planem napisania na kontrolera meldunku. Słodkie, nie?
    Goscie sa niepelnosprytni... przeciez ten raport to tak na dobra sprawe na siebie napisali a nie na Ciebie.

  19. #19
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Koniec końców nie napisali, o ile czasem na tym forum uchodzę za osobę mocno wkurzoną, to w porównaniu z moją reakcją wówczas możecie mnie uznać za łagodnego baranka.
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 17-12-2009 o 20:52
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Koniec końców nie napisali
    Bo bo wiedzieli, ze dali d... i bylby to raport na samego siebie - co dowodzi, ze jakies tam wewnetrzne przepisy odnosnie paliwa maja...
    Jak masz mozliwosc to porozmawiaj z jakims dowodztwem bazy. Mozliwe, ze niektorzy nie zdaja sobie sprawy co wyrabiaja ich podopieczni puszczeni samopas do strefy.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 02-02-2012, 18:59

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •