Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21

Wątek: Kokpit Su-22

  1. #1
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie Kokpit Su-22


    Polecamy

    Witam Wszystkich na forum...

    Poszukuję strony z planszami przedstawiającymi wszystkie zegary, przełączniki, oraz ich prawidłowe nazwy i przeznaczenie w Su-22. Za wszelką pomoc dziękuję.Może ktos ma takie tablice poglądowe. Przeszukiwałem internet ale znajduję tylko zdjęcia kokpitu, ale bez opisu poszczególnych zegarów.

  2. #2
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Portal Eskadra

    Na samym dole.

  3. #3
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Dzięki Sawicz za link. Piękne tablice, szkoda że opis poszczególnych przełączników i zegarów jest w j.rosyjskim. Ja niestet słabiutko znam ten język. Może znasz jakiś link z opisem po polsku bądź angielsku?

  4. #4
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Ja sobie przetłumaczyłem wszystko, korzystając z cyrylicy, sprawdzając każdą literę z osobna. Żmudna praca ale przynajmniej teraz mniej więcej wiem jaka litera w polskim jaką jest w rosyjskim.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Poświęciłem chwilę czasu na przetłumaczenie tabliczki z lampkami (po prawej stronie od celownika) sygnalizującymi sytuacje awaryjne. W związku z tym, że nie można wklejać tabel, rozbiłem nieco tekst, odpowiada on układem rozmieszczeniu lampek. Może kiedyś wrzucę więcej tłumaczeń kabiny, ale zachęcam do nauki choćby podstaw języka Puszkina (złośliwi powiadają, że to on wynalazł konserwy).
    Niestety nie pamiętam co oznacza PRIEOBRAZ pozostawiłem to miejsce wolne.




    Osłona kabiny //Prądnica prądu przemiennego

    Obroty mniejsze niż 95 //Prądnica prądu stałego

    Zmniejsz obroty //Obydwie prądnice

    Temperatura silnika

    Brak podpompowania //DISS (doplerowski miernik prędkości rzeczywistej i kąta znoszenia)

    Pompa podpompowująca //IKW pion żyroskopowy //Przegrzew zasobnika KKR

    Pozostałość 600 kg (paliwa) // SWS System sygnałów powietrznych

    Pompa hydrauliczna pracuje (awaryjna) // PRNK (system celowniczo nawigacyjny)

    Jeden system hydrauliczny (awaria) //CWM (awaria wylicznika – komputera) Klimatyzacja

  6. #6
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Zacząłem też tłumaczyć sobie, ale idzie mi opornie. OK z kontrolkami dam sobie radę, ale zegary nie mają żadnych opisów, który jak się nazywa i co wskazuje?. Wchodzę dopiero w ten temat więc wielu rzeczy nie wiem dlatego proszę o wyrozumiałość.

  7. #7
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Toyo Zobacz posta
    Poświęciłem chwilę czasu na przetłumaczenie tabliczki z lampkami (po prawej stronie od celownika) sygnalizującymi sytuacje awaryjne.
    To ja na szybko dopisze to co na tych tablicach jest pod pulpitem sygnalizacji uszkodzeń a na prawo od obrotomierza.

    POŻAR // SAU
    DOPALANIE // ... // Trymery Neutrum ?
    ROZRUCH SILNIKA // .. // Trymery Neutrum ?

    Ktoś lepiej zorientowany dopisze kontynuację przy trymerach. Na niebiesko zapalają się lampki informujące, na pomarańczowo ostrzegające.
    Myślę, że z czasem możemy wspólnymi siłami opisać całą kabinę.

  8. #8
    b3
    b3 jest nieaktywny
    Awatar b3

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Nowy Sącz

    Domyślnie

    Toyo, dzięki, bardzo się przydało!

  9. #9
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Przetwornica-preobrazowatiel

    DOPALANIE // ... // Trymery Neutrum ? -trymer neutrunalnie lotki /elerony/ to drugie ...nie pamietam

    O właśnie ,st-stabilizator .To dobrze że Toyo ma tak dobrą pamieć . A to coś co bierze udział w trymerowaniu to MET -mechanizm efektu trymerowania.
    Ostatnio edytowane przez AND 170 ; 14-02-2010 o 22:11 Powód: Nastepny post Toyo

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Trymery od góry: lotki (elieron) i stabilizator (CT)

    Lampki zapalają się gdy mechanizm efektu trymerowego zajmie pozycję neutralną, czyli lotki i stabilizator mają pozycję zero (ani w górę, ani w dół). W takiej pozycji przeprowadza się procedurę sprawdzenia SAU (autopilota) oraz wykonuje start, trymerowania można dokonywać w powietrzu.
    Na Su-22 nie ma trymerów, a jest mechanizm trymerowy, na czym polega różnica? Na tym, że w mechanizmie istnieje siłownik wychylający element sterowania (lotka, stabilizator) poza pozycję neutralną wytwarzając tym samym jakąś siłę, która w połączeniu z ramieniem daje moment pochylający lub przechylający. Ten sam siłownik jest elementem wykonawczym autopilota, takie rozwiązanie powoduje, że po wyłączeniu SAU można mieć totalnie "roztrymerowany" samolot. Jest to bardzo ważne, szczególnie podczas podejścia do lądowania na zakresie automatycznym, gdzie należy wyłączyć automat, o ile dobrze pamiętam na wysokości 50 metrów, należało zwrócić uwagę na to aby utrzymać tor lotu, czasami samolot "wyrywał" się.

  11. #11
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Toyo Zobacz posta
    trymerowania można dokonywać w powietrzu.
    Dobrze, że napisałeś "można" a nie "trzeba". Co prawda "latałem" tylko na symulatorze Su-22, ale nigdy nie korzystałem z trymerowania.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Malbork/Wrocław/?

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sawicz Zobacz posta
    Portal Eskadra Na samym dole.
    Super opracowana tablica. Przeglądałem parę publikacji na temat Su-22, np. publikację +4 nr 002, ale tak dobrej ze szczegółami nie znalazłem. Brawo.

  13. #13
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    To może zajmijmy się zegarami. Oczywiście omawiamy samolot bojowy - Su-22M4.

    Po lewej od celownika od góry:

    Wskaźnik Położenia Skrzydła
    Wskaźnik Kątów Natarcia i Przeciążeń Pionowych

    Poniżej i dalej w prawo:

    Prędkościomierz (v przyrządowa)
    Sztuczny horyzont
    Dubler sztucznego horyzontu
    Prędkościomierz (v rzeczywista i liczba Macha)
    Obrotomierz

    Między Sztucznym horyzontem a jego dublerem jest całkiem "sprytna" lampka Smotri Tablo, po której włączeniu należy skierować wzrok na pulpit sygnalizacji uszkodzeń.

    Kolejny rząd:

    Wysokościomierz
    Przyrząd nawigacyjno-pilotażowy PNP
    Wysokościomierz
    Wskaźnik temperatury gazów wylotowych silnika

    Kolejny rząd:

    Radiowysokościomierz
    Zegarek
    Paliwomierz/Przepływomierz

    Jeśli o czymś zapomniałem, gdzieś się pomyliłem albo czegoś nie wiedziałem proszę fachowców o poprawki i uzupełnienia.

  14. #14
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Wizę że temat pięknie się rozwinął, Proszę znawców o dalszą pomoc a na koniec zrobię tablice z polskim opisem i zamieszczę na forum. Z pewnością wielu kolegom się to przyda.To co już zostało podane zaczynam porządkować i za pomocą photoshopa stworzę na nowo plansze. Mam tylko wątpliwości natury prawnej, czy mogę wykorzystać tablice ze strony Eskadra.pl. Jak myślicie, może lepiej zapytać o pozwolenie właściciela tablic?

  15. #15
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Jak temat zejdzie na odpowiedni tor to mam do dyspozycji taką lekturkę:

    http://img163.imageshack.us/img163/6152/lektura.jpg

    Jest tam kilka opisanych pulpitów z kabiny.

  16. #16
    voy
    voy jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    1. Wskaźniki na w/w tablicy przyrządów Su-22M4:

    - lewa strona celownika
    wskaźnik położenia skrzydła IP-11-15
    wskaźnik kątów natarcia i przeciążeń UUAP-4-7

    - poniżej od lewej (rzędami)
    wskaźnik prędkości przyrządowej US-1600
    pilotażowy wskaźnik komend KPP
    dubler sztucznego horyzontu DA-200
    wskaźnik prędkości rzeczywistej i liczby Macha UMS-2,5-2
    obrotomierz ITE-1

    wskaźnik wysokości względnej UW-30-2
    wskaźnik pilotażowo-nawigacyjny PNP
    wskaźnik wysokości barometrycznej WD-28K
    wskaźnik temperatury gazów wylotowych s-ka ITG-1
    wskaźnik opromieniowania wiązką radiolokacyjną SPO-15

    kaseta sygnalizująca położenie podwozia, klap, slotów, hamulców aeordynamicznych UP-52
    radiowysokościomierz RW-21
    zegarek lotniczy ACzS-1M
    woltomierz W1
    wskaźnik paliwomierza-przepływomierza ITR-2-1
    kpl. wskaźników ciśnienia hydraulicznego i pneumatycznego I1P-300, I2P-300, I1P-40, I2P-40

    - pod tablicą przyrządów (nie ujęte na rysunku)
    wskaźnik przepływu tlenu IK-52M
    wskaźnik wysokości i różnicy ciśnień UWPD-20


    2. Armatury sygnalizacyjne:

    - lewa strona celownika (nie ujęta na rysunku)
    α, пү КРИТ [krytyczne kąty natarcia, przeciążenia] czerwona TS-5M-1

    - środek tablicy przyrządów
    СМ. ТАБЛО [patrz na tablicę] centralna lampka sygnalizacyjna, żółta TSK-1

    - prawa strona tablicy przyrządów ; czerwone TS-5M-1, zielone TS-5M-3
    ПОЖАР [pożar] czerwona – pożar s-ka
    САУ [system automatycznego sterowania] czerwona – niesprawność systemu
    ФОРСАЖ [dopalanie] zielona
    ТРИМ НЕЙТР ЭЛ [trymer lotki neutralny]
    ЗАПУСК ДВИГАТ [uruchomienie silnika]
    ТРИМ НЕЙТР СТ [trymer stabilizatora neutralny]

    - dolna prawa strona tablicy przyrządów ; żółte TS-5M-2
    ПОДКРЫЛ ПУСТЫ [zbiorniki podskrzydłowe puste]
    ПОДФЮЗ ПУСТЫ [zbiorniki podkadłubowe puste]
    КРЫЛ ПУСТЫ [zbiorniki skrzydłowe puste]
    ПОДКРЫЛ НЕ ВЫРАБ [zbiorniki podskrzydłowe niewypracowane]
    ПОДФЮЗ НЕ ВЫРАБ [zbiorniki podkadłubowe niewypracowane]

    - prawy panel boczny ; żółte TSK-1
    ФОНАР [osłona kabiny] – otwarta osłona
    ГЕН~ [prądnica prądu przemiennego] – niesprawna prądnica
    ОБОРОТЫ<95% [obroty s-ka poniżej 95%] – niewłaczone chłodzenie turbiny
    ГЕН= [prądnica prądu stałego] – niesprawna prądnica
    СБРОС ОБОРОТЫ [zmniejsz obroty] – przegrzanie oleju, spadek ciśnienia oleju, wibracje s-ka
    2 ГЕН= [dwie prądnice prądu stałego] – niesprawne dwie prądnice
    Т° ДВИГАТ [temperatura s-ka] – włączenie systemu likwidacji pompażu
    ПРЕОБРАЗ [przetwornica] – niesprawna przetwornica
    ПОДКАЧКИ НЕТ [brak podpompowania] – spadek ciśnienia w głównej magistrali silnikowej
    ДИСС [DISS] – niesprawność dopplerowskiego miernika prędkości rzeczywistej i kąta znoszenia
    НАСОС ПОДКАЧКИ [pompa podpompowująca] – niesprawność elektrycznej pompy paliwowej
    ИКВ [IKW] – niesprawność inercjalnego systemu kursu i pionu
    ПРЕРЕГРЕВ ККР [przegrzanie KKR] – przegrzanie zasobnika rozpoznawczego KKR
    ОСТАТОК 600КГ [pozostałość paliwa 600kg]
    СВС [SWS] – niesprawność systemu powietrznych sygnałów
    ГИДРОНАС РАБОТ [pompa hydrauliczna pracuje] – włączenie awaryjnej pompy hydraul. NS-3
    ПРНК [PRNK] – niesprawność kompleksu nawigacyjno-celowniczego
    ОДНА ГИДРО [instalacja hydrauliczna] – spadek ciśnienia w jednej instalacji hydraulicznej
    ЦВМ [CWM]- niesprawność cyfrowej maszyny liczącej
    КОНДИЦ [klimatyzacja] – przegrzanie luków wyposażenia
    ГИДРО НА УПР [hydraulika na sterowanie] – zasilanie tylko wzmacniaczy układu sterowania (odłączone podwozie, klapy, sloty, hamulce aerodyn.)
    СРО [SRO] – niesprawność transpondera „swój-obcy”
    ВКЛЮЧИ ЗАП. КОД [?] tego nie znam

  17. #17
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Voy dziękuję bardzo, kolejne elementy kokpitu rozszyfrowane. Panowie Drążek posiada również sporo przycisków, pytanie który za co odpowiada?

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    ~DARŁOWO

    Domyślnie

    Może nie w kabinie ale nie chciałem zakładać nowego tematu
    To jest panel PPK-23 do programowania "komputera" Orbita w Su-22


    Co konkretnie się wprowadzało, jak była struktura programu i kto to robił. Może macie zdjęcia takiego człowieka przy pracy?
    Szukam wszelkich informacji na ten temat.

  19. #19
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Na tym pulpicie wprowadzało się program, dzięki któremu samolot "wie" gdzie ma lecieć, tj. są tam dane wszystkich punktów, które na trasie powinien mijać pilot.
    Program przed wprowadzeniem wygląda tak: http://img831.imageshack.us/img831/5313/programsu22.jpg
    Jego wprowadzanie wygląda tak (niestety z daleka): digart.pl | zoom | PeeReNKowiec http://www.eskadra.net/galeria/7elt/.../DSC_3157p.jpg
    Zajmuje się tym Klucz Obsługi Urządzeń Nawigacyjno-Celowniczych.
    Dzięki programowi, możliwe jest poprawne działanie m.in. takich pulpitów w kabinie: digart.pl | zoom | Pracująca kabina 3
    Wyświetlany na PNP dystans do zaprogramowanego punktu: digart.pl | zoom | Pracująca kabina 2

  20. #20

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    ~DARŁOWO

    Domyślnie


    Polecamy

    Wielkie dzięki.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •