Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 100
Like Tree42Likes

Wątek: SBLim-2 oblatany

  1. #41

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie


    Polecamy

    Witam kolegów.
    Nie będę pisał, że doprowadzenie tego samolotu do stanu lotnego to wielka sprawa - bo to większość z nas wie.
    Chciałbym rozpocząć dyskusję na temat przebiegu jego służby w polskim lotnictwie.



    Na przykładzie tego samolotu warto byłoby prześledzić historię szkolnych SB-Limów.

    Na początek.

    Lim-1 (n/s 1A-06 006)

    Do 1974 roku brak danych.

    III Remont:
    18.01.1974 - przylot jako SBLim-1 z JW 1902 Poznań na remont do LZR-2 Bydgoszcz.
    .1974 - odlot po wykonaniu remontu do ?

    IV Remont:
    17.09.1979 - przylot do remontu z JW 1031 Sochaczew.
    .1979 - przeróbka na wersję SBLim-2
    23.05.1980 - odlot po remoncie do JW 5401 Modlin.

    V Remont:
    14.06.1986 - przylot do remontu z JW 5401 Modlin.
    14.05.1987 - odlot po remoncie do JW 5576 Siemirowice.

    A teraz kilka pytań ogólnych co do Lim-ów. Nie ma specjalnego tematu dotyczącego tego typu samolotu.

    Przy okazji tego samolotu mam dla kolegów pytanie.
    Czy jest ktoś w stanie sprawdzić - w jaki sposób "przerabiano" w LZR-2 / WZL-2 Bydgoszcz te samoloty. Dokładniej byłbym zainteresowany, czy "przednie" połówki kadłuba były przerabiane z Lim-ów czy też były wykonywane nowe "przody". A jeśli nowe, to kto je wykonywał (? Mielec), czy też były wykonywane w Bydgoszczy (?).

    Tylne elementy samolotów wiadomo skąd były - początkowo z Lim-1, później z Lim-2.

    Druga sprawa to system oznakowania tak przerobionych samolotów. Generalnie chyba "nowe" samoloty SBLim otrzymywały numery seryjne pochodzące z "pierwowzoru" z którego były przerabiane. Zmieniały się tylko numery taktyczne. Czy jest kolegom znany schemat nadawania takich numerów. Zmieniały się one wielokrotnie wraz z powstawaniem podczas remontów nowych wersji Lim-1 = SBLim-1 = SBLim-2 = SBLim-2Art = SBLim-2.
    Jak taki schemat wyglądałby dla "naszego" "006" ?

    1A 06006
    Lim-1 "06"
    SBLim-1 - "6006"
    SBLim-2 - "006"

    ???
    Ostatnio edytowane przez Remigiusz Gadac ; 29-05-2010 o 17:05 Powód: uzupełnienie

  2. #42
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Remigiusz Gadac Zobacz posta
    Druga sprawa to system oznakowania tak przerobionych samolotów. Generalnie chyba "nowe" samoloty SBLim otrzymywały numery seryjne pochodzące z "pierwowzoru" z którego były przerabiane. Zmieniały się tylko numery taktyczne. Czy jest kolegom znany schemat nadawania takich numerów.
    Generalnie na SB Lim 1 przerabiano samoloty LiM 1 stąd zdecydowana większość maszyn ma numery seryjne zaczynające się od 1A a po nim numer serii ( 06 ) i kolejna maszyna w danej serii (006). Numery boczne dla maszyn w wersji szkolnej były trzycyfrowe. Po przeróbkach na SB LiM 2 numery seryjne nie zmieniały się gdyż główna część płatowca pozostawała ta sama a jedynie dodawano tylną część płatowca z samolotu LiM 2. Natomiast numery boczne na czterocyfrowe otrzymywały samoloty przerobione na wersję ART, które uznawano za maszyny bojowe.
    Przeróbek na SB LiM dokonywano w LZR 2 w Bydgoszczy, LZR 3 w Dęblinie i LZR 4 w Warszawie.

    Wspomniany wyżej 1A 06006 to produkcja z września 1953 roku a do pułku w Sochaczewie przybył z Mirosławca

  3. #43

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Śledziłem kiedyś ewolucję numerów na aktualnum SBLiM-2 nr 018 ("Biała Dama") znajdującym się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Powstał jako LiM-1 Nr fabr. 1A-06018. Dostał nr boczny 618 i z Mielca dostarczony został do 2 plm w Krakowie (Jeszcze na lotnisko Rakowice-Czyżyny, skąd po paru miesiącach przebazował się wraz z pułkiem na Balice). Po kolejnych przebudowach, pewnie analogicznie jak przedmiotowy 006, jako już SBLim dostał nr 018. Tak na marginesie jako ciekawostka, wynika z powyższego, że swoją służbę w polskim lotnictwie rozpoczął i zakończył na tym samym historycznym lotnisku.

  4. #44
    Awatar orzuk

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    IEG/EPZG

    Domyślnie 006

    Umieram z ciekawości co do historii służby tego limka do 1974 roku. Na pewno jest to do ustalenia. Może w Fundacji Polskie Orły mają jakieś dane.

  5. #45
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jedlicze

    Domyślnie

    Sądzę, że w modlińskim archiwum jest całość (no na pewno była) dokumentacji tego samolotu.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  6. #46
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    W Modlinie nie znajdziesz dokumentacji samego samolotu, natomiast można dojść na podstawie innych dokumentów.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 04-06-2010 o 23:17 Powód: literówka.

  7. #47
    Awatar Manio_99

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPMO

    Domyślnie

    Właśnie lata Lim nad lotniskiem w Modlinie.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 04-06-2010 o 23:17 Powód: interpunkcja.

  8. #48
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  9. #49

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Ale piękny, patrzy się z przyjemnością. Proszę jak można odnowić samolot który ma ponad 50 lat!

  10. #50
    Awatar kowaliks

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Vancouver

    Domyślnie

    Takie małe pytanko: Latają na nim codziennie?

  11. #51
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Jeszcze o dalszej (ale jak sądzę realnej) szansie przywrócenia MiG-21 do lotu
    Cytat Zamieszczone przez Pat21 Zobacz posta
    Chyba fundacja sama nie wierzy w przywrócenie do stanu lotnego MiG-21. Inaczej gdzieś by go schowali a nie garażowali pod chmurką.
    Z ciekawości wstukałem naszego LiMa na airliners.net link i ze zdjęć wynika, że nasza duma też przez jakiś czas stała pod chmurką a teraz lata bez ograniczeń.
    I jeszcze jedno. Ile będzie latających LiMów? Szparka 006, bojowy 602 i jeszcze jakiś? Oglądając dostępny w sieci film z pokazu szparki w Góraszce komentator wspomina o trzech "migach-15" jakie chcą przywrócić do lotu? Trochę sensu w tym nie widzę, dublowania konkretnego typu. Nie lepiej po bojowym skupić się na innym samolocie?

  12. #52
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez young Zobacz posta
    Jeszcze o dalszej (ale jak sądzę realnej) szansie przywrócenia MiG-21 do lotu

    Z ciekawości wstukałem naszego LiMa na airliners.net link i ze zdjęć wynika, że nasza duma też przez jakiś czas stała pod chmurką a teraz lata bez ograniczeń.
    I jeszcze jedno. Ile będzie latających LiMów? Szparka 006, bojowy 602 i jeszcze jakiś? Oglądając dostępny w sieci film z pokazu szparki w Góraszce komentator wspomina o trzech "migach-15" jakie chcą przywrócić do lotu? Trochę sensu w tym nie widzę, dublowania konkretnego typu. Nie lepiej po bojowym skupić się na innym samolocie?
    Dwóch 15 i jednym 17.
    KZ

  13. #53

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bocian Zobacz posta
    Ale piękny, patrzy się z przyjemnością. Proszę jak można odnowić samolot który ma ponad 50 lat!
    Argentyńczycy też się postarali. Ciekawe czy numer jest oryginalny czy to ich oznaczenie
    Fuerza Aerea Argentina :: MIG 15 SB LIM 2 UTI picture by jg54Grunherz - Photobucket

  14. #54

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Dwóch 15 i jednym 17.
    No to świetna wieść. Lim-5! Też się zastanawiałem skąd raptem wyskoczył ten trzeci Lim. To chyba jakiś ostatni nabytek fundacji, bo przedtem nic nie wspominali, że mają MiGa-17. Mam nadzieję, że gdzies tam na końcu kolejki jest jeszcze MiG-21US. To dopiero byłby czad.

  15. #55

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    Niedzielny pokaz Lima w Góraszce - widok z kokpitu :
    YouTube - SB Lim-2 (MiG-15UTI)

    i sobotni od strony widowni :
    YouTube - Lim 2 w Góraszce 2010

  16. #56
    Awatar SILowiec

    Dołączył
    Mar 2010
    Mieszka w
    EPDE

    Domyślnie

    Witam!
    LIM-5 ( jak kto woli MIG-17), który ma być przywrócony do stanu lotnego ma nr boczny 1913.
    Fotki z przylotu SB LIM-2 006 do Dęblina w dn. 15.06.2010 ok. godz.13.30 w temacie "Spotting w Dęblinie".
    JEŚLI COŚ ROBISZ, RÓB TAK BY NIKT NIE MUSIAŁ PO TOBIE POPRAWIAĆ

  17. #57
    Awatar fickus

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    TMAPNO

    Domyślnie

    Łezka się w oku kręci. Miałem tę przyjemność być we wojski starszym mechanikiem LIM 5 o numerze bocznym 106.19-ta L. H. Słupsk...
    Miałem na stanie jeszcze kilka innych ale tamte raczej nie latały. Był rok 1989-90 więc tuż przed pójściem na żyletki.
    Nieraz na nocnych lotach spało się "na ciepłej krowie".
    Pięknie toto latało i ten niepowtarzalny dźwięk sprężarki odśrodkowej.
    Lepiej latać z jednym skrzydłem niż w ogóle...

  18. #58
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Wie ktoś ile obecnie nasz SBLim już wylatał godzin?

    Swoją drogą to w spisie samolotów brakuje nam jeszcze Limów

  19. #59
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    No i kolejny SBLim-2 oblatany. Tym razem u naszych "bratanków". Samolot otrzymał bardzo ładną rejestrację HA-UTI i barwy węgierskich sił powietrznych - czerwony 031, MiG-15UTI użytkowany w latach 1967-1976.

    Wideo z oblotu:


    Kilka zdjęć i artykuł po madziarsku tutaj: IHO - Repülés - MiG-15: elegáns, magabiztos első repülés

    W rzeczywistości HA-UTI, to polski wyrób z taką historią:
    - 11 maja 1954 wyprodukowany jako Lim-1 1A-09002
    - następnie przerobiony na SBLim-1
    - 20 stycznia 1970 przerobiony na SBLim-2
    - 12 czerwca 1991 spisany ze stanu 61LPSZ

    Następnie samolot trafił na Węgry, gdzie zajęła się nim fundacja JET AGE. Oczywiście wszyscy na Węgrzech mówią MiG-15UTI.



    Ale żeby nie było tak słodko, to samolot już nie lata... Dziś popołudniu samolot spadł, na szczęście z małej wysokości i nikt nie ucierpiał - piloci wyszli z maszyny leżącej na terenie lotniska. W artykule jest mowa, że start się przeciągał z powodu problemów technicznych, a na pierwszym zdjęciu wydaje się, że zbiornik paliwa jest w dość nietypowej pozycji. Artykuł i zdjęcia:

    rchelicopter.hu - az rc helikopter világa -

  20. #60

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie


    Polecamy


    Tu jest stronka przedstawiająca jego remont:
    j lap - 1
    Lim kupiony w Rzeszowie od. Przez dłuższy czas stał na lotnisku. Ponoć nawet kiedyś go odpalili i kołowali. Kilka lat temu sprzedali go do Węgier i tam przywrócili go do latania. Też miałem na niego ochotę, ale wtedy nie miałem kasy by go kupić

Strona 3 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 22-03-2016, 15:58
  2. 04-02-2015, 22:10
  3. 23-11-2014, 23:24
  4. 11-07-2014, 20:38
  5. 16-05-2014, 23:35
  6. 02-03-2014, 18:58
  7. 11-02-2014, 20:08
  8. 14-01-2014, 10:08
  9. 12-01-2014, 16:30
  10. 13-12-2013, 12:49
  11. 12-10-2013, 23:20
  12. 24-08-2013, 08:43
  13. 24-08-2013, 07:51
  14. 24-08-2013, 07:39
  15. 15-07-2012, 16:12
  16. 03-07-2012, 11:32
  17. 30-06-2012, 21:22
  18. 26-09-2011, 09:05
  19. 26-09-2011, 09:01

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •