Nie wiem czemu nie działa, ale to powinno hulać ;p
Lifting MiGa - Lotnicza Polska -
Nie wiem czemu nie działa, ale to powinno hulać ;p
Lifting MiGa - Lotnicza Polska -
Ogólnie artykuł niezły, ale nasuwają mi się pewne wątpliwości.
Tutaj autor chyba trochę się rozpędził? Nie chcę w tej chwili wchodzić w niuanse poszczególnych wersji, ale gdzie jest chociażby MiG-23, żeby daleko nie szukać?Zamieszczone przez lotniczapolska.pl
Tutaj również mamy zagalopowanie się autora. Syria używa MiGów-29 od 1987 roku (dłużej niż Polska), więc siłą rzeczy testy 10 lat później nie mogły być wynikiem starań o ich pozyskanie przez to państwo.Zamieszczone przez lotniczapolska.pl
Tu zupełnie nie rozumiem, co poeta chciał przez to powiedzieć. Na czym polega dramat, na czym optymistyczność tego dramatu, a w czym przejawia się podobieństwo do MiGa-21bis?Zamieszczone przez lotniczapolska.pl
Ta ocena idzie moim zdaniem za daleko. Po pierwsze, może mi pamięć szwankuje, ale nie przypominam sobie poważnego planu zakupu 64 samolotów wielozadaniowych. Gdy zeszło na konkretny poziom rozmowy, do pewnego momentu była mowa o 60, a ostatecznie stanęło na 48. Niby mała różnica, ale samoloty bojowe kupuje się nie na abstrakcyjne sztuki, lecz pod stany etatowe pułków, eskadr czy też baz lotniczych. Musiałoby być minimum 64, żeby dało się zapełnić etat jednej dodatkowej eskadry. Po drugie, samoloty bojowe kupuje się nie w celu abstrakcyjnego zapewnienia przyszłości jednostki na 30, 35 czy ile byśmy chcieli lat, lecz w celu wykonywania konkretnych zadań. Malborskie MiGi latają i swoje zadania wykonują. Nic nie wskazuje na to, żeby w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu lat te zadania miały do tego stopnia drastycznie się zmienić, że koniecznie trzeba będzie wymienić te samoloty na nowsze i lepsze. Spokojnie wylatają swoje. Po trzecie, gdzie jest kontekst możliwości ekonomicznych państwa? Jeżeli alternatywną opcją dla pozyskania MiGów z Niemiec było podniesienie kwoty zobowiązań (ergo: zwiększenie zadłużenia) państwa z tytułu zakupu F-16 o dobrych 20-25 %, to nie można mówić o całkowitej nieopłacalności tego interesu. Fajnie jest fundować sobie na kredyt zabawki, za które nasze dzieci i wnuki będą płacić, ale ja na takie coś się nie piszę.Zamieszczone przez lotniczapolska.pl
Ja swój głos oddałem na Mig-29 za jego stosunek ciągu silnika do masy
Film o Migu-29, taki którego nie puszczą w polskiej telewizji:
MiG-29 Take-off into the future
MiG-29 Take-off into the future Part 1/2 - YouTube
MiG-29 Take-off into the future Part 2/2 - YouTube
Miłego oglądania...
Witam, zagłosowałem a 29 bo pierwsze,
każdy kto ma lecieć nad terytoruim wroga, a w tym celu samoloty zostały skonstruowane wybierze samolot z dwoma silnikami.
drugie,
po 15 lata w rzeszowskiej WSK widzę na czym polega offset i jak zostaliśmy sprzedani z czapkę gruszek i nadal nas kiwają jak im pasuje, kiedyś jak było to było, ale mogliśmy robić całe silniki i własne konstrukcje, a teraz ... szkoda gadać.
pozdrawiam.
FOTO > http://www.zicher.net | RADAR > http://www.radar.zicher.net | ACARS > http://www.acars.zicher.net
Poproszę o rozwinięcie i umotywowanie tego stwierdzenia faktami.
Kosztem zużycia paliwa !
Nie od dziś wiadomo, że MIG musi uciekać na stację paliw kiedy choćby F-16 może jeszcze wojować.
Każdy swoje chwali...
Ja Cię chłopie częściowo rozumiem, sam uwielbiam te samoloty, bo latają mi nad głową nie od dziś i nie od wczoraj.
Pojawia się jednak pytanie, nie raz tutaj kierowane już do Ciebie i innych. ILE tych cud samolotów lata ? Mam na myśli wersje rozwojowe... Ja słyszałem o prototypach i wersji morskiej, której nie mogą sprzedać...
MiG z jednym silnikiem dociągnie do lotniska i wyląduje. F-16 po awarii już tego nie zrobi. Jako przykład możesz wziąć chociażby uziemienie naszych MiGów bodaj w zeszłym roku po lądowaniu na jednym silniku. Nie bez powodu również F-16 pojawia się na jakiejkolwiek arenie walk powietrznych już po tym jak F-15/18 a wcześniej i 14 wyczyszczą niebo i falcony wtedy służą jako nosiciele bomb kierowanych laserowych.
W podstawowych wersjach silników - które mamy - masz rację. W tych nowszych już takiej 'tragedii' nie ma. Ale jak porównasz odpowiedniki tych samolotów względem siebie, czyli nasze MiGi i pierwsze generacje eFów to się okazuje, że MiG mógł przelecieć 2200 a F-16 niecałe 2100 (podałem maksymalne zasięgi obu maszyn, w normalnych warunkach MiG wg danych spada do 1700 a F do niecałych 1000).
Tych 'cudów' lata całkiem sporo np w Indiach.
Niestety zasieg 29, a własciwie wszystkich radzieckich/rosyjskich samolotow to ich pieta achillesowa, silniki bardziej paliwozerne, mniej uzbrojenia na pokładzie itp,itd ,takze ,nie trafione. F-16 z max iloscia paliwa /wewnetrze + podwieszane+ konforemne/ wezmie jeszcze 10500 funtow uzbrojenia ...
nie mówie o jakosci wyposazenia radio/elektronicznego tych FLIRow Panter itp ,pułapkach holowanych i tym wszystkim czym rosjanie nie dysponuja i w najblizszym czasie dysponowac nie beda...
Wszystko fajnie, tylko nadal porównujemy fiata 126p do najnowszego dziecka koncernu fiat i się podniecamy jaki ten drugi świetny.
F-16 z tym '10500 funtów uzbrojenia' to latająca platforma strzelecka i w takiej formie działa może tylko w pełni opanowanej przestrzeni powietrznej, bo ani nie jest wtedy super zwrotne, ani ze względu na zwiększony opór czołowy ekonomiczne.
Nadal też trwa porównanie kota z psem, bo MiG to nie jest samolot przerobiony w ramach lat ulepszeń w samolot wielozadaniowy tylko wciąż jest to myśliwiec frontowy - myśliwiec przewagi powietrznej.
To co można założyć na MiGa to tylko i wyłącznie kwestia woli i pieniędzy.
..to bajki i pobozne zyczenia,nikt im nic najnowszego nie sprzeda ani oni poprzez bariery technologiczne nic nie wymysla, nie potrafia opanowac powtarzalnie technologi kamer termowizyjnych kupionej we francji choc to technologia sprzed 15 lat, słyszałes o rosyjskim uzytkowym układzie IRS opartym na laserach ?
MiG jest myśliwcem przewagi powietrznej ? Chyba przespałem kilka lat, bo zgodnie z tym co ja pamiętam, to myśliwcem przewagi powietrznej u Rosjan był i chyba dalej jest SU-27 i jego wersje rozwojowe. MiG był samolotem uzupełniającym SU.
Poza tym wszystkie znaki na niebie i na ziemi wskazują, że jednak chcą go (MiGa) przerobić na wielozadaniowy.
Hindusi kupili licencję, robią cały płatowiec i resztę komponentów u siebie, niejednokrotnie są to komponenty lepsze od oryginałów.
Nie zmienia to jednak faktu, że odchodzą od technologii rosyjskiej. Zwróć uwagę na przetarg MMRCA, który o dziwo wygrał RAFALE.
Np MIG 21 SMT, oraz LANCERY z Rumunii. W tym drugim przypadku to jeszcze działa, ale SMT to chyba tylko w Indiach i to w ograniczonej ilości.
Zwróć proszę uwagę, że nawet Hindusi odchodzą już od sprzętu rosyjskiego.
Co do incydentu z awarią silnika to znam to z pierwszej ręki.
Co do dwusilnikowców F-15 i F-18.
F-18 - Doktryna wojskowa USA wymaga od projektantów samolotów pokładowych aby umieszczali 2 silnik. Taki wymóg bezpieczeństwa, bo na jednym doleci. Hornet jest ponadto samolotem wielozadaniowym.
Co do F-15. Posiada 2 silniki ponieważ wstępne warunki, jakie miał spełniać myśliwiec, sformułowano i rozesłano do 13 firm lotniczych w grudniu 1965 roku. Wymagania te to m.in. masa startowa nieprzekraczająca 20 ton, prędkość maksymalna 2.3-2.5 Macha, stosunek ciągu do ciężaru 0.95.
U podstaw opracowania F-15 legły prace majora USAF Johna Boyda i matematyka Thomasa Christie (zasada zachowania energii z punktu widzenia walki powietrznej), doświadczenia z walk powietrznych w Wietnamie oraz pojawienie się nowych radzieckich konstrukcji.
Pierwsze wersje F-15 A/B/C/D były samolotami wywalczającymi przewagę w powietrzu i nie mogły zabierać uzbrojenia powietrze ziemia. Samolotem wspomagającym F-15 były F-16, tak jak w przypadku Su-27 jest MiG-29. Dopiero wersja F-15E (Strike Eagle) jest samolotem wielozadaniowym.
Moim zdaniem F-15 jest świetną platformą dla uzbrojenia. Nie bez powodu są używane w Izraelu, tak samo jak F-16. Uzupełniają się na wzajem.
A czy mamy do czego porównywać ?
Lp. Kraj Model Miga-29 Ilość1. Indie Mig-29 UPG 692. Indie Mig-29K/KUB 453. Rosja Mig-29K/KUB 244. Rosja Mig-29 SMT 9.18 345. Jemen Mig-29 SMT 9-19 206. Peru Mig-29 SMT/SMP 9-18 6 z 18 mod.
*Dane przybliżone, z różnych źródeł z okresu ostatnich 3 lat
Koszt modernizacji Migów-29 do wersji UPG to 900 mln $. Uzyskano za to 69 w pełni zmodernizowanych samolotów z szerokim wachlarzem działającego uzbrojenia.
IAF zdecydował się na modernizację Miga -29 wersji 9.12, po tym jak w ramach wyboru nowego samolotu przetestowali sobie systemy uzbrojenia F-16 Block 60 i Miga-35. I do jakich wniosków doszli? A tu polecam indyjskie fora lotnicze.
Od siebie dodam, że systemy walki Miga-35 oceniono wysoko. I dlatego zdecydowano się na modernizację Migów. Relacja koszt – efekt jest dla nich bardzo satysfakcjonująca. Resztę proponuje doczytać samemu na ich forach.
Szkolenie pilota F-16 i Miga-29. Ilu pilotów wyszkolono na F-16 w kraju ? Ile czasu trwa pełne wyszkolenie pilota by był w stanie użyć wszystkiego, co F-16 może przenosić? Ile kosztuje takie szkolenie? Czy nasi piloci F-16 przedstawiają obecnie wysoki poziom wyszkolenia, co np. potwierdziły ćwiczenia z najlepszym lotnictwem świata – Izraelczykami?
Jak ma się czas szkolenia pilota samolotu wielozadaniowego do czasu wyszkolenia pilota samolotu myśliwskiego? Porównajmy zestawy uzbrojenia Miga-29 i F-16. Każdy zestaw uzbrojenia wymaga jego wielokrotnego przećwiczenia, i przynajmniej raz w życiu pilota wypadałoby sobie wystrzelić po kilka sztuk z tego, czym samolot dysponuje. Tu mamy koszty szkolenia.
Jak to wygląda w warunkach zagrożenia? Na Miga wyszkolimy w miarę szybko ludzi u siebie a na F-16? Jak jest z tą bazą szkoleniową od 5 lat?
Mamy samoloty już pięć lat, czy potwierdzono możliwość zestrzelenia przez F-16 Block 52 czterech celów w BVR czterema AIM-120? Czy to nadal tylko hipoteza, że jest to możliwe wg. producenta?
Stacje walki elektronicznej MSP-418K też działają. Dziwne prawda? W Migu? Jak F-16 miał z tym 5 lat problem? Może trzeba je kupić i zintegrować z F-16?(Oczywiście żart, to dwa różne urządzenia…) Pewnie dlatego F-16 jest taki Advanced(Zaawansowany) bo ciężko go doprowadzić do użytku.
Mig-29SMT/KUB/UPG/M2 posiada zautomatyzowany system samoobrony i odpala flary automatycznie. No ale za to w „polskim” F-16 można było się czuć jak nad niebem Afganistanu w 1984 bo zamiast zautomatyzowanego wyrzucania flar robiło się to ręczne. Dzięki temu byle kto, z starą igłą miał szansę dowalić Jaszczombowi. Byle by ten był w zasięgu wyrzutni. Brak zautomatyzowanych systemów wyrzucania flar był przyczyną dużych strat po wprowadzeniu Strigerów w Afganistanie. No ale co tam przecież to Jaszczomb. Jest niezniszczalny, bo to najnowszy Jaszczomb w Europie, co z tego, że najważniejszy system tego samolotu nie działał? W Afganistanie latały Su-25 i Su-22 a to ruski sprzęt i dlatego go zestrzeliwali...o tym wie nawet dziecko.
Przy takim zagęszczeniu systemów OPL w Europie nie wyobrażam sobie lotów bez sprawnego zasobnika walki elektronicznej, bo przecież nie posiadamy samolotów walki elektronicznej i Jaszczomb musi bronić się sam by użyć tego wspaniałego wachlarzu uzbrojenia pow-ziemia. No chyba, że będą to loty poza strefą działania OPL Białorusi i Kaliningradu. A jak to wygląda?
Mapa, cyrkiel i zakreślamy kółeczka. Zostaje około 60% obszaru Polski do fruwania…
Nawet Białorusini opracowali dla Miga-29 taką stację walki elektronicznej, bo oni zrozumieli że na współczesnym polu walki lot bez niej odbywa się zazwyczaj w jedną stronę.
PS.I Są fajniejsze samoloty jak Mig-31, ale niestety my nie będziemy mieli samolotu przewagi powietrznej takiego jak F-15 lub Su-27. Zagrożenia z strony rakiet dalekiego zasięgu jakoś nikt nie widzi w MON, o czym świadczy projekt Tarczy Polski gdzie OPL dalekiego zasięgu nie istnieje nawet na papierze. Czyli buduje się z góry upośledzony system obrony kraju już w fazie projektu. Wypełnienie luki mogły by stanowić Migi-29 uzbrojone w nową generację rakiet i radiolokatory AESA. Niestety tak nie będzie.
PS II Do Saj4 Indie nie posiadają Miga-21 SMT tylko nowocześniejsze Bisony, tak samo Mig-29 M2/35 to co innego niż stare Migi-29 pod każdym względem, ilości paliwa też.
Ostatnio edytowane przez JacekB ; 07-04-2013 o 12:52 Powód: poprawiono cytat.
FOTO > http://www.zicher.net | RADAR > http://www.radar.zicher.net | ACARS > http://www.acars.zicher.net
Bo widzisz Zicherka, część ludzi myśli że najnowszego Miga-29M2 lub najnowszego SMT/UPG z radiolokatorem z skanowaniem pasywnym można zestrzelić garścią ulęgałek wystrzeloną z procy...A sens budowy tej konstrukcji to jedynie walka z F-16 Block 52. Dlatego lubię czasami odpocząć na forach indyjskich.
Chłopaki w Indiach potrzebowali gdzieś zutylizować 900 mln zielonych papierków, bo ochrona środowiska nie pozwoliła im spalić tego nad Gangesem. Farba drukarska wodę zanieczyści...
Pozdr.
Mnie tego mowic nie musisz.
Wiem bo czytalem jak Hamerykance dostaly lupnia na RedFlad w 2004 lub 5 od INDII - nomen omen debiut Su-30MKI - zreszta pasci to sa niemozliwe - tak mowia wszyscy
Potem z Tajfunami mieli cwiczenia w GB, ale tam juz tak latwo jak z ef srenascie im nie poszlo.
FOTO > http://www.zicher.net | RADAR > http://www.radar.zicher.net | ACARS > http://www.acars.zicher.net
F-16 Block 52 Advanced dla Polski AIDEWS. Polska, jako jedyny kraj w Europie, zakupiła ten system, składający się z układów wykrywających opromieniowanie, urządzeń zakłócających i analizujących. Ponadto samolot posiada wyrzutnik flar i dipoli AN/ALE-47 i dwa sterowniki holowanych celów pozornych AN/ALE-50. Całość pracuje w trybie automatycznym. Zgodnie z zapewnieniami strony amerykańskiej odnośnie systemy AIDEWS osiągnie on pełne możliwości operacyjne w maju 2013 roku,do tego czasu posiadać będą ograniczenia w zakresie obrony indywidualnej wynikające z nieskompletowanie docelowej wersji systemu AIDEWS (m. in. brak możliwości emitowania zakłóceń aktywnych, wyrzucanie dipoli i tiar tylko w trybie ręcznym).
Syrenek, może spojrzysz w historię wprowadzania MiG-29 na wyposażenie PSP i zauważysz, że polskich pilotów szkolono w ZSRR na ten typ samolotu. Więc co to za beznadziejne porównanie ze szkoleniem teraz na MiGa do szkolenia Teraz na F-16. Po wprowadzeniu nowych samolotów szkolnych bedzie można szkolić i u nas na F-16.
Na kolejne sprawy odnośnie systemu WRE już ci odpowiedziano.
Nic ciekawego.
Zakładki