Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie Co się dzieje z samolotami wycofanymi ze służby ?


    Polecamy

    Naszła mnie taka refleksja, przez PSP w całej jej prawie 90-letniej historii, przewinęło sie dużo typów statków powietrznych. I o ile, do kiedy dana maszyna ma status 'active' czyli do kiedy lata, to dość łatwo śledzić jej losy, o tyle, kiedy przechodzi na emeryture, czy to ze względu na wypadek, uszkodzenie, niezdolność do lotu, czy poprostu totalne wycofanie danego typu z eksploatacji - wetedy najczęściej ślad po danym samolocie/śmigłowcu sie urywa...
    Wiadomo, część trafia do muzeów, część idzie w prywatne ręce, część zostaje pomnikami, a część idzie na poligon na rozstrzelanie :>. Nielicznym tylko dawane jest 'drugie życie' i latają w USA .

    Moje pytanie więc brzmi, co się dzieje z maszyną(i) wycofywanymi ze służby. Np. MiGi-21 - po wycofaniu, nie odlatują już nigdzie ze swojej macierzystej bazy, bo są oficjalnie uziemione.
    Ale to nie wszystkie przcież... Czy reszta idzie na tzw. żyletki ? (My nie mamy czegoś w rodzaju cmentarzyska jak AMARC w Arizonie, gdzie wędruje wycofywany ze służby sprzęt z USAF, USN i USMC).
    I co potem..., spisuje sie samolot ze stanu, kto podejmuje decyzje co stanie sie z daną maszyną, a jeżeli taka już zapadnie, to czy 'rozbrojenie' samolotu z kluczowych części (silnik, instalacje, działko) następuje w bazie czy ktoś inny to robi (np. WZL). Jest do tego jakaś procedura ?

    Tak sobie myśle, że może udało by nam sie zrobić coś na kształt ewidencji, gdzie można by opisywać (na tyle ile to możliwe) losy maszyn po zakończeniu ich służby PSP. Np. Samolot xxx (typ, n/b, jednostka(i), rok zakończenia służby - i dalsze losy, czyli co sie z nimi stało/dzieje) Co myślicie ?

  2. #2
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Powiem co wiem:
    Samolot po zakończeniu eksploatacji, najczęście poprzez skończony resurs, pozostaje w macierzystej bazie, gdzie zabierane są z niego części potrzebne do eksploatacji innych maszyn (tzw. "kanibalizm"), jest wymontowywany silnik itp. Następnie samolot przekazuje się Agencji Mienia Wojskowego, która od tego czasu rozporządza samolotem i jego dalszymi losami.

    A co do "cmentarzyska" samolotów, to w Polsce istniała Baza Statków Powietrznych w Mierzęcicach, dokąd trafiały samoloty wycofane z uzbrojenia i spisane ze stanu WLOP. Samoloty przylatywały tam o własnych siłach i były tam składowane... ale BSP już nieistnieje, a większość statków powietrznych stamtąd pocięto na "żyletki" (Podobno musieliśmy je "zutylizować" bo tak mówiło prawo międzynarodowe, że musimy posiadać określoną liczbę statków powietrznych)

    Mam nadzieję, że choć trochę wyjaśniłem problem wycofanego sprzętu lotniczego.

    Pozdrawiam

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    tak skonczyly Iskry z Łasku



    zostaly juz przekazane do AMW, a nie wygladaja na ogolocone z czesci (powiem nawet ze te przykryte moze i by polecialy, bo po cos je zabezpieczyli)

    stare samoloty sluzyly tez jako zapatrzenie domowych warsztatow
    w takim Mig-u 21 bylo od groma srubek i kabelkow

  4. #4
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez biver
    a nie wygladaja na ogolocone z czesci (powiem nawet ze te przykryte moze i by polecialy, bo po cos je zabezpieczyli)
    No tak, zapomniałem dodać, że zabieranie części od nielotów to nie zawsze się stosuje, a tylko gdy jest potrzebna jakaś część, np. tak się czasem dzieje na Su-22.

    Pozdrawiam

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Patriot
    Tak sobie myśle, że może udało by nam sie zrobić coś na kształt ewidencji, gdzie można by opisywać (na tyle ile to możliwe) losy maszyn po zakończeniu ich służby PSP. Np. Samolot xxx (typ, n/b, jednostka(i), rok zakończenia służby - i dalsze losy, czyli co sie z nimi stało/dzieje) Co myślicie ?
    Byłoby nieźle. Gratuluję pomysłu!

  6. #6
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Częśc idzie też jako cele na poligonie.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  7. #7
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Ja mam listę polskich Su-20 i co się z nimi stało, może być na początek?

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sawicz
    Ja mam listę polskich Su-20 i co się z nimi stało, może być na początek?
    Nie pytaj, tylko wrzucaj!

  9. #9
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Chętnie, ale jutro bo muszę ją ładnie przepisać na wersję elektroniczną :P

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Bardzo ślicznie. Zaczekamy

  11. #11
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Obiecana lista polskich Su-20 (nie wyszła ładnie, ale są wszystkie samoloty).
    Kolumny w kolejności to: numer seryjny, numer boczny, data produkcji, data przyjęcia oraz los samolotu.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Dobra robota! Dzięki Sawicz!
    Ja postaram się Su-7 w tej formie opracować.

  13. #13

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    mieszkaniu

    Domyślnie

    Tak to troche srednio wyglada i na pewno nie jest "przenosne", jesli chcecie to wam moge z tego ladnego pdf'a zrobic, jesli wklepujecie to w tabelke z worda/excela bedzie sie dalo ladnie przerobic.

  14. #14
    Awatar polar123

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Mała poprawka do listy.
    Su-20 o nr 6262 został przeniesiony z Tarnowa do Brzezin koło Morawicy niedaleko Kielc

  15. #15
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez polar123
    Mała poprawka do listy.
    Su-20 o nr 6262 został przeniesiony z Tarnowa do Brzezin koło Morawicy niedaleko Kielc
    Dzięki, wiedziałem że gdzieś ją przeniesiono, ale nie wiedziałem gdzie więc napisałem Tarnów jako ostatnie miejsce postoju.

  16. #16
    Awatar polar123

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Moja lista Su-20 zachowanych w Polsce http://polar123.fm.interia.pl/su20.html

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie

    Przed istnieniem BSP w Mierzęcicach, istniało (a może i do dziś istnieje) złomowisko aluminium pod Oświęcimiem. Widziałem tam w dawniejszych czasach i nie tylko Limy. Prawdopodobnie korzystały a tego pobliskie huty (Skawina) walcownia w Oświęcimiu czy zakłady w Czechowicach-Dziedzicach itp.

  18. #18

  19. #19
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie

    Artykulik o Bazie Statków Powietrznych:

  20. #20
    Awatar fly_jabko

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Grodzisk Wlkp

    Domyślnie


    Polecamy

    i w Mierzęcicach nic już nie ma??

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •