Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
  1. #1
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie Oblot odbudowanego Ił-2m3


    Polecamy

    W Nowosybirsku oblatano odrestaurowywany przez 6 lat samolot szturmowy Ił-2M3. Jego wrak wydobyto z bagien w Obwodzie Pskowskim.

    Ił-2 to słynny samolot szturmowy z czasów II w. św. Wyprodukowano ok. 40 tysięcy maszyn tego typu. Nazywane były latającymi czołgami, a nawet maszynkami do mielenia mięsa. Oblatany w Nowosybirsku egzemplarz, to jedyny latający samolot tego typu na świecie.
    Wrak samolotu Ił-2M3 zestrzelonego przez artylerię przeciwlotniczą znaleźli rosyjscy pasjonaci w 1991. Z błot pod Pskowem wydobyli wszystkie, nawet najdrobniejsze fragmenty, które zachowały się w niezłym stanie m.in. dzięki dużej zawartości metanu w bagnie (miękkie podłoże pozwoliło też przeżyć pilotowi). Szacunkowo przetrwało 40% konstrukcji. Później odkrywcy poszukali wszelkiej dostępnej dokumentacji, która pozwoliła na odrestaurowanie maszyny. 10 lat po odkryciu szczątki przewieziono do Nowosybirska. Dopiero 6 lat temu przedsiębiorstwo Awiorestawracja rozpoczęło odbudowę samolotu z pomocą specjalistów z Samarskich zakładów lotniczych.


    Inżynier Igor Zacharow wyjaśnia, że trudno było znaleźć dwa identyczne egzemplarze, stąd niełatwo było wybrać wzorzec do odbudowy. Różnice wynikały m.in. z braków materiałowych – samoloty budowano z tego, co było dostępne, w dużej mierze z drewna. Oryginalny samolot pochodził z 1943, był dwumiejscowy (początkowo Iły-2 powstawały jako jednomiejscowe, ale brak strzelca chroniącego tylną półsferę przyczyniał się do ogromnych strat). Linię produkcyjną Kujbyszewskich zakładów lotniczych nr 18 opuścił latem tego roku.
    Iła-2 zdecydowano się odbudować w barwach 198. Pułku lotnictwa szturmowego 298. Dywizji lotniczej, jako samolot którym latał marszałek Aleksandr Jefimow, znany z wykonania ponad 200 lotów bojowych, w których zniszczył 126 niemieckich czołgów i 80 samolotów na ziemi. W czerwcu 1943 udało mu się wrócić na lotnisko samolotem, w którym naliczono ponad 300 przestrzelin. Jefimow żyje do dziś i przed lotem instruował telefonicznie pilota odbudowanego Iła, informując oblatywacza o charakterystycznych cechach samolotu, m.in. silnym momencie od śmigła, który trzeba kompensować wychyleniem sterów. Warto zauważyć, że w czasie wojny piloci Ił-2 wykonywali loty bojowe po zaledwie 6 godzinach szkolenia...


    Znalezione szczątki były poważnie zniszczone, zarówno przez pociski, którymi został zestrzelony, jak i wskutek zderzenia z ziemią. Swoje zrobił też czas. Cały ogon samolotu trzeba było otworzyć od zera, bo oryginalna drewniana konstrukcja całkowicie zgniła. Nie zachowały się też osłony podwozia, mimo że były wykonane z duraluminium. Najlepiej zachowało się opancerzenie kabiny i centralna część kadłuba. W odbudowywanym samolocie wykorzystano więc m.in. oryginalne przyrządy pokładowe. Co ciekawe, samolot wyposażono też w sprawne działka.
    Za sterami odbudowanego Ił-2M3 zasiadł 30 września pilot-oblatywacz Władimir Barsuk – dyrektor SibNIA, który wcześniej oblatywał zrekonstruowane myśliwce I-16 i MiG-3. Samolot wzbił się w powietrze po 200-metrowym rozbiegu. Lot odbył się bez problemów. Samolot wylądował po kilku okrążeniach nad lotniskiem i jego okolicami.
    Altair - Oblot odbudowanego Ił-2m3


    Fajna kolekcja lotnych warbirdów się w Rosji tworzy...

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    KRAKÓW

    Domyślnie

    Żeby tak u nas...
    pozdrawiam
    Nuras

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Bardzo dobry news Mam nadzieję, że więcej tych maszyn kiedyś zostanie odbudowanych.

  4. #4
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurekogorek Zobacz posta
    Żeby tak u nas...
    O pojedynczych w kraju sztukach, które byśmy chcieli zobaczyć w powietrzu, takich jak właśnie Ił-2, P.11, PWS-26, czy Bf-109, możemy sobie pomarzyć. Raczej nikt się nigdy nie zdecyduje na doprowadzenie do stanu lotnego ze względu na ich wartość.

    Pozostaje mieć nadzieję, że choć jakaś replika się w przyszłości pojawi.

  5. #5
    Awatar darko64

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    U nas Spitfire,które mieliśmy po wojnie od Anglików pocięliśmy na żyletki, a Rumunom, którzy chcieli nam zwrócić ocalałe Łosie podziękowaliśmy.

  6. #6
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  7. #7
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez darko64 Zobacz posta
    U nas Spitfire,które mieliśmy po wojnie od Anglików pocięliśmy na żyletki, a Rumunom, którzy chcieli nam zwrócić ocalałe Łosie podziękowaliśmy.
    No niestety, polityka nie sprzyjała wtedy "kolekcjonerstwu".

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    KRAKÓW

    Domyślnie

    No nie bardzo. Nawet z poprawnych politycznie Jaka 1 czy UT2 nie uświadczysz. A inne sprzęty są jednostkowe (np MiG-19 czy MiG-21F13).
    Nie pogniewał bym się na widok w locie w locie replik przedwojennych drewutni.
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 15-10-2011 o 22:07 Powód: ort.
    pozdrawiam
    Nuras

  9. #9
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie


    Polecamy

    Rosjanie pisza że ich jedyny latajacy IŁ-2 poleciał do muzeum mikrosoftu.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •