Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2011

    Question Rozliczenia w wojskowym ruchu lotniczym


    Polecamy

    Użytkownicy cywilnych statków powietrznych uiszczają różnego rodzaju opłaty za korzystanie z infrastruktury, np. opłaty za lądowanie/start, postojowe, za obsługę różnoraką na ziemi, za korzystanie z ATC itp.

    Jak to wygląda w przypadku wojskowych maszyn? Rozumiem, że wojskowe lotniska wewnętrznie się rozliczają z kosztów w ramach budżetu MON, a pozostałe sytuacje? MON płaci MI za ATC? Co z operacjami na cywilno-wojskowych lotniskach np. Okęcie, Balice? A jak to wygląda w przypadku międzynarodowych lotów wojskowych, typu operacje sojusznicze, wizyty kurtuazyjne, pokazy... Gospodarz bierze to na siebie, czy jakieś rozliczenia pomiędzy rządami następują?

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Bonn

    Domyślnie


    Polecamy

    W EUROCONTROL pewne rodzaje lotów zwolnione są z opłat trasowych: http://www.eurocontrol.int/sites/def...1_jan_2013.pdf

    Natomiast w Polsce nie pobiera się opłat nawigacyjnych od następujących kategorii lotów (Prawo lotnicze art. 130 ust. 6):
    1) wykonywane zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością (VFR – Visual Flight Rules);
    2) mieszane – w których część lotu wykonywana jest zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością (VFR), a pozostała część lotu wykonywana jest zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów (IFR – Instrument Flight Rules) – za część lotu wykonywaną w polskiej przestrzeni powietrznej wyłącznie zgodnie z przepisami VFR;
    3) wykonywane przez statki powietrzne o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 2 ton;
    4) wykonywane wyłącznie w celu przewozu, w oficjalnej misji, panującego monarchy i jego najbliższej rodziny, głów państw, szefów rządu oraz ministrów; we wszystkich tych przypadkach cel lotu musi być potwierdzony odpowiednim oznaczeniem statusu lotu lub uwagą w planie lotu;
    5) poszukiwawczo-ratownicze, autoryzowane przez właściwy organ koordynacji systemu poszukiwania i ratownictwa;
    6) wojskowe wykonywane przez polskie wojskowe statki powietrzne oraz wojskowe statki powietrzne państw, w których loty polskich wojskowych
    statków powietrznych nie są obciążane opłatami nawigacyjnymi;
    7) wykonywane w celach wojskowych i zwolnione z opłat na mocy umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską w drodze
    ustawowej, inne niż określone w pkt 1–6;
    8) kontrolno-pomiarowe wykonywane przez instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego.

    To były opłaty nawigacyjne. Natomiast zwolnienie z lotniskowych reguluje art. 76 ust. 1:
    1. Nie pobiera się opłat lotniskowych za starty, lądowania i postój:
    1) statków powietrznych wykonujących loty w celu zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia oraz ratowania życia lub zdrowia
    ludzkiego, chyba że loty te są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;
    2) państwowych statków powietrznych wykonujących loty w przypadkach ochrony granic, zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego;
    3) statków powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na lotniskach, o których mowa w art. 60 ust. 3. (czyli lotniskach wojskowych wpisanych do rejestru cywilnego)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •