Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 105
Like Tree7Likes

Wątek: Para dyżurna

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie Para dyżurna


    Polecamy

    Zastanawiałem się ostatnio jak odbywa się patrolowanie kraju. Tzn. czy lata jedna ekipa dziennie i oblatuje całą Polskę dookoła, czy może z kilku lotnisk kilka ekip i każda ma swój obszar? I czy takie patrole odbywają się codziennie czy raz na kilka dni, oraz czy trasy są stałe?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
    http://smlzl.vot.pl/

  3. #3
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Nic nie oblatuje całej Polski. Dyżur pełnią MiGi-29 stojąc na lotnisku. Czasem są podrywane w ramach ćwiczeń i podtrzymania sprawności bojowej. Oblot całego kraju byłby raczej bez sensu, bo przecież w każdym miejscu granicy o każdej porze samolotu nie będzie...

  4. #4
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPMM/EPBC/EPWA

    Domyślnie

    Nie ma żadnych tras, nic nie lata. Para dyżurna jak sama nazwa wskazuje dyżuruje na lotnisku i jest gotowa na start w razie alarmu w 5 (?) minut.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Skąd pomysł "oblatywania kraju" ?
    Oblatywali "swoje tereny" właściciele ze wschodu - szczególnie nocami .
    Ale para dyżurna zawsze pełniła służbę na ziemi - był tylko codzienny , poranny ( ok. godz 5) oblot pogody - teraz nie wiem , ale może ktoś młodszy dopowie coś aktualnego .
    Natomiast obrona powietrzna kraju , owszem śledzi cały obszar , ale przy pomocy odpowiednio rozmieszczonych stacji , 24godziny na dobę , 7dni w tygodniu.
    I właśnie parę dyżurną podrywa się na rozkaz obrony powietrznej kraju , na podstawie obserwacji radarowych .

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jazet
    Ale para dyżurna zawsze pełniła służbę na ziemi
    W powietrzu też. W strefach dyżurowania na kierunkach możliwego nalotu środków napadu powietrznego nieprzyjaciela.

  7. #7
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie

    To nie tak, to nie jest CAP (Combat Air Patrol) tylko GAI (Ground Air Intercept) a sprowadza się do tego, że dyżurna para* odkurzaczy czeka sobie na lotnisku gotowa do startu na przechwycenie w razie wykrycia wrogich maszyn** w rejonie odpowiedzialności. Od momentu odebrania zgłoszenia piloci i obsługa mają bodajże 5 minut na poderwanie. Po czym para dyzurna prowadzona jest do 'celu' przez naziemny ośrodek dowodzenia i naprowadzania. Samoloty są uzbrojone w pociski a2a krótkiego zasięgu, gdyż w czasie pokoju w NATO obowiązuje procedura wzrokowej identyfikacji. W chwili obecnej i w najbliższej przyszłości dyżury bojowe pełnią rotacyjnie 1elt (23 blot) z Mińska Mazowieckiego i 41 elt (22 blot) z Malborka . W 2008 planuje sie osiągnięcie gotowości operacyjnej przez 3 elt, i wtedy też napewno ta eskadra będzie pełnić dyżury.

    *'para dyżurna' - zawsze jednak gotowych do startu musi być co najmniej 3 samoloty
    **'wrogich maszyn' - z regóły jest to tzw. renegade, czyli maszyna (najczęściej cywilna) nie odpowiadająca lub nie stosująca sie do poleceń z ziemi.

  8. #8

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    WLKP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jazet
    był tylko codzienny , poranny ( ok. godz 5) oblot pogody - teraz nie wiem , ale może ktoś młodszy dopowie coś aktualnego
    W czasie gdy pełniłem dyżury bojowe na 21-ych (95-2003) oblotów pogody już nie było.
    Patriot - skąd info ,że zawsze MUSZĄ być 3 maszyny gotowe do lotu?
    W dobrych czasach ,kiedy para była podrywana na podstawie dyrektyw z KOP a nie z CAOC i samolotów było "w bród" zasada była taka: bezpośrednio w gotowości z rakietami stały 2 sztuki,kolejne 2-nieuzbrojone- stały w tzw."poddyżurze".W momencie gdy dwójka szła w powietrze natychmiast dwa z poddyżuru były uzbrajane i wstawiane w miejsce tych ,które poleciały.Potem , gdy juz nastały nowe czasy,NATO,"Air POlicing" i komendy do startu podawał CAOC wymóg poddyżuru zniesiono, zmieniono także "normy czasowe",ale i tak trzeba było nieźle zapier...ać aby jak najszybciej polecieli.A już w tych "nowszych" czasach poderwania pary były praktykowane prawie każdego dnia.

  9. #9
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kryniu
    Patriot - skąd info ,że zawsze MUSZĄ być 3 maszyny gotowe do lotu?
    Chciałem przez to poowiedzieć, że nie jest tak, że podczas dyżuru to tylko obsługa i piloci pary mauszą być w podwyższonej gotowości - jak sam powiedziałeś, inni też mają co robić :P . A wiadomo, że gdyby sie coś działo z którąś z maszyn, to jedna sama nie poleci, musi być gotowa druga.

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Piloci siedzieli w domku jeden w gotowości nr 2 (w WKK/WUK), drugi w nr 3 (bez ubioru). Normatywy czasowe były różne. Pilot z dwójki nie czekał na kolegę z trójki, tylko startował. Różnica między nimi była 3 minuty wg tabel. Często bywało, że obaj siedzieli w 2. Zdarzały się dyżury również w gotowości nr 1 (w kabinie), ale nie mogły trwać dłużej niż godzinę. Dodatkowo normatywy zwiększało się o minutę, w przypadku podania sygnału w nocy. Samoloty 94 miały podwieszone jeden 310A, drugi IS (wymóg działania w każdych warunkach atmosferycznych). Na samolotach 96 oba typy rakiet plus działko. Dodatkowo zawsze zbiornik 490 l.

  11. #11
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Zdarzały się dyżury również w gotowości nr 1 (w kabinie)
    Na s-otach 75A 2x320 i 2x380 plus działko
    Czas od 1 do 1000 m 3 min.Czas startu drugiego w zależności od komend SD.Gotowość następnych max.40 min.(Czas gotowości klucza)
    Punktem honoru było "wyrobienie się" poniżej limitów.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  12. #12
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Ciekawy temat, ale czy moglibyście dla reszty forumiczów pisać bardziej przystępnymi terminami? Bo ja osobiście nie łapię takich sformułowań jak
    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Samoloty 94 miały podwieszone jeden 310A, drugi IS
    lub
    Cytat Zamieszczone przez Długi
    Na s-otach 75A 2x320 i 2x380
    - chodzi o te liczby Z góry dzięki za rozszyfrowanie
    Pozdrawiam!
    Maciek


  13. #13

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MaciekK84
    Ciekawy temat, ale czy moglibyście dla reszty forumiczów pisać bardziej przystępnymi terminami?
    Służę.
    Samolot 94 - MiG-21PFM
    Samolot 96 - MiG-21M
    Samolot 75A - MiG-21bis
    Wyrób IS - rakieta RS-2US (naprowadzana w wiązce pokładowej SRL)
    Wyrób 310A - rakieta R-3S (samonaprowadzanie na podczerwień)
    Wyrób 320 - rakieta R-3R (samonaprowadzanie półaktywne radiolokacyjne)
    Wyrób 380 - rakieta R-13M (samonaprowadzanie na podczerwień).

  14. #14

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    WLKP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Długi
    Na s-otach 75A 2x320 i 2x380 plus działko
    pozwolę sobie stwierdzić ,że staliśmy w takiej konfiguracji:
    jeden Bis - 2x R-60 + 250 szt GSz-23
    drugi - 2x R-3R + 250 szt Gsz-23

    Dodatkowo zawsze zbiornik 490 l.
    Po wejściu w system "Air Policing" wieszaliśmy 800-ki -jakby co -służe fotkami z prywatnych zbiorów

  15. #15
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kryniu
    służe fotkami z prywatnych zbiorów
    Chętnie obejrzymy...

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kryniu
    pozwolę sobie stwierdzić ,że staliśmy w takiej konfiguracji:
    jeden Bis - 2x R-60 + 250 szt GSz-23
    drugi - 2x R-3R + 250 szt Gsz-23
    To się porobiło...

    Cytat Zamieszczone przez Kryniu
    Po wejściu w system "Air Policing" wieszaliśmy 800-ki
    Nasze samoloty nie słyszały o "bananie"

  17. #17
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Dziękuję za wyjaśnienie
    Pozdrawiam!
    Maciek


  18. #18
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ACES II

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwierboj
    Wyrób IS - rakieta RS-2US (naprowadzana w wiązce pokładowej SRL)
    Wyrób 310A - rakieta R-3S (samonaprowadzanie na podczerwień)
    Wyrób 320 - rakieta R-3R (samonaprowadzanie półaktywne radiolokacyjne)
    Wyrób 380 - rakieta R-13M (samonaprowadzanie na podczerwień).
    Ale czy to miało wogóle jakąś realną wartosć bojową czy jedynie pozoracyjną ? R-3S, R-3R, R-13M - to muzeum przeciez jest .

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    WLKP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Patriot
    Ale czy to miało wogóle jakąś realną wartosć bojową czy jedynie pozoracyjną ? R-3S, R-3R, R-13M - to muzeum przeciez jest
    Do "zdjęcia" "autobusu" wystarczało ,R-3R czy R-13 to chłopie było coś wtedy.....RS-2US faktycznie w 90 latach wyglądało już żałośnie ,ale na bisach czy jak kto woli na samolocie 75A w tym czasie już tego badziewia nie wieszano





  20. #20

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Patriot
    Ale czy to miało wogóle jakąś realną wartosć bojową czy jedynie pozoracyjną ? R-3S, R-3R, R-13M - to muzeum przeciez jest
    Poczytaj o starciach nad Wietnamem, dowiesz się jaką wartość bojową przedstawiały te rakiety i do jakich celów można było odpalać. RS-2US i R-3S miały faktycznie ograniczone parametry. RS-2US można było stosować praktycznie do ciężkich niemanewrujących celów (typu bombowiec), a i tak zalecano odpalać je jako niekierowane! R-3S i R-3R już lepiej, ale ograniczenie przeciążenia w chwili odpalenia praktycznie wykluczało użycie ich w walce manewrowej. R-13M miała już lepsze parametry. A R-60 była rewolucyjna na tle poprzedniczek. Nadawała się do walki manewrowej jak żadna inna.

Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •