Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie Pytanie techniczne dot zastosowania alkoholu metylowego


    Polecamy

    Witam koleżanki i kolegów.
    Mam następujące pytanie. Do czego w samolotach z okresu II wojny światowej mógł być stosowany alkohol metylowy?
    Skąd to pytanie?W książce Wiesława Kielara dotyczącej jego przeżyć w obozie Auschwitz pojawia się motyw, iż więźniowie pracujący przy rozbiórce zniszczonych samolotów (istniało takie złomowisko w pobliżu obozu gdzie dostarczano zniszczone maszyny) przemycali stosunkowo duże ilości alkoholu metylowego. Z jego wspomnień wynika, że znajdowali go w zniszczonych wrakach.Jeśli to prawda to z czym związana była jego obecność?

  2. #2
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Jako paliwo/jeden z jego składników. Mogli więc jego resztki znaleźć w instalacji paliwowej.

    Niektóre z serii wyścigowych, do dziś używają metanolu jako paliwa. Jedyny problem to brak widzialnego płomienia gdy metanol płonie.

  3. #3
    Awatar hi_flyer

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    Wtrysk wody/alkoholu metylowego był stosowany jak mechanizm WEP (War Emergency Power) chwilowo zwiększało to moc silnika tłokowego. Wtrysk wody bądź alkoholu powoduje wzrost liczby oktanowej mieszanki paliwowej, a co za tym idzie wyższy stopień sprężania. Czyli coś w stylu guzika nitro z filmu ,,Szybcy i wściekli'' . Instalacja była używana wtedy gdy potrzeba było krótkotrwałego wzrostu mocy i gdzie żywotność silnika miała drugorzędne znaczenie, czyli : Konieczność szybkiego startu lub start z krótkiego pasa przy dużym obciążeniu ; Walka powietrzna itp.
    Szczegóły tutaj http://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engines)

  4. #4
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Super!Bardzo dziękuje za te wyjaśnienia

  5. #5
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Z tą wodą to nie do końca tak, że powoduje wzrost liczby oktanowej. Woda w połączeniu z metanolem w stosunku 50:50 była wtryskiwana np. w Focke Wulfach Fw-190 z silnikiem BMW-801D-2 tuż za sprężarką w celu ochłodzenia doładowanego powietrza. To pozwalało na zwiększenie mocy silnika o prawie 300 kilowatów.

  6. #6
    Awatar hi_flyer

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    ,,In internal combustion engines, water injection, also known as anti-detonant injection, is spraying water into the cylinder or incoming fuel-air mixture to cool the combustion chambers of the engine, allowing for greater compression ratios and largely eliminating the problem of engine knocking (detonation). This effectively increases the octane rating of the fuel...'' Cytat z książeczki ; - Aircraft Powerplants; użyty również w ang. wikipedii.
    Liczba oktanowa wyraża niepodatność silnika na spalanie stukowe (przedwczesny i niepożądany zapłon paliwa) wtrysk wody jak wyżej opisano powoduje jej wzrost. Metod i wariacji konstrukcyjnych w teamcie było wiele . Więc co jest ,, nie do końca tak '' ?



    Cytat z Aircraft powerplants użyty również w ang. wersji wikipedii.

  7. #7
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Nie będę się czepiał ale twój cytat potwierdza i jedno i drugie. Co jest dość oczywiste.

  8. #8
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Z tego co się orientuję z pamięci były niejako dwa systemy:
    1. Sama woda do komory spalania po zapłonie - zamienia się w parę i wykonuje pracę cieplną razem z gazami spalinowymi
    2. Woda z metanolem 50:50 (a o to pytano w tym wątku) do układu dolotowegotuż za sprężarką - intensywnie chłodzi doładowane powietrze trochę jak intercooler w samochodach, działa również przeciwstukowo i jako ciecz małościśliwa zwiększa stopień sprężania bez samozapłonu (jak w podanym przykładzie z BMW), więc rzeczywiście zwiększa liczbę oktanową całej mieszanki.

    Sprawdzę to dzisiaj dogłębnie i podam typy ;-)

  9. #9
    Awatar hi_flyer

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    @hideto
    Swoją odpowiedzią odpierałem jedynie zarzut o tym, że mówiłem nieprawdę odnośnie liczby oktanowej czyli jednego z mechanizmów działania tegoż wtrysku, który opisałem ( a co do którego martineho zarzucił mi błąd ). To , że ogólnie piszemy o tym samym miał włąsnie potwierdzić ten cytat co jak zauważyłeś jest oczywiste, a nawet tak oczywiste, że wymagało twojego komentarza .

  10. #10
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Jako paliwo/jeden z jego składników.
    ...sugeruje, że wszystko się lało w jeden bak.
    Tylko trzeba jasno napiasać, że były osobne zbiorniki paliwa i osobny zbiornik alkoholu/mieszanki alkoholu z wodą.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  11. #11
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    były osobne zbiorniki paliwa i osobny zbiornik alkoholu/mieszanki alkoholu z wodą
    Warto tu wspomnieć, że silniki odrzutowe również niekiedy wyposażone są w układy wtrysku wody do komory spalania. Np. RR Pegassus w Harrierze.
    A w przypadku pasażerskiego BAC-1-11 omyłkowe wlanie paliwa zamiast wody do zbiornika układu wtrysku spowodowało katastrofęw 1971 r. w Niemczech, któa doprowadziła do upadku linii Paninternational.

  12. #12
    Awatar hi_flyer

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    W przypadku Harriera to najlepsze (i chyba jedyne) rozwiązanie jakie można zastosować do chwilowego zwiększania mocy, skoro nie można tam zastosować klasycznego dopalacza.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •