Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
Like Tree4Likes
  • 2 Post By alien
  • 2 Post By kirby

Wątek: Zużycie paliwa przez samoloty

  1. #1

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie Zużycie paliwa przez samoloty

    Witam.

    Zwracam się do kolegów z prośbą o pomoc w zdobyciu danych o zużyciu paliwa w locie przez samoloty ekspoloatowane w lotnictwie wojskowym w latach 50tych i 60tych.
    Jak 18,
    TS8Bies,
    Jak12,
    SBLim,
    CSS13

    Z góry dziekuję za pmoc.
    Pozdrawiam

  2. #2
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Samolot to nie osobówka ze średnim spalaniem.

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa/Monachium

    Domyślnie

    Zgoda, że nie osobówka, ale podaje się średnie spalanie samolotów. Tyle, że na godzinę lotu, a nie na 100 km.
    Dla miarodajnych informacji należałoby każdorazowo zajrzeć do instrukcji (opisu technicznego) typu. Spośród wyżej wymienionych mam w tej chwili pod ręką za zeszytem TBiU nr 90 dane dla Jaka-12A z silnikiem AI-14R. Jest podane zużycie przelotowe 55l/h benzyny lotniczej B-70.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    ... dla Jaka-12A z silnikiem AI-14R. Jest podane zużycie przelotowe 55l/h benzyny lotniczej B-70.
    W praktyce wychodzi 45-50 l/h.

  5. #5
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    No i własnie dlatego uważam, że parametr pod tytułem 'spalanie samolotu' i podanie konkretnej liczby jest odrobinę bez sensu. Zbyt wiele czynników wpływa na ten parametr by można go było tak wprost podać jako konkretną wartość. Mamy przecież prędkość i kierunek wiatru, prędkość samej maszyny, kąt natarcia skrzydeł, aktualną masę brutto samolotu, wysokość na jakiej leci, temperaturę zewnętrzną i pozostałe warunki pogodowe.

    Wszystko to (a wielu zapewne nie wymieniłem, nie będąc nawet ich świadomym) wpływa na to ile samolot w danym locie nafty spali.

  6. #6
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Jaki wpływ na zużycie paliwa, nawiasem mówiąc nigdy nie podawanego z odniesieniu do odległości, ma wiatr?
    W kwestii parametrów nazwijmy to "przyrodniczych" istnieje coś takiego jak ISA, czy po polsku atmosfera standardowa.

  7. #7
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Prosta zagadka, mamy dwa samoloty, jeden leci pod wiatr, drugi z wiatrem. Oba osiągają te samą prędkość.

    Który spali więcej?

  8. #8
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Nie wiem czy przypadkiem nie ma tu jakiegoś haka, bo nie piszesz czy to takie same samoloty, a jeśli tak to czy w takiej samej konfiguracji Zakładając jednak najprostszy wariant, oba spalą tyle samo. Dla samolotu poruszającego się w jednorodnej masie powietrza nie ma znaczenia czy leci z wiatrem, pod wiatr, w poprzek czy na ukos - obydwa względem powietrza pokonają w określonej jednostce czasu taką samą odległość. To, że jednemu z nich przed doleceniem do wyznaczonego miejsca prawdopodobnie skończy się paliwo to już zupełnie inna bajka

    Popularną miarą, ale z tego co wiem nie jedyną, jest jednostkowe użycie paliwa wyrażane wzorem paliwa spalonego przez 1h lotu podzielonego przez ciąg efektywny silnika. Sam ciąg efektywny to ciąg całkowity "samego" silnika minus ciąg potrzebny na pokrycie strat w związku z zamontowaniem tego silnika w samolocie. We wzorze na zasięg praktyczny występuje natomiast wartość godzinowego zużycia paliwa.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    hideto zabrakło podania o jaką prędkość Tobie chodzi
    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
    http://smlzl.vot.pl/

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    Właśnie o to chodzi, że nie wiemy o co dokładnie chodzi autorowi wątku (pytanie czy on sam wie ), stąd wątpliwości zgłaszane przez Hideto.

  11. #11
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez biver Zobacz posta
    hideto zabrakło podania o jaką prędkość Tobie chodzi
    A jakie to ma znaczenie ? mowa o silnikach głównie tłokowych, a więc spalanie jest w dość prosty sposób zależny od obrotów z jakimi dany silnik pracuje.

    Samolot lecący w 'ciszy' i taki lecący 'pod wiatr' mimo tej samej air-speed będą pracować z inną prędkością obrotową silnika by utrzymać tę samą prędkość.

    Stąd moje '5 groszy' na temat tego spalania.

  12. #12

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie

    Dziękuje wszytskim za duze zainteresowanie tym tematem.
    Rzeczywiście powininem sprecyzować o jakie spalnie chodzi.
    Interesuje mnie zuzycie paliwa lotniczego przez silnik zamontowany na statku powietrznym w odniesieniu do godziny lotu.
    Oczywiście mają racje ci co twierdza , że nie mozliwości konkretnego okreslenia tegoz zużycia bo czynniki towarzyszace lotom częśto zmieniają się.
    Mnie interesuje wartośc teoretyczna , taka jaką podaje sie w instrukcjach obsługi i innych dokumentach lotniczych. No mozna tu znowu dywagować: dla jakiej prędkości? przelotowej, maksymalnej a może pod wiatr, lub przy pełnym obciążeniu, a może na dużej lub niskiej wysokości?
    Najkonkretniejszą odpowiedzią jest informacja JackaB.Dziękuję.
    Koledzy jak macie informacje z dostępnej dokumentacji to proszę podajcie je.
    Z góry dziekuję
    Pozdrawiam

  13. #13

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie

    Przepraszam za literówki

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    Samolot lecący w 'ciszy' i taki lecący 'pod wiatr' mimo tej samej air-speed będą pracować z inną prędkością obrotową silnika by utrzymać tę samą prędkość.
    Nie wiem czy dobrze rozumuję ale wg mnie masz racje gdy chodzi Ci o prędkość względem ziemi i mylisz się jeśli chodzi Ci o prędkość względem ośrodka (powietrza - IAS, TAS, ASIR)
    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
    http://smlzl.vot.pl/

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa/Monachium

    Domyślnie

    Panowie,
    nie ma sensu przeintelektualizowywać. Istnieje taki parametr jak średnie zużycie paliwa na jednostkę czasu lotu. Nie jest wprawdzie często podawany, ale jest. Padło konkretne pytanie o konkretne typy samolotów. Pamiętam, że gdzieś mam dane dla Limów, ale nie pamiętam gdzie, więc w tej chwili nie jestem w stanie napisać. Za to tymczasem znalazłem dane dla "Biesa". Zeszyt TBiU nr 29, wyd. MON 1974, podaje 63 l/h przy prędkości 240 km/h na wysokości 1000 m.

  16. #16
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    ... przeintelektualizowywać.
    Powtórz jeszcze raz to słowo, a potem spróbuj nas przekonać, że nie przeintelektualizowywujesz.
    paulus76 and frik like this.
    For every solution there is a problem.

  17. #17
    Awatar kirby

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Pl

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    Samolot lecący w 'ciszy' i taki lecący 'pod wiatr' mimo tej samej air-speed będą pracować z inną prędkością obrotową silnika by utrzymać tę samą prędkość.
    Za pewne mówisz o prędkości względem ziemi, bo do wielkości spalania w jednostce czasu, żaden wiatr nie ma NIC do rzeczy.
    Flycat and alien like this.

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    Samolot lecący w 'ciszy' i taki lecący 'pod wiatr' mimo tej samej air-speed będą pracować z inną prędkością obrotową silnika by utrzymać tę samą prędkość.
    Ojejku, cos takiego napisac na forum lotniczym, az w zeby boli.

  19. #19
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No chyba że icek będzie pod wiatr


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •