Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree1Likes
  • 1 Post By bimaciek

Wątek: Loty meteo ?

  1. #1
    SUV
    SUV jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    100lica

    Domyślnie Loty meteo ?


    Polecamy

    Witam szanowne grono !
    Od jakiegoś czasu interesuję się lotnictwem wojskowym. Będąc na tegorocznych wakacjach w okolicy poligonu Nadarzyce (EPNA) miałem okazję obserwować ćwiczenia samolotów SU-22 (myślę, że z Mirosławca bo w Świdwinie do września są jakieś prace remontowe) z bronią ostrą na cele naziemne... (tylko dwa razy w ciągu trzech tygodni pojawiły się pary F-16 buuu...)
    Któregoś dnia w kręgu znajomych pojawił się temat spraw meteo ponieważ samoloty przylatywały tylko w czasie średnich zachmurzeń, nigdy w bezchmurne dni. Jeden z kolegów stwierdził, że w wojskowym lotnictwie jest tak, że danego dnia ćwiczeń wykonuje się lot próbny meteo nad cel. Nie zgodziłem się z jego stwierdzeniem ponieważ koszt takiego lotu jest duży, a sprzęt radarowy jest już na takim poziomie, że spokojnie można to określić z poziomu lotniska. Proszę o parę zdań na ten temat i z góry bardzo dziękuję.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Kiedyś się wykonywało, teraz już nie.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3
    SUV
    SUV jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    100lica

    Domyślnie

    Wiem,że zadałem pytanie totalnie lamerskie... ale tylko na taką odpowiedź od forum lotnictwa mogę liczyć ?

  4. #4
    Moderator Senior Screener
    Awatar galahadpl

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Może akurat ich program ćwiczeń zakładał loty przy ograniczonej widzialności. Np podejście nad chmurami tylko w ramach GPS lub w ramach radionawigacji a potem zejście pod nie, pozorowany atak i potwierdzenie dokładności namiarów operatora radaru i nawigatorów.
    W dobie wszędobylskich satelitów i przekazu na żywo, nie wymagane są loty meteo. Z góry widzisz gdzie są chmury a z charakterystyki odbicia promieni z radaru Doppler wiesz jaka to chmura i czy stwarza zagrożenie.

  5. #5
    SUV
    SUV jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    100lica

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez galahadpl Zobacz posta
    Może akurat ich program ćwiczeń zakładał loty przy ograniczonej widzialności. Np podejście nad chmurami tylko w ramach GPS lub w ramach radionawigacji a potem zejście pod nie, pozorowany atak i potwierdzenie dokładności namiarów operatora radaru i nawigatorów.
    W dobie wszędobylskich satelitów i przekazu na żywo, nie wymagane są loty meteo. Z góry widzisz gdzie są chmury a z charakterystyki odbicia promieni z radaru Doppler wiesz jaka to chmura i czy stwarza zagrożenie.
    Bardzo dziękuję za bardzo konkretną odpowiedź... Może ktoś jeszcze zna jakieś ciekawostki w tym temacie ?

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    Przez wiele lat latałem na migach-21 na różnych lotniskach w Polsce. Zawsze przed lotami wykonywany był oblot pogody na dwusterze, po trasie uwzględniającej rejony wykonywania zadań ( strefy pilotażu, poligon ). Pogoda to nie tylko zachmurzenie i zjawiska jej towarzyszące ale przede wszystkim widzialność, która przy pozornie bezchmurnym niebie ale zalegającą inwersją może uniemożliwić wykonanie zadania a nawet lądowanie. W ostatnich latach obserwujemy zdynamizowanie zjawisk pogodowych i wydaje mi się, że Dopller nie zawsze pomoże. Pozostaje jeszcze kwestia lotnisk zapasowych, które często położone są o kilkaset kilometrów od punktu i mają też swoją specyfikę meteorologiczną.
    pitekman likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bimaciek Zobacz posta
    Zawsze przed lotami wykonywany był oblot pogody na dwusterze, po trasie uwzględniającej rejony wykonywania zadań ( strefy pilotażu, poligon ).
    Tak z ciekawości - dlaczego na dwusterze?

    Sam radar o szczegółach zachmurzenia niewiele powie, zwłaszcza o podstawie. Technika techniką ale w pewnych kwestiach ocena człowieka, wspomaganego techniką (np. ceilometr) jest najlepszym rozwiązaniem.

  8. #8
    SUV
    SUV jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    100lica

    Domyślnie

    Reasumując, to i mój znajomy i ja mieliśmy rację... Kiedyś się wykonywało (MiG21), ale teraz (Su-22, F-16) przy współczesnej technice (satelitarno-radarowej) już nie...
    Bardzo dziękuję...

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    EPRA

    Domyślnie

    TS-11 nadal oblatują pogodę w rejonie lotów.

  10. #10
    Awatar Sawicz

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Witkowo

    Domyślnie


    Polecamy

    W razie potrzeby dalej stosuje się tzw. oblot pogody. Na dwumiejscowym, pilot z pierwszej "kieruje" a drugi "się rozgląda"

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •