Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6

Wątek: Wege-piloci

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie Wege-piloci


    Polecamy

    Witam
    Cytat:
    Teraz wracając do samego wegetarianizmu i weganizmu. W czasie wojny w Wietnamie, Rosjanie zorganizowali przed przekazaniem Północnemu Wietnamowi najnowszych samolotów bojowych, chodziło o ówczesne Migi, nie pamiętam już czy typu 17 czy też 19, kurs pilotażu i walki za pomocą tychże samolotów. Szkolenie odbywało się w Rosji, a pilotom dostarczano to samo jedzenie jakie mieli w tamtym czasie piloci rosyjscy. Była to wysokokaloryczna dieta bogata zarówno w mięso jak i pokarm roślinny. Jednym słowem pokarm mieszany. Wyniki testów ćwiczebnych wskazywały na to , że ci wietnamscy piloci mogą nawiązywać równorzędne walki powietrzne z pilotami amerykańskimi.
    Po powrocie do Wietnamu, na zorganizowanie nowego zaplecza dla nowych samolotów upłynął czas około bodajże dwóch miesięcy i doszło do pierwszych startów bojowych.
    Jakież było zdziwienie Rosjan, gdy okazało się , że każda walka powietrzna do jakiej wtedy doszło, kończyła się niezmiennie zestrzeleniem samolotu wietnamskiego.
    Po roku żmudnych badań i szukania przyczyn Rosjanie ustalili jedno:
    Powodem tej porażki było przejście pilotów wietnamskich po powrocie do kraju na dietę głównie ryżową - roślinną.
    Do dzisiaj w żadnej armii świata nie ma dla pilotów diety roślinnej, gdyż miedzy innymi powoduje ona znaczny spadek refleksu u człowieka i te dane nie stanowią tajemnicy. Były wyniki tych badań publikowane w sieci, ładnych parę lat temu. Pewnie są do odszukania do dzisiaj.
    Tj. cytat stąd FORUM KOD CZASU :: Zobacz temat - JESTEŚ TYM CO JESZ
    Mam do Was pytanie związane z tym artykułem.
    Czy to prawda że wegetarianie, weganie są (jeśli wogóle są) gorszymi pilotami myśliwców?
    Jeśli tak to co ma na to wpływ?
    Braki niektórych aminokwasów, wit.B-12, żelaza, wit.A, wit.D?
    Nie chodzi mi o żadne aspekty moralne i tym podobne rzeczy.
    Jeśli jest to możliwe to proszę o podanie badań, linków gdzie mogę coś znaleść na ten temat.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Za Istvanem Toperczerem:
    1. Partia MiGów-17 dla nowo formowanego 921 plm (pierwsza jednostka lotnictwa myśliwskiego DRW) została dostarczona do Wietnamu w lutym 1964 r., tj. jeszcze przed rozpoczęciem wojny. Personel latający był w tym czasie szkolony w ZSRR i Chinach. Pierwsze pary dyżurne lotnictwa wietnamskiego na MiG-17 zostały wystawione z dniem 6 sierpnia 1964 r., czyli dwa dni po incydencie w Zatoce Tonkińskiej, który zapoczątkował działania wojenne. Pierwsze użycie bojowe czterech MiGów-17 miało miejsce 3 kwietnia 1965 r. Wynik walki wg strony wietnamskiej: 1 F-8 zestrzelony i 1 F-8 uszkodzony, straty własne - jeden samolot przymusowo lądował na plaży z powodu braku paliwa, pilot przeżył. Strona amerykańska potwierdza tego dnia przymusowe lądowanie silnie uszkodzonego F-8 (pilot ppłk Thomas). Następnego dnia w walce dwóch par MiG-17 z czterema F-105D zostały zestrzelone 2 F-105D - piloci mjr Bennett i kpt. Magnusson zginęli. Straty wietnamskie - 4 samoloty i 3 pilotów, jednak Amerykanie tego dnia nie zgłosili żadnych zestrzeleń, co prowadzi autora do wniosku, że 3 samoloty wietnamskie prawdopodobnie zostały zestrzelone w drodze powrotnej przez własną artylerię przeciwlotniczą. Jeden MiG lądował przymusowo z powodu braku paliwa, pilot przeżył. ("MiG-17 and MiG-19 Units of the Vietnam War")

    2. Wdrożenie do służby liniowej MiGów-21 F-13 nastąpiło z początkiem 1966 r. W kwietniu tego samego roku Wietnam otrzymał samoloty wersji PF. Pierwsze bojowe użycie MiGów-21 miało miejsce 4 marca 1966 r., kiedy to pilot z 921 plm zestrzelił BSL "Firebee". Do pierwszej walki powietrznej doszło 23.04.1966 r., gdy para MiG-21 zaatakowała klucz "Phantomów", wprawdzie bezskutecznie, ale też bez strat własnych. W kolejnych walkach załogi wietnamskich MiGów-21 nie odnosiły sukcesów i ponosiły straty, których przyczyny strona wietnamska (jak również późniejsze analizy publikowane przez ZSRR) upatrywała w niewystarczającym opanowaniu przez personel nowego sprzętu (szczególnie pracy ze stacjami radiolokacyjnymi i rakietami kierowanymi), a także braku doświadczenia bojowego oraz niedostatkach dowodzenia i taktyki. Mimo tych słabości w pierwszych miesiącach piloci MiGów-21 odnotowali zestrzelenia samolotów USA, np. potwierdzone przez stronę amerykańską dwa F-105D (piloci Tomes i McClelland) 7 i 11 lipca 1966 roku. ("MiG-21 Units of the Vietnam War")

    Później było różnie, raz lepiej, kiedy indziej gorzej, ale już chociażby przytoczone wyżej fakty nakazują sceptycznie podchodzić do anonimowej wypowiedzi o diecie ryżowej jako rzekomej przyczynie rzekomych ekstremalnych porażek lotnictwa wietnamskiego, a jeszcze bardziej sceptycznie do tego, że jakoby Rosjanie aż rok potrzebowali na dojście do takiego niezwykle odkrywczego wniosku. Z daleka pachnie to opowieściami z mchu i paproci.

    Jakieś ziarno prawdy zapewne w tej historii jest. Niewątpliwą prawdą jest to, że lotnicy wietnamscy ogólnie byli dość mikrej postury. Według dostępnych relacji (raczej z drugiej, trzeciej i czwartej niż z pierwszej ręki) miało to - zwłaszcza na początkowym etapie szkolenia na nowych typach samolotów - prowadzić do problemów np. w zakresie wytrzymywania dużych przeciążeń albo niedopasowania do gabarytów kabin samolotów, skonstruowanych pod przeciętny wzrost wschodniego i środkowego Europejczyka. Jak jednak powszechnie wiadomo, trening czyni mistrza. Stosując się do tej zasady wietnamscy piloci już po kilku miesiącach działań bojowych całkiem przyzwoicie sobie radzili w walce z wielokrotnie silniejszym przeciwnikiem. Czy można ich problemy sprowadzać do takiego albo innego wyżywienia, a w szczególności do jarskiej diety, w dodatku stosowanej - o ile rzeczywiście była stosowana - raczej z konieczności niż z wrodzonego zamiłowania do wegetarianizmu? Ja byłbym ostrożny w wyciąganiu tak daleko idących wniosków. Na kondycję psychofizyczną pilota bojowego niewątpliwie składa się także wyżywienie, ale przecież nie tylko i nie samo wyżywienie. A z kolei jakość personelu latającego jest ważnym, ale też nie jedynym czynnikiem decydującym o wartości bojowej lotnictwa.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 04-11-2014 o 14:43

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    JacekB, dzięki za odpowiedź, pozdrawiam.

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Drobnostka.
    Na wszelki wypadek usilnie proszę mnie dobrze rozumieć: nie znam się na dietach i żywieniu, więc niczego nie przesądzam. Może jest tak, a może jest siak. Ja tylko zalecam branie stosownej poprawki i traktowanie z dystansem tego rodzaju wypowiedzi jak ten przytoczony cytat z innego forum. Często się okazuje, że fakty i tzw. wieść gminna to są dwa zupełnie różne światy.

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Spokojnie, zostałeś zrozumiany bardzo dobrze, wyraziłeś swoją opinię, do której wyrażania masz prawo.
    Nie szukam żadnej sensacji czy czegoś podobnego, sam przez ponad trzy lata byłem weganinem i nie zaszkodziło mi to w żaden sposób na wykonywanie mojego zawodu. Z tym że nie ma co porównywać kierowcy ciężarówki, nawet wożącego ADRy w cysternie do pilota myśliwca. Ponoć w książkach dr. Jana Kwaśniewskiego (tego od diety optymalnej), jest coś na ten temat. Jednak ja tego jeszcze nie czytałem, jak przeczytam to będe się mógł wypowiedzieć.
    Pozdrawiam

  6. #6
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie


    Polecamy

    Co prawda przykład nie jest z branży lotniczej, ale kilka lat temu był w kolarstwie taki eksperyment, w którym drużyna miała kolarzy tylko na diecie wegetariańskiej. W porównaniu z innymi zawodnikami jednak wydolnością nie grzeszyli.
    Mowa o tym była w trakcie TdF. Jako jedną z wielu ciekawostek podawali to polscy komentatorzy na ES.


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •