Obie to rurki pitota a oprócz tego ta dłuższa pełni funkcję anteny.
Cześć!
W Radomiu moją uwagę przykuły "harpuny" wystające z przodu Su-22 i MiGa-21.. Według internetów w przypadku MiGa-21 jest to rurka Pitota (czy tylko?), domyślam się, że w Su-22 także. W takim razie..
1. Dlaczego są one takie wielkie? Trochę samolotów z II WŚ widziałem i w żadnym nie było tak wielkiej rurki.. (nawiązuję do II WŚ, jako że było to nieco przed w/w konstrukcjami, więc i rurki powinny być mniej kompaktowe)
2. Do czego służy druga rurka w Su-22?
Obie to rurki pitota a oprócz tego ta dłuższa pełni funkcję anteny.
Obie? W takim razie.. czym się różnią i dlaczego nie można było scalić ich w jedną? Skoro MiG-21 ma jedną (a może ma drugą w innym miejscu?) to dlaczego Su-22 ma dwie?
Ostatnio edytowane przez Luteres ; 24-08-2015 o 22:32 Powód: nie ten MiG.. :)
Owa rurka Piotata jest też nazywana OCP, czyli odbiornik ciśnień powietrznych / powietrza. Poza pełnieniem funkcji rurki Piotota owe "harpuny" mają takie blaszki / płytki - są to czujniki kąta natarcia i trawersu (Toyo chyba kiedyś wspominał, że owe czujniki przekazują informacje do systemu celowniczego i nawigacyjnego). Na Su-22 jedna OCP jest główna (ta z czujnikami), druga zapasowa. W przypadku MiGa-21 nie ma drugiej "dzidy" ale jeszcze jedna rurka jest z prawej strony kadłuba - na poniższym przykładzie nad syrenką.
Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 24-08-2015 o 22:46
Do pełni szczęścia brakuje mi jeszcze angielskiego odpowiednika OCP, bo coś nie mogę tego znaleźć.. Dzięki
A jak nawali jedna to co wtedy?
W większości myśliwców zza Buga są dwie,
w Migu-17 na końcówkach skrzydeł,
w Migu-21 albo długa dzida pod stożkiem albo trochę krótsza nad stożkiem + z prawej strony przed owiewką
w Migu-23 nawet trzy bo na osłonie radaru, z prawej przed owiewką, z lewej pod kadłubem
w Migu-29 na osłonie radaru i z prawej przed owiewką,
w Su-27 na osłonie radaru i z prawej za kabiną.
A tak poza tym to pełnią podstawową funkcję nawigacyjną czyli jak masz pas pomiędzy nimi to jest ok
Uzupełniając to te "harpuny" są anteną systemu PION, który mierzył odległość i azymut od stacji Radiotechnicznego systemu bliskiej nawigacji (RSBN). W Migu-29 anteny są na stateczniku pionowym.
Czyżby..
https://en.wikipedia.org/wiki/Austra...as_Flight_2553
Odnośnie angielskiej wersji OCP znajduję skrót SWS, czy idę w dobrym kierunku?
A jakie jest rozwinięcie tego skrótu SWS? OCP to polska nazwa dla rurki Pitota, więc spokojnie można używać Pitot tube.
Teraz już piszę mobilnie i nie znajdę linków, ale na jakimś forum nielotniczym ktoś wspomniał tylko o tym skrócie, a tutaj po wpisaniu w szukajkę ""odbiornik ciśnień"" w jednym z postów też był wspomniany skrót. Ok, temat wyczerpany, dziękuję
Zakładki