Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3
Like Tree5Likes
  • 5 Post By alien

Wątek: "Krzywy" kadłub Mi-24

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie "Krzywy" kadłub Mi-24


    Polecamy

    Na wikipedii można przeczytać, że:
    Rozkład sił aerodynamicznych działających na śmigłowiec w różnych fazach lotu jest niesymetryczny. Aby częściowo zniwelować ujemne skutki wspomnianych zaburzeń, w jego konstrukcji zastosowano kilka rozwiązań. O ile część kadłuba, która mieści kabinę pilotów, i kabina ładunkowa są równoległe do powierzchni ziemi, o tyle część środkowa kadłuba i belka ogonowa ze statecznikiem pionowym są odchylone od pionowej płaszczyzny symetrii o kąt 2,5° w prawo (patrząc w kierunku lotu). O taki sam kąt odchylona jest od pionu oś wirnika głównego. [...]
    Wikipedia - Mi-24 # Kadłub, kabiny załogi
    Nie jestem pewien, jak to rozumieć - czy ten niesymetryczny rozkład sił aerodynamicznych dotyczy każdego śmigłowca, czy tylko Mi-24? Z czego on wynika? Czy rozwiązanie z odchylonym kadłubem zostało zastosowane jeszcze w jakimś śmigłowcu?

  2. #2
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    ... czy ten niesymetryczny rozkład sił aerodynamicznych dotyczy każdego śmigłowca, czy tylko Mi-24?
    Dotyczy każdego śmigłowca w układzie konstrukcyjnym Sikorskiego (z pojedynczym wirnikiem nośnym).

    Z czego on wynika?
    Z praw fizyki.

    W locie poziomym łopata znajdująca się w nacierającej części wirnika nośnego (po lewej stronie kadłuba przy ruchu wirnika zgodnie ze wskazówkami zegara) ma inną (większą) prędkość względem powietrza niż łopata, która znajduje się wtedy po drugiej stronie kadłuba ("wycofuje się"). Co ma istotny wpływ na wielkości sił aerodynamicznych generowanych przez wirnik po lewej i prawej stronie kadłuba.

    Jedną z przyczyn stosowania układów konstrukcyjnych z dwoma wirnikami przeciwbieżnymi (współosiowe - Kamow, Piaseckiego - CH-47, Flettnera - Kaman) jest właśnie dążenie do likwidacji tej asymetrii sił aerodynamicznych. Tzn. w każdym z tych układów konstrukcyjnych w jednym wirniku występują takie niekorzystne zjawiska jak np. w Mi-24, ale są one kompensowane przez drugi wirnik obracający się w przeciwnym kierunku.
    Canonier, Finch, T0pek and 2 others like this.
    For every solution there is a problem.

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję za przystępne wyjaśnienie tego zjawiska (nie wiedziałem o nim), ale w tym wypadku przyczyna jest inna (szukałem czegoś więcej na temat tego, co napisałeś i trafiłem na rozwiązanie zagadki).

    W Mi-24 widać, że wirnik główny kręci się zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara (patrząc z góry), a wirnik ogonowy oczywiście ciągnie ogon w lewo:




    Gdyby pochylenie kadłuba miało przeciwdziałać asymetrii siły nośnej, to kadłub powinien być raczej pochylony na lewą burtę, bo po tej stronie byłoby więcej siły nośnej (nacierająca łopata) i śmigłowiec samoczynnie próbowałby się przechylić w prawo. A jest odwrotnie - kadłub jest pochylony w prawo, czyli chodzi tutaj o coś innego.

    Opisanemu przez Ciebie zjawisku przeciwdziała się poprzez blade flapping, czyli "powracająca" łopata jest ustawiana pod większym kątem niż "nacierająca", żeby wyrównać siły nośne przez nie generowane: https://en.wikipedia.org/wiki/Dissymmetry_of_lift.

    W przypadku Mi-24 chodzi zapewne o to, że wirnik ogonowy ciągnie śmigłowiec w bok, co nazywają helicopter translating tendency / drift:

    Na stronie, z której pochodzi ten rysunek piszą, że można temu przeciwdziałać właśnie na stałe montując oś wirnika głównego pod kątem i kierunek tego pochylenia w Mi-24 się zgadza - wirnik ogonowy ciągnie w lewo, a kadłub jest pochylony w prawo. Alternatywnie można po prostu tak ustawić stery, żeby w neutralnym położeniu drążka wirnik pochylał się przy użyciu skoku okresowego i tak to pewnie jest rozwiązane w większości znanych śmigłowców.
    Helicopter Translating Tendency (Drift) - Helicopter Flight Training

    Wydaje się, że drugie rozwiązanie jest znacznie prostsze do zrealizowania, za to jeśli dobrze rozumiem zwykłe śmigłowce latają nieco przechylone na bok, natomiast w Mi-24 dzięki tym kombinacjom śmigłowiec jest krzywy , ale piloci i desant siedzą poziomo. Pytanie co to daje? Komfort chyba nie. Skrzydła z rakietami są pochylone, więc nie chodzi o celność ostrzału. Może lepsze własności pilotażowe, np. zwrotność? Tak czy inaczej na pewno ciekawe rozwiązanie.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •