F-15 - regulowany wlot powietrza do silników
Z cyklu "nie wiem, to się zapytam".
https://youtu.be/HQN-l74VnR4?t=2m25s
Środkowa maszyna.
Lata żyłem w błogiej nieświadomości o tym, że F-15 ma regulowany wlot powietrza do silników. Jakoś w żadnym opisie tej maszyny ani filmie (do tej pory) tego nie wyłapałem. Mam w takim razie pytania:
1. Czy to standardowe rozwiązanie? Od początku produkcji.
2. Z tego co się mi wydaje, pozycja wlotów - "opuszczona" - powinna odpowiadać za lot z wysokimi prędkościami aby ograniczać ilość powietrza wlatującego do silnika a i "hamować" prędkość powietrza do wartości poddźwiękowych. Tymczasem maszyny kołują z takim położeniem, tak samo jak i wykonują starty. Czy w takim razie źle dedukuję zapotrzebowanie ilości powietrza w poszczególnych fazach (prędkościach) lotu - lot przy dużych prędkościach wymaga aż takiego zwiększenia zapotrzebowania na powietrze?
A tak przy okazji:
Czy w momencie włączenia dopalania, zwiększa się zapotrzebowanie na pobór powietrza na wlocie silnika czy dopalanie jedynie zwiększa temperaturę na wylocie (zwiększając ciąg) przy niezmienionym zapotrzebowaniu silnika na tlen (z powietrza)?