Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
Like Tree5Likes
  • 3 Post By biver
  • 1 Post By pawelktw
  • 1 Post By hooman factor

Wątek: F-15 - regulowany wlot powietrza do silników

  1. #1
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie F-15 - regulowany wlot powietrza do silników


    Polecamy

    Z cyklu "nie wiem, to się zapytam".
    https://youtu.be/HQN-l74VnR4?t=2m25s
    Środkowa maszyna.
    Lata żyłem w błogiej nieświadomości o tym, że F-15 ma regulowany wlot powietrza do silników. Jakoś w żadnym opisie tej maszyny ani filmie (do tej pory) tego nie wyłapałem. Mam w takim razie pytania:
    1. Czy to standardowe rozwiązanie? Od początku produkcji.
    2. Z tego co się mi wydaje, pozycja wlotów - "opuszczona" - powinna odpowiadać za lot z wysokimi prędkościami aby ograniczać ilość powietrza wlatującego do silnika a i "hamować" prędkość powietrza do wartości poddźwiękowych. Tymczasem maszyny kołują z takim położeniem, tak samo jak i wykonują starty. Czy w takim razie źle dedukuję zapotrzebowanie ilości powietrza w poszczególnych fazach (prędkościach) lotu - lot przy dużych prędkościach wymaga aż takiego zwiększenia zapotrzebowania na powietrze?

    A tak przy okazji:
    Czy w momencie włączenia dopalania, zwiększa się zapotrzebowanie na pobór powietrza na wlocie silnika czy dopalanie jedynie zwiększa temperaturę na wylocie (zwiększając ciąg) przy niezmienionym zapotrzebowaniu silnika na tlen (z powietrza)?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    Ad 1 - F-15 w wersji A miał ruchome wloty
    Ad 2 - jest odwrotnie niż myślisz, wloty podnoszą się przy dużych prędkościach

    F-15E.info: Strike Eagle reference and resources - F-15E.info - Air Inlets
    noise6, RzEmYk and frik like this.
    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
    http://smlzl.vot.pl/

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Gliwice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    A tak przy okazji:
    Czy w momencie włączenia dopalania, zwiększa się zapotrzebowanie na pobór powietrza na wlocie silnika czy dopalanie jedynie zwiększa temperaturę na wylocie (zwiększając ciąg) przy niezmienionym zapotrzebowaniu silnika na tlen (z powietrza)?
    W silnikach z dopalaniem stosowane są regulowane dysze wylotowe, dzięki temu parametry strumienia w silniku bazowym mogą zostać niezmienione.
    RzEmYk likes this.

  4. #4
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Dziękuję za odpowiedzi oraz odnośnik do poczytania.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  5. #5
    Zbanowany
    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EGUL vicinity

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez biver Zobacz posta
    Ad 2 - jest odwrotnie niż myślisz, wloty podnoszą się przy dużych prędkościach
    Nie zupełnie. Geometria wlotu regulowana jest w zakresie 15 stopnii (-2° +13°) nieustannie bez ingerencji pilota. Położenie wlotu jest łączną wypadkową funkcji kąta natarcia i prędkości. Wiadomo, że kąt natarcia i prędkość są ściśle zależne od siebie, im większa prędkość tym kąt natarcia mniejszy. ADC (Air Data Computer) czerpiąc informacje o bieżącym kącie natarcia i prędkości wydaje komendy AIC (Air Intake Controller) aby ten dostosował położenie wlotu do zmieniających się parametrów (AOA) dbając o to, żeby silniki dostały jak najlepszy przepływ powietrza niezależnie od tego co robi w danej chwili samolot.


    Zależność położenia wlotów od kąta natarcia widać bardzo dobrze tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=FVK49DhMR38


    Na identycznej zasadzie (funkcja prędkości i kąta natarcia) w F-16 w zakresie -2° +25° automatycznie wychylają się klapy przednie (sloty, LEF) żeby stosunek oporu do siły nośnej pozostawał zawsze optymalny, przy okazji optymalizując parametry skrętu w płaszczyźnie poprzecznej (oś y).
    noise6 likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •