Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree22Likes

Wątek: Dostawy sprzętu wojskowego - amatorstwo na najwyższym poziomie.

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie Dostawy sprzętu wojskowego - amatorstwo na najwyższym poziomie.


    Polecamy

    Ostatnio obserwuję politykę zakupową Armii w ramach dostaw sprzętu wojskowego. Co mocno mnie zastanawia to wrodzony "idiotyzm" osób decyzyjnych - nie chodzi mi tutaj o obrazę a raczej o jednostkę chorobową. Miałem przyjemność mieć styczność z "frontowcem" który był odpowiedzialny za logistykę, dzięki któremu staram się zawsze utrzymać bilans sił i środków na poziomie gwarantującym zapas. Co mnie zastanawia - dostawy sprzętu w ilościach śladowych, dla mnie jest to koszmar logistyczny 4 AW 101, 4 Black Hawki, warianty odpustowe śmigłowca W3. Takie ilości sprzętu to wieczny deficyt i kanibalizm techniczny. Rozsądne armie dążą do unifikacji sprzętu, u nas jest pełna bezmózga dywersyfikacja. W lotnictwie szkolnym tylko TS-11 może przenosić uzbrojenie w ilości mogącej wyrządzić komukolwiek krzywdę. TC-130 i M345 to samoloty nieuzbrojone czyli około 30 egz. bezużytecznych na polu walki - czy to nie celowy sabotaż ? Rosjanie już poszli po rozum do głowy i wracają do MiG-AT -doświadczenia w Syrii pokazują że nawet L-39 jest używany jako samolot wsparcia. Okazało się że Jak-130 to dobry samolot pod warunkiem że lata w konfiguracji nie uzbrojonej. Poza F-16 nasze lotnictwo bojowe to skansen. Wersji MiG-29 9-12 w FR nie użytkuje się od 2015 r. Podobnie jak Su-22 samolot o walorach głównie muzealnych. Dodatkowo megalomania 4 WZL'e które skonsolidowali, ale nadal są cztery tylko z inną nazwą ( baza logistyczna jak w latach 80- tych gdzie dysponowaliśmy ponad 1000 samolotów ). Teraz bezprecedensowy wybór F-35 - samolotu nie sprawdzonego w żadnym konflikcie zbrojnym. Poziom ochrony OPL kluczowych baz lotniczych na poziomie wczesnych lat 60 tych.

    Osobiście dokupiłbym 24 egz. F-16 (i wdrożył pełny serwis na wzór TAI), dodatkowo 16 szkolnych samolotów BAe Hawk, wycofał MiG-29/Su-22/TC-130/TS-11 i w promocji sprzedał M345. Oszczędności przekazał na zakup dodatkowych baterii OPL. W lotnictwie śmigłowcowym
    utrzymał Mi-24/17 oraz W3 natomiast połowę SW4 - dla Policji i SG ( pozbyłbym się kolekcjonerskich ilości śmigłowców typu BELL ). Rozpoczął powolną wymianę śmigłowców W3 na Black Hawk (4 - rocznie przez 10 lat).
    W przemyśle pozostawił jeden WZL (większa liczba sprzętu spowoduje obniżenie kosztów,dodatkowo nakłady na infrastrukturę się zmniejszą) , zlikwidował PZL-Kalisz - XXI wiek i ASz-62IR to już można przekształcić w skansen i sprzedawać bilety.

  2. #2
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    W lotnictwie szkolnym tylko TS-11 może przenosić uzbrojenie w ilości mogącej wyrządzić komukolwiek krzywdę. TC-130 i M345 to samoloty nieuzbrojone czyli około 30 egz. bezużytecznych na polu walki - czy to nie celowy sabotaż ?
    Bo potencjalny europejski TDW to nie Syria, czy inna dupa świata, tylko konfrontacja z przeciwnikiem posiadającym normalne lotnictwo bojowe i rozbudowaną OPL. Tutaj jakakolwiek ubojowiona wersja samolotu szkolnego jest takim samym pilotowanym celem jak 9.12 czy Su-22.Dlatego nikt w Europie nie jest tak głupi, aby topić pieniądze w samoloty, które jako szkolne będą generować niepotrzebne koszty, a jako bojowe nie przedstawiają jakiejkolwiek wartości.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Osobiście dokupiłbym 24 egz. F-16
    24 bo? 1,5 eskadry?

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    dodatkowo 16 szkolnych samolotów BAe Hawk
    W celu? Wprowadzenia konstrukcji mniej perspektywicznej i nie posiadającej żadnej przewagi nad Masterami?

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    TC-130 i M345
    Co to jest TC-130 i od kiedy SZ RP mają na stanie M345?

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    W lotnictwie śmigłowcowym utrzymał Mi-24
    O tak, bardzo wartościowy i perspektywiczny sprzęt, zwłaszcza z imponującym i zaawansowanym uzbrojeniem w postaci JakB-12,7, UPK-23-250 i S-5.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    natomiast połowę SW4 - dla Policji i SG
    Na pewno Policja i SG tylko czeka, aż ktoś im da śmigłowce, które nawet do szkolenia się średnio nadają, a po wsadzeniu szperacza i głowicy obserwacyjnej ledwie dałyby radę unieść pilota.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Rozpoczął powolną wymianę śmigłowców W3 na Black Hawk (4 - rocznie przez 10 lat).
    Bo najbardziej wymiany potrzebują najnowsze śmigłowce w WP.

    Weź ty już więcej nie kombinuj, albo przynajmniej nie dziel się swoimi przemyśleniami. Bo wygląda jakbyś chciał udowodnić, że da się przebić absurdy dobrej zmiany.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    24 bo? 1,5 eskadry? ( Utworzenie 4 eskadry pozostałe 8 egz. na uzupełnienie stanu za egzemplarze spisane, samoloty rotacyjne ze egzemplarze w remoncie)

    W celu? Wprowadzenia konstrukcji mniej perspektywicznej i nie posiadającej żadnej przewagi nad Masterami?

    Przewaga Hawka nad Masterem realne uzbrojenie a nie "wirtualna rzeczywistość" - można stosować te samoloty poza szkoleniem pilotów do współpracy z operatorami naziemnymi naprowadzania. Co prawdziwe uzbrojenie to prawdziwe uzbrojenie. Dodatkowo jest to samolot jednosilnikowy, co obniża jego koszty użytkowania ( przecież nie ma bazy remontowej silników do M346 i nie będzie ) - remont 16 silników to nie remont 32 silników.

    W kwestii Mi-24
    O tak, bardzo wartościowy i perspektywiczny sprzęt, zwłaszcza z imponującym i zaawansowanym uzbrojeniem w postaci JakB-12,7, UPK-23-250 i S-5.

    Ile było programów integrujących PPK ze śmigłowcami - z Denelem / IAI dla Sokoła i jak zwykle spotkali się obejrzeli i nic z tego nie wyszło. Jeśli inżynierowie w WZL widzą w tym problem to pora zmienić inżynierów. Ja nie widzę problemu aby w ramach potrzeby zakupić partię 100 szt. PPK Szturm. Ale jak nikt się nie pokusił o zapytanie ofertowe to nie ma się co dziwić że "nie ma". Jak zwykle nic nie potrafią tylko siedzą i "analizują" - samo się nie zrobi.

    Na W3 wolałbym mieć GSz-23 niż ten śmieszny karabinek, nie usiłowałbym z W3 robić na siłę bieda Mi-24 bo to wygląda komicznie.

    W kwestii SW-4
    Na pewno Policja i SG tylko czeka, aż ktoś im da śmigłowce, które nawet do szkolenia się średnio nadają, a po wsadzeniu szperacza i głowicy obserwacyjnej ledwie dałyby radę unieść pilota.

    Myślę że 50 kg dodatkowego wyposażenia nie było by problemem.

    Bo najbardziej wymiany potrzebują najnowsze śmigłowce w WP.

    Akurat wcześniejsze dostarczenie śmigłowców Mi-17 było dobrym posunięciem. Wyszkolony personel + baza remontowa.

    16 Mi-24 / 16 - Mi-17 / 32 -W3 / 16 SW-4 - i tyle w kwestii śmigłowców. 1 eskadra śmigłowców szturmowych / 1 ciężkich transportowych / 2 - śmigłowców średnich / 1 eskadra szkolna

    Zlikwidowałbym kawalerię powietrzną bo się dziadkom śni romantyczne latanie jak w Wietnamie, a to już nie wróci z resztą czy ktoś czytał jaki mieli odsetek strat gdzie jedynym zagrożeniem była broń lekka maksymalnie DSzK. Nie uważam aby celem nadrzędnym WP było posiadanie parku śmigłowcowego do misji policyjnych. Sprzęt jednorazowego użytku produkuje się zdecydowanie taniej. Operowanie dużą ilością śmigłowców bez rozwiniętej OPL i przewagi w powietrzu to bezsensowne poświęcenie ludzi i zasobów. Mamy jako naród we krwi chorobliwą miłość do miernych dowódców i samobójczych operacji wojskowych.

    Dodatkowo najważniejsze docenić żołnierzy w polu i zlikwidować jednostki w których najważniejsza jest "rodzina na swoim" i polerowanie ściany z ryngrafami i listami dziękczynnymi co śmieszy mnie do łez.

  4. #4
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Utworzenie 4 eskadry pozostałe 8 egz. na uzupełnienie stanu za egzemplarze spisane, samoloty rotacyjne ze egzemplarze w remoncie
    Spisane egzemplarze... rotacja za remonty... Bo przecież utrzymanie nadstanów nie generuje kosztów.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Przewaga Hawka nad Masterem realne uzbrojenie a nie "wirtualna rzeczywistość" - można stosować te samoloty poza szkoleniem pilotów do współpracy z operatorami naziemnymi naprowadzania. Co prawdziwe uzbrojenie to prawdziwe uzbrojenie.
    Wiesz co to jest M-346FA? I jakie uzbrojenie przenosi w porównaniu do Hawka?
    Wiesz czemu Izrael kupił Mastery wyłącznie w wersji szkolnej, pomimo swojego frontowego położenia?
    Wiesz dlaczego kraje Europy nie inwestują w uzbrojone wersje maszyn szkolnych?
    Bo "samolot bojowy dla ubogich" jest w Europie bezwartościowy z punktu widzenia potencjału obronnego, a zamontowane w nim, zbędne dla procesu szkolenia systemy, generują tylko dodatkowe koszty zakupu i eksploatacji.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Jeśli inżynierowie w WZL widzą w tym problem to pora zmienić inżynierów.
    Na pewno fachowcy z odpowiednią wiedzą w temacie pchają się drzwiami i oknami.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Ja nie widzę problemu aby w ramach potrzeby zakupić partię 100 szt. PPK Szturm.
    Ja natomiast widzę poważny problem, w marnowaniu środków na zakup zabytkowej amunicji.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Myślę że 50 kg dodatkowego wyposażenia nie było by problemem.
    Jasne, najmniejszego. Zwłaszcza śmigłowcowi, który w cieplejsze dni ma problem nawet z uniesieniem ucznia i instruktora.
    No i bardzo optymistyczne założenie, że komplet sprzętu wymagany przez Policję zamknie się w 50kg.
    noise6 likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Spisane egzemplarze... rotacja za remonty... Bo przecież utrzymanie nadstanów nie generuje kosztów.
    Specjalnie wiele nie zostanie "nadstanów" liczę że 2 samoloty wersji C/D pójdą na prototypy MLU - to już pozostaje , 6 egz. pytanie ile na dzień dzisiejszy jest już spisanych? Także aż takie zapasy to nie są jakby się wydawało.

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Wiesz co to jest M-346FA? I jakie uzbrojenie przenosi w porównaniu do Hawka?
    Wiesz czemu Izrael kupił Mastery wyłącznie w wersji szkolnej, pomimo swojego frontowego położenia?
    Wiesz dlaczego kraje Europy nie inwestują w uzbrojone wersje maszyn szkolnych?
    Bo "samolot bojowy dla ubogich" jest w Europie bezwartościowy z punktu widzenia potencjału obronnego, a zamontowane w nim, zbędne dla procesu szkolenia systemy, generują tylko dodatkowe koszty zakupu i eksploatacji.
    Finlandia używa uzbrojonych, Rosja pomimo że potęga używa samolotów uzbrojonych, Chiny też. Do treningu użycia uzbrojenia współpracy z WL jak najbardziej są to samoloty użyteczne. Nie porównywał bym Polski do "Europy" jak daleko są Niemcy, Francja, Włochy od linii styczności z potencjalnym przeciwnikiem ? Te państwa są w stanie wyprodukować samodzielnie samolot bojowy u nas lotniczo przestaliśmy istnieć już dawno. My mamy "przemysł lotniczy" tylko ze względu na niskie koszty pracy. Co do Izraela ten kraj ma przewagę w powietrzu nad wszystkimi sąsiednimi krajami, więc ich stać. Z resztą żydzi zawsze robili takie deale że im się opłacało przykład F-16 za Lavi, projekt który został sprzedany Chińczykom. Dodatkowo Izrael produkuje bojowe bezpilotowce. Lotnictwo Izraelskie to nie ta liga co SP, chodzi o "stan umysłu", możliwości finansowe, aspekty logistyczne.


    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Na pewno fachowcy z odpowiednią wiedzą w temacie pchają się drzwiami i oknami.
    Kwestia jest taka że trzeba postawić na jakość a nie na ilość. MON szczególnie lubi płacić za "chęć do pracy" a nie za efekty. Gdzie kucharek sześć.. Dobrze zapłacić to i specjaliści się znajdą.

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Ja natomiast widzę poważny problem, w marnowaniu środków na zakup zabytkowej amunicji.
    Strzelano z niej do kadłuba T-72 z erawą ? Ze została uznana za zabytkową ? Czy uzasadnienie jest czysto "arbitralne" ?

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Jasne, najmniejszego. Zwłaszcza śmigłowcowi, który w cieplejsze dni ma problem nawet z uniesieniem ucznia i instruktora.
    No i bardzo optymistyczne założenie, że komplet sprzętu wymagany przez Policję zamknie się w 50kg.
    Tzn. że popełniono przestępstwo niegospodarności z której MON słynie. Z resztą ten śmigłowiec ma power/mass ratio na poziomie śmigłowca Mi-1. To świadczy o tym że konstruktor działał bezmyślnie bo Bell 206 ma już ten współczynnik większy o 30%.

  6. #6

    Dołączył
    May 2014
    Mieszka w
    BRS/LHR

    Domyślnie

    Dzięki Ci Aeromikie za pierdyliard siódmy, nic nie wnoszący wątek pobożno-życzeniowy, o tym jakie zabaweczki chciałbyś widzieć latające z biało czerwoną szachownicą. Wielkie dzięki

    The Trooper już Ci udowodnił, że takie pomysły są za słabe nawet na forum internetowe, ale jak chcesz to mogę się nad Tobą troche poznęcać.
    Czyli mówisz, że chcesz się pozbyć 16 sztuk nowych M-346 + logistka, kupionych za xxxx pln (Ile dokładnie? Pierwsze 8szt za 1 mld) po przetargu, w zamian za 16 sztuk BAe Hawk, które odpadły w rzeczonym przetargu, bo były za drogie i nie perspektywiczne. Czy to nie jest czasem duża niegospodarność?

    No dobra, powiedzmy, że masz już te 16 szt Hawków w wersji do przenoszenia uzbrojenia. Używasz ich na codzień do szkolenia uczniaków w Dęblinie, więc dodatkowe wyposażenie jest zbędne. Jeśli się zepsuje, to nie naprawiasz, bo szkoda wyłączać samolot z procesu szkolenia. Albo naprawiasz i rozwalasz cały proces szkolenia. Teraz przychodzi czas W i masz 16szt lekkich samolotów bojowych. Super, ale jest jeden mały problem. Nie masz do nich pilotów. Instruktorzy latający na codzień z uczniakami nie mają takich umiejętności jak piloci bojowi. Uczniaki tym bardziej nie. Więc kto?
    Wychodzi na to, że trzebaby mieć kolejne 16szt lub więcej Hawków jako eskadry bojowe. Tylko ile to będzie kosztować?
    Czy czasem nie lepiej, w takiej sytuacji, byłoby sięgnąć po używane F-16, np. norweskie?

    Zastanów się też proszę, czy wogóle warto w naszej sytuacji inwestować w dużą ilość samolotów bojowych? Za ułamek tych kosztów można rozwijać artylerie: Kraby, Langusty, Dany. W zamówieniu z 2016r dywizjon Krabów (24szt) kosztował mniej więcej tyle ile pojedyczy BAe Hawk w wypasionej bojowej wersji, a dywizjonem Krabów można naprawde dużo zdziałać w walce.
    12wit, Kazor, Omega98 and 1 others like this.
    A306, A313, A318, A319, A320, A20N, A321, A330 (23), A343, A359, A388, AT72, B712, B737 (23478), B757 (23), B763, B777 (2W), B787 (89), CRJ7, CRJ9, CRJK, DHC3, DHC8, ER4, E70, E75, E90, E95, F50, F70, PZL104, RJ85

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Co do procesu szkolenia to kwestia "umysłowa" w IAF spędzasz 4 lata w jednostce bojowej , 1 rok idziesz do szkoły lotniczej i jesteś instruktorem.
    I tutaj jest odpowiedź na sprawę wyszkolenia bojowego instruktorów. Niestety w PL jest wąska "specjalizacja", Józek kręci śruby w lewo a Kazek w prawo. I tutaj dalej mamy etatyzm.

    Najlepszą opcją jest rozwinięcie zaawansowanej OPL i pozostawienie eskadr z potencjałem. Niestety lobby etatotwórcze w SP będzie się broniło do ostatniego stołka. Przykład ilość etatów na 1 statek powietrzny - SP - 58, RAAF - 46 ,Rosja - 35, SweAF -22, Finnish Air Force - 15.

  8. #8
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Józek kręci śruby w lewo a Kazek w prawo.
    Nawet ja, ignorant w temacie, napiszę - ROTFL...

  9. #9
    Awatar Tomuś

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Stalowa Wola

    Domyślnie

    Lewe gwinty i szersze tory to gdzie mają?

  10. #10

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    100 milowy las

    Domyślnie

    Tak poczytałem i... dobra idę do innego wątku.

  11. #11
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Finlandia używa uzbrojonych
    Wiesz kiedy wyprodukowano fińskie Hawki?
    Na pewno dzisiaj, kupując samolot szkolny z możliwością pełnej symulacji uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze ziemia pchaliby się zamiast tego w uzbrojonego szkolniaka.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Rosja pomimo że potęga używa samolotów uzbrojonych, Chiny też.
    Daj znać, jak ich użyją w pełnoskalowym konflikcie z przeciwnikiem o porównywalnym potencjale.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Do treningu użycia uzbrojenia współpracy z WL jak najbardziej są to samoloty użyteczne.
    Podpowiem ci, tak samo użyteczna jest symulacja uzbrojenia czy radaru, a przy tym dużo tańsza i prostsza w eksploatacji. Bo np. w jednostce szkolnej nie trzeba trzymać uzbrojeniowców przeszkolonych na typ, składów amunicji itd.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Nie porównywał bym Polski do "Europy" jak daleko są Niemcy, Francja, Włochy od linii styczności z potencjalnym przeciwnikiem ?
    Im bliżej tej linii tym "lotnictwo bieda-bojowe" mniej ma sensu.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Co do Izraela ten kraj ma przewagę w powietrzu nad wszystkimi sąsiednimi krajami, więc ich stać.
    Pewnie min. dzięki temu, że nie trwoni środków na sprzęt bezużyteczny w warunkach bojowych.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Z resztą żydzi zawsze robili takie deale że im się opłacało przykład F-16 za Lavi, projekt który został sprzedany Chińczykom.
    Gdybyś trochę poczytał, zamiast snuć swoje teorie, to byś wiedział po co Lavi był rozwijany, czemu z niego zrezygnowano, co ten projekt dał izraelskiemu przemysłowi, oraz czemu izraelskie korzenie J-10 to jest trzeci rodzaj prawdy.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Strzelano z niej do kadłuba T-72 z erawą ?
    No tak, jak się bierze T-72M1 i Erawę to Szturm jest spoko. Tyle, że ruski T-72B3 to jest "trochę" wyżej niż T-72M1 albo PT-91.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Tzn. że popełniono przestępstwo niegospodarności z której MON słynie. Z resztą ten śmigłowiec ma power/mass ratio na poziomie śmigłowca Mi-1. To świadczy o tym że konstruktor działał bezmyślnie bo Bell 206 ma już ten współczynnik większy o 30%.
    A jeszcze 3 dni temu chciałeś to wciskać Policji i SG. To już nie chcesz?

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Co do procesu szkolenia to kwestia "umysłowa" w IAF spędzasz 4 lata w jednostce bojowej , 1 rok idziesz do szkoły lotniczej i jesteś instruktorem.
    Instruktorem na czym? Na bojowym typie docelowym, czy może Izrael jest tak bogaty i ma taki nadmiar pilotów bojowych, że po czterech latach służby może ich odsyłać do uczenia podstaw?

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Niestety w PL jest wąska "specjalizacja", Józek kręci śruby w lewo a Kazek w prawo. I tutaj dalej mamy etatyzm.
    No jasne, bo przecież wszędzie na świecie ten sam instruktor będzie szkolił w pierwszych krokach na szkolnym odzrzutowcu albo turbopropie i potem do poziomu combat ready na typie docelowym. A w międzyczasie jeszcze sam będzie podtrzymywał nawyki w lataniu bojowym.
    myszygon, Radek 75, 12wit and 2 others like this.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    W kwestii Lavi skąd się wzięła promocja na F-16 dla Izraela ? Każdy samolot wyprodukowany w kraju jest tańszy ze względu na cło z zagranicy, dodatkowe miejsca pracy w kraju które generują wpływy z podatków. Żydzi ochoczo z tego programu zrezygnowali bo na pewno woleli dłużej użytkować IAI Kfir , i wspierać zakład w Fort-Worth.

    Co do szkolenia 4 lata w jednostce bojowej - jeden rok w szkole lotniczej to model IAF - czyli Indian Air Force. Wbrew pozorom Hindusi bardzo zadowoleni byli z użycia "Iszkrasów" to zestrzeliwania Pakistańskich bezpilotowców. Taki model uznali za efektywny tam nie trzymają dożywotnio grupy facetów od latania po kręgu. Jednocześnie ten rok w szkole jest związany z dokształcaniem się. I nie mam na myśli dyplomów ze "szkoły wyższej gotowania na gazie".

    W przypadku SW4 można wykorzystać resurs, są metody poprawy osiągów śmigłowców,Mil stosował je dla swoich śmigłowców dostarczanych dla Iraku.

    Rezygnacja z zakupu PPK Szturm to przejaw wojskowego myślenia, lepiej nie mieć nic. Z Szyłką czy BWP PPK Szturm, sobie poradzi. Czołg też jest w stanie poważnie uszkodzić z zachowaniem odległości więc warto. Ze tą kwotę pieniędzy które przeznaczylibyśmy na PPK to nasi eksperci będą "cmokać" 5 lat i analizować możliwości doposażenia jak to robią przez lata. Wiadomo lobbyści pokroju Kwiatkowskiego mają się nadzwyczaj dobrze.

    Był kiedyś taki gen.Wilecki który sprzedał BWP-2 i kupił mercedesy przez spółkę synka. Można, można..

  13. #13
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    W kwestii Lavi skąd się wzięła promocja na F-16 dla Izraela ?
    Promocja dla Izraela trwa od dziesiątek lat. Nie tylko w kwestii F-16

  14. #14
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    W kwestii Lavi skąd się wzięła promocja na F-16 dla Izraela ? Każdy samolot wyprodukowany w kraju jest tańszy ze względu na cło z zagranicy, dodatkowe miejsca pracy w kraju które generują wpływy z podatków. Żydzi ochoczo z tego programu zrezygnowali bo na pewno woleli dłużej użytkować IAI Kfir , i wspierać zakład w Fort-Worth.
    Program Lavi miał być w 40% finansowany przez USA.
    Samolot miał być napędzany amerykańskim silnikiem.
    Za struktury kompozytowe odpowiadał Grumman.
    Więc cały program był zależny od USA. A amerykańskim firmom jakoś średnio się widziało dokładanie przez ich rząd do rozwoju konkurencji.
    W latach 80 izraelska gospodarka przechodziła kryzys, a dodatkowo samolot wcale nie gwarantował spełnienia wszystkich oczekiwać.
    Ewentualny eksport też był dyskusyjny, ze względu na amerykańskie podzespoły. Jak to wygląda w praktyce można było ostatnio zobaczyć na przykładzie próby sprzedaży izraelskich F-16 do Chorwacji.

    Cytat Zamieszczone przez urban787 Zobacz posta
    Promocja dla Izraela trwa od dziesiątek lat. Nie tylko w kwestii F-16
    Nie do końca tak prosto to wygląda.
    Przed Wojną Sześciodniową stosunki z Izraelem nie miały dla USA specjalnie dużego znaczenia, a dostawy uzbrojenia dla IDF szły z Francji i UK. Dopiero potem nastąpiło przeorientowanie na linii Izrael-USA, zwłaszcza po rewolucji w Iranie, ale też nie bezwarunkowe.
    Po operacji Opera amerykanie się zdenerwowali i wstrzymali dostawy zabawek. Walczący z Iranem Irak był wtedy traktowany prze USA jako kraj może nie sojuszniczy, ale zaprzyjaźniony. Podobnie było rok później, gdy Izrael prowadził działania w Libanie.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Co do szkolenia 4 lata w jednostce bojowej - jeden rok w szkole lotniczej to model IAF - czyli Indian Air Force. Wbrew pozorom Hindusi bardzo zadowoleni byli z użycia "Iszkrasów" to zestrzeliwania Pakistańskich bezpilotowców. Taki model uznali za efektywny tam nie trzymają dożywotnio grupy facetów od latania po kręgu. Jednocześnie ten rok w szkole jest związany z dokształcaniem się. I nie mam na myśli dyplomów ze "szkoły wyższej gotowania na gazie".
    No, Indie to świetny wzór do naśladowania. Szczególnie pod względem standardów szkolenia i bezpieczeństwa lotów, standardów eksploatacji, polityki zakupowej, standaryzacji sprzętu, sprawności prowadzenia przetargów...

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    W przypadku SW4 można wykorzystać resurs, są metody poprawy osiągów śmigłowców,
    Tak, trzeba "tylko" wymienić silnik i przekładnię główną. Ile tych SW-4 wyprodukowano i sprzedano w ciągu ostatnich 5 lat? Na pewno Leonardo już pędzi z pomocą i chętnie zainwestuje w śmigłowiec, który poza WP na rynku nie istnieje.

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Z Szyłką czy BWP PPK Szturm, sobie poradzi.
    Halo, mamy 2020 rok. U głównego potencjalnego przeciwnika to nie Szyłka tylko Tunguska, Pancyr i Tor. BMP też raczej 3, a nie 1.
    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Czołg też jest w stanie poważnie uszkodzić z zachowaniem odległości więc warto.
    Chętnie zobaczę, jak sobie Szturm radzi z T-80, T-90 czy T-72B3. Zwłaszcza z tej zachowanej odległości, zważywszy na jego układ naprowadzania i możliwości obserwacji jakie ma Mi-24D/W, poza dołożeniem możliwości użycia NVG prezentujacy pod tym względem standard z czasów ich dostaw do Polski.
    urban787 likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    W kwestii Lavi, akurat żydzi eksportem się nie przejmowali. Przykład Kfir czyli samolot opracowany z użyciem ukradzionej dokumentacji Mirage'a z silnikiem J79, jakoś nikogo nie wzruszył.

    Co do Indyjskiej polityki zakupowej są 100 razy mądrzejsi od nas, na pytanie dlaczego kupują samoloty i broń od różnych dostawców (Rosja, Francja, UK) uzyskałem odpowiedź że nie nosi się wszystkich jaj w jednym koszyku. Poparłem F-16 tylko ze względu na wolumin samolotów,bo tutaj jesteśmy małym państwem i musimy posiadać zaplecze remontowe, które opłaca się przy odpowiedniej ilości sprzętu. Program modernizacji MiG-21BIS mieli hindusi całkiem sensowny (w swoim czasie). Teraz produkują licencyjne silniki RD-33 i RR Adour. Mi-8 u nich zakończył służbę i został wymieniony na Mi-17. A my przyjęliśmy narodowy pakiet utylizacji, sam byłem świadkiem że na wieść o tym że Chorwaci złożą propozycję remontu samolotów MiG-21 w Polsce w pośpiechu był niszczony osprzęt do remontu i agregaty w papierze i konserwacji wyrzucali na złom. Jak przyjechała oficjalna delegacja wręczono jej prezenty i stwierdzono - my już takich zdolności nie posiadamy (utracili ją w przeciągu tygodnia). Powód tej decyzji był taki że "kontrakt zagraniczny niesie za sobą ryzyko" - takie są realia PGZ.

    W kwestii PPK Szturm, 100 szt. zabezpiecza to potrzeby szkolenia praktycznego załóg na 5-6 lat. Dalej myślę że warto z Ukrainą kooperować, wyposażyć Mi-24 w PPK Pirat, może nawet i Mi-17 chodzi o uzyskiwanie nowych zdolności technologicznych a nie zlecanie na zewnątrz. Nawet Malutką potrafili rozwinąć Rumunii i Serbowie do wariantu 2T, a Pirat ma perspektywy. Jedno z haseł zasłyszanych w PGZ które będzie towarzyszyć mi do śmierci "a po co udziwniać".

  16. #16
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    U trepów są kamaryle, i u tych co sie zwą politykami, a to zwykłe pazerne łajzy, równiez sa kamaryle.Nie można dać sobie wmówić iż wszyscy ci geszefciarze działają przeciwko sobie. Otóż dokładnie odwrotnie ,zrobia wszystko gdy któraś z kamaryli korzysta z konfitur aby tej,,przeciwnej,, nic złego się nie stało.Przecież po nastepnych ,,zmianach,, ,,wyborach,, czy jakiś przewrotach oni bedą przekładać miodzik do swoich słoiczkow więć i nam nałożą na talerzyk

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    U trepów są kamaryle, i u tych co sie zwą politykami, a to zwykłe pazerne łajzy, równiez sa kamaryle.Nie można dać sobie wmówić iż wszyscy ci geszefciarze działają przeciwko sobie. Otóż dokładnie odwrotnie ,zrobia wszystko gdy któraś z kamaryli korzysta z konfitur aby tej,,przeciwnej,, nic złego się nie stało.Przecież po nastepnych ,,zmianach,, ,,wyborach,, czy jakiś przewrotach oni bedą przekładać miodzik do swoich słoiczkow więć i nam nałożą na talerzyk
    Niestety przemiany lat 90'tych nie wprowadziły kary za takie patologiczne sytuacje. W II RP była kara śmierci dla urzędnika państwowego za korupcję i niegospodarność . W PRL gdyby zabrakło amunicji lub sprzedano by nowe uzbrojenie poniżej wartości - byłby sąd wojskowy też zapewne z karą śmierci. Teraz można kupić samoloty odrzutowe bez uzbrojenia i wmawiać że "się opłaca" i jest to korzystne dla obronności Polski. Czekam na karabiny tylko na ślepe naboje i wojskowy wariant Playstation.

  18. #18

    Dołączył
    May 2014
    Mieszka w
    BRS/LHR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    Teraz można kupić samoloty odrzutowe bez uzbrojenia i wmawiać że "się opłaca" i jest to korzystne dla obronności Polski.
    Jak dorośniesz, to będziesz mógł zrobić prawo jazdy, a wtedy ze zdziwieniem zauważysz, że kursu nie robi się na Veyronie, tylko na Corsie i to najczęściej 1.0. Zastanów się czemu? Kiedyś w SP były pomysły, żeby w Dęblinie szkolili na Su-7 (a może to był Su-22?). Na szczęście szybko z tego zrezygnowano. Pokaż mi kraj, w którym w szkole lotniczej uczą latać na samolotach bojowych?


    Cytat Zamieszczone przez Aeromikie Zobacz posta
    ...sąd wojskowy też zapewne z karą śmierci.
    To tylko zacementuje patologie, bo nikt normalny nie będzie się pchał do urzędów wiedząc, że przy zwykłym problemie z interpretacją przepisów grozi mu kara śmierci. Ileż to mieliśmy akcji z aresztowaniami „złodziei w biały kołnierzykach”, po czym okazywało się, po kilku latach, że ludzie są niewinni. Chciałbyś mieć niewinnych ludzi na sumieniu?

    Idź lepiej pograć w Playstation, bo zaśmiecasz nam forum
    Radek 75 likes this.
    A306, A313, A318, A319, A320, A20N, A321, A330 (23), A343, A359, A388, AT72, B712, B737 (23478), B757 (23), B763, B777 (2W), B787 (89), CRJ7, CRJ9, CRJK, DHC3, DHC8, ER4, E70, E75, E90, E95, F50, F70, PZL104, RJ85

  19. #19
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dezorientator kotow Zobacz posta
    Pokaż mi kraj, w którym w szkole lotniczej uczą latać na samolotach bojowych?
    Chociaż cała ta dyskusja ma wątpliwy sens, to jednak tutaj muszę się włączyć. Znam bowiem taki kraj, który wprawdzie już nie istnieje i większość uczestników forum go nie pamięta, ale w którym w ramach nauki w szkole lotniczej było prowadzone szkolenie na samolotach bojowych. Nazywał się ten kraj Polska Rzeczpospolita Ludowa. W składzie ówczesnych oficerskich szkół lotniczych, a następnie w Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej miał ten kraj pułki szkolne, w których prowadzono szkolenie na samolotach szkolno-treningowych i pułki szkolno-bojowe, w których podchorążowie odbywali wstępne szkolenie z zastosowań bojowych. Wprawdzie na starych samolotach typu Lim wycofanych z pierwszej linii, ale jednak mimo wszystko bojowych. Stare samoloty używano do tego szkolenia wyłącznie z powodów ekonomicznych. Bratnią Niemiecką Republikę Demokratyczną stać było na więcej, to i analogiczny ich pułk szkolno-bojowy był uzbrojony w MiG-21. Fakt, że starszych wersji niż te, na których latały pułki bojowe, ale też niekoniecznie. U nas w latach 80 wymyślono rozwiązanie zastępcze takie, że część podchorążych ostatniego roku studiów WOSL zaczęto przeszkalać na MiGi-21 w jednostkach bojowych prosto z TS-11 z pominięciem etapu Limów. Również dało się zrobić.

    Cytat Zamieszczone przez Dezorientator kotow Zobacz posta
    Kiedyś w SP były pomysły, żeby w Dęblinie szkolili na Su-7 (a może to był Su-22?). Na szczęście szybko z tego zrezygnowano.
    Pomysłów z Su-7 w SP nie mogło być z tego powodu, że nie było SP w czasach, gdy w Lotnictwie Operacyjnym, a później w Wojskach Lotniczych były używane Su-7.

    Generalnie wcale nie tak szybko zrezygnowano ze szkolenia na samolotach bojowych w OSL/WOSL. Pułki szkolno-bojowe istniały ponad 30 lat i nie tylko szkoleniem się zajmowały. Miały również wyznaczone zadania bojowe na wypadek wojny.

    Jak się chce, to można. Wszystko zależy od koncepcji, jaką się przyjmuje i od stanu kasy państwowej.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 19-03-2020 o 19:32
    Kazor likes this.

  20. #20
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie


    Polecamy

    A to prowadzi do czego? Ano że znów coś trzeba będzie przesunąć ,,poza ramy oddziaływania kolanowirusa,,. Czyli w marynarce bida to mało powiedziane, w lotnictwie F-35, no właśnie co z programem, jeśzcze nie wyjechał z parowozowni a zaczynaja zwijać tory..I tak tak ciągle po ,,przełomie 1989,, dobra, dobra to może poczekać , przesunąć, to też może poczekać , przesunąć..upodabniają się ci pożal bożę grajki ze sceny politycznej do ludów północnej afryki. Co nasz zrobić dzisiaj, zrób jutro a najlepiej wcale. To im wychodzi , no i jeszcze pierdolamento kto był gorszy. A podatki od stu lat w tym samym miejscu

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •