Może Ci się przyda
Historia nawigacji
Poprzeglądaj też strony z indeksu
Indeks
Witam. Jak w temacie. Chciałbym się czegoś wiecęj dowiedzieć na temat przedwojennych radiolatarni lotniczych. Czy takowe były wtedy w Polsce w użyciu, gdzie były zlokalizowane,itp.? W googlach wiele nie znalazłem więc liczę na wiedzę fachowców z forum.
Ostatnio edytowane przez JacekB ; 21-01-2010 o 11:18 Powód: Polsce
Może Ci się przyda
Historia nawigacji
Poprzeglądaj też strony z indeksu
Indeks
Z tego co ja pamietam z ksiazek , w tym czasie nie bylo radiolatarni jako magnetic . byly jedynie szlaki tworzone przez latarnie swietlne co bylo normalne w tych czasach. dla FOKKEROW VII , dziwię się ,że nikt nie zauważył tego tego tym bardziej ,że wielu tu historyków i z szacunkiem wychowanynych na literaturze , nie na necie .
Ostatnio edytowane przez Fijas ; 14-02-2010 o 02:24
Wprawdzie nie jestem specjalistą z zakresu radionawigacji ale w książce Polski transport lotniczy 918-1978 autorstwa Mieczysława Mikulskiego i Andrzeja Glassa ( WKŁ 1980) na stonie 120 jest mapka z podziałem terytorium kraju na Okręgi Radiostacji Lotniczych w 1938 roku.
Radiostacje lotniskowe posiadały : Warszawa Okęcie, Poznań Ławica, Gdynia Rumia, Wilno Porubanek, Lwów Skiniłów, Kraków Czyżyny, Katowice Muchowiec.
Radiostacje goniometryczne posiadały te same lotniska.
Natomiast jest zaznaczona cała masa Punktów meldunkowych np trasa Warszawa - Katowice punkty meldunkowe były w Nowym Mieście, Paradyżu, Przedborzu, Żarkach a trasa Warszawa - Kraków to Nowe Miasto, Końskie, Jędrzejów, i dalej za Krakowem w Czorsztynie w kierunku południowym .
Na tym zdjeciu widac radiostacje katowicka:
Zbiory NAC on-line - prototyp
pozdrawiam
Lotnisko Katowice - Muchowiec miało radiolatarnie w Nikiszowcu na Mrówczej Górce.
Nie jest to w osi pasa lotniska. Czy jest to w porządku? Chciałbym ustalić dokładną lokalizację radiolatarni. Znam tylko rejon i te stare zdjęcie z NAC.
Bardzo interesuje mnie historia tej radiolatarni.
Wg znalezionych materiałów posiadała moc aż 2 kW i pracowała telegrafem w paśmie 750 - 1800 metrów.
Po wojnie pracowała jako radiofoniczna stacja PR Katowice, po przeróbkach oczywiście.
Bardzo proszę o informację fachowców lub skierowanie w odpowiednie miejsce.
Historia to moja pasja.
Proponuję (jeśli kolego nie posiadasz) zaopatrzyć się w książkę autoratwa pana Andrzeja MORGAŁY pt. "Ścieżki wśród chmur" wspomnienia lotnicze, a traktującą o lotnictwie na Śląsku w interesującym Cię okresie.
Zdaje mi się, że należałoby rozróżnić RADIOLATARNIĘ od RADIOSTACJI. Pierwsza służy do nawigacji i nadaje sygnał ciągły, druga do komunikacji i nadaje gdy jest to konieczne.
PS. Owszem, można nawigować na nadajnik radiostacji broadcastingowej.
Efomaniak, regomaniak ;)
W czasach II RP używano wież nawigacyjnych. Podaje link do tego typu wieży : Lutynia - fotopolska.eu Ta akurat wieża została wybudowana na terenie d. III Rzeszy. Ale w II RP budowano podobne wieże nawigacyjne. Takie wieże można jeszcze zobaczyć w województwach Kujawsko - Pomorskim i chyba Łódzkim. Prowadzą one z okolic Trójmiasta, przez Włocławek na południe. Służyło to przede wszystkim lotnictwu Poczty Polskiej.
Bardzo interesują mnie czasy II RP. Nie tylko od strony lotnictwa. Chętnie dowiem się gdzie można jeszcze spotkać takowe wieże nawigacyjne w województwie dolnośląskim lub jego okolicach.
Ostatnio edytowane przez Beteleguese ; 02-09-2012 o 21:18 Powód: Musiałem coś dopisać
Naborow, Marcinkowice,Gniewomierz,Kozłow,Gierałtów,Dolna,Ko sierzewo,Złota Karczma,Łęcze,Nowakowo,Lębork czesc stoi, czesc to pozostalosci w postaci betonowej podstawy
Widok z bliska polskiej produkcji : Ostrowite - fotopolska.eu
Dziękuję wszystkim.
Jasne, że w/w port na Muchowcu posiadał radiostację lotniskową (nie radiolatarnię) zlokalizowaną na Mrówczej Górce. To ta na zdjęciu w NAC.
Może ktoś z Kolegów posiada zdjęcia tego obiektu z lat powojennych. Bardzo mnie interesuje ten temat.
Pozdrawiam.
Zakładki