Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie Radiolatarnie IIRP. Pytanie.


    Polecamy

    Witam. Jak w temacie. Chciałbym się czegoś wiecęj dowiedzieć na temat przedwojennych radiolatarni lotniczych. Czy takowe były wtedy w Polsce w użyciu, gdzie były zlokalizowane,itp.? W googlach wiele nie znalazłem więc liczę na wiedzę fachowców z forum.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 21-01-2010 o 11:18 Powód: Polsce

  2. #2

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Może Ci się przyda
    Historia nawigacji
    Poprzeglądaj też strony z indeksu
    Indeks

  3. #3
    Zbanowany
    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    lot. to kraj zakłamania

    Domyślnie

    Z tego co ja pamietam z ksiazek , w tym czasie nie bylo radiolatarni jako magnetic . byly jedynie szlaki tworzone przez latarnie swietlne co bylo normalne w tych czasach. dla FOKKEROW VII , dziwię się ,że nikt nie zauważył tego tego tym bardziej ,że wielu tu historyków i z szacunkiem wychowanynych na literaturze , nie na necie .
    Ostatnio edytowane przez Fijas ; 14-02-2010 o 02:24

  4. #4
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Fijas Zobacz posta
    Z tego co ja pamietam z ksiazek , w tym czasie nie bylo radiolatarni jako magnetic . byly jedynie szlaki tworzone przez latarnie swietlne co bylo normalne w tych czasach.
    Wprawdzie nie jestem specjalistą z zakresu radionawigacji ale w książce Polski transport lotniczy 918-1978 autorstwa Mieczysława Mikulskiego i Andrzeja Glassa ( WKŁ 1980) na stonie 120 jest mapka z podziałem terytorium kraju na Okręgi Radiostacji Lotniczych w 1938 roku.
    Radiostacje lotniskowe posiadały : Warszawa Okęcie, Poznań Ławica, Gdynia Rumia, Wilno Porubanek, Lwów Skiniłów, Kraków Czyżyny, Katowice Muchowiec.
    Radiostacje goniometryczne posiadały te same lotniska.
    Natomiast jest zaznaczona cała masa Punktów meldunkowych np trasa Warszawa - Katowice punkty meldunkowe były w Nowym Mieście, Paradyżu, Przedborzu, Żarkach a trasa Warszawa - Kraków to Nowe Miasto, Końskie, Jędrzejów, i dalej za Krakowem w Czorsztynie w kierunku południowym .

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    PME

    Domyślnie

    Na tym zdjeciu widac radiostacje katowicka:
    Zbiory NAC on-line - prototyp
    pozdrawiam

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie radiolatarnia II RP

    Cytat Zamieszczone przez kuba70 Zobacz posta
    Na tym zdjeciu widac radiostacje katowicka:
    Zbiory NAC on-line - prototyp
    pozdrawiam
    Lotnisko Katowice - Muchowiec miało radiolatarnie w Nikiszowcu na Mrówczej Górce.
    Nie jest to w osi pasa lotniska. Czy jest to w porządku? Chciałbym ustalić dokładną lokalizację radiolatarni. Znam tylko rejon i te stare zdjęcie z NAC.
    Bardzo interesuje mnie historia tej radiolatarni.
    Wg znalezionych materiałów posiadała moc aż 2 kW i pracowała telegrafem w paśmie 750 - 1800 metrów.
    Po wojnie pracowała jako radiofoniczna stacja PR Katowice, po przeróbkach oczywiście.
    Bardzo proszę o informację fachowców lub skierowanie w odpowiednie miejsce.
    Historia to moja pasja.

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radio-retro Zobacz posta
    Nie jest to w osi pasa lotniska. Czy jest to w porządku?
    A czy w tamtych czasach był tam w ogóle jakikolwiek pas, czy może po prostu zwyczajne trawiaste pole wzlotów, gdzie starty i lądowania odbywały się zależnie od kierunku wiatru, wskazywanego lotnikom starym dobrym sposobem przez wyłożoną literę T?

  8. #8
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    A czy w tamtych czasach był tam w ogóle jakikolwiek pas,
    Betonowy pas startowy na Muchowcu zbudowano już po wojnie a oddany do eksploatacji w listopadzie 47 roku. Jak mi się wydaje kolega radio-retro zasugerował się jego kierunkiem stąd rozbieżności

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie

    Proponuję (jeśli kolego nie posiadasz) zaopatrzyć się w książkę autoratwa pana Andrzeja MORGAŁY pt. "Ścieżki wśród chmur" wspomnienia lotnicze, a traktującą o lotnictwie na Śląsku w interesującym Cię okresie.

  10. #10
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radio-retro Zobacz posta
    Lotnisko Katowice - Muchowiec miało radiolatarnie w Nikiszowcu na Mrówczej Górce.
    Nie jest to w osi pasa lotniska. Czy jest to w porządku?
    Aby było ciekawiej z tego nadajnika ( Katowice-Nikiszowiec ) korzystał też port lotniczy w Krakowie . Sygnał był przekazywany kablem.

  11. #11
    Awatar Hermolaus

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie

    Zdaje mi się, że należałoby rozróżnić RADIOLATARNIĘ od RADIOSTACJI. Pierwsza służy do nawigacji i nadaje sygnał ciągły, druga do komunikacji i nadaje gdy jest to konieczne.
    PS. Owszem, można nawigować na nadajnik radiostacji broadcastingowej.
    Efomaniak, regomaniak ;)

  12. #12
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Hermolaus Zobacz posta
    Zdaje mi się, że należałoby rozróżnić RADIOLATARNIĘ od RADIOSTACJI.
    Ależ oczywiście masz rację. Port lotniczy w Katowicach za czasów II RP nie posiadał radiolatarni tylko radiostację. Za to port lotniczy w Krakowie posiadał radiolatarnię a nie miał radiostacji. Oba porty lotnicze się nawzajem uzupełniały.

  13. #13

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    W czasach II RP używano wież nawigacyjnych. Podaje link do tego typu wieży : Lutynia - fotopolska.eu Ta akurat wieża została wybudowana na terenie d. III Rzeszy. Ale w II RP budowano podobne wieże nawigacyjne. Takie wieże można jeszcze zobaczyć w województwach Kujawsko - Pomorskim i chyba Łódzkim. Prowadzą one z okolic Trójmiasta, przez Włocławek na południe. Służyło to przede wszystkim lotnictwu Poczty Polskiej.
    Bardzo interesują mnie czasy II RP. Nie tylko od strony lotnictwa. Chętnie dowiem się gdzie można jeszcze spotkać takowe wieże nawigacyjne w województwie dolnośląskim lub jego okolicach.
    Ostatnio edytowane przez Beteleguese ; 02-09-2012 o 21:18 Powód: Musiałem coś dopisać

  14. #14
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Naborow, Marcinkowice,Gniewomierz,Kozłow,Gierałtów,Dolna,Ko sierzewo,Złota Karczma,Łęcze,Nowakowo,Lębork czesc stoi, czesc to pozostalosci w postaci betonowej podstawy

  15. #15

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Widok z bliska polskiej produkcji : Ostrowite - fotopolska.eu

  16. #16

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie radiolatarnia - port lotniczy Katowice


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    Ależ oczywiście masz rację. Port lotniczy w Katowicach za czasów II RP nie posiadał radiolatarni tylko radiostację. Za to port lotniczy w Krakowie posiadał radiolatarnię a nie miał radiostacji. Oba porty lotnicze się nawzajem uzupełniały.
    Dziękuję wszystkim.
    Jasne, że w/w port na Muchowcu posiadał radiostację lotniskową (nie radiolatarnię) zlokalizowaną na Mrówczej Górce. To ta na zdjęciu w NAC.
    Może ktoś z Kolegów posiada zdjęcia tego obiektu z lat powojennych. Bardzo mnie interesuje ten temat.
    Pozdrawiam.


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •