Strona 4 z 4 PierwszyPierwszy ... 2 3 4
Pokaż wyniki od 61 do 79 z 79
Like Tree5Likes

Wątek: Pytanie o Łosia (PZL-37) ...

  1. #61
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Jest to całkiem prawdopodobne
    W zasadzie w każdej plotce jest krzta prawdy - jak dotąd nikomu ze znamienitych historyków zajmujących się naszym lotnictwem nie udało się wyjaśnić losów maszyn będących na stanie przedwrześniowego lotnictwa wojskowego. Jest to zadanie trudne a i owszem ale jak mi się wydaje możliwe do wykonania. Oczywiście wiele trudu i nakładów finansowych trzeba włożyć w takie przedsięwzięcie.
    Sam słyszałem i także czytałem o samolotach porzuconych przez wojsko a ukrytych przez cywili np RWD 8 w okolicach Sochaczewa ale nikt nie potrafi - potrafił wyjaśnić ich dalszych losów. Czy zostały zniszczone, czy dostały się w ręce okupanta - jest tylko wzmianka ukryty przez rolnika / okoliczną ludność cywilną. Nawet, gdyby zbiegiem pozytywnych okoliczności taki ukryty "skarb" przetrwał wojenną zawieruchę nie ma wzmianki w powojennych publikacjach o tak cennym znalezisku. Ale znając zarówno wojenne jak i powojenne trudności wątpię aby tak cenne rzeczy przetrwały - szybciej poszły na garnki i łyżki, widelce niż miały stać 5 lat w stodole.

    Co do lotu do Francji czy też innych krajów to taki plan lotu mógł stworzyć człowiek nie związany z lotnictwem a raczej niepoprawny marzyciel

  2. #62
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    Nawet, gdyby zbiegiem pozytywnych okoliczności taki ukryty "skarb" przetrwał wojenną zawieruchę nie ma wzmianki w powojennych publikacjach o tak cennym znalezisku. Ale znając zarówno wojenne jak i powojenne trudności wątpię aby tak cenne rzeczy przetrwały - szybciej poszły na garnki i łyżki, widelce niż miały stać 5 lat w stodole.
    Mnie raczej ciekawi historia tego przedsięwzięcia, o ile do tego doszło naprawdę. Ciekawią mnie odpowiedzi na pytanie - gdzie znaleźli oddalone od ludzi lądowisko, co to był za samolot, kim była załoga.

    Na znaleziska nie liczę. Znam realia...jak coś było na wierzchu to już tego nie ma. Chociaż znam przypadek, gdzie zakopano samolot, a teraz rośnie na nim sad przemysłowy i o wykopaniu nie ma mowy, bo nikt nie zniszczy sadu z którego żyje kilka pokoleń. Zresztą samolot ogołocono z wszystkiego co nadawało się do gospodarstwa.

  3. #63
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Był też mglisty projekt lotu z Rumunii do kraju ale próby "wypożyczenia" Łosia lub Lockheeda spaliły w zarodku piloci mieli być lotowscy - znając ich klasę daliby radę polecieć Łosiem no a Francja jak pisałem padła błyskawicznie

    a loty z Anglii po ujawnieniu Katynia i po Teheranie nasi sojusznicy ograniczali na prośbę Moskwy wręcz bezczelnie
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  4. #64
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Tyle że w Rumunii Łosie nie miały dodatkowych zbiorników. Bez nich zasięg to 1800/1750 km katalogowo.

    Co do miejsca ukrycia to musiało by mieć minimum kilometr gdyż start na wysokość 20 m wymagał takiego dystansu wolnej przestrzeni(850m), bez miejsca na błąd.

  5. #65

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Moim skromnym zdaniem sprawa ukrytych Łosi przypomina radio Erewań. Naprawdę ukryto nie kilka Łosi, ale jednego Karasia. Przetrwał wojnę w prywatnym lesie hr. Zamojskiego ( tak słyszałem) a ostatecznie poszedł na złom już po wojnie. A plotka zrobiła swoje. Zresztą - do dziś ludzie z TV Lublin i programu "Było, nie minęło" szukają zakopanych jakoby tankietek TKS.Oczywiście - ja też bym chciał żeby gdzieś odnaleziono najlepiej całego Łosia, ale na trzeźwo to większych szans nie widzę. Chyba że.. Słuchajcie, a co właściwie stało się z samolotem nr. 72-13? Ten z silnikami Gnome - Rhone. Został rozbity i pozostawiony w miejscu katastrofy - poza Polską. Ale kto wie gdzie?

  6. #66
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    W czasie lotu promocyjnego Bolesław Orliński 15 sierpnia leciał z Aten przez Istambuł do Ankary w złych warunkach pogodowych zboczył z trasy i po wyczerpaniu paliwa lądował w polu łamiąc prawą goleń podwozia przy awaryjnym hamowaniu.
    Łoś III P-37C nr 72.13 SP-BNK pozostał w Turcji
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  7. #67
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    O tym z Turcji pisałem wcześniej, nie mogę przypomnieć sobie nazwiska człowieka którego kolega był w Ankarze. Ostatni raz widzieliśmy się w 1997 roku, więc dość dawno temu...
    Z tymi samolotami Proboszcz to jak wszyscy już to mówimy, raczej ich już nie ma, nawet jak były.

  8. #68

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Niestety odszedł prawdopodobnie ostatni weteran latający na Łosiu we Wrześniu 1939r:

    Myśliwcy - Forum dyskusyjne
    300. Dywizjon Bombowy im. Ziemi Mazowieckiej

  9. #69

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    Łoś III P-37C nr 72.13 SP-BNK pozostał w Turcji
    No właśnie - tyle mniej więcej wiemy wszyscy. Ale przecież to było 8 ton duralu, więc nie rozpłynęło się w powietrzu. Coś się z wrakiem działo dalej. Ktoś go jakoś zagospodarował - to pewne, pytanie jak? Dlatego interesującym było by ustalenie miejsca lądowania. Być może gdzieś , u kogoś poniewierają się w obejściu jakieś części , może fragmenty konstrukcji? Interesującym było by to sprawdzić.

  10. #70
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Proboszcz Zobacz posta
    No właśnie - tyle mniej więcej wiemy wszyscy. Ale przecież to było 8 ton duralu, więc nie rozpłynęło się w powietrzu. Coś się z wrakiem działo dalej. Ktoś go jakoś zagospodarował - to pewne, pytanie jak? Dlatego interesującym było by ustalenie miejsca lądowania. Być może gdzieś , u kogoś poniewierają się w obejściu jakieś części , może fragmenty konstrukcji? Interesującym było by to sprawdzić.
    to już 75 lat .... chyba nie trafimy na jakieś elementy Łosia chyba, że w archiwach lotniczych Turcji a może sprzedali III Rzeszy
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  11. #71

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Nie twierdzę, że znajdziemy cokolwiek, ale... Jeżeli samolot rozbił się gdzieś, skąd nie można go było łatwo wywieść- to istniały by szanse na jakieś fragmenty konstrukcji. Przez 50 lat spore fragmenty He-111 poniewierały się niemal w centrum pewnego podlaskiego miasteczka. Ostatecznie trafiły na złom, bo nikt się nimi nie zainteresował. Może warto by sprawdzić w archiwach polskich i tureckich gdzie dokładnie ( w pobliżu jakiej miejscowości) rozbił się ten samolot i zorganizować małą wycieczkę ?

  12. #72
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    15 sierpień 1938 - nie rozbił się tylko złamał goleń podwozia przy lądowaniu (awaryjne hamowanie)

    samolot był cały i może potem Luftwaffe
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  13. #73
    Awatar szturmowik

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie

    Tak sobie myślę... Skoro tyle rozmawiamy o lotniczych reliktach II RP, to może ktoś spróbowałby sprowadzić do kraju np tego ostatniego P.24 ?
    PZL P-24
    Fakt ,że własność Turcji, no ale ... Byłoby cudownie gdyby mógł stanąć koło P.11c w Krakowie.
    A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

  14. #74

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    15 sierpień 1938 - nie rozbił się tylko złamał goleń podwozia przy lądowaniu (awaryjne hamowanie)

    samolot był cały i może potem Luftwaffe
    Tak czy inaczej do Polski nie wrócił - jak słyszałem pozostawiono go na miejscu ze względu na brak możliwości transportu. Czyli uszkodzenia musiały być dość poważne, skoro nie dało się ich naprawić i wystartować do Polski - lub na inne lepiej wyposażone lotnisko. Czy później Luftwaffe? - mało to prawdopodobne, choć stanowczo bym tej możliwości nie wykluczał. Tyle że coś by w niemieckich archiwach zostało, a tu cisza. Nawet p.Emmerling nic nie znalazł. Cały czas męczy mnie pytanie:Gdzie ten samolot się rozbił?
    A pomysł wypożyczenia do Polski na wystawę P-24 wraca co jakiś czas, ale raczej nie przejdzie. Turcy boją się go wypuścić za granicę, bo mogli by ten samolot w majestacie prawa stracić. Ale to już zupełnie inna historia...

  15. #75
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    15 sierpień 1938 - nie rozbił się tylko złamał goleń podwozia przy lądowaniu (awaryjne hamowanie)

    samolot był cały i może potem Luftwaffe
    Napisałem co wiedziałem na ten temat kilka postów wcześniej, a co do kraksy to jest zdjęcie identycznego wypadku z Łosiem - złamanie goleni i uszkodzenie krawędzi natarcia skrzydła. Uczestniczył w tym rumuński Łoś. Efekt był taki, że sterczał na środku pasa z zadartym w niebo ogonem. Nasz SP-BNK skończył prawdopodobnie tak samo dobieg. Resztę co wiedziałem napisałem. Jak będę miał czas to przy okazji wizyty w Warszawie podjadę do tego mojego znajomego. Może jeszcze mieszka gdzie mieszkał i postaram się go wypytać. Mam nadzieje że go odnajdę, bo widzę że temat Was mocno ciekawi. Niemniej 20 lat to kawał czasu i nie ma dużej nadziei ze uda się odnowić kontakt.

  16. #76
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010
    tango fox likes this.

  17. #77

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Piękna fotka. Takiej nie miałem... Z SP-BNK mogło nawet nie być tak tragicznie, ale wystarczyło uszkodzenie płata i śmigieł, aby nie dało się wystartować. I co dalej? Czy przysłano z Warszawy paru speców którzy wysadzili wrak w powietrze, czy poproszono o taką przysługę Turków? A może machnięto ręką: " Leży w górach, niech leży na zdrowie..." a okoliczni kowale przetopili go na brytfanny ? Ciekawe , czy kiedyś poznamy odpowiedź na to pytanie.

  18. #78
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Sprawa Łosia wypłynęła w rozmowie przypadkowo. W 1996/7 roku PZL Okęcie pracowało nad formułą biopaliwa na bazie rzepaku. Mieli bardzo ciekawe wyniki. Polonezy z silnikami Diesla robiły na nim przebiegi 200/300 tyś km bez znacznego zużycia mechanicznego między innymi układów paliwowych. Przy okazji wywiązała się rozmowa na temat użycia tego paliwa w samolotach i od słowa do słowa (Przed wojna silniki Diesla były montowane na Ju-86) doszliśmy do Łosia. Osoba która mi o tym wspomniała poznała sytuacje tylko z opowieści swojego kolegi. Stąd zaznaczyłem że informacja jest "z piątej ręki", bo kolega mojego rozmówcy zapewne usłyszał o Łosiu od Turków jak wypytywał o pochodzenie części walających się po hangarze.
    Musimy też pamiętać że to delegacje polskich pracowników PZL przywiozły kiedyś informacje o drugim P-24 w Ankarze, który finalnie okazał się makietą. Tak więc ta informacja wymaga pewnej rezerwy w jej odbiorze.

  19. #79
    PCe
    PCe jest nieaktywny
    Awatar PCe

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Przez przypadek znalazłem zdjęcie.




    Reszta ciekawych zdjęć z 1939 roku tutaj. Invasion of Poland, 1939: Color Photos From WWII’s First Front | LIFE.com

Strona 4 z 4 PierwszyPierwszy ... 2 3 4

LinkBacks (?)

  1. 05-05-2017, 10:19
  2. 13-01-2017, 18:30
  3. 02-10-2016, 22:55
  4. 02-10-2016, 22:39
  5. 12-08-2015, 22:12
  6. 28-03-2015, 19:03
  7. 07-01-2015, 15:42
  8. 07-01-2015, 14:56
  9. 21-12-2014, 18:03
  10. 16-10-2014, 04:13
  11. 14-10-2014, 16:17
  12. 10-09-2014, 19:15
  13. 19-08-2014, 09:26
  14. 27-07-2014, 17:53
  15. 21-07-2014, 23:17
  16. 07-04-2014, 23:40
  17. 14-02-2014, 10:08
  18. 31-12-2013, 10:30
  19. 29-12-2013, 16:53
  20. 11-06-2013, 23:08
  21. 22-05-2013, 16:15
  22. 10-03-2013, 07:24
  23. 14-02-2013, 12:26
  24. 31-12-2012, 14:46
  25. 28-12-2012, 18:21
  26. 27-12-2012, 15:50
  27. 25-11-2012, 12:40
  28. 07-10-2012, 11:07
  29. 06-10-2012, 17:01
  30. 04-10-2012, 09:13
  31. 01-10-2012, 10:25
  32. 28-09-2012, 13:36
  33. 26-09-2012, 10:20
  34. 21-09-2012, 22:39
  35. 21-09-2012, 16:30
  36. 11-08-2012, 13:59
  37. 06-08-2012, 08:38
  38. 05-08-2012, 11:32
  39. 01-06-2012, 11:47
  40. 14-05-2012, 09:43
  41. 13-05-2012, 12:59
  42. 13-05-2012, 11:33
  43. 12-05-2012, 22:21
  44. 12-05-2012, 19:18
  45. 12-05-2012, 17:55
  46. 12-05-2012, 17:50
  47. 12-05-2012, 17:37
  48. 12-05-2012, 17:30
  49. 12-05-2012, 16:50
  50. 12-05-2012, 16:44

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •