Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree2Likes
  • 1 Post By F 18 Super Hornet
  • 1 Post By Diafragma

Wątek: Radziecki Hurricane

  1. #1
    Awatar F 18 Super Hornet

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie Radziecki Hurricane


    Polecamy

    Cześć
    Mam pytanie odnośnie służby samolotu Hawker Hurricane w Radzieckich Siłach Powietrznych. Czy mógłby ktoś udzielić informacji na temat wprowadzenia do służby, wykorzystywaniu go w działaniach wojennych, liczba sztuk, powojenne losy, sławni piloci ( znam tylko Borysa Safonowa ). Na zdjęciach widziałem, że miały tylnego strzelca. Proszę jakieś propozycje odnośnie książek na ten temat (widziałem dwie anglojęzyczne, ale wole polskojęzyczne chociaż przeczytać po angielsku nie mam problemu). Proszę drogich kolegów o odpowiedź. Będe wdźięczny ogromnie.

  2. #2
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie

    Pokaż zdjęcia, gdzie Hurri ma tylnego strzelca.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  3. #3
    Awatar F 18 Super Hornet

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    WWW.KONRADUS.COM - LOTNICTWO - Radziecki Hurricane - wersja dwumiejscowa
    Miały tylko że nieliczne. Sorry za pomyłkę
    Bies likes this.

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    I jak widać były to samoróbki a nie seryjne wersje.
    >>...praktycznie nie istnieje już raport komisji Millera czy nawet raport MAK, gdzie przecież nie wszystko było zafałszowane.<<
    Janina Paradowska

  5. #5
    Awatar F 18 Super Hornet

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    Ale moje pytanie dotyczy nie tylko wersji dwumiejscowej. Jeśli macie info na temat to proszę pisać

  6. #6
    Awatar mirage

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    EPRA

    Domyślnie

    W książce Mirosława Wawrzyńskiego "Hurricane w obcej służbie" jest trochę informacji o tych samolotach w służbie ZSRR, także o tej wersji dwumiejscowej z tylnym strzelcem.

  7. #7
    Awatar fulcrum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Jeden z krajów arabskich miał chyba jeszcze takie cuda. Musiałbym poszukać.
    – A jeśli po drodze coś się zepsuje i będziemy musieli lądować przymusowo na morzu?
    – To byłoby bardzo niefortunne... – odezwał się Hassel chichocząc złośliwie.
    –Zaufajcie wtedy Panu Bogu i firmie Pratt &Whitney.

    Mapa pomników lotniczych w Polsce
    Moje zdjęcia na Flickr

  8. #8
    Awatar F 18 Super Hornet

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    Gdzie można dostać książkę " Hurricane w obcej służbie " ? W jakich księgarniach?

  9. #9
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    A próbowałeś użyć Google?

  10. #10
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Drzemi Zobacz posta
    A próbowałeś użyć Google?
    Ahhhh te retoryczne pytania ;-)

  11. #11
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Mogę tylko dodać od siebie że ta modyfikacja była dość częsta na różnych typach starszych maszyn - ŁaGG-3, Ła-5FN, Hurricane, Spitfire...
    Modyfikacja miała na celu pozyskanie samolotu szkolnego do nauki pilotażu na docelowej maszynie. Ponieważ nie produkowano, lub nie posiadano wersji szkolnych ww. samolorów w warsztatach remontowych przebudowywano jednoosobowe samoloty na wersje szkolne.
    W wypadku Spitfire powstał samolot Spitfire XI UTI z dwoma kabinami - tylną oszkloną, w wypadku pozostałych LaGG-3, Ła-5FN, Hurricane pozostawiono otwartą kabinę instruktora. W późniejszych modelach dodawano owiewki.
    Brak owiewek w wczesnuch wersjach był spowodowany niedoborem materiałów do oszklenia kabin. Np. w wypadku Jaka-7 wersji myśliwskiej zamiast pleksi tylną kabinę osłaniano sklejką właśnie po to, by oszczędzać pleksi.

    Gdy Hurricane zdeklasował się w roli myśliwca wykorzystano go właśnie w taki sposób. Wersja z czterema działkami 20mm używana była do lotów szturmowych. Podobnie było z MiG-3, ŁaGG-3.
    Ten z rysunku wygląda jak stary MK I.

    A żeby było zabawniej protoplasta tego rozwiązania to I-16 UTI.

  12. #12
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie



    Tu protoplasta pomysłu „dziury w grzbiecie” UTI-4/I-16 UTI





    "Dziura w grzbiecie" w Ła-5FN UTI


    A tu przerobiony Hurricane na zdjęciu. Mam nadzieję że dość wyraźne i widać szczegóły.

  13. #13
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez F 18 Super Hornet Zobacz posta
    Mam pytanie odnośnie służby samolotu Hawker Hurricane w Radzieckich Siłach Powietrznych. Czy mógłby ktoś udzielić informacji na temat wprowadzenia do służby, wykorzystywaniu go w działaniach wojennych, liczba sztuk, powojenne losy, sławni piloci ( znam tylko Borysa Safonowa ). Na zdjęciach widziałem, że miały tylnego strzelca. Proszę jakieś propozycje odnośnie książek na ten temat (widziałem dwie anglojęzyczne, ale wole polskojęzyczne chociaż przeczytać po angielsku nie mam problemu). Proszę drogich kolegów o odpowiedź. Będe wdźięczny ogromnie
    Őŕđđčęĺéíű â Ńîâĺňńęîě Ńîţçĺ

  14. #14
    Awatar Rocko Silento

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    Between EPMI & EPSC

    Domyślnie

    Odnośnie I 16 w lotnictwie był spory artykuł o nim.

  15. #15
    Awatar F 18 Super Hornet

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    Dziękuje za odpowiedzi. Jeśli macie jakieś inne propozycje to proszę pisać. Temat niezwykle interesujący

  16. #16

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    W swoim czasie w ramach zainteresowania Land Leasae act czytalo się to i owo. O ile dobrze pamiętam - do ZSRR trafiło coś ok. 3000 Hurrych. Wspomina o tym W.Król w swojej książce bodajże: " Walczyłem pod niebem Europy i Afryki"(?) Niektóre wg wspomnień A. Sawczuka trafialy do jednostek WWS RKKa z brytyjskimi kokardami i polskimi szachownicami. Kiedyś w"SP" było zdjęcie takiego Hurricana (z dyw. 302- litery WX) stojącego obok IŁ-2. Ostatnie latały nad Polską latem 1944 stacjonując w Terespolu.

  17. #17
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie



    Zdjęcie zamiast pudełka od modelu: ěÁ×ĎŢËÉÎ ěÁ-5őôé



    Bogatsza wersja:http://www.airpages.ru/img/la5uti1.jpg


    Iran: http://vadimvswar.narod.ru/ALL_OUT/A...Hurrice148.jpg
    W tej przeróbce maczali prawdopodobnie paluszki Rosjanie. W Iranie mieli swoje montownie samolotów dla Frontu Południowego.

    A w tym artykule napisano że w 1944 latał pod Borujskiem na tych obserwacyjnych Hurricane 246 IAP :

    Авиация и космонавтика 2007 05 | Страница 17 | Онлайн-библиотека

  18. #18
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Przepraszam za mały błąd: Bobrujskiem. Pułk przezbrojono na samoloty Jak-1 zanim trafił na front, ale jest możliwe że jakiś Hurricane był jeszcze na stanie i trafił do Polski. To czasy operacji Bagration - w dwa miesiące zniknęła Armia Środek. Często w pułkach mimo przezbrojenia pozostawiano kilka starszych maszyn, np I-16 UTI(Był nawet taki "frontowy Iszak" na pomniku na Bemowie). Hurricane mógł spełniać funkcję samolotu szkoleniowego w takiej jednostce.
    Innym powodem było szybkie przemieszczanie się frontu i nie nadążano z dostawami. Zarówno pułki lotnicze jak i pancerne często miały mieszany sprzęt. Dobrym przykładem jest operacja w rejonie Warszawy, gdzie w walkach pancernych na praskiej stronie Wisły utracono kilkaset czołgów i dział pancernych. Jak to szybko uzupełnić jednolitym sprzętem skoro składy zostały około 200 -300 km dalej?
    W tym czasie np. pułki latające na Jakach dysponowały mieszaniną sprzętową z różnych dostaw. Były to samoloty Jak-1,Jak-7, Jak-3,Jak-9 w jednym pułku. Uzupełniano czym było pod ręką. Tak wiec Hurricane mógł się pokazać w Terespolu bo do Bobrujska niedaleko.
    Generalnie pułk zazwyczaj posiadał jednolite wyposażenie w chwili wymarszu na front. A potem było już normalnie.
    Ciekawym przykładem był pułk Safonowa na poparcie tej teorji. Pułk posiadał jednocześnie I-16 i Hurricane, a następnie przezbroił się na P-40, przy czym nadal posiadał kilka Hurricanów do czasu pełnego przezbrojenia.

  19. #19

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    " Historia radzieckich Hurrricane-ów IID zakończyła się na lotnisku Małaszewicze. Tu 10 .08 1944 246 pułk myśliwski otrzymał rozkaz przeszkolenia na JAK-1 . Z radości dowódca -mjr. Troszin rozbił " w drzazgi" KX 232 , a jego podkomendni KX 169 i HW 722 (-) 17 września zakończono przezbrajanie pułku na Jak-1. Resztę Huricane'ów przekazano do bazy remontowej 286 dywizji na lotnisku w Brześciu "
    - relacja za http://www. airwar.ru - wg tego źródła były to jednomiejscowe IID wyposażone w działka Vikkers S kal.40mm.
    Małaszewicze a Terespol - to nawet nie rzut beretem... Tak więc 3 Hurricane znalazły grób w polskiej ziemi. Na ich trop natrafił - szukający Łosi red. Sikorski z telewizji Lublin, ale do wydobycia nie doszło

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie


    Polecamy

    Tych Hurrricane-ów IID miało być 60 szt. (skończyło się na 46 lub 44 szt.) Po zakończeniu działań bojowych w północnej Afryce samoloty w pudłach przetransportowano do Basry (podróż około m-ca), gdzie je złożono przeprowadzono średni remont i oblatano. Do ZSRR przeprowadzone powietrzem via Teheran , ale bez wspomnianych działek, bo do przelotu trzeba było zamontować dodatkowe zbiorniki. Dodam, że 246 iap to późniejszy nasz 10 plm (2 plm), czyli obecna 32 BLT Łask.
    motorista2002 likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •