Pokaż zdjęcia, gdzie Hurri ma tylnego strzelca.
Cześć
Mam pytanie odnośnie służby samolotu Hawker Hurricane w Radzieckich Siłach Powietrznych. Czy mógłby ktoś udzielić informacji na temat wprowadzenia do służby, wykorzystywaniu go w działaniach wojennych, liczba sztuk, powojenne losy, sławni piloci ( znam tylko Borysa Safonowa ). Na zdjęciach widziałem, że miały tylnego strzelca. Proszę jakieś propozycje odnośnie książek na ten temat (widziałem dwie anglojęzyczne, ale wole polskojęzyczne chociaż przeczytać po angielsku nie mam problemu). Proszę drogich kolegów o odpowiedź. Będe wdźięczny ogromnie.
WWW.KONRADUS.COM - LOTNICTWO - Radziecki Hurricane - wersja dwumiejscowa
Miały tylko że nieliczne. Sorry za pomyłkę
I jak widać były to samoróbki a nie seryjne wersje.
>>...praktycznie nie istnieje już raport komisji Millera czy nawet raport MAK, gdzie przecież nie wszystko było zafałszowane.<<
Janina Paradowska
Ale moje pytanie dotyczy nie tylko wersji dwumiejscowej. Jeśli macie info na temat to proszę pisać
Jeden z krajów arabskich miał chyba jeszcze takie cuda. Musiałbym poszukać.
– A jeśli po drodze coś się zepsuje i będziemy musieli lądować przymusowo na morzu?
– To byłoby bardzo niefortunne... – odezwał się Hassel chichocząc złośliwie.
–Zaufajcie wtedy Panu Bogu i firmie Pratt &Whitney.
Mapa pomników lotniczych w Polsce
Moje zdjęcia na Flickr
Mogę tylko dodać od siebie że ta modyfikacja była dość częsta na różnych typach starszych maszyn - ŁaGG-3, Ła-5FN, Hurricane, Spitfire...
Modyfikacja miała na celu pozyskanie samolotu szkolnego do nauki pilotażu na docelowej maszynie. Ponieważ nie produkowano, lub nie posiadano wersji szkolnych ww. samolorów w warsztatach remontowych przebudowywano jednoosobowe samoloty na wersje szkolne.
W wypadku Spitfire powstał samolot Spitfire XI UTI z dwoma kabinami - tylną oszkloną, w wypadku pozostałych LaGG-3, Ła-5FN, Hurricane pozostawiono otwartą kabinę instruktora. W późniejszych modelach dodawano owiewki.
Brak owiewek w wczesnuch wersjach był spowodowany niedoborem materiałów do oszklenia kabin. Np. w wypadku Jaka-7 wersji myśliwskiej zamiast pleksi tylną kabinę osłaniano sklejką właśnie po to, by oszczędzać pleksi.
Gdy Hurricane zdeklasował się w roli myśliwca wykorzystano go właśnie w taki sposób. Wersja z czterema działkami 20mm używana była do lotów szturmowych. Podobnie było z MiG-3, ŁaGG-3.
Ten z rysunku wygląda jak stary MK I.
A żeby było zabawniej protoplasta tego rozwiązania to I-16 UTI.
Tu protoplasta pomysłu „dziury w grzbiecie” UTI-4/I-16 UTI
"Dziura w grzbiecie" w Ła-5FN UTI
A tu przerobiony Hurricane na zdjęciu. Mam nadzieję że dość wyraźne i widać szczegóły.
Dziękuje za odpowiedzi. Jeśli macie jakieś inne propozycje to proszę pisać. Temat niezwykle interesujący
W swoim czasie w ramach zainteresowania Land Leasae act czytalo się to i owo. O ile dobrze pamiętam - do ZSRR trafiło coś ok. 3000 Hurrych. Wspomina o tym W.Król w swojej książce bodajże: " Walczyłem pod niebem Europy i Afryki"(?) Niektóre wg wspomnień A. Sawczuka trafialy do jednostek WWS RKKa z brytyjskimi kokardami i polskimi szachownicami. Kiedyś w"SP" było zdjęcie takiego Hurricana (z dyw. 302- litery WX) stojącego obok IŁ-2. Ostatnie latały nad Polską latem 1944 stacjonując w Terespolu.
Zdjęcie zamiast pudełka od modelu: ěÁ×ĎŢËÉÎ ěÁ-5őôé
Bogatsza wersja:http://www.airpages.ru/img/la5uti1.jpg
Iran: http://vadimvswar.narod.ru/ALL_OUT/A...Hurrice148.jpg
W tej przeróbce maczali prawdopodobnie paluszki Rosjanie. W Iranie mieli swoje montownie samolotów dla Frontu Południowego.
A w tym artykule napisano że w 1944 latał pod Borujskiem na tych obserwacyjnych Hurricane 246 IAP :
ĐвиаŃĐ¸Ń Đ¸ кОŃПОнавŃика 2007 05 | ĐĄŃŃаниŃĐ° 17 | ĐнНаКн-йийНиОŃока
Przepraszam za mały błąd: Bobrujskiem. Pułk przezbrojono na samoloty Jak-1 zanim trafił na front, ale jest możliwe że jakiś Hurricane był jeszcze na stanie i trafił do Polski. To czasy operacji Bagration - w dwa miesiące zniknęła Armia Środek. Często w pułkach mimo przezbrojenia pozostawiano kilka starszych maszyn, np I-16 UTI(Był nawet taki "frontowy Iszak" na pomniku na Bemowie). Hurricane mógł spełniać funkcję samolotu szkoleniowego w takiej jednostce.
Innym powodem było szybkie przemieszczanie się frontu i nie nadążano z dostawami. Zarówno pułki lotnicze jak i pancerne często miały mieszany sprzęt. Dobrym przykładem jest operacja w rejonie Warszawy, gdzie w walkach pancernych na praskiej stronie Wisły utracono kilkaset czołgów i dział pancernych. Jak to szybko uzupełnić jednolitym sprzętem skoro składy zostały około 200 -300 km dalej?
W tym czasie np. pułki latające na Jakach dysponowały mieszaniną sprzętową z różnych dostaw. Były to samoloty Jak-1,Jak-7, Jak-3,Jak-9 w jednym pułku. Uzupełniano czym było pod ręką. Tak wiec Hurricane mógł się pokazać w Terespolu bo do Bobrujska niedaleko.
Generalnie pułk zazwyczaj posiadał jednolite wyposażenie w chwili wymarszu na front. A potem było już normalnie.
Ciekawym przykładem był pułk Safonowa na poparcie tej teorji. Pułk posiadał jednocześnie I-16 i Hurricane, a następnie przezbroił się na P-40, przy czym nadal posiadał kilka Hurricanów do czasu pełnego przezbrojenia.
" Historia radzieckich Hurrricane-ów IID zakończyła się na lotnisku Małaszewicze. Tu 10 .08 1944 246 pułk myśliwski otrzymał rozkaz przeszkolenia na JAK-1 . Z radości dowódca -mjr. Troszin rozbił " w drzazgi" KX 232 , a jego podkomendni KX 169 i HW 722 (-) 17 września zakończono przezbrajanie pułku na Jak-1. Resztę Huricane'ów przekazano do bazy remontowej 286 dywizji na lotnisku w Brześciu "
- relacja za http://www. airwar.ru - wg tego źródła były to jednomiejscowe IID wyposażone w działka Vikkers S kal.40mm.
Małaszewicze a Terespol - to nawet nie rzut beretem... Tak więc 3 Hurricane znalazły grób w polskiej ziemi. Na ich trop natrafił - szukający Łosi red. Sikorski z telewizji Lublin, ale do wydobycia nie doszło
Tych Hurrricane-ów IID miało być 60 szt. (skończyło się na 46 lub 44 szt.) Po zakończeniu działań bojowych w północnej Afryce samoloty w pudłach przetransportowano do Basry (podróż około m-ca), gdzie je złożono przeprowadzono średni remont i oblatano. Do ZSRR przeprowadzone powietrzem via Teheran , ale bez wspomnianych działek, bo do przelotu trzeba było zamontować dodatkowe zbiorniki. Dodam, że 246 iap to późniejszy nasz 10 plm (2 plm), czyli obecna 32 BLT Łask.
Zakładki