Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 47
  1. #21
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Mechanik Jegor Afanasjewicz Wełtyczenko
    Велитченко Егор Афанасьевич - WIELITCZENKO

    Na dzień 23 sierpnia 1944 roku figuruje jako mechanik lotniczy ze stopniem plutonowego. Co ciekawe nasze źródła podają imię GRZEGORZ. Być może ktoś spolszczył.
    Jak mi się wydaje są pomylone daty pod zdjęciami - w marcu 44 r. samolot nie mógł mieć namalowanych samych szachownic. Były jeszcze działania wojenne więc obowiązywały czerwone gwiazdy. Szachownice obowiązywały od bodajże czerwca 45 roku

  2. #22
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Masz rację z tymi opisami to tragedia. Nie powinienem ich powielać i umieszczać.

    Sięgnąłem po książkę T. Królikiewicza „Polski samolot i barwa”. Auror na stronie 153 podaje rozkaz nr. 0108 z dnia 11.07.1945 wprowadzający od 20.07.1945 polskie znaki rozpoznawcze na wszystkich samolotach. Natomiast dla niektórych jednostek przesunięto termin do 30.07.1945.

    W zamierzeniu chodziło o to by na 1 i 2 września 1945 roku samoloty miały już polskie szachownice. 02.09.1945 było pierwszym Świętem Lotnictwa w Ludowej Polsce.

  3. #23
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Wojna się skończyła, więc nie było już powodu, żeby utrzymywać malowanie znaków sojuszniczych jako podstawowe. W każdym razie wszystkie zdjęcia, gdzie samolot ma szachownice, a nie ma gwiazd, z definicji muszą pochodzić z okresu powojennego, cokolwiek głoszą podpisy pod nimi w książkach i Internecie.

    Przez krótki czas po zamalowaniu gwiazd dodatkowo występowały wojenne szachownice, pozostawione w starym miejscu (z przodu pod kabiną pilota albo na osłonie silnika), ale wkrótce je zamalowano. Po tych szachownicach można poznać zdjęcia z lata i jesieni 1945 roku. Potem już konsekwentnie były tylko szachownice według tradycyjnego polskiego schematu, z wyjątkiem górnych powierzchni płata, gdzie malowano je tylko w nielicznych przypadkach. Tak zostało do 2012 roku. Jakiś czas temu wynikła u nas na forum dyskusja, że niby ten brak szachownic na górnych powierzchniach skrzydeł jest niezgodny z prawem międzynarodowym. Takie twierdzenie jest bzdurą, gdyż żadne powszechnie uznane prawo międzynarodowe nie odnosi się do malowania znaków rozpoznawczych lotnictwa wojskowego, ale mądrzy znawcy przeforsowali wydanie stosownego rozporządzenia i teraz mamy szachownice od góry, jak w latach dwudziestych minionego stulecia. Wcale nie jak na P-11 i "Łosiach", gdyż pod koniec lat trzydziestych szachownice na górnych powierzchniach skrzydeł były malowane asymetrycznie, a obecnie wprowadzane są symetryczne.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 17-09-2012 o 21:41

  4. #24
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Ludzie pułku...


    çĹÎĹÁĚĎÇÉŃ ŇĎÄÁ âŐĹ×ÉŢĹĘ / Buevich Genealogy - îÉËĎĚÁĘ é×ÁÎĎ×ÉŢ âŐĹ×ÉŢ / Mikolaj Jan Bujewicz

    Mjr pil. Mikołaj Iwanowicz Bujewicz(НИКОЛАЙ ИВАНОВИЧ БУЕВИЧ) u nas Mikołaj Bujewicz.

  5. #25
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

  6. #26

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie

    W jednym z poprzednich postów wspomniano o kpt. pil. Wacławie Kozłowskim. Podobno był wnukiem zesłańca uczestnika Powstania Styczniowego. Jemu to powierzono dowodzenie, a właściwie organizację Samodzielnej Eskadry Lotniczej 1 Polskiej Dywizji im. T. Kościuszki. Pierwszym samolotem w eskadrze był U-2 (zwany później Po-2 dla uhonorowania jego konstruktora – Polikarpowa), czyli popularny Kukuruźnik. Był to samolot dyspozycyjny d-cy eskadry. W dniu 10.08.1943 r. w dniu swojego awansu mjr pil. Kozłowski wraz z radzieckim instruktorem ljt. Anatolem Korowinem polecieli do Sielc. Po załatwieniu spraw wystartowali z lądowiska znajdującego się nad samą Oką i na bardzo niskiej wysokości przelecieli nad obozowiskiem oraz budynkiem sztabu. Tu nastąpiła katastrofa Kukuruźnik pilotowany przez d-cę eskadry zawadził o maszt i spadł na ziemię. Mjr.pil. Wacław Kozłowski zginął na miejscu, natomiast Rosjanin zmarł wkrótce.
    Pełnienie obowiązków dowódcy eskadry powierzono por. nawig. Tadeuszowi Wicherkiewiczowi postać w naszym lotnictwie niemal tragiczna. Dowodził eskadrą nie będąc pilotem! Jednakże dzięki jego uporowi ukończył pilotaż i choć w międzyczasie zabrano go do sztabu dywizji, wrócił do eskadry, następnie dowodził powstałym z niej 1 plm. Przed wojną był wykładowcą w Dęblinie. Później znalazł się w armii Andersa, gdzie był dowódcą 3 i 5 eskadry. Za odmowę wymarszu do Persji został skazany na karę śmierci ! Ponieważ pułk wkrótce miał przystąpić do działań bojowych przydzielono mu doświadczonego frontowego pilota ppłk. pil. I. Tałdykina. Kpt Wicherkiewicz został d-cą 3 eskadry. 24.09.1944 r. został zestrzelony przez niemiecką obronę p/lot. Przebywał w obozach jenieckich w Żyrardowie, Skierniewicach i Łodzi. Po wyzwoleniu znalazł się w obozie pod Moskwą. W 1946 r wrócił i powierzono mu znów dowodzenie 1plm „Warszawa” obowiązki te pełnił do 1948 r. . Po czym pozostawał w dyspozycji Komendy Głównej organizacji „Służba Polsce”, a od lutego został szefem wydziału Przysposobienia Wojskowego Lotniczego. 18 marca 1949 r. wyrokiem Wojskowego Sądu Okręgowego w W-wie – skazany na karę śmierci! Oskarżony o zdradę państwa, ujawnienie obsady 1 plm i współpracę z okupantem. Najwyższy Sąd Wojskowy utrzymał wyrok. 15.04.1949 r. Prezydent skorzystał z prawa łaski skazano go 15 lat więzienia i utratę praw obywatelskich na lat 5, a 27 maja tegoż roku wydalono go z wojska i zdegradowano z ppłk! Odsiedział 8 lat częściowo zrehabilitowany.

  7. #27
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Diafragma Zobacz posta
    Po wyzwoleniu znalazł się w obozie pod Moskwą. W 1946 r wrócił i powierzono mu znów dowodzenie 1plm „Warszawa” obowiązki te pełnił do 1948 r.
    Należy dodać, że ten obóz pod Moskwą to był obóz NKWD gdzie był przesłuchiwany czy przez przypadek nie nawiązał współpracy z wywiadem niemieckim. Ale w tej sprawie jest wiele niejasności. To, że podał skład bojowy pułku zarzucano mu już w Moskwie. Powrót do pułku na dowódcę był dla wszystkich zaskoczeniem więc coś mi tu nie pasuje. Czy przez przypadek nie przypisano mu "grzechów" ?? Skoro były dowody na zdradę powinien trafić do aresztu a nie na dowódcę. Za dużo sprzeczności.

  8. #28

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    A nawiasem mówiąc bardzo ciekawą postacią był p. Wolf Messing:
    Był to – o ile dobrze pamiętam – austriacki Żyd , który po anshlussie znalazł się w Polsce.
    Zarabiał na życie jako medium – coś pośredniego między wróżką a jasnowidzem. Po 1939 znalazł się na kresach w objęciach ZSRR. Tam gdy wyszły na jaw jego szczególne umiejętności zainteresowało się nim NKWD. Doszło do szczególnej próby: P. Messing i 2 NKWD -zistów poszli do moskiewskiego Banku gdzie p. M. pobrał 100 tys. rubli. Dowcip polegał na tym że W. Messing przedstawił kasjerowi czystą kartkę i siłą woli ( …Użyj Mocy..!) skłonił go do wypłaty. ( być może za te pieniądze zakupił później samolot?) Po tym eksperymencie otrzymał tytuł profesora nauk paranormalnych i został nadwornym wróżbitą Stalina ( ech, ten materializm naukowy…) Cały CV Profesora zamieściła kiedyś „Wróżka” – z pominięciem lotniczego wątku. Miałem gdzieś cały ten artykuł – ze dwie strony, niestety nie mogę go znaleźć..

  9. #29

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Przepraszam za OT.

    Podejrzewam, że bez NKWD-zistów za plecami nie dostałby nawet kopiejki.

  10. #30
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Toyo Zobacz posta
    Podejrzewam, że bez NKWD-zistów za plecami nie dostałby nawet kopiejki.
    Jakby nie patrząc za plecami zawsze było NKWD w myśl zasady jak nie pałką to kijem

  11. #31
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Historia napisu fundacyjnego na samolocie Medarda Koniecznego z strony airwar.ru:

    Napis pierwotnie umieszczono na samolocie Jak 1 nr 48 w kolorze srebrnym, taki jak znamy go z zdjęć.
    Po zakończeniu szkolenia pułk otrzymał nowe fabrycznie samoloty.
    Napis umieszczono tylko w języku rosyjskim na samolocie Jak 1b nr 13, natomiast na Jaku nr 40 został zamalowany. Przez pewien czas Medard Konieczny latał na obu samolotach.

    Źródło: éÍĹÎÎŮĹ ńË-1

  12. #32

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Z tym napisem to nie wszystko było takie proste. Opisano tę historię dokładnie rok lub już dwa lata temu w Militariach. Kiedy pułk szedł na front napis zamalowano. Ale jest jeszcze historia samolotu ufundowanego przez p. W.Wasilewską. Niestety - wiadomo tylko tyle , że maszyna miała nosić nazwę Warszawa. Kasa pochodziła z honorarium za jakąś politgramotę. Pytanie co za maszynę ufundowała nadobna Wandzia co chciała Iosifa ? (Aż chce się zrymować ,że chciała Iosifa i złapała... no mniejsza o to) Na zdjęciach z 1PLM Wanda stoi na skrzydle Jaka z nr. 40 (lub 48 - nr nie jest widoczny) Może więc 13 była darem W Messinga a 40 ( lub 48?) Wasilewskiej? Niestety - w książce "Kobiety PRL" poświęcono całej sprawie aż 2 linijki . W sumie to nie wiadomo na pewno czy był to samolot pułku Warszawa...

  13. #33
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Bardziej prawdopodobne jest to, że 40 to był samolot szkolny, lub przydzielony na czas formowania z tego co było dostępne. Pewnie tylko na potrzeby bieżącej propagandy namalowano na 40 napis.
    Nowy pułk, sojusznicy, prezent w postaci maszyny itp.

  14. #34

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Nie wiadomo czy na samolocie ufundowanym przez Wasilewską był jakiś napis - sprawa jest bardzo dziwna. Nie wiadomo czy samolot przekazano do 1PLM. W książce tej sprawę podsumowano dwoma linijkami tekstu , z którego w sumie nic nie wynika. Poza tym ,że Wasilewska ufundowała samolot nieokreślonego typu o nazwie własnej "Warszawa"

    P.S. Trochę to nie na temat, ale czy widziałeś ten film?
    http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/4537

  15. #35
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Nie widziałem, ale szczególnie podoba mi się Iszaczek UTI i desant z Szcze. Ciekawie też wygląda IŁ-2 z szachownicą pod kabiną.

  16. #36

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    A w ogóle męczy mnie sprawa szachownic na polskich Jak -9 z 1 plm w czasie wojny. Były - może nawet na większości, ale gdzie?
    Problem w tym ,że nie zdarzyło mi się widzieć fotki przedstawiającej polskiego Jaka 9 z szachownicami i gwiazdami - z okresu wojny. Poza tym nie mam przekonania czy wszystkie Jaki -9 po wojnie fotografowane w 1 plm latały w nim w czasie wojny...

  17. #37
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Proboszcz Zobacz posta
    A w ogóle męczy mnie sprawa szachownic na polskich Jak -9 z 1 plm w czasie wojny......
    I słusznie bo generalnie rzecz biorąc jest mało zdjęć opublikowanych z tego okresu. Wiadomo że okres wojenny to fotograf i jego dzieło było poddawane cenzurze. Niestety okres powojenny również był mocno cenzurowany. Mało tego - pokrycie lakierowe było poddane niszczycielskim siłom natury - samoloty w większości nie były w hangarach - więc lakier schodził płatami. Przynajmniej dwa razy w roku samoloty były przemalowywane.

    Oczywiście nie wszystkie Jak 9 z 1 plm sfotografowane po wojnie latały w czasie wojny - były dostawy "powojenne" np. we wrześniu 46 roku.Ale poruszyłeś inny temat - pułki 9,10,11 formalnie "nasze" też miały malowane szachownice ?????

  18. #38

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    W jakiejś mocno niewiarygodnej książce z serii "Tygrys" był nawet dramatyczny opis , jak je malowano - więc na 75% były. Ostatnio trafiłem nawet na film z Jakiem -3 z szachownicą na masce silnika - czyli tak jak w czasie wojny, na ogonie i dolnej powierzchni płata. natomiast na kadłubie było "coś" co było raczej numerem.
    Na własny użytek ukułem sobie teorię ( choć ze słabym poparciem dowodowym ) że Jaki -9 1plm miały szachownice malowane tak jak Jaki 1 tzn. za rurami wydechowymi i z wykorzystaniem tego samego szablonu. Natomiast samoloty z pozostałych 3 pułków -większe i pod rurami. Ale zaraz po wojnie maszynami z rozformowanego 9 plm uzupełniono 1 plm cierpiący na brak maszyn po wysłaniu Jak -1 do remontu i samoloty się przemieszały. Dzięki temu mamy zdjęcia przedstawiające pilotów 1plm w maszynach z szachownicami pod rurami. Ale to tylko moja teoria i nie będę jej bronił za wszelką cenę.

  19. #39
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Proboszcz Zobacz posta
    Ostatnio trafiłem nawet na film z Jakiem -3 z szachownicą na masce silnika - czyli tak jak w czasie wojny, na ogonie i dolnej powierzchni płata. natomiast na kadłubie było "coś" co było raczej numerem.
    Na ogonie i dolnej powierzchni płata jeżeli były szachownice to okres powojenny.

  20. #40

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Tak, oczywiście - film jest z powojennych pokazów. Natomiast szachownica na osłonie silnika wyraźnie trąci wojennymi czasami. Wygląda na to ,że do pokazów nie zrobiono z tym porządku.

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 20-01-2016, 19:09
  2. 29-12-2015, 08:44
  3. 05-11-2015, 13:39
  4. 05-09-2015, 22:09
  5. 05-09-2015, 20:53
  6. 13-07-2015, 19:41
  7. 29-06-2014, 16:30
  8. 04-06-2014, 17:41
  9. 05-04-2014, 23:25
  10. 25-02-2014, 21:28
  11. 31-01-2014, 20:42
  12. 05-07-2013, 00:05
  13. 26-02-2013, 22:27
  14. 18-12-2012, 21:44
  15. 15-12-2012, 20:00
  16. 15-12-2012, 18:12
  17. 15-12-2012, 18:03
  18. 15-12-2012, 17:47
  19. 15-12-2012, 17:41
  20. 10-12-2012, 09:45
  21. 03-12-2012, 11:59
  22. 03-12-2012, 09:24
  23. 02-12-2012, 18:01
  24. 02-12-2012, 17:56
  25. 02-12-2012, 16:50
  26. 02-12-2012, 15:19
  27. 02-12-2012, 13:15
  28. 02-12-2012, 13:02
  29. 02-12-2012, 13:02
  30. 02-12-2012, 12:40
  31. 02-12-2012, 12:18

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •