Nie sądzę aby to był 38 rok - zwróć uwagę na koła typu szprychowego.
Mam prośbę do osób bardziej obeznanych o identyfikację samolotu znajdującego się na zdjęciach:
Zdjęcia pochodzą z roku 1938. Podobno jest to 3 Pułk Lotnictwa w Poznaniu, choć tych informacji nie jestem pewien.
Przeglądałem różne galerie ale nie potrafię nic dopasować.
Z góry dziękuję.
Nie sądzę aby to był 38 rok - zwróć uwagę na koła typu szprychowego.
Tak jak pisałem, nie mam pewności co do dat i miejsc. Podobno w 1935r mój stryj ukończył Szkołę Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Dęblinie. Być może zdjęcia pochodzą z wcześniejszego okresu.
Podpada pod którąś z wersji szkolno-trenigowego samolotu Bartel BM-4 używany w wojskowych szkołach lotniczych dalej w ośrodkach PWL i aeroklubach.
Masz chyba rację - wychodzi na to, że to Bartel BM 4a z silnikiem Le Rhone pierwszy polski samolot produkowany seryjnie od 1927 roku w Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów "SAMOLOT" w Poznaniu. Stąd też możliwe, że i zdjęcie pochodzi z Ławicy.
Bartel BM-4 TYP 33, rozwinięcie samolotu Bartel BM-2
11 sierpnia 1923 roku utworzono Spółkę Akcyjną "Samolot" w Poznaniu.
W 1927 roku wytwórnia rozpoczęła produkcję samolotów konstrukcji Ryszarda Bartela.
Prototyp BM-4 wzniósł się w powietrze 20 grudnia 1927 roku z lotniska Ławica koło Poznania pilotowany przez pilota fabrycznego wytwórni „Samolot” Edmunda Hołodyńskiego z pasażerem na pokładzie panem Schneiderem.
Samolot miał bardzo ciekawe właściwości lotne:
Prędkość maksymalna 140 kn/h
Prędkość minimalna 60 km/h
Prędkość lądowania 55 km/h
Prędkość niszcząca 200 km/h przy niej urywały się lotki.
W wypadku przeciągnięcia samolot nie wpadał w korkociąg ani nie ślizgał się na skrzydło, lecz rozpoczynał nurkowanie nosem w dół co nie jednemu niedoświadczonemu pilotowi uratowało skórę.
Samolot miał konstrukcję mieszaną, wszystkie skrzydła były wzajemnie wymienne, górny płat o mniejszej rozpiętości, gdyż maszyna nie posiadała baldachimu a jedynie piramidkę do której mocowano górne płaty. Płat górny przesunięto do przodu o 570 mm w stosunku do BM-2 . Nietypowe rozpiętości płatów i ich odpowiednie przesunięcie względem siebie zapewniło tej konstrukcji tak unikalne cechy przy przeciągnięciu. BM-4 posiadał również świetne właściwości w szybowaniu.
Różne wersje BM-4 różniły się od siebie jedynie silnikami, ich osłonami i osłonami zbiornika paliwa tuż za silnikiem.
Silniki gwiazdowe zabudowywane w samolocie to:
Valter Vega 85 KM
AVIA WZ-7 80 KM (Fabryka Mechanizmów Precyzyjnych AVIA w Warszawie)
Le Rohne C 80 KM silniki pochodziły z zapasów Lotnictwa Wojskowego
Loraine Dietrich 5 PB 110 KM samolot w wersji rajdowej z powiększonym zapasem paliwa
Peterlot 80 KM prototypowy polski silnik konstrukcji inż. F. Petera z firmy „Autoremont”
Skoda G-594 „Czarny Piotruś 120 KM ” polski silnik inż. Stanisława Nowkuńskiego
Silniki gwiazdowe zabudowywane w samolocie to:
De Hawilland Gipsy I 105 KM silnik zabudowano w Warsztatach LOT wg koncepcji inż. Bartela
De Hawilland Gypsy III 120 KM
PZInż Walter Junior 120 KM była to najliczniejsza odmiana samolotu
Zabudowa silników rzędowych wymusiła przeniesienie zbiornika paliwa z kadłuba do górnego płata. Zbiorniki wbudowano pomiędzy dźwigary górnego płata nad kadłubem, zmodyfikowano podwozie, usterzenie.
WWS „Samolot” wyprodukowała 25 płatowców z silnikami gwiazdowymi, PWS 50 samolotów głównie z silnikami rzędowymi. Jedna z czołowych polskich konstrukcji lotniczych, dzięki unikalnemu rozwiązaniu płatów i genialnej prostocie konstrukcji, niestety mocno zapomniana.
Kilka samolotów używano jako łącznikowe w Kampanii Wrześniowej.
http://www.airwar.ru/image/idop/other1/bm4/bm4-2.gif
Wersje samolotu BM-4. Patrząc na kadłub BM-4c, BM-4d i podwozie przypomina trochę U-2/PO-2
Serdeczne dzięki!
Rzeczywiście jest to BARTEL BM-4aII z 80-konnym silnikiem Le Rohne. Doczytałem w Skrzydłach nr 22, że w 1929r. opracowano modyfikację samolotu, która polegała między innymi na wprowadzeniu podwozia o łamanej osi. I taka jest na tych zdjęciach. Tylko patrząc na wycięcie w osłonie silnika mam wrażenie, że pierwsze zdjęcie jest lustrzanym odbiciem.
W 1981 ukazały sie bardzo dobre plany modelarskie nr 102. Zawierają plany BM-2 i wszystkich odmian BM-4. Natomiast pierwsza strona zawiera taki nagłówek:
" Od konstruktora samolotów BM"
Dodam że kiedy plany powstawały pan inż Ryszard Bartel jeszcze żył.
http://img.archiwumallegro.pl/?757787417
Mała poprawka:
Silniki rzędowe zabudowywane w samolocie to:
De Hawilland Gipsy I 105 KM silnik zabudowano w Warsztatach LOT wg koncepcji inż. Bartela
De Hawilland Gypsy III 120 KM
PZInż Walter Junior 120 KM była to najliczniejsza odmiana samolotu
Mój błąd, przepraszam
Po-2 wcześniej nazywany U-2, a jego poprzednik U-1 wzorowany był na Avro 504K.
Encyklopedia Lotnictwa Polskiego 1918 - 1920 - Avro 504 K
Nie zaprzeczam ad Avro 504k, ale warto rzucić okiem na to:
http://www.crown-airforce.narod.ru/retro/po2/u2_bok.gif
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...6unn38ts7zZZmI
Rozwiązanie amortyzacji podwozia, okapowanie silnika, ogólny zarys kształtu kadłuba. U-1/2 powstał w 1928, gdy nasz samolot już latał. Dla mnie dość duże podobieństwo.
Zakładki