Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Awatar misiurra

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie Prośba o identyfikację samolotu.


    Polecamy

    Mam prośbę do osób bardziej obeznanych o identyfikację samolotu znajdującego się na zdjęciach:






    Zdjęcia pochodzą z roku 1938. Podobno jest to 3 Pułk Lotnictwa w Poznaniu, choć tych informacji nie jestem pewien.

    Przeglądałem różne galerie ale nie potrafię nic dopasować.

    Z góry dziękuję.

  2. #2
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Nie sądzę aby to był 38 rok - zwróć uwagę na koła typu szprychowego.

  3. #3
    Awatar misiurra

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Tak jak pisałem, nie mam pewności co do dat i miejsc. Podobno w 1935r mój stryj ukończył Szkołę Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Dęblinie. Być może zdjęcia pochodzą z wcześniejszego okresu.

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie

    Podpada pod którąś z wersji szkolno-trenigowego samolotu Bartel BM-4 używany w wojskowych szkołach lotniczych dalej w ośrodkach PWL i aeroklubach.

  5. #5
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Masz chyba rację - wychodzi na to, że to Bartel BM 4a z silnikiem Le Rhone pierwszy polski samolot produkowany seryjnie od 1927 roku w Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów "SAMOLOT" w Poznaniu. Stąd też możliwe, że i zdjęcie pochodzi z Ławicy.

  6. #6
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Bartel BM-4 TYP 33, rozwinięcie samolotu Bartel BM-2

    11 sierpnia 1923 roku utworzono Spółkę Akcyjną "Samolot" w Poznaniu.
    W 1927 roku wytwórnia rozpoczęła produkcję samolotów konstrukcji Ryszarda Bartela.
    Prototyp BM-4 wzniósł się w powietrze 20 grudnia 1927 roku z lotniska Ławica koło Poznania pilotowany przez pilota fabrycznego wytwórni „Samolot” Edmunda Hołodyńskiego z pasażerem na pokładzie panem Schneiderem.

    Samolot miał bardzo ciekawe właściwości lotne:

    Prędkość maksymalna 140 kn/h
    Prędkość minimalna 60 km/h
    Prędkość lądowania 55 km/h
    Prędkość niszcząca 200 km/h przy niej urywały się lotki.

    W wypadku przeciągnięcia samolot nie wpadał w korkociąg ani nie ślizgał się na skrzydło, lecz rozpoczynał nurkowanie nosem w dół co nie jednemu niedoświadczonemu pilotowi uratowało skórę.

    Samolot miał konstrukcję mieszaną, wszystkie skrzydła były wzajemnie wymienne, górny płat o mniejszej rozpiętości, gdyż maszyna nie posiadała baldachimu a jedynie piramidkę do której mocowano górne płaty. Płat górny przesunięto do przodu o 570 mm w stosunku do BM-2 . Nietypowe rozpiętości płatów i ich odpowiednie przesunięcie względem siebie zapewniło tej konstrukcji tak unikalne cechy przy przeciągnięciu. BM-4 posiadał również świetne właściwości w szybowaniu.
    Różne wersje BM-4 różniły się od siebie jedynie silnikami, ich osłonami i osłonami zbiornika paliwa tuż za silnikiem.

    Silniki gwiazdowe zabudowywane w samolocie to:


    Valter Vega 85 KM
    AVIA WZ-7 80 KM (Fabryka Mechanizmów Precyzyjnych AVIA w Warszawie)
    Le Rohne C 80 KM silniki pochodziły z zapasów Lotnictwa Wojskowego
    Loraine Dietrich 5 PB 110 KM samolot w wersji rajdowej z powiększonym zapasem paliwa
    Peterlot 80 KM prototypowy polski silnik konstrukcji inż. F. Petera z firmy „Autoremont”
    Skoda G-594 „Czarny Piotruś 120 KM ” polski silnik inż. Stanisława Nowkuńskiego

    Silniki gwiazdowe zabudowywane w samolocie to:
    De Hawilland Gipsy I 105 KM silnik zabudowano w Warsztatach LOT wg koncepcji inż. Bartela
    De Hawilland Gypsy III 120 KM
    PZInż Walter Junior 120 KM była to najliczniejsza odmiana samolotu


    Zabudowa silników rzędowych wymusiła przeniesienie zbiornika paliwa z kadłuba do górnego płata. Zbiorniki wbudowano pomiędzy dźwigary górnego płata nad kadłubem, zmodyfikowano podwozie, usterzenie.

    WWS „Samolot” wyprodukowała 25 płatowców z silnikami gwiazdowymi, PWS 50 samolotów głównie z silnikami rzędowymi. Jedna z czołowych polskich konstrukcji lotniczych, dzięki unikalnemu rozwiązaniu płatów i genialnej prostocie konstrukcji, niestety mocno zapomniana.
    Kilka samolotów używano jako łącznikowe w Kampanii Wrześniowej.


    http://www.airwar.ru/image/idop/other1/bm4/bm4-2.gif

    Wersje samolotu BM-4. Patrząc na kadłub BM-4c, BM-4d i podwozie przypomina trochę U-2/PO-2

  7. #7
    Awatar misiurra

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Serdeczne dzięki!
    Rzeczywiście jest to BARTEL BM-4aII z 80-konnym silnikiem Le Rohne. Doczytałem w Skrzydłach nr 22, że w 1929r. opracowano modyfikację samolotu, która polegała między innymi na wprowadzeniu podwozia o łamanej osi. I taka jest na tych zdjęciach. Tylko patrząc na wycięcie w osłonie silnika mam wrażenie, że pierwsze zdjęcie jest lustrzanym odbiciem.

  8. #8
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    W 1981 ukazały sie bardzo dobre plany modelarskie nr 102. Zawierają plany BM-2 i wszystkich odmian BM-4. Natomiast pierwsza strona zawiera taki nagłówek:

    " Od konstruktora samolotów BM"

    Dodam że kiedy plany powstawały pan inż Ryszard Bartel jeszcze żył.



    http://img.archiwumallegro.pl/?757787417

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez misiurra Zobacz posta
    mam wrażenie, że pierwsze zdjęcie jest lustrzanym odbiciem.
    Sądząc po zapięciach guzików na uniformach, zdjęcie jest odwrócone, albo ja źle widzę.

  10. #10
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Mała poprawka:

    Silniki rzędowe zabudowywane w samolocie to:

    De Hawilland Gipsy I 105 KM silnik zabudowano w Warsztatach LOT wg koncepcji inż. Bartela
    De Hawilland Gypsy III 120 KM
    PZInż Walter Junior 120 KM była to najliczniejsza odmiana samolotu

    Mój błąd, przepraszam

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie

    Po-2 wcześniej nazywany U-2, a jego poprzednik U-1 wzorowany był na Avro 504K.

    Encyklopedia Lotnictwa Polskiego 1918 - 1920 - Avro 504 K

  12. #12
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie zaprzeczam ad Avro 504k, ale warto rzucić okiem na to:


    http://www.crown-airforce.narod.ru/retro/po2/u2_bok.gif


    http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...6unn38ts7zZZmI

    Rozwiązanie amortyzacji podwozia, okapowanie silnika, ogólny zarys kształtu kadłuba. U-1/2 powstał w 1928, gdy nasz samolot już latał. Dla mnie dość duże podobieństwo.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •