Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3
Like Tree4Likes
  • 4 Post By Flycat

Wątek: Identyfikacja szczątków samolotu

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2013
    Mieszka w
    Czerwiensk, Poland

    Question Identyfikacja szczątków samolotu


    Polecamy

    Witam serdecznie.
    To mój pierwszy post na tej stronie. Proszę o wyrozumiałość.
    Interesuję się historią Czerwieńska dawniej Rothenburg/Oder. Niedaleko mojej miejscowości zostały znalezione szczątki rozbitej maszyny.
    Czy ktoś z szanownych forumowiczów byłby w stanie po tych szczątkach zidentyfikować typ rozbitej maszyny.
    Na elemencie z drugiej od góry fotki widoczny jest numer (najprawdopodobniej) F108. Kolor tego małego elementu obok jest czymś pośrednim pomiędzy niebieskim i szarym.
    Z góry dziękuję za pomoc.




  2. #2
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Nie chce się czepiać, ale na podstawie takich szczątków, to chyba trochę tak jakbyś pokazał jakąś nakrętkę i oczekiwał, że powiemy w jakim samochodzie trzymała ona zderzak.

  3. #3
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie


    Polecamy

    Hideto, widać, że masz nikłe wyobrażenie o możliwościach archeologii lotniczej i słabą wiarę w ludzką wiedzę. Po co dołować człowieka i odbierać mu to co w tym "sporcie" jest najlepsze, czyli radość z poszukiwań? Takie rzeczy jak najbardziej da się zrobić, trzeba tylko wiedzieć jak, mieć odpowiednie źródła i może trochę szczęścia. Uwierz mi, że części jakie sam swego czasu wykopywałem, wcale nie były bardziej charakterystyczny od tych przedstawionych powyżej. Zamieszczam link do tematu jaki założyłem dawno temu na forum poszukiwanieskarbow.com • Zaloguj

    Ze swojego doświadczenia to co Ci mogę doradzić wocik to:
    - przeprowadź wizję lokalną w okolicy, być może jest jeszcze ktoś kto pamięta tamte czasy i upadek tej maszyny. Wypytując o najbardziej błahe sprawy typu przybliżony okres zdarzenia czy np. kolor samolotu, sylwetkę można znacznie zawęzić obszar poszukiwań. Jeśli powiedzą Ci np. "Panie, no taki płaski, okrągły z przodu był" to już można wnioskować, że była to konstrukcja z silnikiem gwiazdowym (akurat ja coś takiego usłyszałem). Znając przybliżony okres oraz położenie frontu, będzie można się zorientować orientacyjnie co do konstrukcji jakie należy brać pod uwagę. Śpiesz się! Z każdym dniem świadków tamtych wydarzeń jest coraz mniej
    - przydatne byłyby listy strat jednostek lotniczych na Ostfroncie. Niestety póki nie znamy okresu będzie z tym trochę roboty. Dla Luftwaffe posiadam kilkuset stronnicowy arkusz utraconych maszyn i pilotów wraz, z o ile to zostało ustalone, orientacyjnym miejscem zdarzenia (są to po prostu wojenne archiwa w formie elektronicznej). Niestety nie mam takich danych dla jednostek WWS. Trzeba by się za nimi rozejrzeć jakkolwiek nie należy się spodziewać rewolucji. Jeśli znasz rosyjski, będzie to duże ułatwienie (fora rosyjskie). Ze swojej strony zobowiązuje się przebrnąć przez to co mam, podaj tylko wszelkie możliwe nazwy Twojej miejscowości i miejscowości okolicznych. Niemcy stosowali różne nazewnictwa, raz we własnym języku, innym razem w polskim niejednokrotnie zniekształcając te nazwy.
    - są do poodnajdywania instrukcje obsługi technicznej niektórych samolotów w tamtego okresu. Są to naprawdę szczegółowe dokumentu opisujące w zasadzie każdą zawleczkę i nakrętkę poszczególnych systemów. Mam takiego handbucha dla Fw 190A, bo też tego samolotu dotyczył akurat mój przypadek (w sumie to wciąż nie można wykluczyć wersji F) i jakość oraz szczegółowość tego dokumentu jest wręcz powalająca. Niestety odnalezienie takiej "perełki" to niekiedy kilka godzin poszukiwań bez gwarancji sukcesu.

    Generalnie, jeśli interesujesz się historią, to doskonale wiesz, że grunt stanowią materiały źródłowe. Sama identyfikacja techniczna, szczególnie w przypadku tego typu fragmentarycznych szczątek, jest możliwa w zasadzie tylko po uprzedniemu zawężeniu horyzontu poszukiwań do 2-3 możliwych typów. Szperając w archiwach i przede wszystkim badając okolicę można do takiego stanu doprowadzić, niestety jest to niekiedy kwestia kilku miesięcy żmudnej, momentami beznadziejnej pracy. Spróbuj uderzyć z pytaniem na największe forum tematyczne poświęcone lotnictwu II wś - 12 o' clock High pod adresem Luftwaffe and Allied Air Forces Discussion Forum - Powered by vBulletin . Swego czasu sam się tam udzielałem i nie żałuję. Niekiedy trafiają się ludzie którzy potrafią rozpoznać dany element choćby na podstawie własnych doświadczeń (bo np. kiedyś wykopali to samo), ale szansę na odnalezienie kogoś takiego nie są wielkie.

    Nawet jeśli nie uda Ci się zidentyfikować Twojego samolotu, pamiętaj, że to czego doświadczysz i wiedza która przy okazji zdobędziesz to Twoje. Ja bardzo długo nie zapomnę chwili w której stałem na podwórku ze starszym człowiekiem gapiąc się jak idiota w puste, rozgwieżdżone niebo i słuchając z otwartą buzią relacji z walki powietrznej, jaka rozgrywała się dokładnie nad nami, tyle, że ponad 60 lat temu. Świadomość, że historia to nie daty w podręczniku, ale żywe przykłady które można dotknąć i poczuć, a co najlepsze dzięki temu częściowo w nich współuczestniczyć, jest porażająca. Każdy kto to rozumie i docenia, choćby nie wiem jakim twardzielem był, dostaje w takich momentach nóg jak z waty
    arnoo, Witt, aisle seat and 1 others like this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •