Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1

    Dołączył
    Nov 2013

    Domyślnie Prośba o identyfikację samolotu


    Polecamy

    Witam,
    Proszę o pomoc w identyfikacji samolotu z załączonego zdjęcia.
    Zostało ono wykonane prawdopodobnie w latach 1924 - 1928 (?) w pobliżu miejscowości Królewszczyzna (dzisiejsza Białoruś).
    Przedstawia zatrzymanie sowieckiego samolotu po polskiej stronie granicy przez patrol KOP.

    Pozdrawiam Jacek


    Link do zdjęcia: http://oi43.tinypic.com/30wkxub.jpg

  2. #2

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Na moje oko - to będzie Fokker C-IV, ale żeby latały w kraju bolszewików?

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2013

    Domyślnie

    Rzeczywiście to chyba Fokker. Dzięki. Informacje w internecie podają że kupili 55 szt.

  4. #4

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    No , to jak na taki wielki kraj to niewiele... Ale co ta zabawka robiła nad "jaśniepańską Polską"? Przenosiła do nas ideały "rewolucji proletariackiej" czy prozaicznie zabłądziła?

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2013

    Domyślnie

    Z przekazów rodzinnych wiem że zabłądził i zabrakło mu paliwa. Ta informacja jest niestety z "drugiej ręki".
    Mój dziadek, który był uczestnikiem tej akcji, zmarł przed moim urodzeniem . To ten facet przy kabinie pilota.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekS Zobacz posta
    Witam,
    Proszę o pomoc w identyfikacji samolotu z załączonego zdjęcia.
    Zostało ono wykonane prawdopodobnie w latach 1924 - 1928 (?) w pobliżu miejscowości Królewszczyzna (dzisiejsza Białoruś).
    Przedstawia zatrzymanie sowieckiego samolotu po polskiej stronie granicy przez patrol KOP.

    Pozdrawiam Jacek


    Link do zdjęcia: http://oi43.tinypic.com/30wkxub.jpg
    Jeżeli Królewszczyzna, to na pewno samolot, który wylądował około 20.03.1929 roku (+/_ dwa dni) z powodu utraty orientacji przez załogę. Lądowanie odbyło się tuż obok stacji kolejowej Królewszczyzna.
    Nazwiska załogi nie udało mi się ustalić, wiadomo tylko, że pilotem był oficer w stopniu odpowiednika polskiego porucznika, a obserwatorem w stopniu pułkownika.

    W tym samym okresie czasu , kilka dni wcześniej (12.03.1929 roku) lądował drugi sowiecki samolot z załogą: pil. Josek Fiel, obs. Markowski, ale lądowanie było w powiecie Stolińskim, województwo ówczesne Poleskie. Załoga również zabłądziła.

    Obydwa samoloty lądowały bez uszkodzeń i zostały kilka dni później zwrócone stronie sowieckiej, ale chyba nie odleciały, zostały zdemontowane i odwiezione koleją. Tak to się wtedy robiło. Uniknięto wówczas penetracji polskiego pogranicza.

    Takie lądowania były w miarę częste, oczywiście bez przesady. Zdarzały się również loty w drugą stronę, gdzie Polskie samoloty błądziły i lądowały po stronie sowieckiej. Z reguły takie lądowanie kończyło się kilkudniowym aresztem do czasu wyjaśnienia sytuacji droga dyplomatyczną i załogi wracały do kraju. Znany jest przypadek, że sowieci pozwolili lotnikom polskim "odlecieć" samolotami, a Polacy przed odlotem dali pokaz pełnej akrobacji nad lotniskiem sowieckim.

    Również ówczesna granica z Niemcami nie była wolna od tego typu wydarzeń. Tam kończyło się częściej ze względów propagandowych oficjalnymi procesami i wyrokami, najczęściej kilka dni aresztu.

    Pozdrawiam
    Remigiusz Gadacz

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję bardzo za informacje. Nie przypuszczałem że tak wiele się dowiem na temat tego zdjęcia.

    Pozdrawiam
    Jacek S

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •