Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree6Likes
  • 6 Post By Jakub Wydro

Wątek: PZL-48 Lampart - Kabina

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Wroclaw, Poland, Poland

    Domyślnie PZL-48 Lampart - Kabina


    Polecamy

    Witam Wszystkich
    Kiedyś pisałem na tym forum o tworzonej przeze mnie wizualizacji polskiej myśli lotniczej jaką był PZL-48 Lampart.
    Wizualizację ukończyłem z sukcesem i można ją obejrzeć na stronie mojego portfolio:
    https://www.behance.net/gallery/17487667/PZL-48-Lampart

    Obecnie chciał bym stworzyć wizualizacje kokpitu tego samolotu. Wiem że zapewne nie ma żadnej dokumentacji wnętrza ale chciał bym móc się na czymś wzorować. Na pewno część elementów została przeniesiona z innych samolotów (tak jak się to robi w autach) a część na pewno była zaprojektowana specjalnie dla Lamparta.
    Chciał bym się dowiedzieć jak mogła by wyglądać kabina takiego samolotu?
    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie

    Pozdrawiam
    Kuba
    LoboV, Irik, jarekch and 3 others like this.

  2. #2

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Proponuję wnętrze kabiny Wilka - przynajmniej jeśli chodzi o kabinę pilota dokumentacja jest jak na nasze warunki dość obfita.
    Miałem chęć skrytykowania dzieła kolegi - ponieważ uważam ,że Lampart - tak jak go się obecnie rysuje w ogóle nie byłby w stanie latać, ale to zupełnie inny problem. Grafiki są świetne.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Wroclaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Proboszcz@ Dzięki za podpowiedź. Jeśli dysponujesz jakąś dokumentacją odnośnie kabiny pilota Wilka to podeślij ponieważ nie mogę nic takiego znaleźć. Początkowo myślałem żeby zaczerpnąć trochę od Karasia ponieważ był to samolot z tego samego okresu więc myślę że pewne podobieństwa pewnie by się zachowały. Patrzyłem też na P-11 i coś z tych dwóch samolotów może udało by się zrobić Następny problem który napotkałem to liczba zegarów oraz ich zadanie, który do czego służył...

  4. #4
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    PZL-48 LAMPART niszczycielski - 1/72 tylko-polskie.pl
    kabina wprawdzie uboga ale zawsze coś. Tu masz link do filmu odnośnie Wilka - w 50 sek jest pokazana kabina

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=XP6bIgSnl_A


  5. #5

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Karasia i P-11 odradzam - to maszyny jednosilnikowe i ze stałym podwoziem. Ale żebyś kolego nie mówił ,że tylko krytykuję:




    To z publikacji p. A Glassa "PZL 38 Wilk" z 1995 roku i jakiś Modelarz bodajże 1978. Ale pamiętaj ,że świat szedł z postępem: Celownik lunetowy naniesiony Bóg wie na jakiej podstawie w rysunkach z Modelarza ustąpić musiał nowszemu refleksyjnemu. Właściwym byłoby też naniesienie szyby pancernej w kabinie pilota i być może jakiejś płyty pancernej za fotelem? W kabinie strzelca powinien znaleźć się pulpit sterowania radiostacją i być może także pelengatorem? Powodzenia.
    P.S. Jak odnajdę jakieś swoje szkice Lamparta to też wrzucę, ale nie wiem czy przetrwały przeinstalowanie systemu...

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Wroclaw, Poland, Poland

    Domyślnie


    Proboszcz
    @ Dziękuje Ci bardzo za świetne materiały!
    Na tym weekendzie w końcu podejdę do tego tematu i zorganizuje sobie wszystkie materiały/sugestie i zacznę działać.
    Bardzo pomocny także będzie dla mnie wykaz zegarów który jest na jednym ze schematów.
    ps. Nawet nie wspomniałem słowem o Twojej krytyce
    Dzięki jeszcze raz!

    Grzegorz5710
    @ Dzięki!

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Udało się - moje szkice przetrwały:



    W moim Lamparcie nie ma wnętrza kabin i jest to dość uproszczony szkic. Jak widać - poprzesuwałem to i owo aby samolot mógł latać. Ciekawe czy kiedyś uda się odnaleźć jakieś bardziej wiarygodne szkice tej maszyny. Np. W ogóle nie wiemy jak miało by wyglądać urządzenie zasilające taśmą obydwa km-y strzelca - a nie jest to jedyna zagadka związana z tym samolotem... Pozdrawiam

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Wroclaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Proboszcz Dzięki za szkice. Zapewne wykorzystam je do lekkiej przebudowy mojego lamparta na potrzeby sceny którą teraz tworze
    Co do wnętrza kabiny to mam kilka pytań:
    1. Czy obudowy zegarów w kokpicie były kwadratowe czy wyglądały bardziej jak w Focke-Wulfach (delikatne zaokrąglenia).
    2. Na jakim drążku "kierowniczym" się wzorować by jak najbardziej oddać polską konstrukcję ?
    3. Brakuje mi jeszcze jakiegoś rzutu na miejsce gdzie znajdują się pedały. Nie musi być szczegółowe gdyż większość przysłonią nogi pilota.
    4. Dysponuje ktoś z was jakąś kalką lub wzorem liczników? Chodzi mi o rodzaj czcionki i ogólny ich wzór.

    Dzięki wszystkim którzy się udzielają w wątku

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Ja w takiej sytuacji wzorowałbym się na kabinie Wilka wg. rysunków z "Modelarza" - jest tam i drążek (zdaje się ,że podobny do Karasia?) i rozmieszczenie pedałów orczyka ale także armaturę wyposażenia kabiny.W skanach z publikacji p. Glassa jest to pokazane także ale trochę inaczej. Nie warto odkrywać Ameryki ,zwłaszcza że tak czy inaczej będzie to tylko Twoja fantazja. Co do przyrządów - to myślę że podobne znajdziesz w Karasiu lub Łosiu. Poszukaj zdjęć tablic tych maszyn np. w Monografiach "AJ- Pressu" lub w książce "Samoloty bombowe Września" Mnie np nurtuje pytanie o spust na drążku sterowym. Jeden pozwalający prowadzić ogień z całego uzbrojenia np o dwóch położeniach czy dwa osobne przyciski - jeden do km-ów drugi działek?
    P.S. Moje szkice to taki trochę sen starego proboszcza i nie sugeruj się nimi zbytnio...

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Wroclaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Witam wszystkich ponownie
    W wolnym czasie zacząłem prace nad modelem kabiny. Cały projekt będzie animacją około 40-60sekundową pokazaną w czasie bitwy.
    Chciał bym poddać obecny model do waszej weryfikacji i proszę o podpowiedź w sprawie wyposażenia kabiny.





    Widok z "oczu" w kierunku nóg pilota


    Chciał bym was zapytać jak wyglądało połączenie tablicy rozdzielczej z kokpitem. Narazie brak tam jakiegokolwiek połączenia, idzie jedynie niedokończona listwa.
    Następne pytanie to czy obudowy zegarów są prawidłowe ponieważ modelowane były na podstawie jednego ze schematów wyżej dostępnych. W Łosiu i Karasiu widziałem że chyba zaden zegar nie ma takiej kwadratowej obudowy wokół siebie tylko są "wpuszczone" do środka tablicy.
    Kolejne pytanie jest odnośnie celownika. Jaki typ celownika mógł by być montowany w tym samolocie i bardzo prosił bym o jakieś przykładowe zdjęcie bym mógł sobie odszukać więcej materiałów.
    Ostatnie pytanie dotyczy lewej częsci kokpitu, tzn, lewy bok. Co jeszcze powinno się tam znaleźć (chodzi mi jedynie o część widzianą oczami pilota)? To co bedzie za fotelem jest dla mnie zbędne bo tego nie bedzie po prostu widać.

    Z góry wszystkim dziękuje!

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Tablicę przyrządów radziłbym po prostu rozszerzyć i "przymocować" do wręgi- bez cudów! Zegarami bardzo się nie przejmuj: ważne aby były te najważniejsze kontroli lotu i silników. Na dziś nie istnieje żadne zdjęcie Lamparta więc jak zrobisz - tak będzie dobrze. Wydaje mi się też ,że manetki gazu i sterowania skokiem śmigła należałoby przesunąć trochę do przodu - na wysokość kolana pilota -ale może to tylko efekt perspektywy? Podobnie orczyk powinien być za tablicą przyrządów.
    Natomiast sprawa celownika jest dość złożona: Ponieważ MS-406 i stare Hurricane z drewnianym poszyciem płata miały prosty i prymitywny celownik z muszką to można przyjąć ,że pierwsze urządzenie tego typu otrzymalibyśmy na Spitfire L-1066 który ostatecznie skończył w Turcji:
    http://jarek.ukw.edu.pl/1-48_Spitfire_I/tur02.jpg
    Własnych do września nie produkowaliśmy i nie wiem czy ktoś w ogóle zwracał uwagę na potrzebę takiego ustrojstwa. Ale- kto wie co działoby się dalej gdyby nie wojna?
    P.S. Jestem i chyba już zostanę zaciekłym przeciwnikiem osłony kabiny otwieranej do przodu - "pod wiatr". Uważam ,że w sytuacjach krytycznych była to po prostu pułapka na pilotów. I ta koszmarna korba przed twarzą... Wydaje mi się że w nowych maszynach konstruktorzy rozwiązali by to zupełnie inaczej...

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Wroclaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Proboszcz - dziękuje za podpowiedzi bez Twojej pomocy nie było by szans bym mógł odwzorować kabinę tej polskiej myśli technicznej.
    Mam jeszcze dwa pytania, zaznaczyłem je dwoma cyframi na obrazu który jest przymiarką pilota. Wszystko stworzone od 0 przeze mnie.
    1. Co to był za przyrząd? Na pierwszy rzut oka wygląda na planach jak metalowy cylinder osłoniety dwoma blachami po bokach. Nie mam zielonego pojęcia jak dokladnie wyglądał i do czego mógł słuzyć.
    2. Co móglbym wstawić jeszcze na tej stronie kabiny? Plany nie pokazują za bardzo co tam się mieściło.


  13. #13

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Wroclaw, Poland, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzisiejsza aktualizacja:
    -Dodałem celownik
    - Nie wiem co zrobić z korbą obok celownika, zapewne pójdzie do usunięcia.
    - Zmieniłem rozmieszczenie zegarów, tak aby celownik nie zasłaniał niczego
    - Nie wiem co to za instrument pokładowy który znajduje się w centralnej częsci pulpitu, po prawej stronie drążka, na planach są to jakieś prostokąty.



    Pomału zbliżam się do zamknięcia modelu samej kabiny i później bedzie wielkie teksturowanie

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •