Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 65
Like Tree37Likes

Wątek: Samolot AEW&C dla SZRP

  1. #41
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie


    Polecamy

    Będzie o tyle trudniej, że mniejszy turbośmigłowy (obojętnie SAAB, CASA czy cokolwiek innego) poleci niżej, a więc dalsza granica strefy ognia nieprzyjacielskich rakiet będzie w tym przypadku mniejsza niż dla porażenia dużego E-3A. Może będzie potrzebował 200 km bezpiecznej odległości od frontu, a nie 400. Z drugiej strony nasz mały lecąc niżej będzie widział odpowiednio mniej na terytorium przeciwnika niż duży latający wyżej na większym oddaleniu. Błędne koło.

    Jeszcze trzeba odróżniać, jakie konkretnie zadania ten samolot wykonuje w danym locie. Jeśli działa w systemie OP naszego terytorium, to lata bezpiecznie tak jak cały czas pisałem. Jeżeli działa w systemie dowodzenia lotnictwa taktycznego, to powinien podlatywać bliżej linii frontu, czyli bardziej ryzykować. Ale wtedy kółko się zamyka, wracamy do zagrożeń.

  2. #42

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Jak będzie latał w bezpieczniej odległości to nie będzie dawał przewagi więc nie będzie sensu na niego polować. A jak będzie bliżej to tak jak piszesz większe ryzyko podejmuje.

  3. #43
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Kwestia techniczna. Czy to, co Mario i jego kamaryla opowiada że kupi ,będzie mogło obsługiwać nasze F-35 ?

  4. #44

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Robi się ciekawie, nawet sterowce kupimy, żeby lepiej wiedzieć gdzie coś spadnie:
    Aerostaty dla Wojska Polskiego. Sterowce wykryją rakiety wroga (msn.com)

  5. #45
    Awatar briest

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Sterowce? Bardzo dobry pomysł, na cholerę wypalać paliwo/prąd tylko po to, żeby się utrzymać w górze.
    bo bliskość ziemi gwałtowną posuchę na rozum rzuca, jak i na rzeżuchę

  6. #46

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    To pozostaje teraz już tylko pytanie jak szybko sterowiec może "dać w palnik"?

    https://tenor.com/bCivr.gif
    Krzychun, lukaszjb and telewizoor like this.

  7. #47

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Inna sprawa, że przecież mamy "normalne" AWACS-y w ramach wspólnego programu NATO. Polskie załogi (względnie polski personel w składach mieszanych załóg) też na nich latają od dobrych dwudziestu lat. Czy posiadanie dwóch własnych mini-AWACSów, albo jak kto woli pseudo-AWACSów przyniesie istotne zwiększenie możliwości bojowych naszego lotnictwa i obrony powietrznej? Przypuszczam, że wątpię.
    WYDAJE SIĘ, że celem zakupu jest możliwość samodzielnego ogarnięcia kuwety w czasie pokoju i napięcia. Jako jedyni dysponenci możemy jednego powiesić nad wspomnianą przez Ciebie Mierzeją, drugiego nad Usnarzem Górnym, a trzeciego nad Lubyczą Królewską. Na przykład.
    Jak się zrobi goręcej to też mamy powody nie do końca ufać w szybką reakcję naszych przyjaciół z NATO, zwłaszcza Francuzów i Niemców. Więc zanim te nasze składkowe NATOwskie AWACSy przylecą, będziemy mieli te mikrusy.

    Dywaguję, ale uważam że to jest najsensowniejsze wyjaśnienie. Plus oczywiście te nieszczęsne ufoki spadające na nasze znękane Imperium

    &
    telewizoor likes this.

  8. #48

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    No wydaje się, że chyba o to chodzi. Może jest jakiś sens kupowanie/pozyskiwanie sprzętu przydatnego na czas pokoju lub jak to mówisz czas napięcia... W sumie coś się tam może zaoszczędzi, a jakby co to liczyć po paru dniach że dostaniemy wsparcie.

    Tylko, czemu dopiero teraz jak 2 rakiety/pociski wpadły na nasze terytorium i obnażyły słabość systemu? Skoro wszyscy się tego prędzej czy później spodziewali? W tym wszystkich chyba nie do końca chodzi o sprzęt. To tak jakby kiepskiemu szefowi restauracji kupić najlepsze garnki i stawiać, że to rozwiąże problem?
    lukaszjb likes this.

  9. #49

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Czyli kupujemy 2 używane sztuki. Zakup wydaje się w miarę rozsądny. Ciekawe gdzie będą bazować.

    https://tech.wp.pl/polska-kupila-sam...3487062084224a

  10. #50

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Prezentacja pierwszego polskiego Saaba:
    https://www.onet.pl/informacje/nowa-...2thsp,30bc1058
    Misio likes this.

  11. #51

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    A to nauka obsługi tego samolotu nie zajmie 2 czy więcej lat?

  12. #52
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    A to nauka obsługi tego samolotu nie zajmie 2 czy więcej lat?
    LOL, skąd ten pomysł? Type rating na takiego Saaba to 80h w ławce, niecałe 40h na symulatorze i kilka w samolocie. Operatora też się szkoli w parę tygodni, a nie lat...
    mammecyje likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #53
    Awatar FighterMan

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    LOL, skąd ten pomysł? Type rating na takiego Saaba to 80h w ławce, niecałe 40h na symulatorze i kilka w samolocie. Operatora też się szkoli w parę tygodni, a nie lat...
    To w teorii, przypomnijmy ze w przypadku G550/B738 przez prawie 3 lata robili codzienne kółeczka WAW-GDN-WRO-WAW

  14. #54

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    LOL, skąd ten pomysł?
    Jak to skąd? Na wszelakie myśliwce i śmigłowce to trwa nadzwyczaj długo. A na taki zaawansowany radar to się szkoli w parę tygodni? Nawet chyba nie mamy osób o podobnej profesji w Polsce ponieważ nigdy nie mieliśmy takiego typu sprzętu? Pierwsze pewnie trzeba takich przyszłych operatorów zrekrutować/znaleźć? Oczywiście "lat" to było wyolbrzymienie, ale patrząc na jakieś problemy ze szkoleniami na inne maszyny to dziwni mnie ten optymizm tutaj. Czyż to nie jest tak, że będzie samolot, ale nie będzie komu tym latać? W sensie latać i optymalnie wykorzystywać całe wyposażenie? Czy to nie jest jakby szerszy problem, że się zbroimy na potęgę w bardzo zawansowany sprzęt, a nie ma za bardzo osób przeszkolonych do obsługi i serwisu?
    schwefel likes this.

  15. #55
    Awatar Radek 75

    Dołączył
    Oct 2016
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie

    Nasi operatorzy latali chyba na NATOwskich Awacsach
    telewizoor likes this.

  16. #56
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Radek 75 Zobacz posta
    latali
    Skąd bierzesz czas przeszły? Nie słyszałem, żeby Polska się wypisała z przedsięwzięcia w Geilenkirchen, względnie żeby cały program został zwinięty. Czyżbym znów coś przegapił?
    mammecyje likes this.

  17. #57
    Awatar Radek 75

    Dołączył
    Oct 2016
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie

    latali i będą latać

    *Mam nadzieję

  18. #58
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FighterMan Zobacz posta
    To w teorii, przypomnijmy ze w przypadku G550/B738 przez prawie 3 lata robili codzienne kółeczka WAW-GDN-WRO-WAW
    A to Saaby mają wozić VIPów? Bo przecież wtedy chodziło o zasady instrukcji HEAD, a nie przeszkolenie na typ.
    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    Jak to skąd? Na wszelakie myśliwce i śmigłowce to trwa nadzwyczaj długo.
    Zauważ, że w przypadku myśliwca jeden człowiek pilotuje i obsługuje wszystkie systemy samolotu. I tam też 2 lata to jest raczej górna granica wyszkolenia (łącznie z paromiesięczną nauką języka i teorii. Tutaj, załoga w kokpicie jest tylko od latania, a operatorzy systemów są tylko od danych systemów.
    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    A na taki zaawansowany radar to się szkoli w parę tygodni?
    Z tego co znalazłem w sieci to od paru, do parunastu tygodni. Radarów trochę w wojsku jest, pewnie nawet bardziej zaawansowane, niż to co zamontowano 20 lat temu na tych samolotach
    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    Nawet chyba nie mamy osób o podobnej profesji w Polsce ponieważ nigdy nie mieliśmy takiego typu sprzętu?
    Mamy operatorów i instruktorów. Tak jak napisali inni - Polska od lat jest częścią programu NATOwskich AWACSów.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  19. #59

    Dołączył
    Aug 2022

    Domyślnie

    Wiadomo kiedy planowany jest jakis pierwszy lot?
    Tomek Z likes this.

  20. #60

    Dołączył
    Jan 2024

    Domyślnie


    Polecamy

    Dostawy mają być w tym roku a na pewno będzie biba z tej okazji tylko, że na razie cicho. Tak poza tym: czy ten samolot ma możliwość tankowania w powietrzu? Tak wstępnie to nie wyglądał, ale chciałem się upewnić.

Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •