Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 55
Like Tree13Likes

Wątek: Dwa F-16 przekroczyły barierę dźwięku nad Neapolem

  1. #1
    Awatar elcin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław/EPWR

    Domyślnie Dwa F-16 przekroczyły barierę dźwięku nad Neapolem


    Polecamy

    Panikę pod Wezuwiuszem wywołał w środę olbrzymi huk, jaki rozniósł się tam rano. Setki mieszkańców Neapolu i pobliskich miejscowości dzwoniły do sił porządkowych i służb ratunkowych, informując o niepokojącej aktywności wulkanu. Okazało się jednak, że to nie wulkan był przyczyną straszliwych grzmotów, ale dwa myśliwce F-16, które przekroczyły barierę dźwięku.

    Wszystkie służby w rejonie wulkanu zostały postawione w stan alarmu przez przerażoną ludność.

    Na miejsce podążyło natychmiast wojsko i jednostki Obrony Cywilnej, które zapewniły, że huk nie wydobywał się z wulkanu. Nie stwierdzono żadnego dymu ani najmniejszego wzmożenia aktywności wulkanu. Mieszkańców okolicy, którzy w panice wylegli na ulice, poproszono o powrót do domów.

    Nieco później ustalono, że huk wywołały dwa myśliwce, które przekroczyły barierę dźwięku nad Zatoką Neapolitańską. Dowództwo lotnictwa wojskowego wyjaśniło, że maszyny ruszyły w pogoń, otrzymawszy sygnał o podejrzanym samolocie lecącym w tym rejonie. Okazało się, że był to cywilny samolot białoruski, który wystartował z Libii i leciał do Austrii. Po zidentyfikowaniu samolotu wojskowe maszyny wróciły do bazy.
    Portal gazeta.pl

    Chciałbym to usłyszeć

  2. #2
    Awatar tomekk55

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    Ooo, zazdroszcze im. A swoja drogą to przekroczenie dźwięku jest DUŻO głośniejsze od zwykłego przelotu myśliwca?
    Pozdrawiam, Tomek

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Nowogard (EPSC)

    Domyślnie

    Dużo głośniejsze! Brzmi to jak grom błyskawicy, ale raczej coś na wzór wystrzału artyleryjskiego o bardzo czystym dźwięku.

  4. #4
    Awatar siinski

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Pamiętam jak się tego bałem jako kilkuletni chłopiec.Stacjonujące na Krzesinach samoloty myśliwskie krótko po starcie będąc jeszcze ( chyba :/ ) nad Poznaniem przekraczały barierę dzwięku bo huk był potężny.I nie było to wcale coś nadzwyczajnego i unikatowego,zdarzało się to często i nikt jakoś z tego problemu nie robił.Ale wtedy,w końcówce lat 70 społeczeństwo miało inne problemy.

  5. #5
    amikoder
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez siinski
    samoloty myśliwskie krótko po starcie będąc jeszcze nad Poznaniem przekraczały barierę dzwięku
    Zdecydowanie myli Cię pamięć, albo nie ten dźwięk uznajesz za grom dźwiękowy. Owszem, MiG'i przekraczały prędkość dźwięku, ale nie wcześniej niż 8-10 min od startu, po nabraniu wysokości powyżej 10000m. Robiłem to dziesiątki, jeśli nie setki razy w innym miejscu Polski.

  6. #6
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Włoskie Siły Powietrzne (Aeronautica Militare) wyjaśniają, że o statku powietrznym zostały poinformowane przez instytucje cywilnej kontroli ruchu lotniczego. Centrum dowodzenia operacjami powietrznymi (COFA/CAOC5) w Poggio Renatico wydało rozkaz parze F-16 z 37 Stormo (skrzydło) przechwycenia niezidentyfikowanego statku, który leciał bez planu lotu. Po kilku minutach „intruz” został zidentyfikowany. Ustalono, że był to cywilny białoruski Ił-76 lecący z Libii do Austrii. Po zidentyfikowaniu samolot był eskortowany przez parę F-16 do granicy wód terytorialnych.

    lotniczapolska.pl
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  7. #7
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie

    I wg. Was kwalifikuje się jako wypadek, czy incydent? Moim zdaniem, do przeniesienia np. do działu "Lotnictwo wojskowe".
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  8. #8
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomekk55
    Ooo, zazdroszcze im. A swoja drogą to przekroczenie dźwięku jest DUŻO głośniejsze od zwykłego przelotu myśliwca?
    Przekroczenie bariery dźwięku przez Concorde'a. http://pl.youtube.com/watch?v=1VzVjcBKs-o
    Wszystko jest kwestią czasu...

  9. #9
    Awatar Tomek

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Czy były jakieś specjalne strefy do przekraczania prędkości dźwieku (naturalnie poza jakimś oddaleniem od terenów zabudowanych)? Poligon? Określony korytarz powietrzny? Nie wiem jak to nazwać.
    W latach '80 mieszkając w Częstochowie słyszałem wielokrotnie odgłosy przekracznia bariery dźwięku a tam chyba nie było żadnego poligonu (w pobliżu były MiGi-21 w Mierzęcicach i Łasku).

    Przy tej okazji mam jeszcze jedno pytanie (może bardziej pasuje do FPP) - na czym polega z punktu widzenia pilotowania samolotu przekroczenie prędkości dźwięku? Tylko na odpowiednim przyspieszeniu, czy trzeba również uważać na inne rzeczy (np. zmiana właściwości pilotażowych samolotu/utrudnione sterowanie)?

    Amikoder, jako do zorientowanego w temacie, do Ciebie przede wszystkim kieruję to pytanie.

    Dzieki i pozdrawiam.
    Tomek

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomek
    W latach '80 mieszkając w Częstochowie słyszałem wielokrotnie odgłosy przekracznia bariery dźwięku a tam chyba nie było żadnego poligonu (w pobliżu były MiGi-21 w Mierzęcicach i Łasku).
    Nie musi być poligonu żeby przekaraczć prędkość dźwięku. Właśnie w latach '80 słyszałem nieraz na Bielskiem-Białą grom dźwiękowy, i to nie byle jakich samolotów, bo MIG-ów 25 z Brzegu .

    Jest to jedyny powód dla którego tęsknię za tatymi czasami...


  11. #11
    wrc
    wrc jest nieaktywny
    Awatar wrc

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPZG & EDDS

    Domyślnie

    jak bylem maly (a bylo to w latach 80-tych ) to dzwiek samolotu przekraczajacego predkosc dzwieku nie byl niczym rzadkim, jak pamietam to najczesciej samoloty robily to parami, wiec w niedlugim odstepie czasu nastepowaly "dwa wybuchy", oprocz naszego wojska wiele atrakcji zapewniali tez Rosjanie (lotniska kolo Szprotawy i Zagania), tego dzwieku nie slyszalem juz chyba z 15 lat

    pozdr

  12. #12
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomek
    W latach '80 mieszkając w Częstochowie słyszałem wielokrotnie odgłosy przekracznia bariery dźwięku a tam chyba nie było żadnego poligonu (w pobliżu były MiGi-21 w Mierzęcicach i Łasku).


    Dzieki i pozdrawiam.
    Wlasnie o Czestochowe mialem zapytac - sam jako dziecko rowniez wielokrotnie slyszalem huk ktory byl mi tlumaczony jako przekraczanie bariery dzwieku...Wydaje mi sie iz w owym czasie w Czestochowie byl to dosc czesty odglos - czy to mozliwe?
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  13. #13
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Chyba możliwe, bo i ja z Częstochowy to właśnie pamiętam
    No i dzisiaj też nad Częstochową bardzo często śmigają eFy i MiGi - tyle że już poddźwiękowo :/

  14. #14
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Oooo to w takim razie pozdrawiam W nowozytnych czasach mysliwce nad Miastem Swietej Wiezy pamietam tylko raz - w czasie cwiczen NATO zbazowanych w Lasku...moze dlatego ze bywam tam tylko niektorymi weekendami
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  15. #15
    Awatar Tomek

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Właśnie pomyślełem "co może teraz latać nad Cz-wą?" (tzn. teraz to już prędzej coś poleci po przebazowaniu F-16 do Łasku) tyle, że, jak Bery, bywam tam tylko co któryś weekend.
    Z dawnych czasów, poza odgłosami przekraczania prędkości dźwieku - dosyć częstych jak dla mnie, pamiętam, że nad Cz-wą (dokładnie nad zachodnimi obrzeżami, w miarę regularnie latały Mi-24 i An-26 na małej wysokości).

    Zrobił się mały OT pod tytułem "Samoloty nad Miastem Świętej Wieży" ale wciąż nie mamy odpowiedzi jak wygląda przekroczenie przedkości dźwięku z perspektywy pilota.
    Tomek

  16. #16
    Awatar Bourne

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRU

    Domyślnie

    Co do Cz-wy to dawno nie słyszałem F-16, ostatni raz widziałem je 26-27 marca podczas nocnych lotów, to chyba było przed wydzieleniem TSA6C.Teraz bardzo rzadko uda się usłyszeć jak latają w 6B ale to kilkanaście kilometrów od mojej miejscowości.

  17. #17

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez siinski
    Pamiętam jak się tego bałem jako kilkuletni chłopiec.Stacjonujące na Krzesinach samoloty myśliwskie krótko po starcie będąc jeszcze ( chyba :/ ) nad Poznaniem przekraczały barierę dzwięku bo huk był potężny.I nie było to wcale coś nadzwyczajnego i unikatowego,zdarzało się to często i nikt jakoś z tego problemu nie robił.Ale wtedy,w końcówce lat 70 społeczeństwo miało inne problemy.
    Zdecydowanie nie zaraz po starcie. Na terenie całej Polski obowiązuje ( i "za komuny" też obowiązywał ) zakaz przekraczania prędkości dźwięku na wysokości mniejszej niż 11 km. Przestrzeń nad dużymi miastami ( np. Warszawa, Poznań, Kraków ) jest objęta całkowitym zakazem lotów naddźwiękowych ( choć tu nie mam pewności, czy dawniej też tak było ). Kiedyś faktycznie grom słychać było bardzo często, obecnie w Wyszkowie ( gdzie mieszkam ) mińskie MiGi-29 sprawiają nam tą frajdę kilka razy do roku - najczęściej w okresie czerwiec - lipiec. Jest cisza - i potem głośne "bam" poprzedzone o ułamek sekundy falą uderzeniową wprawiającą w drżenie szyby - a potem dopiero gdzieś tam wysoko, słychać dźwięk odrzutowca.

  18. #18
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    W okolicach Bydgoszczy sporadycznie słychać przekroczenie podczas oblotów MiGów-29 w WZL2. Dawniej... w latach 90tych... słyszałem latem takie coś często na wakacjach w rejonie Miastko-Człuchów - przypuszczalnie MiGi-23 ze Słupska?
    Pozdrawiam!
    Maciek


  19. #19
    amikoder
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomek
    na czym polega z punktu widzenia pilotowania samolotu przekroczenie prędkości dźwięku?
    W locie prostoliniowym bez emocji i jakichkolwiek problemów, praktycznie wykrywane tylko wg przyrządów. Może jedynie zmniejszone tempo rozpędzania przy samym przejściu. Współczesne samoloty są po prostu do tego odpowiednio przygotowane pod względem aerodynamicznym i wytrzymałości mechanicznej. 'Insza inszość' to przekroczenie Ma=1 w trakcie jakiegoś manewru tj. w locie z przeciążeniem. Wtedy następują dynamiczne zmiany stateczności i sterowności związane ze zmianą środka parcia, ale to temat już nie na to forum.
    Co do wątku postu o miejsce - jest tylko kilka stref zakazanych. Poza nimi można latać w dowolnych miejscach i kierunkach pod warunkiem spełnienia warunku odpowiedniej wysokości. Ponieważ jednak większość takich lotów wykonuje się wg stałych tras to są miejsca, gdzie słychać grom często, ale i takie gdzie prawdopodobieństwo jest minimalne.

  20. #20
    Miłosz
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Przy jakiej minimalnej wysokość można już rozwinąć prędkość dźwięku?

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 10-12-2012, 13:26
  2. 10-12-2012, 07:41

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •