Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Goleniów

    Domyślnie Herkules czy CASA?


    Polecamy

    Pierwsza maszyna Hercules wylądowała w powidzu. Ma byc ich chyba 5 dostarczonych (tak mi sie obiło o uszy). Czy one zastąpią CASA czy będą latać ,,razem''.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Napewno ich nie zastąpią, te Herculesy są mocno wyśmigane a CASY prawie że nówki sztuki
    Ostatnio edytowane przez Soviet ; 24-03-2009 o 19:36

  3. #3
    Awatar Winmenia

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wieruszów

    Domyślnie

    Z tego co mi się wydaje jak na razie CASY nie odchodzą na emeryturę
    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej

    Picasa Web - http://picasaweb.google.pl/winmenia.vip
    Blog - http://adrianwinkowski.blogspot.com/


    Żyć by latać, latać by żyć.

  4. #4
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie

    Będą latać razem, choć w różnych eskadrach.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

  5. #5
    Awatar pani pilot z EPKK

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z dużym prawdopodobieństwem w EPKK

    Domyślnie

    40-sto letni samolot nie może zastąpić nowego Nowy musiałby okazać się całkowitym niewypałem, a pomimo zastrzeżeń niektórych co do słuszności zakupu CASY, samoloty ogólnie sprawdzają się, co szczególnie widać przy intensywnej ich eksploatacji, jaką mamy teraz. Koncepcja jest taka, że CASY i Herkulesy mają się uzupełniać. Herkulesy mają w przyszłości odciążyć CASY na dalekich trasach, m.in. do Afganistanu, ale szybko to raczej nie nastąpi

    "Entuzjaści lotnictwa dzielą się na dwie kategorie. 1-sza to ci, którzy się w nim znaleźli i znają swoje ograniczenia, 2-ga to ci, którzy są poza nim i w 100% są przekonani o swojej przydatności..."

  6. #6
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Porównywanie Herculesa i Casy to jak porównywanie 737 z 747. Samoloty zupełnie innej klasy, przeznaczony do innych zadań (transport lekkiego ładunku na małe odległości kontra transport o wiele większych ładunków na znacznie większe odległości).

    a pomimo zastrzeżeń niektórych co do słuszności zakupu CASY, samoloty ogólnie sprawdzają się, co szczególnie widać przy intensywnej ich eksploatacji, jaką mamy teraz.
    Sprawdzają się, nie można zaprzeczyć. Nie zmienia to jednak faktu, ze C-27J (główny konkurent C-295M) jest samolotem lepszym jeśli porównamy kluczowe parametry (chociażby szerokość ładowni - tego się nie da "poprawić" żadnym upgradem).

    ps. "40 letni" jest stwierdzeniem prawdziwym jedynie w przypadku pierwszych wersji C-130. Ostatnie modyfikacje C-130J są znacznie młodsze i w niczym nie przypominają staruszka. Dodatkowo, jako bonus, uzywają tych samych silnikow, co C-27J.

  7. #7
    sk
    sk jest nieaktywny

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Pani pilot używając sformułowania "40-sto letni samolot" miała zapewne na myśli polskie herculesy, które tyle lat mają. Trochę danych dla porównania (niestety bez uwzględnienia wymiarów ładowni):

    C-27J Spartan/CASA C-295M/C-130J Hercules
    długość [m]: 22,70/24,45/29,30
    rozpiętość [m]: 28,70/25,81/39,70
    wysokość [m]: 9,60/8,66/11,90
    maksymalna masa startowa [kg]: 31800/23200/69750
    maksymalna masa ładunku [kg]: 11500/9250/19090

    Spartan jest chyba mniej ekonomiczny od CASY
    sk

  8. #8
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Spartan jest chyba też większy sądząc po tym, co podane powyżej. Zatem teoretycznie patrząc na sprawę w świetle pozyskania C130 to CASA wydaje się być bardziej odpowiednia. Herculesy to swoisty paradoks, bo najnowsze samoloty na stanie naszych SP są jednymi z najstarszych o ile nie najstarszymi Ale dajmy im się wykazać, za rok czy dwa będzie można je oceniać. Wczoraj w Powidzu dobrze mówili kapelani-oby dobrze i bezpiecznie służyły naszym pilotom.
    Pozdrawiam!
    Maciek


  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kielce

    Domyślnie

    Co mamy każdy widzi, a jaki skład byłby idealny?
    12-15 szt. Spartana i 4-5 szt. AN-70 zasługiwałoby na takie miano ?
    Oczywiście pomijam kwestie polityczne, chociaż te też byłyby bardzo ciekawe
    tompac.pl - moje fruwaje
    Pożegnanie z fotografią. Pobierz wersję pdf [20MB]





  10. #10
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MaciekK84 Zobacz posta
    Spartan jest chyba też większy sądząc po tym, co podane powyżej. Zatem teoretycznie patrząc na sprawę w świetle pozyskania C130 to CASA wydaje się być bardziej odpowiednia.
    Spartan jest większy, ale minimalnie. TO ciągle jest ta sama klasa co CASA, wiec porównywanie tych maszyn jest jak najbardziej na miejscu.
    Amerykanie wykorzystują C-27J w dokładnie tych samych zadaniach, co my CASE (oczywiście z taka małą różnica, ze mogą załadować na pokład np. HUMVEE, a my mamy ładny samolot pasażerski, tudzież transportowiec kartofli), a C-130....w tych samych zadaniach, co my będziemy wykorzystywać C-130 ;p
    Maszyny się jak najbardziej uzupełniają i są częścią systemu, a biorąc pod uwagę, ze najprawdopodobniej w przyszłości pozyskamy C-130J (bo jaka jest realna alternatywa w przeciągu najbliższych 5 lat?) zakup Spartana jest jeszcze bardziej sensowny.

    Nie wiem jak dokładnie wygląda ekonomia lotu obu maszyn, ale SP to nie jest linia lotnicza i na pierwszym miejscu raczej nie stoi rachunek ekonomiczny.


    Co mamy każdy widzi, a jaki skład byłby idealny?
    12-15 szt. Spartana i 4-5 szt. AN-70 zasługiwałoby na takie miano ?
    Oczywiście pomijam kwestie polityczne, chociaż te też byłyby bardzo ciekawe
    Spartanów tyle co mamy teraz C-295, Herculesów tyle, ile mamy dostać (tyle tylko, ze w wersji C-130J) i do tego dwa C-17. Poprawne politycznie, ale ciągle nierealne.
    Ostatnio edytowane przez Ogar ; 25-03-2009 o 18:04

  11. #11
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    No tylko niestety kłaniają się finanse... niestety, ale szczególnie w takich krajach jak Polska to jest istotne. Przecież także dlatego pożegnaliśmy Antki-26-wielokrotnie podkreślano wysokie koszty ich eksploatacji. A pomijając sentymenty i gusta, mogłyby pewnie jeszcze po remoncie odciążyć zalatane Casy. Z ciekawości - czy C-27J jest cenowo porównywalny z Casą, czy dużo droższy? Jeśli chodzi o Globemastery, to mamy być chyba niebawem współwłaścicielami? A o 5 nowych Herculesach to raczej możemy tylko pomarzyć... i po prawdzie - na forum możemy sobie dyskutować, nieco wiedzy i wniosków z tego wypłynie, ale mamy jako kraj, to co mamy i niech to służy jak najlepiej, ot i co.
    Pozdrawiam!
    Maciek


  12. #12
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Słowacja, Bułgaria, Litwa i Rumunia zamówiły C-27J, a w tych krajach chyba liczą się z każdym groszem jeszcze bardziej niż w Polsce.

  13. #13
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    W kwestii finansów miałem na myśli raczej takie koncepcje jak nowe Herculesy i jeszcze Globemastery do tego. Co do Casy i Spartana, a raczej ich cen, to ktoś coś wie? Swoją drogą-szczególnie Litwa i Słowacja chyba ich za wiele nie zamówiły?
    Pozdrawiam!
    Maciek


  14. #14
    sk
    sk jest nieaktywny

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Litwa kupiła trzy C-27J (dwa dostarczono) za 75 mln euro w czerwcu 2003;

    Polska kupiła osiem C-295M (pierwotnie) za ok. 211 mln USD (w przeliczeniu po ówczesnym kursie ok. 165,5 mln euro) we wrześniu 2001;

    Oba kontrakty przewidywały oprócz samolotów pakiet wyposażenia, części i szkolenie załóg.
    Ostatnio edytowane przez sk ; 26-03-2009 o 23:10
    sk

  15. #15
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Dla tych, którym nie chce się liczyć :>

    C-295M - 20,5mln euro za sztukę.
    C-27J - 25mln euro za sztukę,

    Czyli 20% różnicy w cenie.
    Tymczasem różnica w ładowności wynosi 25% na korzyść Spartana + taki "szczególik" jak możliwość transportu szerszych pojazdów ;]

  16. #16
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    + taki "szczególik" jak możliwość transportu szerszych pojazdów ;]
    Właśnie, przy okazji spytam o rzecz która mnie nurtowała w Powidzu, czy do C-295 zmieści się Honker, czy jest za wysoki?

    I czy do C-130 wejdzie Rosomak?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  17. #17
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Właśnie, przy okazji spytam o rzecz która mnie nurtowała w Powidzu, czy do C-295 zmieści się Honker, czy jest za wysoki?
    Z tego co wyczytałem na innym forum (NFOW), to Honker wchodzi, ale trzeba dokonać pewnych czynności przygotowawczych, jak np. demontaż kilku elementów karoserii (jakie to dokładnie elementy nie mam jednak pojęcia).

  18. #18
    Awatar nomad_fh

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    EPKK/Jaworzno

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Spartanów tyle co mamy teraz C-295, Herculesów tyle, ile mamy dostać (tyle tylko, ze w wersji C-130J) i do tego dwa C-17. Poprawne politycznie, ale ciągle nierealne.
    Zamiast 2 C-17 chyba sensowniejszy byłby 1 C-17 i 2 MRTT, lub 4 MRTT. Bo C-17 i tak mamy do dyspozycji w ramach kontyngentu NATO, pojazdy i tak nie opłaca się wozić samolotami.
    Grzesiek "Nomad_FH"

    "Patrzyła tak, bo robiłeś głupiutkim kompaktem (jak to napisałeś). Gdybyś robił teleobiektywem wiedziała by kim jesteś. Szajbusem, który nazywa się spotter." - tekst by Pletwa

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Z tego co wyczytałem na innym forum (NFOW), to Honker wchodzi, ale trzeba dokonać pewnych czynności przygotowawczych, jak np. demontaż kilku elementów karoserii (jakie to dokładnie elementy nie mam jednak pojęcia).
    Mieści się zwłaszcza Honker ze sztywnym dachem .

    dranio

  20. #20
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie


    Polecamy

    No właśnie problem w tym dachu między innymi chyba-jest na lotnictwo.net foto Casy z Honkerem w środku, ale miał złożony dach, szybę przednią itd:
    Lotnictwo.net - zdjęcia
    Lotnictwo.net - zdjęcia (nawet 2 zdjęcia się znalazły).

    Swoją drogą najlepiej jakby się wypowiedzieli ludzie co latają Casami (Pani pilot z EPKK? ), ale przecież transportowiec wojskowy nie służy chyba tylko do transportu ludzi albo samochodów terenowych koledzy? Owszem, C-27J pomieści Humvee, a Casa tylko Honkera. Fakt, plus dla Spartana. Ale co poza nim tam się zmieści, czego nie zabierze Casa? BRDM-2 chyba nie za bardzo? Ambulans wojskowy też wątpię? Opancerzone pojazdy zwiadowcze? Furgonetki? Również nie sądzę... Także o tego Hummera to bym nie przesądzał z góry o przydatności samolotu. Na logikę, to wojskowy transportowiec wozi też przecież, poza ludźmi na siedząco lub na noszach, zaopatrzenie lub drobniejszy ekwipunek spakowany na jakichś paletach albo dajmy na to pomoc humanitarną-jedzenie, medykamenty, koce itd. I na tym polu chyba aż takich różnic wielkich nie ma? Casa nawet jeśli zabierze trochę mniej, to za to jest ponoć bardziej ekonomiczna? A kwota jaką zapłacono za 8 naszych C-295M starczyłaby na 6 C-27J i trochę by zostało, także to się kompensuje. Upraszczając sprawę-przy założeniu, że kolejne 4 Casy kosztowały podobnie, za 12 sztuk moglibysmy mieć 9, ewentualnie 10 C-27J. Nie wiem co byłoby lepsze, szczególnie że trzeba tu by rozważyć inne czynniki. A np. zasięg?
    Pozdrawiam!
    Maciek


Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •